2026-04-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
3 miljoner.

Jag trodde det var Charlotte som var pappas favoritbarn. Men han kanske inte kunde komma över en oro för Cecilias möjligheter att överleva utan dusörer?

Cecilia kanske är den som brytt sig mest över åren. Brytt sig om pappa m fl.

Hon skildrade i sin senaste ”roman” att hon var det enda av barnen som hade en ”bra” kontakt med pappan.
Citera
2026-04-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Inte bara Cecilia som har det tight (numera boendes på 47 kvadrat) Oscars ekonomi verkar vara än mer ansträngd. Hans företag blöder rejält, det en har t.o.m negativt eget kapital. Han bor numera i en hyresrätt - måhända stor och vid Karlaplan, men bodde tidigare i stor villa i Djursholm och sen stor BR i innerstan.

https://www.ratsit.se/5569759706-Ogjob_AB

https://www.ratsit.se/5590569934-Scandinavian_Arms_AB

https://www.ratsit.se/5569895146-Fjarehals_AB

Aha, tidigare bodde hon tillsammans med sin (dåvarande?) pojkvän, också författare. Kommer inte ihåg vad han heter. Men enligt senaste ”självbiografiska romanen” har/hade hon också hus - i skärgården eller om det kanske var på Gotland - och hus i Grekland. Så nu när kidsen flyttat hemifrån kanske hon mest bor i sina hus samt hemma hos en eventuell partner.

Hon har ju inte yrkesarbetat utan kunnat leva ”bohemiskt” författarliv utan press på att publicera sig regelbundet för att få en inkomst.
Citera
2026-04-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magusmaximus
Varför lät hon sig lösas ut från Råö för en struntsumma?
Inte mindre än marknadsvärdet borde ju varit hennes krav.

Om jag minns rätt skrev hon nåt om det i nån av sina ”självbiografiska romaner”. Men jag minns inte varför.

Hennes första bok var bra, troligen hade hon då också en bra redaktör. De andra böckerna - utgivna på annat förlag - är sämre. Syftningsfel m m som en bra redaktör hade rensat ut.
Citera
2026-04-14, 09:45
Medlem
ViCenterpartisters avatar
Hur mycket ärvde Lee? En miljard?

Vad var orsaken till den dåliga relationen till barnen, utöver boken han inte gillade?

Jag förväntar mig inget svar. Han hade inga vänner sa han i en intervju. Det var inget skämt heller.
Senast redigerad av ViCenterpartister 2026-04-14 kl. 10:30.
Citera
2026-04-14, 12:48
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Hon skildrade i sin senaste ”roman” att hon var det enda av barnen som hade en ”bra” kontakt med pappan.
Aha, det förklarar saken litegrann. Jag har bara läst de två tidigaste, Kristallen och Stäpplöperskan.

På 80- 90-talen var PG känd för att inte bygga en egen förmögenhet, vilket de flesta andra börsdirektörer gjorde. Det fanns annat som var viktigare för PG.
Citera
2026-04-14, 15:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Redan på 70-80 talet hade han extrem lön, på nåt i stil med 1 miljon i månaden. Märkligt hur pengarna kunnat "försvinna" så. Har den kanadensiska damen Lee Welton Croll indikerat vad hon haft för agenda egentligen? Eller försvann det före henne, på vad?
Citera
2026-04-14, 18:02
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Redan på 70-80 talet hade han extrem lön, på nåt i stil med 1 miljon i månaden. Märkligt hur pengarna kunnat "försvinna" så. Har den kanadensiska damen Lee Welton Croll indikerat vad hon haft för agenda egentligen? Eller försvann det före henne, på vad?

Knappast att han hade 1 miljon i månaden på 70-talet (då var vd-lönerna i förhållande till arbetarlöner som lägst) 1980 hade en storföretagsledare 10 ggr en arbetares lön...

