2026-04-15, 09:25
Medlem
Det svåra är väl att få till det här över generationer?

Istället för att spara till sig själv kan du spara till dina (framtidiga) barn. Då blir det mer tid för att få fart på ränta på ränta och du kan till och med spara mindre.

Får man till det utan att få bortskämda barn så lär man sen dem att göra samma sak.

Om man ärver x miljoner så borde man ha en tanke om att nästa generation ska få minst lika mycket. Du kan få massa nytta av pengarna även om du inte använder dem. Vill du ha lite guldkant på tillvaron kan du köpa den där stugan eller huset. Vill du ta ut en andel av avkastningen på kapitalet kan du göra det men inte ta mer än inflationen.
Citera
2026-04-15, 10:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Minns dig från trådar under pandemin. Du feberyrade redan då om börskrascher och skröt om hur du stod utanför börsen i väntan på att kasta in hela förmögenheten (kan inte vara mycket kvar nu när inflation ätit upp den) på börsen i samband med krasch. Hade du investerat som oss andra hade du som sämst tvådubblat sedan dess. Tragisk 60-årig ”matematiker”.
Du verkar arg? Har det gått dåligt för dig?

Jag påminner om att så sent som april förra året så var OMXS30 riktigt nära februari 2020. Att det nu stigit sista tiden är sista bubbel-andningen, av helt okänd anledning utöver AI. Du skriver enbart här eftersom du just nu känner greed med det växlar på 6 månader och trådar som denna visar den naivitet okunskap och kortsiktiga känslostyrdhet som många på FB sköter sina (små) pengar med. Det är från just er som miljardärerna plockar alla pengar.
Citera
2026-04-15, 10:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Pengar är ett påhittat sätt att dela på resurser. Tyvärr fungerar det dåligt i en global värld där det kommer vara en som äger allt om inget görs för att balansera ut medlen.
Hehe exakt så blir det om internet-eran fortsätter. ETT företag och EN person kommer att äga alla pengar. På bara 20 år (internet-tiden) har 1% rikaste 10-dubblat sin förmögenhet medans vi andra får köpa Toblerone där de tagit bort var tredje bit. Sedan finns miljoner människor i trådar som denna som understödjer detta och gåt rakt i fällan. Människan är en fårskock.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-15 kl. 10:21.
Citera
2026-04-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du verkar arg? Har det gått dåligt för dig?

Jag påminner om att så sent som april förra året så var OMXS30 riktigt nära februari 2020. Att det nu stigit sista tiden är sista bubbel-andningen, av helt okänd anledning utöver AI. Du skriver enbart här eftersom du just nu känner greed med det växlar på 6 månader och trådar som denna visar den naivitet okunskap och kortsiktiga känslostyrdhet som många på FB sköter sina (små) pengar med. Det är från just er som miljardärerna plockar alla pengar.

Hahaha! Tack för dagens garv.
Citera
2026-04-15, 10:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Nej, men nu sätter majoriteten inte in pengarna som föreslogs i trådstarten, varför inte heller alla blir miljonärer. Även om TS räknade något generöst med 10k och 30 år och 10% årligen.
Så du tror inte på TS? För om man lever sitt Svensson-liv utan särskild kunskap om investeringar men ändå investerar sina pengar sägs man ju bli miljonär. TS är nästan arg för att inte alla gör det.

Jag misstänker att TS heter Zuckerberg eller Bezos. De skrattar hela vägen till banken.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-15 kl. 10:19.
Citera
2026-04-15, 10:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hahaha! Tack för dagens garv.
Uttryck för kortsiktig känslosamhet? Jag har ägt aktier sedan 1998 och vet att de flesta förlorar på börsen, till slut gör man ett amatörfel och förlorar allt. Sorry, dina bitcoins eller SBB kommer aldrig att ge vinst. Dina 10% per år 30 år på raken är bara en saga.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-15 kl. 10:22.
Citera
2026-04-15, 10:23
Medlem
flytandelyckas avatar
Som många andra redan skrivit handlar det i många fall om okunskap och sedan om att folk helt enkelt har dålig ekonomi. Fler än du tror har noll på kontot de sista dagarna innan löning..
Citera
2026-04-15, 10:36
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Där har du hela problemet. Barn absolut, en bostad absolut. Men vad i hela helvete ska man med en stuga till som man hinner vara i 3 veckor varje sommar varav 2 veckor går till underhåll och renovering... Och en för dyr bil på det... Och i Stockholm...

Nu är jag i stugan minst en gång i månaden. Sen är det utöver det några veckor på sommaren, höstlov, julen, sportlov och påsklov. Den nyttjas förhållandevis ofta, men det är ju inte gratis. Hus i huvudstaden är också snordyrt. Nu gör jag mycket jobb själv, men det finns tyvärr för lite tid och för mycket annat för att jag ska vara helt tillfreds. Lägg därtill en bil för att kunna åka till stugan och att bo i hus kräver i stort en egen bil.

Stockholm för att det är där jag arbetar och nu är jag fast med familj och allt vad det betyder.

Skaffa inga barn, bo i lägenhet och förkovra dig i studier och förvalta dina pengar så kan du i alla fall dö rik!
Citera
2026-04-15, 12:13
Medlem
Citat:
Så du tror inte på TS? För om man lever sitt Svensson-liv utan särskild kunskap om investeringar men ändå investerar sina pengar sägs man ju bli miljonär. TS är nästan arg för att inte alla gör det.

Jag misstänker att TS heter Zuckerberg eller Bezos. De skrattar hela vägen till banken.

På väldigt lång tid, med relativt säkra investeringar såsom indexfonder och tillräckligt stora insättningar bör man bli miljonär. Men det förutsätter ju att man har viss kunskap och att man inte lägger sina inarbetade pengar på de luftslott till företag som brukar rekommenderas i aktieraket-forum. Till viss del håller jag med, men trådstarten är väldigt överdriven och förutsätter siffror som är bättre än index. Om TS lyckas öka sina tillgångar med 10% per år i snitt så presterar han bättre än de flesta som investerar, men jag tvivlar på TS skicklighet.
Citera
2026-04-15, 14:59
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Förr trodde folk att staten skulle ta hand om dom när dom blev gamla. Nu är det en kombination av låg KALP, ointresse, och att man är oinformerad. Samt klarar min generation inte av att se längre än vad näsan räcker, därför känns det inte värt att spara så mycket. Om 10 år när jag är 35 kommer jag ha 5 000 000kr förutsatt att vi inte har en 2008 2.0. Alla som inte är mina nära vänner tycker jag är dum i huvudet som sparar så mycket, men när jag sedan har den summan, kommer dom antagligen tycka det är orättvist att jag har mer än dom. Som du själv säger, man är sin egen lyckas smed, och livet handlar om prioriteringar.
Risken är nog överhängande att det blir ett 2008 2.0
Citera
2026-04-15, 15:09
Medlem
Citat:
Uttryck för kortsiktig känslosamhet? Jag har ägt aktier sedan 1998 och vet att de flesta förlorar på börsen, till slut gör man ett amatörfel och förlorar allt. Sorry, dina bitcoins eller SBB kommer aldrig att ge vinst. Dina 10% per år 30 år på raken är bara en saga.

Du slår i alla fall ständigt nya rekord i korkade inlägg.
Citera
2026-04-15, 15:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du slår i alla fall ständigt nya rekord i korkade inlägg.
Prova något mer faktabetonat. Att stärka dig själv med mobbing är ganska ointressant i en ekonomitråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in