Citat:
Ursprungligen postat av
mvpy
Nu har jag inte koll på hur sånt här brukar gå till, men allt låter väldigt märkligt.
Katja blir först av med körkortet för metaboliter från kokain i blodet. Så vitt jag vet så har hon inte erkänt det brottet, men transportstyrelsen kan ändå agera polis, domare och bödel, och drar hennes körkort oavsett. När hon sedan kör olovligt så blir hon tagen på nytt (av Expressen).
Nu har hon alltså blivit delgiven det senare brottet, som alltså endast är ett brott (i alla fall moraliskt) om hon döms för det förstnämnda, vilket hon inte ens har blivit delgiven.
Det kan alltså sluta med att Nyberg blir rentvådd från det första brottet, får körkortet tillbaka, men döms trots allt för grov olovlig körning, fastän körningen aldrig borde varit olovlig till att börja med.
*Om* det är så att Nyberg inte har kört påverkad från första början så är hela den här soppan ett rättshaveri och Nyberg borde få gå ostraffad från det hela.
Det är du själv som snurrar till allt. Vi kan börja direkt med själva huvudpunkten. Hade blodprovet varit rent hade detta redan varit nedlagt. Det hade inte ens gått till åklagare. Vad beträffar körkortet är det inget som är reglerat i lag att varje medborgare skall inneha ett sådant. Anser TS att det finns fog och anledningen till att återkalla körkortet så sker det så, utan inbladning av polis, åklagare eller whatever. Är körkortet indraget så är det indraget, även om pulversnoken mot all förmodan frikänns och sedan anses vara lämplig att framföra bil. Eftersom det är indraget kommer hennes körningar anses vara extra allvarliga och rendera i "grov olovlig körning" Bara det ensamt brukar ge 1 månads fängelse.
Samtidigt så måste jag medge att man känner lite för henne. Det är ingen rolig sits hon hamnat i och det som nu utspelar sig är inget direkt ovanligt att det brukar bli såhär, samtidigt som hon själv inte riktigt vill ta in allt som hänt sedan dom där ödesdigra dagarna innan jul när hon var laddad och på topp.
Sedan finns det såklart ett stort underhållsvärde av att se en bitsk narkotikapolis hamna i sin egna grop hon grävde åt så många dansande tonåringar när det begav sig. Hennes varumärke som narkotikapolis är lika slut som hennes politiska karriär.