2026-03-17, 22:40
Medlem
Xer0s avatar
3 månaders räntan på Ep bank är nu uppe i 2,71%.
Jag betalar samtidigt 2,63% på mitt bolån.

Dvs jag skulle kunna låna massa och sätta in på sparkontot och tjäna pengar.
Citera
2026-03-17, 23:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Du tjänar 0,056%/år av lånat belopp på detta. Lånar du 100 000 kr tjänar du 56 kr/år.

Mycket pengar...
Citera
2026-03-19, 00:40
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Hur tänker du där egentligen? Förklara gärna för det är en piss summa du kommer "tjäna" på det
Citera
2026-03-20, 17:17
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hur tänker du där egentligen? Förklara gärna för det är en piss summa du kommer "tjäna" på det

Ja man tjänar ungefär 1000 kr per miljon och år. Men det är såhär bankerna gör. De lånar 1000 miljarder och lånar ut igen. Och då blir det en summa.
Citera
2026-03-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ja man tjänar ungefär 1000 kr per miljon och år. Men det är såhär bankerna gör. De lånar 1000 miljarder och lånar ut igen. Och då blir det en summa.
Vi vet att ränteskillnaden är en av bankernas inkomstkällor, men jag undrar hur du har tänkt.

Hur många miljoner ska du belåna din bostad för? Vi leker med tanken att du belånar den för tio miljoner. Sedan måste du placera ut dessa pengar på tio olika banker för att bankgarantin ska gälla.

Därutöver ska ränteskillnaden mellan ditt bundna bostadslån skilja sig så att du går plus. Siffrorna du gav på räntor visade på att du kunde få ihop typ 500 sek/år på en miljon.

Du ska syssla med det här för att kunna göra 5000 sek/år. Bara inflationen är större än vad du kommer att tjäna. Dessutom måste du tajma lån och sparkonton när räntorna ändras, så att det inte istället blir så att du går back.

Tänker mig att du inte ska ge finansiella råd, utan att du behöver någon som kan ge dig det.
Citera
2026-03-20, 19:05
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vi vet att ränteskillnaden är en av bankernas inkomstkällor, men jag undrar hur du har tänkt.

Hur många miljoner ska du belåna din bostad för? Vi leker med tanken att du belånar den för tio miljoner. Sedan måste du placera ut dessa pengar på tio olika banker för att bankgarantin ska gälla.

Därutöver ska ränteskillnaden mellan ditt bundna bostadslån skilja sig så att du går plus. Siffrorna du gav på räntor visade på att du kunde få ihop typ 500 sek/år på en miljon.

Du ska syssla med det här för att kunna göra 5000 sek/år. Bara inflationen är större än vad du kommer att tjäna. Dessutom måste du tajma lån och sparkonton när räntorna ändras, så att det inte istället blir så att du går back.

Tänker mig att du inte ska ge finansiella råd, utan att du behöver någon som kan ge dig det.

Det jag tänkte mest på var att i stället för att amortera så kan man sätta in på sparkontot. Då har man också kvar pengarna och kan ta ut dem när man vill. Men man förlorar kanske ränteavdrag då, så i slutet av dagen är det väl en excell kalkyl man behöver göra om det är lönt eller inte att bry sig.
Senast redigerad av Xer0 2026-03-20 kl. 19:09.
Citera
2026-03-21, 04:49
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

30% skatt på sparkonto.
Citera
2026-03-21, 12:28
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
30% skatt på sparkonto.

Som man får dra av.
Citera
2026-03-21, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
30% skatt på sparkonto.
Citat:
Som man får dra av.
Det är ju räntan på bolånet du får dra av i ditt fall, inte räntan på sparkontot. Eftersom den senare är större än den förra blir det 30% beskattning på skillnaden, din "vinst" (men inte på hela ränteintäkten).
Citera
2026-03-22, 15:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Som man får dra av.
Allmänna skatter är inte avdragsgilla. Du får göra avdrag för ränteutgifter.
Citera
2026-03-23, 19:10
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det är ju räntan på bolånet du får dra av i ditt fall, inte räntan på sparkontot. Eftersom den senare är större än den förra blir det 30% beskattning på skillnaden, din "vinst" (men inte på hela ränteintäkten).

Asså själva tanken med ränteavdragen från början, är ju att när man får ränta så betalar man skatt, och när betalar ränta så drar man av skatt, ungefär som moms. Och de ska balansera varandra.

Men sen blir det ju lite konstigt när man får göra ränteavdrag mot hela sin skatt och inte bara mot kapitalinkomsterna. Det har blivit något annat vad det var tänkt att vara från början.
Citera
2026-03-24, 07:45
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Asså själva tanken med ränteavdragen från början, är ju att när man får ränta så betalar man skatt, och när betalar ränta så drar man av skatt, ungefär som moms. Och de ska balansera varandra.
Är det verkligen så? Eller är det en slump att det nästan balanserar om man kisar lite med ögonen här i Sverige? Andra länder sköter det annorlunda menar jag och även i Sverige varierar det historiskt.

Det är skatt på all form av inkomst och ett bidrag/avdrag smörjer det ekonomiska maskineriet, ibland. Är det inte så tanken är, snarare än att det ska matcha precis med ränteinkomst och ränteavdrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in