2026-04-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
En förklaring skulle kunna vara att "alla andra" låtit sig duperas av den allmänt rådande uppfattning, och därmed inte såg någon anledning att gräva. Så länge som fallet inte var preskriberat var det ju dessutom svårt att få ut något material överhuvudtaget. Det var ett pågående spaningsmord där samtliga handlingar omfattades av förundersökningssekretess. Per Lindeberg beskriver ju till och med hur svårt det var att ens få ut allt material i förundersökningsprotokollet, trots att det var en allmän handling.

Lindebergs bok blev heller inte någon storsäljare. Det var nog få som förstod hur illa det egentligen stod till med utredningen och den så kallade "bevisningen". Att ett justitiemord skett blev en allmänt spridd uppfattning först efter Josefssons dokumentär.

Efter att fallet preskriberades 2009 så dog nog det eventuella lilla intresset som fanns för sanningen ut, eftersom det ändå aldrig skulle gå att åtala någon för mordet. Det var exempelvis vad som skedde med mig. Annat i livet tog min tid och mitt intresse.

Du har säkert rätt. En allmän uppgivenhet kombinerad med en massiv (och rörig) förundersökning, skrämde väl bort de flesta. Jag vidhåller dock att Eugeniavägen var ett öppet mål.

Det var hur enkelt som helst att "runda" berget av polispapper och gå direkt på namngivna personer, som fanns i företagsregister osv.

Om inte annat, bör massor av människor ha varit nyfikna på dessa personer. Jag tror att det var så enkelt att de flesta glömde bort att Eugeniavägen hade funnits.
Citera
2026-04-13, 20:03
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
En förklaring skulle kunna vara att "alla andra" låtit sig duperas av den allmänt rådande uppfattning, och därmed inte såg någon anledning att gräva. Så länge som fallet inte var preskriberat var det ju dessutom svårt att få ut något material överhuvudtaget. Det var ett pågående spaningsmord där samtliga handlingar omfattades av förundersökningssekretess. Per Lindeberg beskriver ju till och med hur svårt det var att ens få ut allt material i förundersökningsprotokollet, trots att det var en allmän handling.

Lindebergs bok blev heller inte någon storsäljare. Det var nog få som förstod hur illa det egentligen stod till med utredningen och den så kallade "bevisningen". Att ett justitiemord skett blev en allmänt spridd uppfattning först efter Josefssons dokumentär.

Efter att fallet preskriberades 2009 så dog nog det eventuella lilla intresset som fanns för sanningen ut, eftersom det ändå aldrig skulle gå att åtala någon för mordet. Det var exempelvis vad som skedde med mig. Annat i livet tog min tid och mitt intresse.
Rent pressetiskt - även om pressetik inte är vad som har präglat mediers behandling av fallet - är det också betydligt mer svårhanterligt att peka ut alternativa gärningsmän på ett sätt som är någorlunda konkret, men inte röjer deras identitet.

Att som Lindeberg och Josefsson påtala brister och misstag i den ursprungliga utredningen är ur den aspekten mindre känsligt.

Visserligen skulle man kunna visa på stora segment av utredningen som utretts bristfälligt samt belysa flera olika potentiella misstänkta som borde ha undersökts grundligare. Så har ju skett i denna tråd och även i de böcker som jag tidigare nämnde. Tyvärr tror jag att få etablerade journalister skulle vara att beredda att lägga ner så mycket arbete utan att kunna vara säkra på att få ett brett medialt genomslag.
Citera
2026-04-14, 00:02
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Glöm inte den så småningom professorstitulerade och blivande klinikchefen för Rättsmedicin på KS i Solna - positioner som han över allt annat hett eftersträvade - läkaren Jovan Rajs.

Jovan Rajs som några månader efter obduktionen av CdC skrev ett omarbetat och omformulerat nytt andra obduktionsutlåtande där Rajs nu plötsligt uppgav att styckaren måste haft kunskaper - om jag minns rätt - i rättsmedicin, kunskap av obduktioner och erfarenhet från arbete som ortoped.
Något som direkt och princip enbart pekade på den unge läkarkollegan Teet Härm som arbetade och forskade med Rajs på Rättsmedicin i Solna.

Var det Rajs som kom med det allra första tipset till polisen, eller fanns någon av läkarna i utredningen innan dess? Jag har inte koll på hela kronologin, ursäkta.
Citera
2026-04-14, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberfriend
En fundering. Dan Josefsson mfl har ju nämnt att flera personer var inkopplade både i Da Costa-fallet och mordet på Palme. Helin känner jag till. Vilka poliser var med i båda fallen?

Förutom de som NoppigaSockar har nämnt så kan jag även nämna Wincent Lange.

Var det något särskilt du funderade på?
Citera
2026-04-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Var det Rajs som kom med det allra första tipset till polisen, eller fanns någon av läkarna i utredningen innan dess?

