2026-04-14, 18:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Inte jag, men min heterosexuella livspartner är on the case.
Du tycker det är bögigt att vilja veta vad man konsumerar?

Skall erkänna att jag själv först lutade åt att anklagelserna om fusk kunde vara någon form av koordinerad smutskastningskampanj mot shopparna, men fan vet om det inte är något skumt med detta ändå...

För egen del skiter jag i vilket, eftersom jag inte nyttjar dessa produkter. Tycker inte de känns som riktig, fin cannabis skall göra, men tror att det är väldigt många som är intresserade av att få veta vad det här faktiskt handlar om. Det verkar ju vara enormt mycket folk som brukar THCA-produkter.
Citera
2026-04-14, 18:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Skall erkänna att jag själv först lutade åt att anklagelserna om fusk kunde vara någon form av koordinerad smutskastningskampanj mot shopparna, men fan vet om det inte är något skumt med detta ändå...

För egen del skiter jag i vilket, eftersom jag inte nyttjar dessa produkter. Tycker inte de känns som riktig, fin cannabis skall göra, men tror att det är väldigt många som är intresserade av att få veta vad det här faktiskt handlar om. Det verkar ju vara enormt mycket folk som brukar THCA-produkter.
Nej, jag menar alltså det är min bror, fast från en annan mor, som jag har bett kolla det han har hemma.

Framför allt så är jag intresserad av att sanningen kommer fram. Jag är fortfarande långt ifrån övertygad om att det är samordnat och medvetet från shopparnas sida. Fram tills någon har testat något annat än isolat från dessa två shoppar så väljer jag att fria än fälla. Det kanske är naivt av mig men det är inte för att jag är godtrogen - utan det är för att jag tycker att det är så dumt att medvetet blåsa kunder på en produkt som faktiskt är laglig.
Citera
2026-04-14, 18:44
Avslutad
Citat:
Nej, jag menar alltså det är min bror, fast från en annan mor, som jag har bett kolla det han har hemma.

Framför allt så är jag intresserad av att sanningen kommer fram. Jag är fortfarande långt ifrån övertygad om att det är samordnat och medvetet från shopparnas sida. Fram tills någon har testat något annat än isolat från dessa två shoppar så väljer jag att fria än fälla. Det kanske är naivt av mig men det är inte för att jag är godtrogen - utan det är för att jag tycker att det är så dumt att medvetet blåsa kunder på en produkt som faktiskt är laglig.

Vad klassas som lagligt? Om det nu stämmer det några skrivit och det Smoketower exempelvis påstår, att det pågår utredning kring THC-A och att myndigheter då fått befogenheter att beslagta inkommande leveranser till landet så får man ju utgå att det samma gäller för polisen inrikes numera.

Sedan är det ju aldrig lagligt att kissa positivt heller, vilket man bör göra efter rökt THC-A.
Så ja, det är väl fortfarande i gråzonen ifall det nu ens är lagligt att ha som "samlarobjekt" hemma.

När man tänker på ovan så finns det ju en tråd att följa.
Hampa är fortsatt lagligt och folk kan köpa det i mängder.
THC-A kunde företag beställa in lagligt och billigt tidigare, innan utredningen hos Folkhälsomyndigheten.

Om den möjligheten sedan försvann, alltså att kunna köpa in THC-A lagligt och smidigt, då kanske dom shoppar som Inte valde att lägga ner försäljningen istället började beställa ännu billigare Spice från Kina istället, vilket lättare passerar tullen då det dagligen kommer in tusentals paket från Kina.
Samma gäller inte direkt Tjeckien, Slovakien osv....

Bara en tanke, att om det nu är Spice så kan det vara något som påbörjades för cirka ett halvår sedan.
Senast redigerad av savecannabis 2026-04-14 kl. 18:53.
Citera
2026-04-14, 18:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Grejen är väl att THC-A är "lagligt" snarare än lagligt. Det kommer ju att ligga och dekarboxylera av sig själv med tiden, om det inte förvaras i en minutiöst kontrollerad miljö, vilket förmodligen är lite för mycket att begära av shoppar som inte ens klarar av att hålla ordning på utgångsdatum för produkterna de säljer.
Citera
2026-04-14, 18:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savecannabis
Vad klassas som lagligt? Om det nu stämmer det några skrivit och det Smoketower exempelvis påstår, att det pågår utredning kring THC-A och att myndigheter då fått befogenheter att beslagta inkommande leveranser till landet så får man ju utgå att det samma gäller för polisen inrikes numera.

