2026-04-13, 17:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
A-kassan kommer med krav och tar dessutom slut efter något år.

Absolut men man går väl söka jobb under det året och leva på A-kassan så länge det går och sen börja plocka av sin pension eller besparingar.
Citera
2026-04-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
Tack för svaren blir spännande att se vad man får i pension
Du kan se prognosen på www.minpension.se.

Har du verkligen inte gjort det?
Citera
2026-04-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du kan se prognosen på www.minpension.se.

Har du verkligen inte gjort det?

tack verkar som det inte blir så fett om jag går vid 61 890 kr mån men blir nog inte så mycket skatt
vid 64 verkar det bli 14050 kr före skatt så blir nog att vänta 3 år till
Citera
2026-04-14, 18:53
Medlem
Om man har sparat i en privat pensionsförsäkring så kunde du börja ta ut den när du var 55 år fyllda. Likaså om du hade tjänstepension från ett eget privat AB.

Den lösningen passade mig alldeles utmärkt. Ungdomar fick ta mitt jobb eller vilka det nu var och själv slapp jag att få för hög framtida pension. Det kan nämligen också ställa till med problem med för hög pension. Hur ska man hinna förbruka alla dessa pengar?

Jag kunde äta mig mätt, hade en enorm frihetskänsla och kunde studera människor stressa iväg till jobbet! Bara det var värt det hela.

Återinför rejäla skatteavdrag för pensionssparande precis som det var förr, två basbelopp per år.
Citera
2026-04-15, 10:28
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Problem? Nja, jag ser det som en rättevisefråga. Jag tycker helt enkelt att den som bidragit mest i sitt liv ska få högre pension, den som bidragit mindre ska få lägre pension. Tycker också det är löjligt att den som jobbat 1 år ska få pension alls. Där finns mycket pengar att spara till pensionssystemet.

Säg att man jobbar 1 år, två år, kanske hela 5 år. Få 2000 kr i pension. Varför ska de få någon slags lägsta pension för att de knappt jobbat? Helt orimligt. De får söka sina pengar på annan väg om du frågar mig.
Att jobba == bidra i din värld? Så en brandman som räddat massa människor från döden och en retarderad HR-kärring vars uppgift varit "inkluderande arbetsplats" == bägge bidrar?

Max 20 % av befolkningen gör något som är vettigt för samhället. Många av även dessa är dock lite efterblivna. 80 % av arbetena är totalt skit till och med kontraproduktiva.
Citera
2026-04-15, 12:27
Medlem
mhns avatar
Jag är bra sugen på att gå i pension redan nu, och jag är bara 52. Man vet ju aldrig hur länge man får leva, och att jobba hela vägen fram till 68, och sen kanske bara få leva några få år innan man dör, är inte lockande. Man kanske t o m dör innan 68, som ett antal vänner och bekanta gjort. En farbror dog vid 60, min farfar vid 65, en bekant dog vid 49 och en granne vid 54 t ex.

Jag har sparat ihop ca tre miljoner, varav en miljon i aktier och indexfonder, och resterande på sparkonton med en medelränta på ca 3%. Och innan nån påpekar det, så ja, jag borde väl slänga in betydligt större andel av mina pengar på börsen, men är trygghetsnarkoman.

Så jag skulle utan problem kunna plocka ut t ex 20 000 kr i månaden fram till att jag kan börja plocka ut min pension vid tidigast 65, och ändå ha en hel del pengar kvar (om inte börsen störtdyker och aldrig återhämtar sig).

Jag har inga barn, inga dyra hobbies, ingen bil, inga lån förutom min del av bostadslånet på 600 000 kr, inga husdjur och varken röker, snusar eller dricker alkohol. Så 20 000 kr i månaden räcker gott och väl för mig. Det som tar emot är att pensionen kommer att bli väldigt låg om jag skulle hoppa av hamsterhjulet idag, men det kan det vara värt.
Citera
2026-04-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Jag är bra sugen på att gå i pension redan nu, och jag är bara 52. Man vet ju aldrig hur länge man får leva, och att jobba hela vägen fram till 68, och sen kanske bara få leva några få år innan man dör, är inte lockande. Man kanske t o m dör innan 68, som ett antal vänner och bekanta gjort. En farbror dog vid 60, min farfar vid 65, en bekant dog vid 49 och en granne vid 54 t ex.

