Citat:
Ursprungligen postat av
vintergatan2022
Något jag har tänkt på är att Idol 2010-2019 var scen och arenan generellt mer glammigt & spektakulärt. Alltså de gjorde de mer festligt & mysigt med scenbygget och arenorna generellt. Frågan är varför TV4 slutade med detta. Uppenbarligen är det fler tittare som saknar gamla Idol, varför ändrar man inte till det då?
Jag håller med om att det kändes mer storslaget då. Det var så för att Tv4 ville satsa på Idol, det var ett väldigt populärt program, men mot slutet av 2000-talet, början av 2010-talet började tittarsiffrorna dala. Det var första året då en av fredagsfinalerna hade tittare under miljonen och det var kontroversiellt. Dom producerade en säsong till 2011 och sen skulle The voice och X-factor antagligen ta över efter Idol.
Så när det skulle komma tillbaka blev det antagligen en mycket lägre budget. Från Frihamnen till Spånga, från 5 olika arenor till en studio. Dom lade också på 2 fredagsfinaler vilket var guld fast konsekvenser i längden. Det är inte dåligt, just nu är dom på sparlåga. Hade dom velat ställa in allt tidigare, hade dom gjort det, dom vill ju inte att Idol ska kännas billigt. Dom jobbar på att öka tittarsiffrorna och det har dom, tack vare streaming. Finalen förra året genererade totalt sätt över miljonen vilket dom är nöjda över. Det är sparande just nu, men nån gång snart är vi tillbaka i ett mer storslaget scenbygge, först i en mindre studio med stor scen. Sen I Globen. Som du märker är jag ett fan av Idol.
Sen så klart bryr sig tv4 om Idol, något litet klipp uppladdat av någon från och med 2013 blir med stor sannolikhet ganska snabbt copyrightstrikad. Jag har försökt flera gånger.