2026-04-15, 16:36
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
En app för verifiering av ålder är klar och kommer snart finnas tillgänglig att använda, uppger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.

”Den här appen ger föräldrar, lärare och vårdnadshavare ett kraftfullt verktyg för att skydda barn, eftersom vi kommer att ha nolltolerans mot företag som inte respekterar våra barns rättigheter", säger von der Leyen enligt Reuters.

Appen kommer att kräva att användarna laddar upp sitt pass eller ID-kort för att bekräfta sin ålder anonymt.

Hur ska folk vara anonyma om man ska lägga upp bild på ID?
Citera
2026-04-15, 16:38
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Flashback är definitivt inom ramen för social media så det är ett direkt hot mot oss också.

Skulle kunna vara rätt skönt om vi slapp alla kids här å andra sidan.
Citera
2026-04-15, 16:48
Medlem
Historiskt skulle jag nog ställa mig på tvären gällande begränsningar av det här slaget. Nu tycker jag att det är väl motiverat med 18-årsgräns verifierat med BankID på onlineplattformar. Då försvinner kryphålet för gängen att rekrytera omyndiga online, som kan utföra brott utan att straffas ordentligt för det.

Något barn och tonåringar behöver för övrigt mindre av är sociala medier, för sin egna utvecklings skull. Skrämmande att de inte kan tro att de kan ha ett liv utanför skärmbubblan. Tänker själv på hur det var när jag var i den åldern, och att de som var klistrade vid en skärm snarare var de som var i minoritet.
Citera
2026-04-15, 16:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Livet fungerade alldeles utmärkt för barn innan Internet. Om man som barn blev tillsagd att stänga av TV:n så gjorde man det utan en massa tjafs.

Avundsjuk much?

Kan inte påstå att jag blint lydde mina föräldrar men så föds inte alla till auktoritetsdyrkare.
Citera
2026-04-15, 19:04
Medlem
För barnens bästa, så ädelt, så gulligt..

Ett sagolikt skitsnack, dom där gökarna skiter fullständigt i ungarna! Detta är en klassisk trojansk häst, det börjar med att det är för att skydda barnen, sedan expanderas det befintliga systemet till obligatoriskt digitalt ID för hela internet.

Svaret är DarkNet!
Citera
2026-04-15, 19:19
Medlem
Kundalinis avatar
Mycket paranoiker här.

Avskaffa åldersgränser! Annars kanske staten tvingar oss att ha ID-kort för att kunna identifiera oss och styrka vår ålder i olika sammanhang!
Citera
2026-04-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Du har rätt och jag är egentligen en hycklare som själv postar som anonym. Jag borde lägga mer energi för att kämpa för yttrandefriheten i mitt och andras liv.

Internet och sociala medier har egentligen massiv potential till att vara "bra" men det är lika viktigt att det får vara "dåligt".
Du har visserligen poänger. Det tänker jag inte dementera.

Men ditt mål är en utopi. Man kan jobba ditåt och komma en bit på vägen, men vi kommer aldrig komma ända fram. Vete fasen om det ens skulle vara önskvärt.

Men det går att jobba på problemet från båda hållen samtidigt. Både att stärka rätten till anonymitet och det du pratar om.
Citera
2026-04-15, 19:27
Medlem
Galejans avatar
Återigen tvingas man konstatera att riksdagsvalet inte kan komma fort nog. Den här galna regeringen blir en parentes i svensk historia med sina batong-, övervaknings- och nannylagar. Det blir ett styvt jobb för efterkommande regering att normalisera Sverige igen efter fyra år av en vek statsminister vars öron är fyllda av viskande från krigshetsande MÖP-ar, tokkristna stollar och uppenbara rasister. Halva mandatperioden lär gå åt bara till att återställa oredan.
Citera
2026-04-15, 19:32
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du har visserligen poänger. Det tänker jag inte dementera.

Men ditt mål är en utopi. Man kan jobba ditåt och komma en bit på vägen, men vi kommer aldrig komma ända fram. Vete fasen om det ens skulle vara önskvärt.

Men det går att jobba på problemet från båda hållen samtidigt. Både att stärka rätten till anonymitet och det du pratar om.
Absolut en utopi men jag ser en oerhörd kraft och vitalitet i anonymitetens och konsekvensfrihetens kreativitet/skapande.

Det gör något med oss när vi slutar filtrera, på gott och ont, men potentialen blir ohämmat enorm.

Jag har svårt att formulera något så abstrakt som tidiga fria vilda västern internet men det fanns något fantastiskt i det i stil med historiska epoker man annars hyllar "tryckfrihetsförordningen" eller "gamla grekernas diskussioner".
Citera
2026-04-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Mycket paranoiker här.

Avskaffa åldersgränser! Annars kanske staten tvingar oss att ha ID-kort för att kunna identifiera oss och styrka vår ålder i olika sammanhang!
När Ulf Kristersson säger att "det ska vara som på Systembolaget" så signalerar han att kontrollen av ålder för den som loggar in i praktiken ska vara obligatorisk (och bygga på oberoende dokument, dvs bank-id eller motsvarande). Trots att vem som helst kan se att jag är över fyrtio och dessutom bid god hälsa så blir jag tillfrågad om ID-kort varenda gång jag handlar på Systemet, det är något personalen har blivit tillsagda att göra "för säkerhets skull". Det görs med i stort sett alla. På nätet blir det helt enkelt automatiskt, inbyggt på nätverken.

Det finns helt enkelt inget sätt att upprätthålla en strikt båldersgräns, i den mening som regeringen vill ha det, som inte också för med sig att alla måste visa vilka de är, visa upp r/l ID i någon form. Att det sedan inte kommer att synas med namn och bild utåt på sidan är fullständigt ointressant, poängen är att du blir permanent spårbar, t o m årtionden framåt, genom att namn och mobilt bank-ID eller motsvarande blir loggat och enkelt kan plockas fram långt senare.

I Australien vaölde man ett upplägg som inte är fullt lika integritetskränkande, men det beror på att de har ett annat sätt att skriva lagar där nere (de begränsade det t ex till de tio största sociala-medier-plattformarna och skrev in dessas namn i lagtexten: i Sverige hade det setts som att plocka russinen ur kakan, selektiv lagstiftning) - och kanske är deras politiker inte lika inställda på övervakning som våra är.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-04-16 kl. 12:52.
Citera
2026-04-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Hur ska folk vara anonyma om man ska lägga upp bild på ID?
Exakt, Och dessutom: en "ålderskontroll " av detta slag kan, om den ska vara stringent, inte ens sålla ut i förväg vilka som kan befinna sig under eller i närheten av åldersgränsen, och därmed skulle behöva säkra sin ålder.. ALLA blir tvungna att avslöja sina namn, sina personnummer, födelsedatum eller motsvarande (och antagligen foto därtill - alla ID-kort, körkort, pass och leg har ju ett foto) för att Pomperipossa-myndigheterna ska kunna känna sig säker på att inga barn rundar lagen.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-04-16 kl. 12:52.
Citera
2026-04-16, 12:53
Medlem
cutepsychos avatar
Hoppas att det äntligen händer i Sverige så att unga kan få en chans till att må lite bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in