2026-04-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BouleAndBeer
Jag ser stora risker med att företag använder AI för att ersätta människor och dra ner på kostnaderna. Företagen skjuter sig själva i foten. Om det fortsätter i samma takt kommer arbetslösheten skena och vi kommer hamna i en extrem lågkonjunktur där ingen privatperson vågar använda sina pengar och hålla igång ekonomin. Det leder till att många av dessa företag kommer att gå i konkurs.

Istället borde man använda AI för att expandera och effektivisera men försöka behålla så mycket personal som möjligt. Verkar inte som att folk ser det.

Det kommer vara en period det närmsta årtiondet där företag som skär ner på personal kommer göra extrema vinster. Men verkligheten kommer ikapp och när vi har nått en punkt när AI har konkurrerat ut tillräckligt stor del av de anställda kommer det smälla ordentligt i ekonomin.

Åtminstone om vi har samma samhällsstruktur som nu. Alternativet är medborgarlön, men hur ska det upplägget se ut och var ska pengarna komma ifrån? Företagen som har tjänat massa pengar och sparkat majoriteten av alla anställda? Vi har intressanta år framför oss minst sagt.

Framtiden är medborgarlön till den absoluta majoriteten i västvärlden, Ser inte heller riktigt hur det skall fungera men det är bara en tidsfråga.

vi behöver folk att ratta AI och robotar men det är en försvinnande liten skara, Jag hatar det men branschspaningar och det som sker på företagen har bara ett slut.
Just nu sitter det en enorm mängd av pappers vändarna och förbereder för AI integrering utan att själva vara medvetna om att det är just det de gör.

Bland annat sitter en stor koncerns ekonomiavdelning och krattar manegen för AI genom att centralisera alla länder i Europa till ett kontor, Införa samma rutiner, samma redovisning, kontoplaner, avveckla och automatisera alla arbetsmoment som inte är komplexa.

Kvar inom 5 år kommer vara en tiondel av arbetsstyrkan som endast kommer reagera på allt automationen inte klarar att lösa.
Automationen är i detta fallet ren AI men det säger man inte internt eller externt men det är det då det finns enorma belopp att spara

150 årslöner kontra 15 kommer göra enorm skillnad på sista raden, AI och robotar tas som investeringar och avskrivs över tid

Och varför skulle man i framtiden inte inkludera praktiska sysslor i detta, Du behöver inte ha levande människor om du får till robotar som faktiskt kan ta beslut och utföra sysslor likvärdigt eller bättre. En robot kostar i inköp och underhåll men den jobbar dygnet runt, året om. Inga semestrar eller sjuka barn.
Citera
2026-04-16, 16:59
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Just nu är det jättesvårt att veta vilka yrken som kommer finnas i framtiden. Valet sker redan när man är 15 egentligen. Säg då att barnet kanske ska ha fast jobb när hen är 35, det är 20 år dit. Så mycket som kan ha hänt under den tiden.

Eh, va. Vad görs mellan 15-35 då?

OnT så ja, akademiker lär förlora sina jobb till AI innan hantverkare gör de - men vem ska hantverkaren arbeta hos i det läget? Det är oftast tjänstemännen som har det gott ställt och beställer hantverkartjänster…
Citera
2026-04-16, 17:17
Medlem
JackBlacks avatar
Robotar kommer ju också ta över mer och mer. Sen riskerar hela ekonomin tyvärr att bli en stor bajsmacka om arbetslösheten bland tjänstemän och en del enklare yrken ökar kraftigt. Många praktiska yrken bygger på att medelklassen har pengar för att köpa hus eller renovera.

Jag tror ändå mer på praktiska yrken än teoretiska.
Citera
2026-04-16, 17:18
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vi kommer aldrig behöva hundratusentals extra rörmokare, snickare eller elektriker, vad har ni fått det ifrån?
Vissa sådana yrken är det åtminstone brist på idag.
Citera
2026-04-16, 17:38
Medlem
Säg åt dem att doktorera i genusvetenskap. Det är framtiden.
Citera
2026-04-16, 18:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Eh, va. Vad görs mellan 15-35 då?