Nej, det var inte Rajs som förde in dem i utredningen.
Citera
2026-04-14, 01:23
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonnen899
TH bidrog med sin kompetens i rättsmedicin som expertvittne för försvaret i samband med rättegången mot barnläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus.

https://www.expressen.se/nyheter/obducenten-hjalpte-barnlakaren-bli-fri/
Nej, inte som expertvittne i rättegången. Han hade ingen offentlig roll utan bistod med sin kompetens och rådgivning så att Hurtig kunde göra ett så bra jobb som möjligt.
Citera
2026-04-14, 08:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Var det Rajs som kom med det allra första tipset till polisen, eller fanns någon av läkarna i utredningen innan dess? Jag har inte koll på hela kronologin, ursäkta.

Det allra första ”tipset” eller omtalandet av Teet kom så vitt jag vet från Teets fd svärfar som hade svårt att acceptera att hans dotter, Teets dåvarande hustru som Teet höll på att separera från, hade dött genom egen hängning året innan.

När en död, styckad kvinna återfanns kontaktade svärfadern återigen polisen och -som han gjort så många gånger tidigare - misstänkliggjorde sin fd svärson även för detta brott.

Den sörjande fd svärfadern var rabiat och ville straffa sin fd svärson på alla upptänkliga sätt.
Teets fd svärmor, svärfaderns hustru jobbade också på en stor kvällstidning.
Precis som fru Allgen som var journalist.
Så uppstod tidiga mediavinklingar till läkarnas nackdel.

Efter detta vaknade Teets äldre läkarkollega och handledare Jovan Rajs och skrev nu plötsligt om sitt tidigare obduktionsutlåtande, till ett nytt nu med utpekande av någon med Teets bakgrund. Rajs var vid denna tidpunkt varken klinikchef eller professor - men ville naturligtvis gärna bli det.

Dåvarande klinikchefen på Rättsmedicin i Solna, Rajs och Teets chef, motsatte sig kraftfullt Rajs nya obduktionsutlåtande.
Men klinikchefen bliv kort efteråt cancersjuk, kunde inte arbeta mer och avled senare. Rajs tog över.
Citera
2026-04-14, 08:56
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Det allra första ”tipset” eller omtalandet av Teet kom så vitt jag vet från Teets fd svärfar som hade svårt att acceptera att hans dotter, Teets dåvarande hustru som Teet höll på att separera från, hade dött genom egen hängning året innan.

När en död, styckad kvinna återfanns kontaktade svärfadern återigen polisen och -som han gjort så många gånger tidigare - misstänkliggjorde sin fd svärson även för detta brott.

Den sörjande fd svärfadern var rabiat och ville straffa sin fd svärson på alla upptänkliga sätt.
Teets fd svärmor, svärfaderns hustru jobbade också på en stor kvällstidning.
Precis som fru Allgen som var journalist.
Så uppstod tidiga mediavinklingar till läkarnas nackdel.

Efter detta vaknade Teets äldre läkarkollega och handledare Jovan Rajs och skrev nu plötsligt om sitt tidigare obduktionsutlåtande, till ett nytt nu med utpekande av någon med Teets bakgrund. Rajs var vid denna tidpunkt varken klinikchef eller professor - men ville naturligtvis gärna bli det.

Dåvarande klinikchefen på Rättsmedicin i Solna, Rajs och Teets chef, motsatte sig kraftfullt Rajs nya obduktionsutlåtande.
Men klinikchefen bliv kort efteråt cancersjuk, kunde inte arbeta mer och avled senare. Rajs tog över.

Den där Rajs var en jävla typ. Först så hävdade han att stickningen var mer amatörmässigt utförd och ej av någon med kunskap. Sedan ändrade han sig och hävdade motsatsen.
Enligt han själv så började han tvivla när han hade hört om Teet och anklagelserna.
Citera
2026-04-14, 14:54
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/OkgmXl/ge-lakarna-upprattelse-gunnar-strommer
Citera
2026-04-14, 16:11
Medlem
Den mänskliga faktorn

När man har grävt till botten på de personkretsar som fanns runt da Costa (där bla indrivare psykopater kvinnomisshandlare och en "torsk från Karsudden ingick) förstår man att enskilda personer (tex journalister och poliser) kan ha blivit skrämda, vilket kan ha påverkat deras engagemang.

Detta är iofs inget konstigt. Det händer varje dag. Enskilda personer kan väcka så starkt obehag, att nyfikna personer (tex journalister och poliser) drar öronen åt sig och lägger ner, enbart pga rädsla.

Jag har själv reagerat på detta sätt, trots att 42 år har gått sedan da Costa dog.

Och hade året varit 1990, hade jag inte grävt så djupt som jag har gjort. Det finns vissa personer som figurerar i tråden (inga namn nämnda) som jag inte skulle vilja vara osams med när de var unga och på hugget.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-14 kl. 17:04.
Citera
2026-04-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Förutom de som NoppigaSockar har nämnt så kan jag även nämna Wincent Lange.

Var det något särskilt du funderade på?
Bara påfallande att två av de största, ouppklarade mordfallen i Stockholm på
1980-talet försökte lösas av dessa klåpare. Och med samma åklagare.
Citera
2026-04-14, 18:21
Medlem
Citat:
Var för övrigt inte Rajs med om att försöka smutsa ner Milan Valverius rykte i samband med Palme-mordet? Vill minnas att Lindeberg skriver om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in