2026-04-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?

Undrar om utredningen stämmer. Extremt många kvinnor jag har stött på vill inte ha barn, precis som många andra undersökningar har visat i många andra länder.

Att majoriteten vill ha barn säger ingenting egentligen. Säg att det på 80-talet var tex. 90% som ville ha barn och det tex. nu är 51% som vill ha barn, då vill fortfarande majoriteten ha barn, men rejält många fler som inte vill ha barn, jämfört med tex. 80-talet. Återigen, rent fiktiva siffror.
Citera
2026-04-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarHemmaBio
Undrar om utredningen stämmer. Extremt många kvinnor jag har stött på vill inte ha barn, precis som många andra undersökningar har visat i många andra länder.

Att majoriteten vill ha barn säger ingenting egentligen. Säg att det på 80-talet var tex. 90% som ville ha barn och det tex. nu är 51% som vill ha barn, då vill fortfarande majoriteten ha barn, men rejält många fler som inte vill ha barn, jämfört med tex. 80-talet. Återigen, rent fiktiva siffror.

Rättar mig själv lite, läste nu att det handlar om ofrivilligt barnlösa... Då är det lite annorlund. Dock i allmänt påstår jag att barnafödandet gått ner, helt enkelt för att det är inte likamånga dom förr, som vill skaffa barn.
Citera
2026-04-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jösses, är det så illa. Varför är det så tyst om det här?

För att det är lite krångligare att förstå än att det bara är en höna som kläcker ägg. Mäns fertilitet är oftast som bäst runt 20-30, allt varierar lite beroende på t.ex ålder och livsstil. Spermier nybildas hela livet så där är fler celldelningar. Hur snabbt de simmar spelar också roll…
Citera
2026-04-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Men skulle hon älska dig om du var en uteliggare?

Är man ett kärlekspar så ser man till att ingen i paret är uteliggare. Man hjälper och stöttar varandra. I synnerhet om man har barn ihop!
Citera
2026-04-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Håller med. Dessutom ger subventionerad IVF incitament att vänta med att skaffa barn för dessa kvinnor. Subventionera bröstförstoringar istället så de unga kvinnorna kan hitta sig en karl som vill befrukta dom.

Det är ju oftast ofrivilligt barnlösa par som gör IVF.

Ensamstående barnlösa kvinnor, som vill ha barn, gör i regel insemination.

- Insemination är en rätt enkel metod, där sprutar man in spermier i livmodern på kvinnan. Enkel metod. Och kvinnan behöver alltså vara fertil och ha bra ägg och ägglossning när inseminationen sker. Insemination kan göras både av par eller ensamstående. Är det par, så är det oftast mannen som är infertil eller har låg spermakvalitet.

- IVF är en mer avancerad metod, där sätter man in ett redan befruktat ägg i kvinnan, kräver en hel del mer förberedelser etc. än vad insemination kräver. Vid IVF plockar man ut ägg från kvinnan (eller använder donerade ägg) och befruktar några stycken med mannens spermier (eller använder donerade spermier). Och sedan sätter man in ett eller två befruktade ägg. Om det har lyckats få några befruktade... Resten kan frysas ner och användas om första och andra försöket inte lyckades. Kvinnan går på hormoner en period innan ägg plockas ut, detta för att flera ägg ska mogna. Som sagt. En mer avancerad metod.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-04-16 kl. 18:19.
Citera
2026-04-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Är man ett kärlekspar så ser man till att ingen i paret är uteliggare. Man hjälper och stöttar varandra. I synnerhet om man har barn ihop!
Om din fru älskar dig skulle hon inte ha nåt emot att du är en uteliggare och betala din del av hyran.
Citera
2026-04-16, 18:21
Medlem
Citat:
Om din fru älskar dig skulle hon inte ha nåt emot att du är en uteliggare och betala din del av hyran.

Ja, det var ju precis det jag skrev. Älskar man varandra och är ett kärlekspar, så ser man till att den andra inte blir uteliggare. I synnerhet om man har barn ihop! Jag och min partner skulle inte låta den andra hamna som uteliggare.
Citera
2026-04-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ja, det var ju precis det jag skrev. Älskar man varandra och är ett kärlekspar, så ser man till att den andra inte blir uteliggare. I synnerhet om man har barn ihop! Jag och min partner skulle inte låta den andra hamna som uteliggare.
Testa teorin i praktiken?
Citera
2026-04-16, 18:38
Medlem
Citat:
Testa teorin i praktiken?

