2026-04-16, 10:32
Medlem
AI sammanställer information genom enormt minnes och processor krävande beräkningar som är olika från gång till gång. Sk AGI på riktigt vet vi aldrig om det blir verklighet.

Kommer AGI på riktigt dvs ett syntetiskt sinne som kan lära sig och tänka som en människa med egen kreativitet behövs ju inget yrke alls i framtiden beroende på horisont och hur väl man kan bygga fysiska robotar. Betänk dock allt i nuläget krävs enorma dataresurser och råvaror för att ersätta allt. Scenariet ter sig mindre realistiskt så man kan nog gott fortfarande satsa på de flesta akademiska yrkena.
Citera
2026-04-16, 10:46
Medlem
Q-s avatar
Vi går mot en väldigt digitaliserad värd. Det innebär mycket IoT och elektronik. Att utbilda sig till något inom IoT eller elektriker borde därför vara väldigt bra. Rörmokare och snickare och byggare kommer alltid behövas, det kan vara en bra idé om man tycker det är kul. Men elektriker är nog det bästa valet, bra lön, inte så slitsamt som till exempel byggare. Man kan jobba inomhus (slippa regniga vintrar).
Citera
2026-04-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BouleAndBeer
Gjorde en snabb googling och beräkning (siffror kan vara lite fel), samt avrundningar:

Det är ca 5,3 miljoner som arbetar i Sverige. Ca 68 % av dessa är tjänstemän. Om vi antar att 3 av 10 (lågt räknat av mig) tjänstemän förlorar jobbet pga av AI så innebär det drygt 1 miljon.

Just nu är arbetslösheten 8,8% vilket motsvarar ca 500 000 personer.

Det skulle innebära 1,5 miljon arbetslösa och en arbetslöshet på ca 26%.

Såklart är det inte så enkelt att räkna på det sättet men det visar ju ändå allvaret och riskerna.

Bonusinfo: I min snabba undersökning läste jag dessutom arbetarjobb minskar i Sverige då många industrier flyttas utomlands.

Det har väl alltid varit ett problem i Sverige. Sverige har höga skatter och avgifter som andra länder inte har. Dessutom har vi krångliga tillståndsprocesser för det ena och det andra. Sverige är inte ett företagsvänligt klimat. I min mening så skulle vi som land vinna på att ha lägre skatter och avgifter och snabbare tillståndsprocesser för att locka hit så mycket företag som möjligt. Varje företag genererar visserligen mindre till stadskassan, men det blir istället fler företag som genererar skattepengar och mer företag kan ge mer teknikutveckling, färre arbetslösa med mera.
Citera
2026-04-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det har väl alltid varit ett problem i Sverige. Sverige har höga skatter och avgifter som andra länder inte har. Dessutom har vi krångliga tillståndsprocesser för det ena och det andra. Sverige är inte ett företagsvänligt klimat. I min mening så skulle vi som land vinna på att ha lägre skatter och avgifter och snabbare tillståndsprocesser för att locka hit så mycket företag som möjligt. Varje företag genererar visserligen mindre till stadskassan, men det blir istället fler företag som genererar skattepengar och mer företag kan ge mer teknikutveckling, färre arbetslösa med mera.
Humbug. Sverige är konsekvent i topp bland företagsvänliga länder.

Vi är väl dessutom 2a i världen för unicorns per capita? Här finns alla möjligheter att lyckas.
Citera
2026-04-16, 12:29
Medlem
Wyrdkins avatar
Ingenjör kommer inte kunna ersättas av AI men annars är svaret.. JA.

Handläggare och jurister är döende art
Citera
2026-04-16, 12:36
Medlem
Automation på universitetsnivå känner jag kan vara något för framtiden, gärna kompletterat med en dito lite mer praktiskt på gymnasiet.

Någon måste ju kunna implementera alla dessa AI-system som börjar dyka upp, och med både praktisk och teoretisk kunskap lär man kunna få något ganska okej och givande arbete som färdigutbildad.

