Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Kina vet nog att det räcker med telefonsamtalet. Och om det inte skulle räcka, eftersom Trump är korkat som sten, så går det med vilken liten båt som helst så länge man kan hissa kinesisk örlogsflagg på den. För om USA skulle angripa den så är det krig mellan USA och Kina.
Och det är tveksamt om ens Trump är så galen. Och skulle han, mot förmodan, få för sig att det är en bra idé (för att det får honom att se stor och stark ut) så är det nog spiken i kistan för att använda tillägg 25 och låsa in honom på dårhuset.
Men det var knappast nån som oroade sig för att det skulle komma ens nära nåt sånt läge, vi talar ju trots allt om den största TACO-klownen i världen...
Kina har inte de militära muskler som fordras för att idka "power projection" över en fjärdedel av jordens yta. De kan nog vara militärt starka i närområdet, men ute på världshaven är de en medelstark aktör i paritet med Frankrike eller Storbritannien. Kinas styrka är ekonomisk, inte militär. Därför skulle de kunna ringa Washington och hota med att blockera försäljning av vissa jordartsmetaller, men det är i princip allt de kan göra. Hade jag varit Kina, så hade jag istället ringt Iran och bett dem lägga ned hela den där skiten med atombomber och stöd till terrorgrupper, så att det blir slut på det här.
Nåväl. Det där du skriver om att en "liten båt" skulle kunna hissa "örlogsflagg" och att det då skulle bli "krig" om nu USA skulle "angripa den", röjer faktiskt en förvånansvärd naivitet och bristande kunskap om hur världen fungerar från din sida. Ett handelsfartyg kan förvisso flagga om, vilket skedde regelmässigt under tankerkriget på 80-talet, men några örlogsflaggor kommer det inte handla om. Du förlorade en hel del respekt med det där uttalandet i mina ögon.
Att Trump däremot kan agera helt oförutsägbart och avbryta blockaden ändå, är jag dock helt enig med dig om.