Sedan är det ju aldrig lagligt att kissa positivt heller, vilket man bör göra efter rökt THC-A.
Så ja, det är väl fortfarande i gråzonen ifall det nu ens är lagligt att ha som "samlarobjekt" hemma.

När man tänker på ovan så finns det ju en tråd att följa.
Hampa är fortsatt lagligt och folk kan köpa det i mängder.
THC-A kunde företag beställa in lagligt och billigt tidigare, innan utredningen hos Folkhälsomyndigheten.

Om den möjligheten sedan försvann, alltså att kunna köpa in THC-A lagligt och smidigt, då kanske dom shoppar som Inte valde att lägga ner försäljningen istället började beställa ännu billigare Spice från Kina istället, vilket lättare passerar tullen då det dagligen kommer in tusentals paket från Kina.
Samma gäller inte direkt Tjeckien, Slovakien osv....

Bara en tanke, att om det nu är Spice så kan det vara något som påbörjades för cirka ett halvår sedan.
Absolut en möjlighet.

Citat:
Grejen är väl att THC-A är "lagligt" snarare än lagligt. Det kommer ju att ligga och dekarboxylera av sig själv med tiden, om det inte förvaras i en minutiöst kontrollerad miljö, vilket förmodligen är lite för mycket att begära av shoppar som inte ens klarar av att hålla ordning på utgångsdatum för produkterna de säljer.
I den frågan så kan det nog vara jag som, kanske är naiv men lat i tanken. Jag tänker att om jag hade drivit en sån här shop så hade jag givetvis sett till att förvara alla produkter kylt och förslutet. Jag borde givetvis tänkt på att folk inte tänker.
Citera
2026-04-14, 22:59
Medlem
Vad jag förstått det som så har de väl försökt förbjuda THC-A i flera år men eftersom de inte är psykoaktivt/rusgivande i sig så verkar de svårt att stifta en ny lag?

Med det sagt, så dyker det (för mig) upp otroligt mycket reklam överallt nu där THC-A produkter saluförs.

Kommer det gå samma öde till mötes som Kratom? De lyckades jag avnjuta i säkert 10 år innan de blev narkotikaklassat/förbjudet förra året.

Hade kratom och THC-A/vanligt gräs vart avkriminaliserat hade jag nog aldrig använt mig av någon annan drog ö.h.t. Trist om detta stiftas bort istället för att utvecklas till en stabilare, bättre marknad (Så som en del stater i USA har det).
Citera
2026-04-15, 04:28
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Du går i affekt och försvarsställning också, vilket inte talar till din fördel vad gäller trovärdighet. Du kan ju bara maska en del av pappren från tull och visa oss. Förhör en söndag... LOL
Lmaoo! Jag förstår att du tror det. 🤔
Men tänk såhär, tror du jag skulle skriva att jag är misstänkt och dagen efter på en Söndag, - Nu har jag haft förhöret! Tror du jag är helt cp?

Jag reagerade också på att det var en söndag när jag pratade med dom, för först var jag tvungen att ringa tullen. Jag svarar inte på dolda nummer så jag duckade dom i två dagar. Sedan kom ett sms, Tjejen det är tullen typ. Du är misstänkt för ringa narkotikasmuggling. Vi kommer ringa dig på Söndag och något datum, det lät som nästa vecka. Så jag gick hela dan och väntade men ingen ringde. Sen såg jag att det var veckan efter.

När dom ringde sen presenterade personen sig och sa att jag var misstänkt för något och det var narkotikaklassat. Efter samtalet lag dom ner avtalet. Det var för tre år sedan det fastnade i Tyskland. Sedan skickade dom en påse till som också fastnade. Så det blev två ringa. Men du vet har jag köpt något i god tro så är det företaget som skickat något jag inte beställt. Det får stå för dom. Jag har inte begått något brott. Det där var en julklapp.
Citera
2026-04-15, 14:40
Medlem
Har fått alla mina ez-tester krediterade av smoketower pga. att det inte går att veta när dom är tillverkade och för att dom förvarats felaktigt. Summerat så är testerna helt värdelösa.
Citera
2026-04-15, 17:53
Medlem
Citat:
Nja, det tar flera år innan det blir någon signifikant(eller snarare inte är insignifikanta mängder) konvertering. Förmodligen inte ens tillräckligt att det blir mer än 0,3% konverterat thc på några par år.

Dessutom så är cbdhampa helt lagligt och reglerat, det innehåller också små mängder thca och är inte någon "gråzon" utan vi har en reglering inom EU där vissa specifika sorter hampa är helt tillåtet (du får tillbaka det om det blir beslagtaget).

Thca är lagligt i dess naturliga form, även för att konsumera det. Det blir bara en gråzon när man värmer/dekarbar det.

