2026-04-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det fanns potential i ett sådant upplägg, men då man tar in Dumpen som experter på grooming och inte läkare eller psykologer som forskat inom området så är det något som är fel och något ensidigt.
Men visst, Dumpen är experter på att grooma vuxna. Det kanske är applicerbart för vad barn eller lärare skall hålla ögonen öppna för. Men skulle nog inte vilja påstå att de är experter på området när deras scenario inte stämmer med verkligheten nej. Vi får bara hoppas att det gör någon form utav nytta och inte skadar barn, lärare och föräldrar. Skolan har ju redan en plikt att orosanmäla.

Det luktar ju otroligt mycket skunk att man inte ville säga vem det skulle vara som stod för utbildningsmaterialet. Alla förstår att det på något är dumpen som försöker casha in skattepengar men det är nog första gången jag hört talas om att man inte vill säga vem som vunnit en offentlig upphandling.
Vilket får en rimlig person att fundera, vilka andra parter har fått del om denna möjligheter att göra någon form av utbildningsmaterial för en kommun? Jag kan garanterar att den som gräver i de där kommer hitta skit, mark my words.
Citera
2026-04-15, 21:11
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Det luktar ju otroligt mycket skunk att man inte ville säga vem det skulle vara som stod för utbildningsmaterialet. Alla förstår att det på något är dumpen som försöker casha in skattepengar men det är nog första gången jag hört talas om att man inte vill säga vem som vunnit en offentlig upphandling.
Vilket får en rimlig person att fundera, vilka andra parter har fått del om denna möjligheter att göra någon form av utbildningsmaterial för en kommun? Jag kan garanterar att den som gräver i de där kommer hitta skit, mark my words.
Aftonbladet och ETC är väl inte blyga i att gräva. Dra ett litet bra tipsmail
Citera
2026-04-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiskarStina
Ja BUHUUU, stackars gäddorna!
Om gäddorna gav fan i att söka barn i sexuellt syfte så skulle de aldrig hamna på Dumpen.

Om jag startar en kriminell organisation med falsk front av nobelt syfte och lovar att ge dig den uppmärksamhet du aldrig fick som ung kommer du stötta den lika helhjärtat då också?

Också spännande hur ni utger er för att värna om barn men använder er av nån konstig form av mobbningsretorik som man lär bort från barn i småskolan, duktiga förebilder ni är!
Citera
2026-04-15, 21:56
Avstängd
Citat:
Om gäddorna gav fan i att söka barn i sexuellt syfte så skulle de aldrig hamna på Dumpen.

En fiskare full av oresonligt hat. Är det kanske en av kvalifikationerna för att få uppdraget som fiskare?
Du har verkligen dragit ner brallorna på dig själv, så urbotat korkat!
Citera
2026-04-15, 22:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
"Såhär fungerar anmälningsfunktionen på vår hemsida. När skall ni använda den?"
Bris, Epcat och Childhood skulle säga att man skall kontakta polis vid misstanke om brott.
Rätt säker på att Bris till och med kan hjälpa till med att anmäla.

https://www.bris.se/for-barn-och-unga/vanliga-amnen/natet/utsatthet-och-brott-pa-natet/
De beskriver grooming och rekomenderar till och med epcat. Vad som framgick i artikeln så vart ingen av dessa aktörer inbjudna utan bara Dumpen.

https://www.bris.se/om-bris/utbildningar/#:~:text=H%C3%A4r%20hittar%20du%20Bris%20utbildnin gar%20och%20f%C3%B6rel%C3%A4sningar,dig%20som%20m% C3%B6ter%20barn%20i%20behov%20av
Bris har utbildningar på området.
Vilket epcat också har, skulle det varit helt seriöst så skulle ju alla dessa tre aktörer bjudits in och man försökt samordna något för där man har föreläsare om ämnet ifrån flera av aktörerna samt att de borde samordna sin utbildning i ämnet.

Bris och Epcat med sin erfarenhet och forskning i ryggen hade bägge varit bättre att anlita för att utbilda lärarna i området.
Epcat är ju otroligt stora med där de har erfarenhet ifrån många länder och hjälper till digitalt för barn som utsatts med mera.
Det handlar inte om utbildning utan om röstfiske från SD:s sida, annars hade man bjudit in seriösa aktörer.
Citera
2026-04-15, 22:47
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Du som är fiskare, hur vanligt är det att barn låter sig groomas av vuxna? Om man ska bry sig om fenomenet och kasta ut personer framför tåget bör man veta detta, och om detta fenomen finns mer än i enstaka undantag. Hur vanligt är det, ungefär. Och hur vanligt är det att mammor erbjuder "sina egna" barn. Finns säkert men hur vanligt?

