2026-04-16, 11:35
Medlem
UltraSlinkys avatar
Hej!
Jag upptäckte att en bild som sedan länge är borta för mig pga usb-krasch ligger kvar bland mina bilder till låsskärmen, vore kul att kunna rädda den. Jag googlade lite och hittade detta på Reddit;

Bilderna på låsskärmen cachas i

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\SystemData

(någonstans, det är något som \SystemData\<något>\ReadOnly\Lockscreen_<bokstav>)

Det är bara tillgängligt om du gör dig själv till ägare av den mappen, vilket jag starkt avråder från. Det är bättre att ta en bild av låsskärmen och försöka en omvänd bildsökning än att riskera att förstöra ditt operativsystem.

Jag testade och mycket riktigt säger datorn "Du saknar för tillfället rättighet att använda den här mappen. Klicka på Fortsätt för att få tillgång till den här mappen"

Kan någon vägleda så jag inte fuckar upp datorn? Jag är troligen på samma nivå som dagens sjuåringar vad gäller datorkunskap så ta med det i beräkningen.
Citera
2026-04-16, 13:06
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky
Hej!
Jag upptäckte att en bild som sedan länge är borta för mig pga usb-krasch ligger kvar bland mina bilder till låsskärmen, vore kul att kunna rädda den. Jag googlade lite och hittade detta på Reddit;

Bilderna på låsskärmen cachas i

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\SystemData

(någonstans, det är något som \SystemData\<något>\ReadOnly\Lockscreen_<bokstav>)

Det är bara tillgängligt om du gör dig själv till ägare av den mappen, vilket jag starkt avråder från. Det är bättre att ta en bild av låsskärmen och försöka en omvänd bildsökning än att riskera att förstöra ditt operativsystem.

Jag testade och mycket riktigt säger datorn "Du saknar för tillfället rättighet att använda den här mappen. Klicka på Fortsätt för att få tillgång till den här mappen"

Kan någon vägleda så jag inte fuckar upp datorn? Jag är troligen på samma nivå som dagens sjuåringar vad gäller datorkunskap så ta med det i beräkningen.
Du kan använda Powershell och kopiera SystemData-mappen till skrivbordet så har du en kopia av mappen du kan utforska utan att förstöra något.

Högerklicka på Powershell och välj "Kör som administratör".
Klistra in detta i Powershell och tryck ENTER så kopieras mappen till skrivbordet:

Kod:
$source = "C:\ProgramData\Microsoft\Windows\SystemData"
$dest = "$env:USERPROFILE\Desktop\SystemData_copy"

robocopy $source $dest /E /R:0 /W:0 /COPY:DAT
Citera
2026-04-16, 13:31
Medlem
Nu är det väl generellt att avråda från att köra nåt script nån random snubbe skriver i ett forum...

Men jag tycker ovanstående förslag ser ok ut.
Om det gör som TS önskar? Inte det blekaste! Men ändå!

Men hade det inte gått att göra en one-liner av det?
Citera
2026-04-16, 17:43
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nu är det väl generellt att avråda från att köra nåt script nån random snubbe skriver i ett forum...

Om det gör som TS önskar? Inte det blekaste! Men ändå!

Men hade det inte gått att göra en one-liner av det?
Man kan separera kommandon med ; om man vill så går skriva på en rad så här t.ex:

Kod:
$source="C:\ProgramData\Microsoft\Windows\SystemData"; $dest="$env:USERPROFILE\Desktop\SystemData_copy"; robocopy $source $dest /E /R:0 /W:0 /COPY:DAT

Det kommandot gör är att skapa en kopia utan att kopiera säkerhetsinformationen av SystemData-mappen kallad SystemData_copy. Så det är ett helt ofarligt kommando köra. Påverkar inte den ursprungliga mappen något.

Edit:
Bara för att förtydliga så kan man klistra in hela mitt första kommando och köra även fast det är flera rader. Man kör inte rad för rad.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-04-16 kl. 17:48.
Citera
2026-04-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Man kan separera kommandon med ; om man vill så går skriva på en rad så här t.ex:

Kod:
$source="C:\ProgramData\Microsoft\Windows\SystemData"; $dest="$env:USERPROFILE\Desktop\SystemData_copy"; robocopy $source $dest /E /R:0 /W:0 /COPY:DAT

Det kommandot gör är att skapa en kopia utan att kopiera säkerhetsinformationen av SystemData-mappen kallad SystemData_copy. Så det är ett helt ofarligt kommando köra. Påverkar inte den ursprungliga mappen något.

Edit:
Bara för att förtydliga så kan man klistra in hela mitt första kommando och köra även fast det är flera rader. Man kör inte rad för rad.

nu var det mer $source och $dest delarna som jag tänkte var lite överflödiga? de hade väl kunnat matas in direkt i robycopy-kommandot?
petitess förvisso.
Citera
2026-04-16, 18:46
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
nu var det mer $source och $dest delarna som jag tänkte var lite överflödiga? de hade väl kunnat matas in direkt i robycopy-kommandot?
petitess förvisso.
Jo det går ju skriva så här också:

Kod:
robocopy "C:\ProgramData\Microsoft\Windows\SystemData" "$env:USERPROFILE\Desktop\SystemData_copy" /E /R:0 /W:0 /COPY:DAT

Edit:
Nu har TS tre olika varianter av kommandot, bara att välja vad han/hon föredrar. Vi sätter stopp för fler varianter nu
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-04-16 kl. 18:55.
Citera
2026-04-17, 10:13
Medlem
UltraSlinkys avatar
Citat:

Jo precis, därför väntade jag nån dag för att se om någon skrev "STOPP! Lloyd.Christmas försöker kapa din dator och sno alla nakenbilder på din fru!

Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Jo det går ju skriva så här också:

Kod:
robocopy "C:\ProgramData\Microsoft\Windows\SystemData" "$env:USERPROFILE\Desktop\SystemData_copy" /E /R:0 /W:0 /COPY:DAT

Edit:
Nu har TS tre olika varianter av kommandot, bara att välja vad han/hon föredrar. Vi sätter stopp för fler varianter nu

Det funkade utmärkt, bilden är räddad. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in