2026-04-15, 22:49
Medlem
Var på förhör för några veckor sedan, polisen förklarade delgivning men som enligt min advokat var väldigt slarvigt. Fick inga papper, inget att skriva under sa något snabbt om två brev men minns inte vad jag svarade.

Anses detta som en förenklad delgivning?
Citera
2026-04-15, 23:49
Medlem
Du har inte blivit delgiven. Du har blivit informerad om att förenklad delgivning kommer att användas vid en framtida delgivning, dvs när det är dags skickar de två brev och sen anses du blivit delgiven innehållet.
Citera
Igår, 10:06
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du har inte blivit delgiven. Du har blivit informerad om att förenklad delgivning kommer att användas vid en framtida delgivning, dvs när det är dags skickar de två brev och sen anses du blivit delgiven innehållet.

Det är väl bara ta bort namnlappen på brevlådan så kan inte breven levereras och studsar tillbaka? Eller funkar inte det?
Citera
Igår, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det är väl bara ta bort namnlappen på brevlådan så kan inte breven levereras och studsar tillbaka? Eller funkar inte det?

Ja tänker det också, finns det några andra sätt?
Citera
Igår, 14:09
Medlem
Citat:

Då får man ju ingen annan post heller. Oavsett är min erfarenhet att brevbärare inte bryr sig om sånt, de lägger i breven iallafall.
Citera
Igår, 15:58
Medlem
Citat:

Lappen på min brevlåda trillade av och var borta någon vecka i vinter och det gjorde ingen skillnad, fick all post som vanligt.
Citera
Igår, 16:11
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Lappen på min brevlåda trillade av och var borta någon vecka i vinter och det gjorde ingen skillnad, fick all post som vanligt.

Men bor du i hus eller hyreshus med massa brevlådor vid ingången?

Det jag snackar om fungerar så klart bara om det finns fler än en brevlåda på samma address.
Citera
Igår, 16:16
Medlem
Citat:
Men bor du i hus eller hyreshus med massa brevlådor vid ingången?

Det jag snackar om fungerar så klart bara om det finns fler än en brevlåda på samma address.

Hyreshus. Men brevbäraren vet/har lärt sig vilkens låda som hör till vem.
Sen stod ju så klart namnen kvar på alla andras brevlådor så med IQ över 10 kan det listas ut att om mitt namn inte stod på någon av de andra så ger uteslutningsmetoden att det måste vara den omärkta.

Skall du ta bort namnlappen så får du göra det på alla brevlådorna, då kanske det fungerar.
Citera
Igår, 16:33
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hyreshus. Men brevbäraren vet/har lärt sig vilkens låda som hör till vem.
Sen stod ju så klart namnen kvar på alla andras brevlådor så med IQ över 10 kan det listas ut att om mitt namn inte stod på någon av de andra så ger uteslutningsmetoden att det måste vara den omärkta.

Skall du ta bort namnlappen så får du göra det på alla brevlådorna, då kanske det fungerar.

Nja jag tror inte alla brevbärare är lika ambitiösa. Du har säkert bott där länge och har samma gamla brevbärare. Kanske snubben från Svensson Svensson.

Men i så fall kan ju lösningen vara att sätta på en ny lapp med ett helt annat namn.
Senast redigerad av StoreSvarte Igår kl. 16:36.
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Bara att skriva "felaktig adress åter avsändare" och kryssa över adressen på framsida och kasta det på en gul låda
Citera
Igår, 17:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shafty
Var på förhör för några veckor sedan, polisen förklarade delgivning men som enligt min advokat var väldigt slarvigt. Fick inga papper, inget att skriva under sa något snabbt om två brev men minns inte vad jag svarade.

Anses detta som en förenklad delgivning?

Nej, du har blivit upplysd om hur förenklad delgivning fungerar.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/delgivning/forenklad-delgivning/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/delgivningslag-20101932_sfs-2010-1932/

Du har i början av förhöret blivit delgiven misstanke om brott, men detta har ingenting med förenklad delgivning att göra.

Du är folkbokförd på ett lägenhetsnummer, du kan helt bortse från tramset ovan om att ta bort ditt namn från dörren eller postfacket.
Senast redigerad av trottwell Igår kl. 17:44.
Citera
Igår, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej, du har blivit upplysd om hur förenklad delgivning fungerar.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/delgivning/forenklad-delgivning/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/delgivningslag-20101932_sfs-2010-1932/

Du har i början av förhöret blivit delgiven misstanke om brott, men detta har ingenting med förenklad delgivning att göra.

Du är folkbokförd på ett lägenhetsnummer, du kan helt bortse från tramset ovan om att ta bort ditt namn från dörren eller postfacket.

Det är bara några månader kvar till preskription. Jag ska också, gå på semester snart om några veckor. Är det kört då jag blivit delgiven & klockan stannar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in