Detta tycker jag saknas i den omfattande diskussionen från Dumpen. Kan vara bra att ta reda på detta innan de börjar utbilda skolfolket, för de kan få denna fråga. Att då stå och säga öhh från Patrik ger ingen kredd.
Citera
2026-04-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Vad är de för bulvanupplägg dumpen försöker köra i Östhammar?

Läste nån artikel i AB full med röda flaggor och de krävdes ju inte många sekunder för att man skulle dra paralleller till impulskollen, med den enda skillnaden att dom nu verkar dumpuckade nog att bjuda in reportrar för att avslöja upplägget innan det ens har börjat. Vem är de kommunen har anlitat?

Jag vill också veta mer om implementeringen av Östhammarsmodellen, det lät ju jättesexigt när Sara gjorde reklam för den i podden häromdagen. Kommer antagligen ta Sverige med storm och nån efterbliven tjockis som gått i fällan finns säkert som bevis för att modellen är bra för Sverige samt rockar.

Det kan vara så att Sara har uppfunnit hjulet 2.0 men jag är inte riktigt säker än.

Det är inget större fel på våra vänner på Dumpenredaktionen men ibland blir det en jävla hybris, självklart har Sara rätt att trycka upp sitt senaste i ansiktet på svenska folket.
Senast redigerad av Gipsy-tears 2026-04-15 kl. 22:51.
Citera
2026-04-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn1233
Gäddorna ska ju fan vara glada helt ärligt att det faktiskt är Dumpen och inte ett riktigt barn eller ännu värre, en pedofilmamma med små små barn som de blir mötta av.

Hellre ha på sitt samvete att endast gjort olämpliga saker på nätet och det stannat där, än att fullborda en våldtäkt mot småbarn med deras mamma inblandade tänker jag..
De får ju dessutom stöd i form av kontakter till vård osv.

Jag tror helt ärligt, även om det just nu raserat tillvaron för dessa, så kommer de om 10 år kunna se tillbaka och vara glada att det blev som det blev, förhoppningsvis på en bättre plats i livet med en helt annan moral.
De måste nå botten för att ta tag i sina problem, och det är där eran roll är så viktig.
Har man inget eget samvete som till slut stoppar eller att moralkompassen någon gång vaknar till liv och styr en i rätt riktning så krävs det att någon annan gör det, så ni gör ett bra jobb för bägge parter skulle jag vilja säga.
Du har verkligen svalt Dumpens catchfrase "var glad att det inte var ett barn" med hull och hår.
Vad fan betyder det ens? Gäddan vill lapa flickfitta men istället ska han vara glad att hans liv blir förstört?

Du rapar bara Dumpens plattityder utan att tänka efter, och det bevisar att du är en radiostyrd idiot.

Grattis.
Citera
2026-04-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Du som är fiskare, hur vanligt är det att barn låter sig groomas av vuxna? Om man ska bry sig om fenomenet och kasta ut personer framför tåget bör man veta detta, och om detta fenomen finns mer än i enstaka undantag. Hur vanligt är det, ungefär. Och hur vanligt är det att mammor erbjuder "sina egna" barn. Finns säkert men hur vanligt?

Detta tycker jag saknas i den omfattande diskussionen från Dumpen. Kan vara bra att ta reda på detta innan de börjar utbilda skolfolket, för de kan få denna fråga. Att då stå och säga öhh från Patrik ger ingen kredd.

Dessa scenarion som Dumpen bjuder på t ex ölmagen Claes-Christian 76 hjärta Fia 13 alternativt nån mamma som bjuder ut sina barn har aldrig existerat och kommer aldrig existera men pga upprepningen samt den aggressiva marknadsföringen så finns det idioter som köper skiten.

