2026-04-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och belöningen blir att han kan vara pensionär från 65-69 när den andre får jobba istället. Om den personen under de 8 åren gan jobbade som ung (och högst troligt hade betydligt högre inkomst än den andre) satte undan lite pengar så kommer de med lätthet efter 40 år även bra slant extra till pensionen.
Det är även så att de pengarna som går in i det vanliga pensionssytemet har också suttit i 40 år och växt, det den som jobbat sent missar en del av den tillväxten.

Men nån kan ju tycka att det var skönt att gå och göra ingenting i år och sen börja jobba, det är ju ett val man kan göra

Jag ser faktiskt inte problemet alls med din frågeställning. Eller jo, jag förstår din poäng helt och hållet, men ser det inte som ett problem bara.

Problem? Nja, jag ser det som en rättevisefråga. Jag tycker helt enkelt att den som bidragit mest i sitt liv ska få högre pension, den som bidragit mindre ska få lägre pension. Tycker också det är löjligt att den som jobbat 1 år ska få pension alls. Där finns mycket pengar att spara till pensionssystemet.

Säg att man jobbar 1 år, två år, kanske hela 5 år. Få 2000 kr i pension. Varför ska de få någon slags lägsta pension för att de knappt jobbat? Helt orimligt. De får söka sina pengar på annan väg om du frågar mig.
Citera
2026-04-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Problem? Nja, jag ser det som en rättevisefråga. Jag tycker helt enkelt att den som bidragit mest i sitt liv ska få högre pension, den som bidragit mindre ska få lägre pension. Tycker också det är löjligt att den som jobbat 1 år ska få pension alls. Där finns mycket pengar att spara till pensionssystemet.

Säg att man jobbar 1 år, två år, kanske hela 5 år. Få 2000 kr i pension. Varför ska de få någon slags lägsta pension för att de knappt jobbat? Helt orimligt. De får söka sina pengar på annan väg om du frågar mig.

De får mindre i pension totalt så vad är problemet? Eftersom de är pensionärer färre år blir ev månadsutaget högre, men som helhet är det helt rättvist.

Man får ingen pension om man jobbat 1 år, man får garantipension som är ett socialbidrag, då vi har ett välfärdssystem i Sverige som inte kastar ut folk på gatan.

Jag jobbar hela mitt liv och får ut betydligt mer i pension än någon som får hanka sig fram på garantipension, vilket är helt rättvist. Sen finns det 10% som inte har tjänstepension som hamnar lågt, det kan jag hålla med är problematiskt, men det är inte det din frågeställning handlar om, utan du tycker det är orättvist att någon som tar ut sin pension under färre år får ut mer per år, och det är ju bara enkel matte, inget orättvist alls med det.

Typ som att du sparar 10000 till semestern och tar två veckor ledigt. Jag sparar 8000 till min semester, men tar bara en veckas semester, och får då högre semesterkassa per dag.

Fy vad orättvist!
Citera
2026-04-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
De får mindre i pension totalt så vad är problemet? Eftersom de är pensionärer färre år blir ev månadsutaget högre, men som helhet är det helt rättvist.

Man får ingen pension om man jobbat 1 år, man får garantipension som är ett socialbidrag, då vi har ett välfärdssystem i Sverige som inte kastar ut folk på gatan.

Jag jobbar hela mitt liv och får ut betydligt mer i pension än någon som får hanka sig fram på garantipension, vilket är helt rättvist. Sen finns det 10% som inte har tjänstepension som hamnar lågt, det kan jag hålla med är problematiskt, men det är inte det din frågeställning handlar om, utan du tycker det är orättvist att någon som tar ut sin pension under färre år får ut mer per år, och det är ju bara enkel matte, inget orättvist alls med det.

Typ som att du sparar 10000 till semestern och tar två veckor ledigt. Jag sparar 8000 till min semester, men tar bara en veckas semester, och får då högre semesterkassa per dag.

