Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Problem? Nja, jag ser det som en rättevisefråga. Jag tycker helt enkelt att den som bidragit mest i sitt liv ska få högre pension, den som bidragit mindre ska få lägre pension. Tycker också det är löjligt att den som jobbat 1 år ska få pension alls. Där finns mycket pengar att spara till pensionssystemet.
Säg att man jobbar 1 år, två år, kanske hela 5 år. Få 2000 kr i pension. Varför ska de få någon slags lägsta pension för att de knappt jobbat? Helt orimligt. De får söka sina pengar på annan väg om du frågar mig.
De får mindre i pension totalt så vad är problemet? Eftersom de är pensionärer färre år blir ev månadsutaget högre, men som helhet är det helt rättvist.
Man får ingen pension om man jobbat 1 år, man får garantipension som är ett socialbidrag, då vi har ett välfärdssystem i Sverige som inte kastar ut folk på gatan.
Jag jobbar hela mitt liv och får ut betydligt mer i pension än någon som får hanka sig fram på garantipension, vilket är helt rättvist. Sen finns det 10% som inte har tjänstepension som hamnar lågt, det kan jag hålla med är problematiskt, men det är inte det din frågeställning handlar om, utan du tycker det är orättvist att någon som tar ut sin pension under färre år får ut mer per år, och det är ju bara enkel matte, inget orättvist alls med det.
Typ som att du sparar 10000 till semestern och tar två veckor ledigt. Jag sparar 8000 till min semester, men tar bara en veckas semester, och får då högre semesterkassa per dag.
Fy vad orättvist!