Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Förlåt att jag pekar ut det, men att ignorera all bevisning som pekar åt annat håll är exakt vad du själv gör. Fast åt andra hållet.
Avseende häxprocessliknelsen så vet vi numera att det inte fanns häxor. Det vi dock vet är att det finns föräldrar som avsiktligt eller utan avsikt eller reell intention skadar sina barn. Mycket talar för det senare i detta fallet och väldigt många parter ska fara med osanning för att man ska tro på den bild som framkommer i media.
Att jag skulle ignorera bevisning som pekar åt annat håll, vilken bevisning är det du syftar på?
Var specifik.
För den bevisning vi har är följande:
Droppet täckte 40% av energibehovet bekräftat av läkaren under ed.
Nutritionsteamet kopplades aldrig in, det är dokumenterat.
Regionala rutiner följdes inte, det är dokumenterat.
Ansvarig läkare sa under ed att det inte är familjens ansvar att kontrollera kaloriintaget och det är hans egna ord.
Journalen innehöll felaktiga uppgifter, erkänt av läkaren själv.
MBP-misstanken förkastades av domstolen.
Och Elsas egna brev beskriver hur hon mådde i hennes egna ord ofiltrerat.
Det är inte att ignorera bevisning åt andra hållet. Det är att förhålla sig till den bevisning som faktiskt finns.
Och din häxprocessinvändning är talande. Du säger att vi nu vet att det inte fanns häxor och använder det som argument för att LVU-liknelsen inte håller.
Men det är precis hela poängen.
Under häxprocesserna trodde alla inblandade att häxorna var verkliga. Domstolarna "konstaterade" förlåt, bedömde, att de var skyldiga. Vittnena svors in. Protokollen fördes korrekt. Och de var ändå oskyldiga.
Att "många parter ska fara med osanning" för att mammans bild ska stämma ja, det är precis vad som kan hända när vården begår grova misstag och sedan skyddar sig bakom ett LVU-narrativ.
Det är inte en omöjlig tanke. Det är vad som faktiskt verkar ha hänt.
Jag hoppas som.sagt att Elsa skriver en bok om det här i framtiden och begär ut alla journaler för att ta reda på sanningen.