Fy vad orättvist!
Men nummer 1,ingen vet hur länge någon ska leva. Kan bli 2 år av pension kan bli 30 år också.

Och 2, Jobbar man från tidig ålder och bidrar mer än andra så borde det ge något mer. Som sagt, en rättvisefråga. Sen förstår jag också att mindre år att leva av pensionen ger högre pension, men återigen, det kan vara 2 år eller 30.
Citera
2026-04-11, 16:24
Medlem
Citat:
Men nummer 1,ingen vet hur länge någon ska leva. Kan bli 2 år av pension kan bli 30 år också.

Och 2, Jobbar man från tidig ålder och bidrar mer än andra så borde det ge något mer. Som sagt, en rättvisefråga. Sen förstår jag också att mindre år att leva av pensionen ger högre pension, men återigen, det kan vara 2 år eller 30.

Ingen vet hur hur länge man lever, så när vi jämför sådana här exempel kan vi vara gå på medeltal, och det är det som pensionen beräknas på.

Den som börjar jobba sent har ju större risk att inte ens leva till pension
Citera
2026-04-11, 16:28
Medlem
Tack för svaren blir spännande att se vad man får i pension en gubbe jag kände gick i pension för ca 10 år sen vid 63 han fick ut runt 7000 efter skatt men dog när han var runt 65 år
man ska väl söka pension ca 6 mån innan man tänkte gå i pension så ca 2 år kvar innan jag ska söka pension när jag tänkte gå vid 63 men ändå glad om jag skulle få bara 7000 /mån
Citera
2026-04-11, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
Tack för svaren blir spännande att se vad man får i pension en gubbe jag kände gick i pension för ca 10 år sen vid 63 han fick ut runt 7000 efter skatt men dog när han var runt 65 år
man ska väl söka pension ca 6 mån innan man tänkte gå i pension så ca 2 år kvar innan jag ska söka pension när jag tänkte gå vid 63 men ändå glad om jag skulle få bara 7000 /mån
Vänta till 64, det gör jag. En otrolig skillnad i belopp, 3 ggr!
Citera
2026-04-11, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vänta till 64, det gör jag. En otrolig skillnad i belopp, 3 ggr!

Så hur funkar det för den som är arbetslös vid säg 63 år och får a-kassa eller sjukersättning eller nåt annat och kan leva på det?

Bäst att mjölka det så länge som man kan då antar jag?
Citera
2026-04-11, 23:50
Medlem
Citat:
Så hur funkar det för den som är arbetslös vid säg 63 år och får a-kassa eller sjukersättning eller nåt annat och kan leva på det?

Bäst att mjölka det så länge som man kan då antar jag?
Ett år eller 2 som arbetslös spelar mindre roll om du har jobbat fullt tidigare. Går själv på underhållsbidrag nu för jag orkar inte jobba mera, fyller 63 nu i april....
Citera
2026-04-12, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Ett år eller 2 som arbetslös spelar mindre roll om du har jobbat fullt tidigare. Går själv på underhållsbidrag nu för jag orkar inte jobba mera, fyller 63 nu i april....

Hur länge kan du göra det då? Verkar ju som sagt som att ju mer man kan mjölka något innan pension desto bättre.
Citera
2026-04-12, 00:56
Medlem
Citat:
Hur länge kan du göra det då? Verkar ju som sagt som att ju mer man kan mjölka något innan pension desto bättre.
Länge om jag vill, men det räcker ju ett år i alla fall.
Citera
2026-04-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
Troligen så kan du inte ta ut allmänna pension förrän du fylller 64 år. Kolla på denna sidan så ser du åldrar som gäller. Klicka på det årtalet som du är född så ser du vilka åldrar som gäller för dig.
https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/pensionsaldrar-och-riktalder
Citera
2026-04-13, 15:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man får väl säga upp sig när man blir 60 och leva på A-kassa tills man går i pension vid 68.
Tror inte jättemånga vill anställa en 60-åring som inte vill jobba.

A-kassan kommer med krav och tar dessutom slut efter något år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in