Jag har sparat ihop ca tre miljoner, varav en miljon i aktier och indexfonder, och resterande på sparkonton med en medelränta på ca 3%. Och innan nån påpekar det, så ja, jag borde väl slänga in betydligt större andel av mina pengar på börsen, men är trygghetsnarkoman.

Så jag skulle utan problem kunna plocka ut t ex 20 000 kr i månaden fram till att jag kan börja plocka ut min pension vid tidigast 65, och ändå ha en hel del pengar kvar (om inte börsen störtdyker och aldrig återhämtar sig).

Jag har inga barn, inga dyra hobbies, ingen bil, inga lån förutom min del av bostadslånet på 600 000 kr, inga husdjur och varken röker, snusar eller dricker alkohol. Så 20 000 kr i månaden räcker gott och väl för mig. Det som tar emot är att pensionen kommer att bli väldigt låg om jag skulle hoppa av hamsterhjulet idag, men det kan det vara värt.

Har du räknat på att du behöver öka på det uttaget kopplat till inflationen?

Jag hade nog inte vågat leva på sparade medel så länge (men håller med om argumentet, hörde senast igår om en tidigare kollega som gått bort i cancer, inte ens 50 år gammal), men du skulle ju komma jobba halvtid ett par år först, så blir det lite mer marginaler på ditt sparande, men ändå ganska gött. Om det går, funkar inte på mitt jobb.
Citera
2026-04-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn

Att du inte har så hög konsumtionsnivå underlättar ju.

Men om du tror att du vill kunna bränna i snitt 20k/månad så kan du ju se till att du har det också som riktig pensionär. Och ordnar inte alla pensionsförsäkringar det, så får du väl allokera en del av dina besparingar till en inkomstförstärkning efter 65.

Kan ju leda till att du får arbeta något år till.
Citera
2026-04-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga
Att jobba == bidra i din värld? Så en brandman som räddat massa människor från döden och en retarderad HR-kärring vars uppgift varit "inkluderande arbetsplats" == bägge bidrar?

Max 20 % av befolkningen gör något som är vettigt för samhället. Många av även dessa är dock lite efterblivna. 80 % av arbetena är totalt skit till och med kontraproduktiva.
Ja, båda bidrar. Därför får dom lön.

Att du inte klarar av att uppskatta HR-personal hör ju inte till saken. Oklart om du förstår det.
Citera
2026-04-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Om man har sparat i en privat pensionsförsäkring så kunde du börja ta ut den när du var 55 år fyllda. Likaså om du hade tjänstepension från ett eget privat AB.

Den lösningen passade mig alldeles utmärkt. Ungdomar fick ta mitt jobb eller vilka det nu var och själv slapp jag att få för hög framtida pension. Det kan nämligen också ställa till med problem med för hög pension. Hur ska man hinna förbruka alla dessa pengar?

Jag kunde äta mig mätt, hade en enorm frihetskänsla och kunde studera människor stressa iväg till jobbet! Bara det var värt det hela.

Återinför rejäla skatteavdrag för pensionssparande precis som det var förr, två basbelopp per år.
Att överheten ökat på dubbelbeskattningen på pensionssparande, är för att hindra folk att göra just det du gjorde.

Då minskar nämligen produktionen i landet och därmed konsumtionen. Och när konsumtionen minskar blir pöbeln arga.
Citera
2026-04-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
A-kassan kommer med krav och tar dessutom slut efter något år.
A-kassan ställer inga krav förutom att du betalar in avgiften varje månad. Det är AF som ställer krav. I mitt fall blev det minst 6 st sökta jobb per månad.

Hade tur och löste det, men ersättningen har ändrats och till slut får man knappt ihop till hyran längre.

Knepigt då arbetsmarknaden är klart begränsad för 60+. Man kan alltid maxa tjänstepensionen på 5 år och hoppas på att man investerar den i rätt bransch.
Citera
2026-04-15, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Att överheten ökat på dubbelbeskattningen på pensionssparande, är för att hindra folk att göra just det du gjorde.

Då minskar nämligen produktionen i landet och därmed konsumtionen. Och när konsumtionen minskar blir pöbeln arga.

Politikerna är/var intresserade av mina realinkomstskatter, realarbetsgivaravgifter samt momsinbetalningar. Något annat intresse finns/fanns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in