Nej, varför ska vi göra det? Låter ju helt sjukt.

På tal om sjukt. Så var jag allvarligt sjuk under en del av vårt förhållande, alltså riktigt svårt sjuk. Och då fick min partner steppa in. På flera olika sätt. Och gjorde det också. Då hade vi inte ens nått den genuina kärlek vi har idag. Men vi hade redan då våra barn! Det är då en självklarhet att man hjälps åt. Och min partner var på väg att bli arbetslös en period, då fick jag steppa in. Sedan redde även det upp sig. Man gör sådant när man känner genuin kärlek för varandra. och i synnerhet om man har barn ihop, som sagt var!

Du skulle veta. om du själv varit kär någon gång. Och hade barn med din kärlek.
Citera
2026-04-16, 18:49
Medlem
Citat:
Nej, varför ska vi göra det? Låter ju helt sjukt.

På tal om sjukt. Så var jag allvarligt sjuk under en del av vårt förhållande, alltså riktigt svårt sjuk. Och då fick min partner steppa in. På flera olika sätt. Och gjorde det också. Då hade vi inte ens nått den genuina kärlek vi har idag. Men vi hade redan då våra barn! Det är då en självklarhet att man hjälps åt. Och min partner var på väg att bli arbetslös en period, då fick jag steppa in. Sedan redde även det upp sig. Man gör sådant när man känner genuin kärlek för varandra. och i synnerhet om man har barn ihop, som sagt var!

Du skulle veta. om du själv varit kär någon gång. Och hade barn med din kärlek.
Men poängen är att du ska vara utan inkomst under längre tid. Om du är sjuk får du ju sjukpenning, och förväntas arbeta igen. Erkänn att du inte skulle våga testa min teori för du vet att jag har rätt.

Om min partner förlorar sin inkomst så drar jag direkt. Utan att tveka.
Citera
2026-04-16, 18:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Men du får det att låta som att kvinnor väntar för länge för att de inte hittar män, så är det ju inte. Även par väntar.

Fast om par väntar funkar ju inte incellogiken så det FÅR inte vara så. Att kvinnan väntar måste bero på att hon egentligen behöver bli en tuktad sexslav till inceln. Hur ska du annars få in honom i sammanhanget?

Vi har haft sjunkande födslotal sedan 50-talet men inte har någon "oroat" sig då. Kanske för att de som "oroar" sig bara bryr sig om sitt sexliv?

Citat:

LoL, har ingen aning om det är sant. Men att gamla mäns spermier ger mutationer, det vet vi ju med säkerhet.
Citera
2026-04-16, 19:06
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:

Därför att det är en lögn och inte stämmer. Män kan få friska barn i princip livet ut, och som jag nämnt vid inte mindre än två tillfällen tidigare så finns behandlingar för att öka mäns spermiekvalitet. Exempelvis hormonbehandling och antioxidanter. Läkaren utför ett så kallat OSA-test, exempelvis. Många äldre personer generellt har brist på diverse nutrienter och prohormoner, vilket påverkar spermiekvaliteten negativt. Den går alltså att förbättra markant med enkla och ofarliga metoder.

Citat:
Studies have shown that DNA damage that is mostly caused by oxidative stress is a leading cause of poor sperm function and thus male infertility. Factors such as environmental toxins, smoking, poor diet and chronic stress can increase oxidative stress, creating a hostile environment for sperm production and function. https://lomalindafertility.com/antioxidants-improve-fertility-for-men/

Citat:
Antioxidants like vitamin C, vitamin E, zinc, and coenzyme Q10 can help improve sperm quality in older men by reducing oxidative stress, which damages sperm DNA and lowers motility. These antioxidants are found in foods like fruits, vegetables, nuts, and seeds, or can be taken as supplements under medical guidance. (Wiki)
Senast redigerad av WordWarrior 2026-04-16 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in