Saras upprunkare måste välja bort quality time med familjen och dygnet runt runka med gubbarna online medan Sara har sin skönhetssömn, när gubben är tillräckligt kåt så masar sig Sara och Patrik till konfrontationen men inte ett jävla ord om att det inte finns en enda fjortis i hela Sverige som hade mött upp det där vraket. Så fort en ny tjockis visar sig online och söker fitta/kuk så får han meddelanden om att han är snygg och Saras aktier stärks, skiten står ju i chatten. Sara är däremot snygg och fd fotomodell.
Senast redigerad av Gipsy-tears 2026-04-15 kl. 23:35.
Citera
2026-04-16, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Det handlar inte om utbildning utan om röstfiske från SD:s sida, annars hade man bjudit in seriösa aktörer.
Lite de som är min poäng, man påtalar att man skall göra något gott för barnen.
Utbilda lärare inom gromning är ändå nobelt men skyms i skugga på sättet de görs.
Nog för att de kanske skulle kunna påvisa någon form utav verklighet, men hade SD velat vara seriösa och inte bara använda barnen och Dumpen i jakten på röster utan faktiskt göra gott och utbilda personal, föräldrar och barn mot Grooming så hade man tänkt igenom det lite mer än bara snabbt tagit in första organisationen som har sitt ansikte utåt och syns bland väljarna.

Det blir en form utav falskhet och lögn emot väljarna.
Det är nobelt att vilja jobba för barnen men det är inte nobelt att använda barnen. Där man snabbast möjliga vill casha in sin relation till Dumpen med halv igenomtänkta snabbhandlade kostnadseffektiva projekt. Det är politiskt och oärligt, det ser bra utåt men inte mycket mer.
Det är på barnens bekostnad man fiskar röster hos de vuxna.

Undrar om andra parti i sina styrda län kunnat fiska röster igenom att bjuda in Bris och Epcat för samtal om hur man skall informera och utbilda om gromning för föräldrar, lärare och barn.
Alltså ta in experter för att ta reda på vad de anser. Även fråga dem vilja som skulle kunna tänkas vara en tillgång i att arbeta fram denna planen.

Teknik kunniga för att utbilda om apparna och hur man på dessa plattformar skyddar sina barn samt vilka de bör hålla sig borta ifrån eller hur föräldrarna blockerar dem i telefon.
Läkare och psykologer om vilka tecken som är vanliga att barnen visar när något pågår.
Även Bris och Epcat kan ju bidra med sina enorma erfarenheter.
Bris 1971, snart 60 års erfarenhet i kampen för barns rättigheter.
Epcat (sverige) 1996, drygt 30 års erfarenhet utav sexuell exploatering utav barn.

Men 5 år är tydligen länge nog för att bli experter på området. Hoppas bara att detta inte skadar familjer, lärare och i slutändan barn. Eller gör situationer värre.
Soc används som vapen i skilsmässodispyter för att få ensam vårdnad av barn.
Citera
2026-04-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag gissar att sakta med säkert kommer Dumpen censurera sig mer och mer. p.g.a. rättsväsendet blivit inblandat.

T.ex. så censureras mycket i loggarna vilket det inte gjorde förut.
Videos censureras(omgivningen)
Fiskares röst anonymiseras.
Kommentar funktionen är helt borttagen på hemsidan.

Sara har så många stämningsansökningar mot sig så hon bör lugna sig lite för om det vill sig riktigt illa så kan det dimpa ner en faktura på ca 350 miljoner kronor i brevlådan, en halv miljon kr/kränkt gädda och SD ställer nog bara upp en (1) gång då den här damen är dyr i drift.

När jag gick i högstadiet så hade jag mer än gärna följt med en MILF-lärarinna in i städskrubben, morsan och Sara hade givetvis inte förstått så dom lämnas utanför.

Pedofilen finns i barnets närhet och det är föräldrarnas skyldighet att se till så dottern inte är billigt klädd så matteläraren börjar tänka på annat än siffror men att gubben som gick i pension för årtionden sen testar internet blir het online ala Dumpen, jag köper det inte.
Citera
2026-04-16, 05:37
Medlem
FiskarStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Självklart ska de slås ihjäl eller hur? Vad tycker en humanist som du?
Du bekräftar likgiltigheten och hyckleriet mer än väl.

Gäddorna slås ihjäl? Är du trög på riktigt eller låtsas du bara?
Om gäddorna ger fan i att kontakta barn i sexuellt syfte så hamnar de inte på Dumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in