När fru nr 1 dog 20080907 så hade Pehr 89 miljoner i GIFTORÄTTSGODS, någon enskild egendom nämns inte (brukar vanligtvis nämnas, så jag utgår från att han inte hade någon) frun hade 29 miljoner. I deras gemensamma testamente står att deras egendomar I SVERIGE ska fördelas lika mellan barnen. Frun hade inga egendomare i Sverige. Hur mycket av Pehrs egendomar som var i Sverige framgår inte, men de bestod iallafall av 47.6 miljoner i värdepapper, 30 miljoner i fordringar (man kan misstänka att fordringarna är mot barnen - kanske Oscar?) 5.7 miljoner i bankmedel och 5.6 miljoner i konst och antikviteter.

Någon miljard lär han knappast suttit på när han dog. Att han skulle gömt tillgångar i skatteparadis tvivlar jag med på, han var så mån om sitt rykte och ville väl framstå som arbetarnas vän.
Citera
2026-04-15, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Han var inget vidare som volvochef.
Sverige/europa växte så det knakade och det tåget åkte han på.
Som biltillverkare backade Volvo relativt mot andra konkurrenter tex BMW
PG var en ren maktmänniska, ingen entreprenör eller företagsbyggare.
Gjorde alla affärer för egen skull inte för volvo
Han vill ha makt men hade en svaghet.
Han ägde inte volvo utan var en tjänsteman som manipulerade folk, samt skapade korsägande mm
Citera
2026-04-15, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Aha, det förklarar saken litegrann. Jag har bara läst de två tidigaste, Kristallen och Stäpplöperskan.

På 80- 90-talen var PG känd för att inte bygga en egen förmögenhet, vilket de flesta andra börsdirektörer gjorde. Det fanns annat som var viktigare för PG.
Makt var viktigare för pg än Volvos väl.
Som biltillverkare utvecklades inte Volvo nämnvärt under hans tid vid makten.
Dock så gjorde han Volvo till ett konglomerat till bekostnad av Volvos utveckling
Han ville bli lika mäktig som Wallenbergarna, killade Peter Ws pappa under hakan och var mycket nära att lyckas om inte "dodde" ( Marcus Wallenberg ) avlidit.
Därefter kunde Peter W åter ta kontroll över släktens imperium och rädda det från undergång.
Peter W enligt egen utsago nedtryckt av sin far.
Citera
2026-04-15, 18:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Tror han hade 300.000 kr i månaden i lön runt 1988.
Citera
2026-04-15, 18:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Knappast att han hade 1 miljon i månaden på 70-talet (då var vd-lönerna i förhållande till arbetarlöner som lägst) 1980 hade en storföretagsledare 10 ggr en arbetares lön...

När fru nr 1 dog 20080907 så hade Pehr 89 miljoner i GIFTORÄTTSGODS, någon enskild egendom nämns inte (brukar vanligtvis nämnas, så jag utgår från att han inte hade någon) frun hade 29 miljoner. I deras gemensamma testamente står att deras egendomar I SVERIGE ska fördelas lika mellan barnen. Frun hade inga egendomare i Sverige. Hur mycket av Pehrs egendomar som var i Sverige framgår inte, men de bestod iallafall av 47.6 miljoner i värdepapper, 30 miljoner i fordringar (man kan misstänka att fordringarna är mot barnen - kanske Oscar?) 5.7 miljoner i bankmedel och 5.6 miljoner i konst och antikviteter.

Någon miljard lär han knappast suttit på när han dog. Att han skulle gömt tillgångar i skatteparadis tvivlar jag med på, han var så mån om sitt rykte och ville väl framstå som arbetarnas vän.

Expressen:

"Nu avslöjar handlingar som lämnats in till Stockholms tingsrätt att de fyra äldre barnen kompenserades generöst genom åren.

2010 gifte PG Gyllenhammar om sig med journalisten Christel Behrmann. Före bröllopet fick barnen vardera en miljon euro i gåva, motsvarande totalt runt 40 miljoner kronor."

Problemet för barnen som är sugna på mer pengar är att arvet ytterst sannolikt skiftad efter kanadensisk lag och att det är väsentligt mindre gynsamt för barnen än svensk lag.

10 miljoner vardera redan? Mycket vill ha mer...
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pg-gyllenhammar-gav-vuxna-barnen--miljoner-nar-han-gifte-om-sig/
Citera
2026-04-15, 19:03
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tror han hade 300.000 kr i månaden i lön runt 1988.
På den tiden var det väl skatt på den summan på en 70-80%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in