Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Du menar om korrelationen mellan att vara psykläkare och sadist/psykopat är avsevärt högre än för andra yrken?
Precis. Eller bara ond. All ondska går ju inte att diagnosticera, och så länge man inte är utredd förblir ju diagnosen ett mysterium. Jag pratar mer om utövandet av ondskefull kontroll och makt (dvs man njuter av att plåga och skrämma maktlösa mäniskor), än om specifika diagnoser.
Sadism är väl ingen diagnos heller, utan mer en hobby /personlighetstyp..? Jag menar, jag själv utövar sadism inom ramen för det sexuella (främst), men jag tror väl det krävs att man begår ett sadistiskt våldsbrott för att det ska bli tal om någon diagnos..? Det känns som en gammal diagnos, som man ställde mycket förr i tiden då även homosexualitet klassades som en sjukdom.
Vidare. En sak som jag noterade under min tid på psyket, var hur vårdarna betedde sig när blodprov skulle lämnas. Jag protesterade aldrig till blodproverna. Men det skedde i ett låst rum, och personalen blev så märkbart upphetsad när nålen åkte fram. De började nästan dregla tyckte jag.
Det var något med hela situationen: det låsta rummet, vetskapen om att de skulle få mitt blod oavsett om jag ville eller ej. Det var som att... de förvandlades till djur?
En annan sak som fick mig att reagera var att den där "förvandlingen" även skedde med de snälla vårdarna. Det var som att något djuriskt och rovdjursliknande kom över dem när vi var inlåsta i det där rummet och de skulle få mitt blod. Där fanns möjlighet till bältning om någon patient skulle protestera. Jag kunde nästan lukta mig till deras upphetsning; adrenalinpåslaget.
Vidare såg jag tre patienter som nästan medicinerades ihjäl. Jag kan inte gå in på alltför mycket detaljer, men det var skrämmande. En mans huvud svullnade upp och blev som en fotboll, inom loppet av bara ett par veckor. Det kändes som att medicinen användes som ett vapen, och om man utmålade läkarnas auktoritet så åkte man på det.
Jag utmanade aldrig, utan höll mig undergiven från dag ett. Det är nyckeln till överlevnad därinne, tror jag. Så fort man försöker visa sig på styva linan får man problem i form av dosökning, det är min upplevelse.