2026-04-16, 08:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag har kvar mitt oöppnade röstkort från förra året. Jag har även kvar "Maggans brev" som var lite gulligt.

Trots att man digitaliserat räkningar, löner och patientjournaler så ska man ändå behöva gå dit bakom de fåniga båsen.

"Ta ett knippe olika kort så att ingen ser vad du väljer" sade en kvinna som om vi vore i DDR eller Nazityskland. Jag ville skrika "LEVE PIRATPARTIET" och rita en häst på lappen i ren trots.

Haha.. Tänker på Robert Gustavsson och valet:
https://www.youtube.com/watch?v=r0y9Nm62_JE

Jag har röstat "förtida" under många val, efter som jag hade hand om valet i många år. Men nuförtiden, 2026, tror jag att jag röstar OM jag inte har något annat att sköta, men då med förtida röstning.

Men om jag inte har tid, så kan det kvitta lika.

Rolig grej som hände:
Tre val, alltså samma valdag, så hade jag klagat på valurnan. Den hade "gjort sitt", tyckte jag.. Nä nä, den duger, sa kommunen..

Vad hände?
-När vi skulle ta upp valsedlarna så gick urnan sönder, det var söndag kväll/natt.
Alla kuvert låg på golvet!

Men vi tog upp dessa, och "fixade" valet ändå. Det var i Örgryte.
(Vi sa inget).
Senast redigerad av kraftfoder 2026-04-16 kl. 08:29.
Citera
2026-04-16, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Det fanns en tid när jag var mycket ung att tro på det här systemet. Men det som är idag är berikning inte bra. Jag gillar det inte.
Spelar ingen roll vem man röstar på. Båda sidor gör det sämre för en så fuck it. 🙅
Så sant!
Citera
2026-04-16, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
+1. Icke-röstare här också. Skadad som man är av all vetskap man samlat på sig under alla år på internet och med en intakt härledningsförmåga och ett minne av samma kaliber har jag kastat valsedeln i papperskorgen varje gång sedan tio år tillbaka medans man rullat med ögonen åt den gulliga gesten. Klapp klapp på axeln - vill du ha en päron. eller äppelhalva? sade dagisfröken till dagisbarnet. Nedvärderande. EU som nationella eller region-/kyrk-/kommunalval.

Drypandes i avgrundsdjup korruption, svikna efter svikna vallöften och en enda chimär av meningslösa ideologiska skenbara meningsskiljaktigheter som ställs mot varandra för att skapa illusionen av val. En totalt vanskött statsapparat oavsett vem och när som suttit vid makten. Olika sidor av samma mynt. Har inte mycket till övers för demokratin i sin form. Ja men inför direktdemokrati då om den parlamentariska representativa versionen inte faller dig i smaken! Som om att det hjälper med en otroligt dåligt allmänbildad befolkning kan ta viktiga beslut och dra ned landet ännu mer? Nej tack.

Utöver det beslutas nästan all lagstiftning för Sverige nere på kontinenten i korruptionens högborg EU-Bryssel där Sverige har dryga 3% inflytande i EU-parlamentet. Det betyder att övriga 97% bestämmer vad svenskar vill, kan och får göra. Demokratiskt? Det är en utövning i självförnedring att gå att rösta.
Helt rätt - det är sannerligen att förnedra sig, det är själsligen smutsigt.

Nej, det finns bara en rimlig väg och att det är att bli herre i sitt eget inre och låta allt yttre ske som sker - med stoiskt lugn möter vi världen.
Citera
2026-04-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag kommer inte att rösta eftersom jag anser att misskötseln av Sverige och alla problemen inte har någon politisk lösning. Det går inte att använda samma verktygslåda som skapade problemen för att lösa problemen.
Detta är en otroligt viktigt poäng. Precis som vi inte kan använda teknik för att "rädda klimatet" (eftersom det är tekniken i sig som är anledningen till att vi har en klimatkris till att börja med) kan vi naturligtvis inte rösta bort problem som det demokratiska styrelseskicket själv skapat.
Citera
2026-04-16, 09:32
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Jag FuckOffröstar eftersom jag anser att Israel styr våra politiker. FuckOffröstning inkluderar både blankröstning och att rösta på något litet parti man vet inte har någon som helst chans att komma in i riksdagen.

Förlåt hoppas detta inte är Off Topic men numer när blankröster inte räknas, varför startar inte blankröstare ett gemensamt alternativ så om man vill blankrösta som protest så dyker det i alla fall upp i statistiken.

Typ Blankröstarpartiet eller nåt så det faktiskt syns hur många som proteströstar
Citera
2026-04-16, 10:11
Avslutad
Ett bra alternativ när man inte vill rösta på skitsd längre.
Citera
2026-04-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Jag FuckOffröstar eftersom jag anser att Israel styr våra politiker. FuckOffröstning inkluderar både blankröstning och att rösta på något litet parti man vet inte har någon som helst chans att komma in i riksdagen.

Brukar också göra så.. vi skulle behöva byta ut hela regeringen skulle inte rösta på någon av dom!
Citera
2026-04-16, 10:51
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Jag kommer bli soffliggare för första gången nu i detta val. Har precis som många andra insett att det är helt andra krafter som styr. Numera ser jag det som att det bara är ett gäng fårflock som står vid vallokalen och slösar en timme av sitt liv.

Tittar man på förra valet så hade vi ett valdeltagande på lite drygt 84 procent. Runt 1 procent röstade blankt.

Det innebär alltså att minst 17 procent av de röstberättigade inte har något förtroende till systemet och/eller partierna. Hisnande siffra. Då har jag inte räknat med skojröstare som skriver "sug kuk" på valsedeln.

Jag hoppas valdeltagandet går ner ännu mera. Och jag råder blankröstare att istället bli soffliggare för att förstärka sin protest och därmed sänka valdeltagandet ytterligare.
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-04-16 kl. 10:58.
Citera
2026-04-16, 10:57
Avslutad
Jag struntar i att rösta alls, eftersom jag avskyr nära nog samtliga politiker, och för att ens röst inte leder till någon faktisk förändring.

If voting changed anything, they'd make it illegal.” - Emma Goldman. Och det är så jävla sant.

Demokraturen kan fortsätta låtsas om att vanliga människor är något annat än boskap, men jag vägrar delta i den här moderna, förbannade Potemkinkulissen.
Citera
2026-04-16, 10:59
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Förlåt hoppas detta inte är Off Topic men numer när blankröster inte räknas, varför startar inte blankröstare ett gemensamt alternativ så om man vill blankrösta som protest så dyker det i alla fall upp i statistiken.

Typ Blankröstarpartiet eller nåt så det faktiskt syns hur många som proteströstar
Blankröster har en egen kategori och syns under "ogiltiga röster - blanka"
Citera
Medlem
Det är helt meningslöst att rösta på något av de 8 Wallenberg-styrda partierna i riksdagen, högre och fler avgifter och horder med blattar blir resultatet oavsett vilka som "vinner"
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Det innebär alltså att minst 17 procent av de röstberättigade inte har något förtroende till systemet och/eller partierna. Hisnande siffra. Då har jag inte räknat med skojröstare som skriver "sug kuk" på valsedeln.

Jag hoppas valdeltagandet går ner ännu mera. Och jag råder blankröstare att istället bli soffliggare för att förstärka sin protest.

Det kan nog vara högre än 17%. Jag har röstat i ett par tidigare val, men redan då var jag systemkritisk och gjorde det mest för att döva någon naiv röst som intalade mig att det var det minsta jag kunde göra.

Fuck that, aldrig igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in