Citat:

Det ena utesluter inte det andra. En koordinerat smutskastning kampanj av oärliga människor som sprider desinformation och ljuger om andra och smutskastar shopparna är ju helt uppenbart på nätet och är ett naturligt resultat av att den lagliga branschen snott väldigt många kunder från langarna. Varför tror du att folk som inte använder dessa produkter skulle sitta och spamma sönder om det? Tror du på riktigt att dessa människor bryr sig om andras hälsa när man rekommenderar narkotiska gatupreparat som kan innehålla vadsomhelst egentligen? Eller ens rekommendera thc överhuvudtaget när det har sina negativa effekter och skaderisker?
Så naiv/blåögd är jag inte.

Sanningen ligger nog mitt emellan, det säkert finns sämre shoppar som sålt något annat (medvetet eller omedvetet, det är frågan) och det finns säkert shoppar som testat sina produkter och därav vet att det är thca. Men vi vet inte egentligen, tills utförliga analyser är gjorda är allt spekulationer och gissningar.

Ser dock inte varför shoppar skulle vilja kränga något spice när THCa är svinbilligt att tillverka och köpa in just nu. Men en shop kan ju bli blåst av leverantören t.ex., precis som en langare kan bli det och få spicebesprutat utan att ens veta det. Därav ska man inte lita blint på när man köper droger vare sig lagligt eller ej. Det är trots allt en vinstdrivande bransch. Man kan inte ens lita på läkemedelsbranschen och dess produkter, hur ska man lita blint på drogförsäljning?

Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Har fått alla mina ez-tester krediterade av smoketower pga. att det inte går att veta när dom är tillverkade och för att dom förvarats felaktigt. Summerat så är testerna helt värdelösa.
Snabbtester ska aldrig tas som någon dokumentation, det är ingen analys och kan visa fel. Därför man inte ens tar positivt urinprov som positivt tills det blir analyserat.
Senast redigerad av R0b0t 2026-04-15 kl. 18:06.
Citera
2026-04-15, 17:58
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemmirc
Vad jag förstått det som så har de väl försökt förbjuda THC-A i flera år men eftersom de inte är psykoaktivt/rusgivande i sig så verkar de svårt att stifta en ny lag?

Med det sagt, så dyker det (för mig) upp otroligt mycket reklam överallt nu där THC-A produkter saluförs.

Kommer det gå samma öde till mötes som Kratom? De lyckades jag avnjuta i säkert 10 år innan de blev narkotikaklassat/förbjudet förra året.

Hade kratom och THC-A/vanligt gräs vart avkriminaliserat hade jag nog aldrig använt mig av någon annan drog ö.h.t. Trist om detta stiftas bort istället för att utvecklas till en stabilare, bättre marknad (Så som en del stater i USA har det).

Nä. Det börjades utredas i september förra året. Här har du allt som är under utredning och all info https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/andts/det-har-gor-vi-inom-andts/vart-arbete-inom-omradet-narkotika-och-halsofarliga-varor/substanser-under-utredning/

För flera år sen fanns det ingen hos polis, åklagare eller fhm i Sverige som hade en susning om hur thca fungerar.

Blir svårt för Sverige att narkotikaklassa det då det inte är psykoaktivt. Men man lär väl hitta någon annan typ av förbud.
Citera
2026-04-15, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av R0b0t

Thca är lagligt i dess naturliga form, även för att konsumera det. Det blir bara en gråzon när man värmer/dekarbar det.

Konsumera hur menar du? Äta i dess "naturliga form"?
Nej, det är ingen "gråzon" ifall du står och röker en joint med THC-A, blir intagen på prov och kissar positivt för THC. Det är lika olagligt som att röka riktigt cannabis.

Hur tänkte du där?
Citera
2026-04-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av savecannabis
Konsumera hur menar du? Äta i dess "naturliga form"?
Nej, det är ingen "gråzon" ifall du står och röker en joint med THC-A, blir intagen på prov och kissar positivt för THC. Det är lika olagligt som att röka riktigt cannabis.

Hur tänkte du där?

Ja, THCa går att äta ihop med en fettkälla, har flera effekter t.ex. antiinflammatoriskt. Ingen tvingar dig att dekarboxlyera det.

Nej, har du kvitto på att du köpt en laglig produkt så kommer du inte bli straffad, många har blivit friade för det, det är fastslaget i högsta domstolen. Sluta sprida desinformation. Tills THCa är klassat går det inte att bli straffad för det.

Bara korkade människor röker/använder ute. Smarta röker inte alls, man vapear eller gör edibles. Är rätt pundigt att röka om man är mogen/vuxen nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in