Citat:
Ursprungligen postat av
Kundalini
Mycket paranoiker här.
Avskaffa åldersgränser! Annars kanske staten tvingar oss att ha ID-kort för att kunna identifiera oss och styrka vår ålder i olika sammanhang!
När Ulf Kristersson säger att "det ska vara som på Systembolaget" så signalerar han att kontrollen av ålder för den som loggar in i praktiken ska vara
obligatorisk (och bygga på oberoende dokument, dvs bank-id eller motsvarande). Trots att vem som helst kan se att jag är över fyrtio och dessutom bid god hälsa så blir jag tillfrågad om ID-kort varenda gång jag handlar på Systemet, det är något personalen har blivit tillsagda att göra "för säkerhets skull". Det görs med i stort sett alla. På nätet blir det helt enkelt automatiskt, inbyggt på nätverken.
Det finns helt enkelt inget sätt att upprätthålla en
strikt båldersgräns, i den mening som regeringen vill ha det, som inte också för med sig att alla måste visa vilka de är, visa upp r/l ID i någon form. Att det sedan inte kommer att synas med namn och bild utåt på sidan är fullständigt ointressant, poängen är att du blir permanent spårbar, t o m årtionden framåt, genom att namn och mobilt bank-ID eller motsvarande blir loggat och enkelt kan plockas fram långt senare.
I Australien vaölde man ett upplägg som inte är fullt lika integritetskränkande, men det beror på att de har ett annat sätt att skriva lagar där nere (de begränsade det t ex till de tio största sociala-medier-plattformarna och skrev in dessas namn i lagtexten: i Sverige hade det setts som att plocka russinen ur kakan, selektiv lagstiftning) - och kanske är deras politiker inte lika inställda på övervakning som våra är.