OnT så ja, akademiker lär förlora sina jobb till AI innan hantverkare gör de - men vem ska hantverkaren arbeta hos i det läget? Det är oftast tjänstemännen som har det gott ställt och beställer hantverkartjänster…

Jobbet man skaffar ska väl ändå räcka ett tag? Annars studier, barn osv.
Citera
2026-04-16, 19:09
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Snickare, rörmokare och elektriker. Dessa fakturerar mellan 600 och 1000kr/h.
Det jag är orolig för är att det om tio år endast kommer vara den verkliga eliten som får bra teoretiska jobb. Tidigare har det ju oftast löst sig om man har en bra utbildning. Man kanske inte fick jobbet man tänkt sig men landade något helt ok pappersvändargrej iaf.

Snickare, rörmokare och elektriker, dom flesta arbetarjobb brukar gå skaffa sig genom ett eller två års utbildning för den som vill. Jag skulle nog eventuellt säga att utbilda sig både teoretiskt och sedan skaffa ett praktiskt yrke vore bäst väg att gå.

Det har jag gjort iaf, tid fanns och jag utbildade mig till personalvetare men där fick jag inte jobb, alternativt ville inte jobba med det, så jag har utbildat mig till lastbilschaufför och där finns det ju fortfarande jobb så det skriker om det. OM tio år i lastbilssvängen, ja det återstår se. Jag kan i dag utan problem landa ett lastbilschaufför jobb på köpenhamns flygplats vilket skulle gett bra betalt, men just sådana jobb tror jag ryker först inom den branschen när jobbet automatiseras köra lastbil på en bana på en flygplats kan en apa göra finns inte så mycket trafik. Jobben där är i regel köra på bana i max 40 kmh och visst ska det lastas av och på med men mycket sådan går automatisera.

Vill man jobba så tror jag serviceyrkena finns kvar, men där blir det ju ännu större konkurrens när arbetslösheten ökar. Hade jag varit ung idag, hade jag satsat på onlineverksamheter som egen företagare.

Jag är skeptisk till att uppmuntra barn till vuxna beslut, men jag förstår vad du menar.
Senast redigerad av Hegamon 2026-04-16 kl. 19:41.
Citera
2026-04-16, 20:20
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Ja, Praktiska yrken och sen utbyggnad på högskola
Får de till AI+ autonoma robotar så kommer alla praktiska yrken dö de med och det kommer att komma.

Robotar som tattar rör och kablage kommer bli standard, Det krävs dock ingenjörer som kontrollerar arbetet

Du har en övertro på vad dessa robotar kommer att kunna utföra och vad det kommer att kosta med robotar kontra människor. Automatisering är i dom allra flesta fall mycket dyrare och hantverksyrken löper minst risk att ersättas, byggen är ingen industri à la Volvo där allting är och ser likadant ut.
Citera
2026-04-16, 20:30
Medlem
Tratten52s avatar
Ja, det akademiska tramset har gått för långt. Det kommer bli svårt att få chatGPT att serva bilen eller montera in en ny värmepump 😀
Citera
2026-04-16, 20:53
Avslutad
Tandsköterska eller tandhygienist tror jag är ett framtidsyrke, ser alltid lediga annonser, ännu bättre om man orkar plugga till tandläkare.
Citera
2026-04-16, 21:07
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopstationen
Tandsköterska eller tandhygienist tror jag är ett framtidsyrke, ser alltid lediga annonser, ännu bättre om man orkar plugga till tandläkare.

Definitivt inte tandsköterska iaf. Det är decennier sen jag såg en sån assistera käftisen, numera sitter dom mest i receptionen.
Citera
2026-04-16, 21:15
Medlem
Borde det inte, rent logiskt, vara "akademikeryrken" som försvinner först?
Såna man kan läsa sig till utan större problem.

Unga idag ska ha så bråttom hela tiden.
Läsa några böcker och sen få ett välbetalt arbete där de inte behöver göra något så snabbt som möjligt.
Ingen livserfarenhet och tummen mitt i handen.

Jag tror inte alls att det är dumt att jobba med ett praktiskt yrke ett antal år, kanske 10, för att sen ta sig vidare.
Personligen tycker jag att det är oerhört mycket viktigare att någon kan uppvisa tidigare erfarenhet, gärna mångsidig, snarare än att de har ett papper som säger att de kan läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in