Citat:
Ursprungligen postat av
mhn
Jag är bra sugen på att gå i pension redan nu, och jag är bara 52. Man vet ju aldrig hur länge man får leva, och att jobba hela vägen fram till 68, och sen kanske bara få leva några få år innan man dör, är inte lockande. Man kanske t o m dör innan 68, som ett antal vänner och bekanta gjort. En farbror dog vid 60, min farfar vid 65, en bekant dog vid 49 och en granne vid 54 t ex.
Jag har sparat ihop ca tre miljoner, varav en miljon i aktier och indexfonder, och resterande på sparkonton med en medelränta på ca 3%. Och innan nån påpekar det, så ja, jag borde väl slänga in betydligt större andel av mina pengar på börsen, men är trygghetsnarkoman.
Så jag skulle utan problem kunna plocka ut t ex 20 000 kr i månaden fram till att jag kan börja plocka ut min pension vid tidigast 65, och ändå ha en hel del pengar kvar (om inte börsen störtdyker och aldrig återhämtar sig).
Jag har inga barn, inga dyra hobbies, ingen bil, inga lån förutom min del av bostadslånet på 600 000 kr, inga husdjur och varken röker, snusar eller dricker alkohol. Så 20 000 kr i månaden räcker gott och väl för mig. Det som tar emot är att pensionen kommer att bli väldigt låg om jag skulle hoppa av hamsterhjulet idag, men det kan det vara värt.
Har du räknat på att du behöver öka på det uttaget kopplat till inflationen?
Jag hade nog inte vågat leva på sparade medel så länge (men håller med om argumentet, hörde senast igår om en tidigare kollega som gått bort i cancer, inte ens 50 år gammal), men du skulle ju komma jobba halvtid ett par år först, så blir det lite mer marginaler på ditt sparande, men ändå ganska gött. Om det går, funkar inte på mitt jobb.