Citat:
Ursprungligen postat av
Comitium
Katherine Zimmerman berättar idag i SR:s talkshow hur hon var på restaurang i Tirana och dagen efter upptäckte i sin bankapp att restaurangen debiterat 53 000 kronor för måltiden.
Hon blev jättestressad men fick kontakt med ägaren som sa att han skulle kolla upp det hela när det blev vardag. Zimmerman blev jätteglad när han återkom efter några dagar och hade upptäckt att de ”av misstag” debiterat 5 000 euro istället för 5 000 LEK. Hon fick tillbaka sina pengar.
Fast jag misstänker att det var ett bedrägeriförsök. Hon hade inte kollat notan och godkänt med sin PIN-kod. Som den uppenbara turist hon är så räknade de väl med att hon troligen skulle ha upptäckt det hela först hemma i Sverige och de hade aldrig behövt betala tillbaka pengarna. Går det så går det.
Jag har själv varit med om en liknande händelse på Hötorget i Stockholm när jag köpte ett par knippen sparris. Jag upptäckte i efterhand att torghandlaren hade debiterat 2 000 kronor…
Banken kunde inte göra något eftersom jag godkänt köpet med min PIN-kod. Kvittot hade jag slängt. Min bedömning var att de svartmuskiga försäljarna på Hötorget aldrig skulle ge mig pengarna tillbaka utan snarare att en kniv hade blixtrat till som ett tecken på att här blir inga pengar tillbaka. De såg inte medgörliga ut till typen om man säger så.
Så vad tror ni om Katherins överdebitering. Var det ett ”misstag” eller ett bedrägeriförsök?
Varför räknar du met att folket på hötorget skulle vara mycket sämre än albanerna?
Jag skall kanske inte överskatta deras intelligens, men att börja vifta med kniv på en så pass publik plats är ju inte speciellt begåvat, då blir det ju risk med att det inte blir mer handel för den handlaren.
Det låter ju som listigare att man ber om ursäkt och betalar tillbaks och gör ett nytt försök med en senare kandidat till offer. Spelar man sina kort väl kan det bli fina pengar om och om och om igen. Det enda de kanske behöver passa sig för då är att försöka undvika att rikta in sig på folk som inte snällt ber om pengarna tillbaks...
Frågan är dock hur man råkar debitera i fel valuta egentligen? Det låter ju som att det skulle kunnat vara någon som dricksat lite och råkat trycka på att få debiterat i sin egna valuta istället för valutan på platsen - dvs att det var kunden som klantat sig (vilket ju inte isf restaurangen kan beskyllas för).