2026-04-16, 14:55
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/militar-fran-kronobergs-lan-stoppades-i-bil-hade-ogiltigt-korkort-i-19-ar
Citat:
En militär från Kronobergs län stoppades i en poliskontroll.

Då visade det sig att mannen haft ett ogilitigt körkort i 19 år.

Trots detta hade han kört bil privat och på jobbet.

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/militar-fran-kronobergs-lan-stoppades-i-bil-hade-ogiltigt-korkort-i-19-ar
Har man tur om man kan köra bil privat och på jobbet i 19 år utan körkort?
Citera
2026-04-16, 15:12
Medlem
Noxyls avatar
Det är väl snarare otur att han blev stoppad för kontroll. Jag har kört i snart 50 år och bara blivit stoppad för kotroll en gång. Någon arbetsgivare har jag aldrig visat det för.
Citera
2026-04-16, 15:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Det är väl snarare otur att han blev stoppad för kontroll. Jag har kört i snart 50 år och bara blivit stoppad för kotroll en gång. Någon arbetsgivare har jag aldrig visat det för.

Jag har haft körkort i mer än 30 år och blivit stoppad två gånger men då kör jag också rätt mycket.
På tok för lite om du frågar mig.

Nu med polisens automatiska nummerskyltskontroll så kan jag tänka mig att risken ökar om man en gång blivit kontrollerad och då fått någon form av tillsägelse eller böter så länge man nu använder samma bil.
Men har man skött sig tidigare så är risken minimal att bli stoppad igen.
Citera
Igår, 05:35
Medlem
Va lite ni blir stoppat
Jag har blivit stoppat 10-20 gångar mestadels för att blåsa .
Citera
Igår, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Va lite ni blir stoppat Jag har blivit stoppat 10-20 gångar mestadels för att blåsa .

Beror på var man bor och hur man kör.
Citera
Igår, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Har man tur om man kan köra bil privat och på jobbet i 19 år utan körkort?
Risken är nästan obefintlig att bli stoppad under föressättning att du kör lagligt samt att bilen i sig inte har några brister.

Undviker man Polisens trafikveckor så är risken minimal att bli stoppad. Kör man enbart på dagtid så blir risken obefintlig.

Den som inte har körkort och är taktisk, undviker också att köra bil i samband med alla storhelger (speciellt dagen efter).
Citera
Igår, 18:16
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Nu har det beslutats att mannen avskedas från Försvarsmakten.

Det verkar vara färdigkört nu i alla fall. Åtminstone till och från Försvarsmakten.
Citera
Igår, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Risken är nästan obefintlig att bli stoppad under föressättning att du kör lagligt samt att bilen i sig inte har några brister.

Undviker man Polisens trafikveckor så är risken minimal att bli stoppad. Kör man enbart på dagtid så blir risken obefintlig.

Den som inte har körkort och är taktisk, undviker också att köra bil i samband med alla storhelger (speciellt dagen efter).
Räknar jag de 25 senaste åren när jag har kört eller varit passagerare så har det varit tre stopp.1 st fortkörning, 1 st poliskontroll och 1 st tullkontroll. Poliskontrollen var precis utanför jobbet. Misstänker att de fått tips och var ute efter en specifik person men ville att det skulle se ut som en vanlig poliskontroll.

Det mest otippade var att alla bilar på väg till Norge blev stannade i tullen för frågor och blåskontroll.
Då får man ju visa körkort.
Senast redigerad av Mynicname Igår kl. 19:21.
Citera
Igår, 19:35
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Va lite ni blir stoppat
Jag har blivit stoppat 10-20 gångar mestadels för att blåsa .

Hur många gånger har du hamnat i fyllecell när du varit ute och supit? Polisen har en kamera och dator som läser av din nummerplåt, datorn kollar automatiskt vem som äger bilen och ägarens kriminalhistoria, oj ett fyllo som vi stoppade i fyllecell för tio år sedan, honom stoppar vi.
Citera
Igår, 20:03
Medlem
Blev han stoppad i sin privata bil eller i försvarsmaktens fordon?

Han verkar vara lite dum i huvudet eftersom han fortsatte att köra bil trots att hans chef fått reda på att han saknade körkort.
Nu får han kicken.
Bra jobbat
Citera
Igår, 20:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har haft körkort i mer än 30 år och blivit stoppad två gånger men då kör jag också rätt mycket.
På tok för lite om du frågar mig.

Nu med polisens automatiska nummerskyltskontroll så kan jag tänka mig att risken ökar om man en gång blivit kontrollerad och då fått någon form av tillsägelse eller böter så länge man nu använder samma bil.
Men har man skött sig tidigare så är risken minimal att bli stoppad igen.

Ungefär samma. Tok för litet beror väl på. Kör man normalt och ok är det ju bara skit detta med kontroller. Men beror som sagt vart man bor och även vid vilken tid man kör. På dagen kan det vara kontroller men kör man på natten finns risk för "random stop", att polisen bara stannar en och undrar varför man är ute och kör mitt i natten. Det har hänt flera har man hört. Som då haft rent mjöl i påsen, och de är i regel pissura på polisen efter. Att polisen med blåljus stoppade dom. Tänk liksom om någon såg detta...

Sedan om kontroller. Ja det brukar vara en tid på året när polisen är ute mer och stör vanliga Svenssons. Antingen då den tid när aspiranter kommer till dom, eller när de behöver höja kvoten för insamlade böter.

Gällande detta militär så kan man ju undra. Han måste ju ha kört väldigt lite i tjänsten, eller om han nu gör det kanske polisen skippar att kontrollera bilar med gult reg-nummer?
Citera
Igår, 20:36
Medlem
Krappfiskarns avatar
Först trodde jag det var någon som varit för korkad för att klara teorin, men när jag läste att han faktiskt haft giltigt körkort men valt att inte förnya det undrar man "varför?". Risken att bli stoppad är visserligen låg men varför ens riskera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in