2026-03-24, 12:10
Medlem
Morrow köper MedMera Bank från Coop. https://mfn.se/a/morrow-bank/morrow-bank-forvarvar-medmera-bank-och-skapar-en-ledande-nordisk-plattform-inom-konsumentfinansierin g-och-accelererar-lonsamheten Betalning sker delvis i aktier så Coop blir en av de större ägarna i Morrow. Återstår att se om det blir att Coop går in och förstör i Morrow också eller om Morrow lyckas förbättra MedMera...

---

Swedbank och SHB (som justerar räntorna dagligen på sina sparkonton med längre bindningstider efter marknadsräntorna) har höjt 1-5 års räntorna kraftigt sen Iran-kaoset startade i början på månaden. T.ex. SHB har höjt 2 års-räntan från 1,65 % till 2,44 %. Än så länge ingen reaktion från nischbankerna, förutom att SBAB höjde 1-5 års räntan med 0,2-0,3 % igår (samtidigt höjde de bolåneräntorna med 0,4-0,45 %...).
Citera
2026-03-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Asså själva tanken med ränteavdragen från början, är ju att när man får ränta så betalar man skatt, och när betalar ränta så drar man av skatt, ungefär som moms. Och de ska balansera varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Är det verkligen så? Eller är det en slump att det nästan balanserar om man kisar lite med ögonen här i Sverige? Andra länder sköter det annorlunda menar jag och även i Sverige varierar det historiskt.

Det är skatt på all form av inkomst och ett bidrag/avdrag smörjer det ekonomiska maskineriet, ibland. Är det inte så tanken är, snarare än att det ska matcha precis med ränteinkomst och ränteavdrag?
Att de ska "balansera varandra" är lite konstigt uttryckt. Tanken är väl snarare att man bara ska betala skatt på den faktiska kapitalvinsten. Vinst är inkomster minus kostnader, och i inkomstslaget kapital är betalade låneräntor en kostnad medan sparränta är en inkomst. Om inkomster och kostnader går jämnt upp har man ingen vinst och betalar ingen skatt. Att betala på vinsten snarare än omsättningen är den grundläggande beskattningsprincipen, inte någon slump.

Detta gäller finansiella placeringar, där syftet är att få avkastning/värdestegring på det placerade kapitalet även efter kapitalkostnader. För bolån och konsumtionslån haltar den principen lite, där det ju är ju naturligt att se bolåneräntor som en del av boendekostnaderna och räntekostnaden för konsumtionslån som en kostnad för konsumtionen. Då är avdragsrätten inte lika självklar, och detta anfördes också som ett argument för att ränteavdragen på bolån borde fasas ut i samband med att fastighetsskatten togs bort, alternativt att fastighetsskatten borde vara kvar för att beskatta bruksvärdet av att bo för lånade pengar. Avdragsrätten på konsumtionslån har nyligen tagits bort.
Citera
2026-03-28, 02:36
Medlem
Såg nyss Northmill sänkte till 1,9.på sparkonto från 2,0.
Citera
2026-04-15, 20:56
Medlem
Brixo sänker till 2,32%, Moank höjer till 2,5%
Dags att stuva om lite...
Citera
2026-04-22, 22:51
Medlem
Dan88s avatar
Morrow banks hemsida visar 2,40% ränta, men när jag loggar in står det 2,65%

Kommer de sänka efter jag för in pengar?
Citera
2026-04-22, 23:06
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Ränteförändringar brukar generellt meddelas kunder ett par veckor innan de sker är min erfarenhet. Nya kunder får den lägre räntan direkt så de marknadsför den .Du har inte fått ett meddelande om räntesänkning?
Citera
Igår, 11:15
Medlem
soinivassens avatar
Citat:

Jag fick sänkt sparränta till 2,40% i slutet på Mars hos Morrow Bank.
Citera
Igår, 13:13
Medlem
Citat:

Morrow Bank är kända för att ge högre sparränta till vissa kunder än den som visas på hemsidan. Efter att jag tagit ut nästan allt och inte satt in något på länge (mer än ett år) fick jag ett erbjudande om högre sparränta, vilket jag nappade på och satte in ett större belopp. Ingen tidsgräns för den högre räntan angavs, men de har enligt villkoren rätt att sänka när de vill. Det gjorde de också c:a 3 månader senare, då till räntan som stod på hemsidan.

Nu se jag att de sänkt till 2,20% på hemsidan medan jag fortfarande har 2,40%. Du kan nog inte räkna med att dina 2,65% är särskilt varaktiga, men däremot kan du kanske få en högre ränta under några månader ungefär som jag fick. Om de skickade mail om den högre räntan till dig nyligen kanske oddsen är lite bättre. Men eftersom normalräntan sänkts från 2,40% till 2,20% gissar jag att den extra förmånliga räntan kan följa med nedåt. Så i det gynnsamma fallet skulle du kunna få mindre än 2,65% men fortfarande mer än 2,20% som tydligen är det nya normala.
Citera
Idag, 00:16
Medlem
Skriv om ni får 2.65 hos Morrow så vi andra kan pusha dom att höja våra konton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in