Man studerar riktigt billigt i Sverige, så för de som orkar är det bara att passa på. Dessutom ökar IQ:t ju mer man studerar och lär sig.

Sedan feriejobbar man inom vård- och omsorg och/eller lager, packetering, transport, så man lär sig deras akilleshälar, får insikt i hur man kreativt kan lösa deras dilemman.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-16 kl. 12:40.
Citera
2026-04-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Snickare, rörmokare och elektriker. Dessa fakturerar mellan 600 och 1000kr/h.
Det jag är orolig för är att det om tio år endast kommer vara den verkliga eliten som får bra teoretiska jobb. Tidigare har det ju oftast löst sig om man har en bra utbildning. Man kanske inte fick jobbet man tänkt sig men landade något helt ok pappersvändargrej iaf.

Utbildning efter grundskolan.

Av det du nämner så elektriker, för senare offshore.

Annars SSK, i Tyskland.
Sjökapten/sjöingenjör i Danmark, Fredrikshamn eller skagen.
I Finland, Åbo och Åland har utbildning på svenska, där kan man läsa till styrman/maskinist.

Eller bara jobba på sjön o läsa ett år till styrman/maskinist i Norge på deras fagskola.

Annars är snickare o betongare ej utan fördelar, bygga hus o kränga eller hyra ut, du kan i princip halvera byggkostnaden om du bygger själv, fast du får offra egen tid.

Är du kunnig kan du dra hit billig arbetskraft som du ger 50 spänn per timme där du själv leder arbetet.
Senast redigerad av pmatt 2026-04-16 kl. 13:14.
Citera
2026-04-16, 13:11
Medlem
guderis avatar
Vi kommer aldrig behöva hundratusentals extra rörmokare, snickare eller elektriker, vad har ni fått det ifrån?
Citera
2026-04-16, 13:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har svårt med att någon t.ex börjar läsa till jurist eller arkitekt, två yrken som kommer att ersättas av AI. Medans VVS-arbetare och frisörer kommer att ha lika mycket jobb som vanligt. Jag har själv intellektuell utbildning, matematiker, men har liksom alla andra svårt att inse den nya verkligheten att vi inte behöver fler teoretiker. Och att inte bara teoretiska yrken är "fina".
Citera
2026-04-16, 14:31
Medlem
Haha, trodde att någon skulle ifrågasätta mitt påstående om att man bli smartare av att studera mer, men det sket sig...

Fixade dock till. Och snälla, ni som har barn - Hjälp dem att studera, det kommer ge så mycket både för er och för barnen i framtiden.

Boken jag läste, kan tyvärr inte referera till kapitel, har den inte kvar,
Varför lära?
Meningen med mänsklig kunskap i AI-tider
https://www.nok.se/titlar/laromedel-b2/varfor-lara/f7688c97-669b-46dc-92d0-6f2e376cb7b8

Lite om att studier gör oss smartare,
Utbildning ger högre IQ
https://ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-halsosamt-aldrande/darfor-ger-hogre-iq-langre-liv

Jag tillhör kategorin som saknar studieskulder, har aldrig haft några, så fråga inte mig om originalstudierna, tänker mig att de som vanligt finns längst ner.
Citera
2026-04-16, 14:55
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Du menar att det kommer ut en robot rörmokare eller robot snickare eller robot elektriker på byggen och när man behöver hjälp hemma?

Varför inte? haru inte sett Alien(s).

svårt att sia om framtiden, tror själv att AI kommer peaka, å så småningom bli dummare å dummare då de lär sig från är idioter.

mest troligt är väl framtiden som Bukowski skrev om i Dinosauria, We.

Citera
2026-04-16, 15:45
Medlem
Klart grabben ska bli bajsdykare sadlade om till rörmockare för 10år sen och har inte varit göralös en dag sen dess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in