2026-04-14, 13:14
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Enig. Vi kommer mest troligt se en värld som passar sig noga för att hamna där igen.

Samma här, enig. Men med invändningen, eller tillägget, att framåt kommer viljan att orsaka en amerikansk kollaps vara än större från än fler länder, och kniven kommer stickas in så fort man kan göra det någorlunda riskfritt. Det är skillnad på att anses vara världspolis och att vara en rogue state, och även om man har ekonomisk och militär styrka att upprätthålla det ett tag är det en i grunden annan position.

Bra inlägg, men angående det sista stycket så tror jag inte vi bör underskatta vilket unikum Iran är. Kombinationen av strategisk flaskhals, hög stryktålighet och förmågan att använda störning som hävstång är genuint ovanlig. USA:s tapp i mjuk makt och ökade beroende av råstyrka är en reell förändring och ett tydligt nedgångstecken för imperiet, men inte ens Iran försöker få till någon global kollaps -- än mindre gör andra aktörer det. Deras strategi handlar om att skapa kostnader och pressa USA.
Citera
2026-04-14, 13:16
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, finns det några bildbevis på att den Amerikanska blockaden är aktiv? Typ bilder på när de bordar en tanker?

Tror inte dom har bordat någon tanker än va?
Citera
2026-04-14, 13:21
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Bra inlägg, men angående det sista stycket så tror jag inte vi bör underskatta vilket unikum Iran är. Kombinationen av strategisk flaskhals, hög stryktålighet och förmågan att använda störning som hävstång är genuint ovanlig. USA:s tapp i mjuk makt och ökade beroende av råstyrka är en reell förändring och ett tydligt nedgångstecken för imperiet, men inte ens Iran försöker få till någon global kollaps -- än mindre gör andra aktörer det. Deras strategi handlar om att skapa kostnader och pressa USA.

Samma igen, enig. Jag menar inte att det nödvändigtvis blir Iran som sticker kniven i USA, utan jag tror snarare att Iran är det första i raden av många amerikanska utflykter av det här slaget. Dom kommer över tid sänka sin trovärdighet, för att tillslut spricka och bli en av 3 - 5 mediummakter som styr över klotet istället.

Symptomatiskt för ett fallande imperium. Men, svårt att förutspå framtiden, så reserverar mig för eventuellt svinfel.
Citera
2026-04-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ja, finns det några bildbevis på att den Amerikanska blockaden är aktiv? Typ bilder på när de bordar en tanker?

De flesta medier verkar rapportera att den inte är särskilt aktiv utan flera struntar i den: https://www.dailymail.co.uk/news/article-15731223/JD-Vance-threatens-Iran-condemns-regimes-economic-terrorism-Strait-Hormuz-Live-updates.html

Har även läst att Indien och Pakistan bägge skickat krigsfartyg som skall eskortera egna fartyg. Alltså för att skydda mot att bli bordade. De ser ju inte Iran som ett hot direkt...
Citera
2026-04-14, 13:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag har sett ett par iranska containerfartyg komma utifrån och in mot Hormuzsundet via Marinetraffic
De kom utifrån igår och vidare in i sundet nu.

Det är fartygen Daisy och Rayen

Inget händer
Är detta återigen en TACO?
Bara luft i hotet?
Bluff eller?

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:658832/zoom:9
Citera
2026-04-14, 13:49
Medlem
Citat:
Tror inte dom har bordat någon tanker än va?

tror inte vi får se det annat än om ett tankfartyg typ idag lämnar eller seglar in i iransk hamn, blockadszonen.

man har släppt ut och in fartyg från andra hamnar (UAE, oman ) som seglat igenom utan problem. och även en som legat i sundet i typ 2 veckor (men desförinnan varit i iransk hamn).
Citera
2026-04-14, 13:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
tror inte vi får se det annat än om ett tankfartyg typ idag lämnar eller seglar in i iransk hamn, blockadszonen.

man har släppt ut och in fartyg från andra hamnar (UAE, oman ) som seglat igenom utan problem. och även en som legat i sundet i typ 2 veckor (men desförinnan varit i iransk hamn).
Du menar att du hittat undantag i Trumps hot så att det bara gäller tankfartyg eller?

Jag namngav nyligen två containerfartyg som nu far vidare in i sundet utan åtgärd. De är iranska.

Se fartygen Daisy och Rayen
Citera
2026-04-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har sett ett par iranska containerfartyg komma utifrån och in mot Hormuzsundet via Marinetraffic
De kom utifrån igår och vidare in i sundet nu.

Det är fartygen Daisy och Rayen

Inget händer
Är detta återigen en TACO?
Bara luft i hotet?
Bluff eller?

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:658832/zoom:9

de har väll skrotat runt i omanska gulfen sedan igår (eller ja ännu längre för Rayen) ?
Citera
2026-04-14, 14:00
Medlem
Citat:
Du menar att du hittat undantag i Trumps hot så att det bara gäller tankfartyg eller?
om det ska vara en laglig blockad gäller det alla fartyg (med vissa undtag i enlighet med internationell rätt) som seglar in i , eller ut ur iransk hamn, med början på kl 1600 svensk tid igår.

Citat:
Jag namngav nyligen två containerfartyg som nu far vidare in i sundet utan åtgärd. De är iranska.

som inte brytit blockaden?

Citat:
Se fartygen Daisy och Rayen

Ja, de har legat där sedan igår, det är inte ett problem?

eller har Centcom lagt en blockad av fartyg i omanska gulfen? det låter inte ok i enlighet med internationell rätt.
Senast redigerad av slö 2026-04-14 kl. 14:02.
Citera
2026-04-14, 14:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
de har väll skrotat runt i omanska gulfen sedan igår (eller ja ännu längre för Rayen) ?
Kolla Daisy så kom hon utifrån igår och har inte gjort det du påstår.

Detta verkar vara en bluff
Citera
2026-04-14, 14:07
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Samma igen, enig. Jag menar inte att det nödvändigtvis blir Iran som sticker kniven i USA, utan jag tror snarare att Iran är det första i raden av många amerikanska utflykter av det här slaget. Dom kommer över tid sänka sin trovärdighet, för att tillslut spricka och bli en av 3 - 5 mediummakter som styr över klotet istället.

Symptomatiskt för ett fallande imperium. Men, svårt att förutspå framtiden, så reserverar mig för eventuellt svinfel.

Jag ser snarare att det mer sannolika är en värld med mindre styrning och mer hantering, där regionala block, tillfälliga koalitioner och ad hoc-lösningar ersätter mycket av den sammanhängande ordning vi vant oss vid sedan decennier, alltså inte att 3-5 mediummakter styr klotet utan att det fragmenteras så att ingen styr -- annat än genom att utöva inflytande över mindre sfärer.
Citera
2026-04-14, 14:09
Medlem
Citat:
Kolla Daisy så kom hon utifrån igår och har inte gjort det du påstår.
Ja, daisy har legat i omanska bukten sen igår. och har inte seglat in i persiska viken. så inte ens passerat sundet (det är det som ligger emmelan persiska viken och omanska bukten.....)

kanske kan de hitta en lösning, är den full av jihadflaggor, get-klamydia medecin och butplugs från temu och det är slut i mullornas lager, så kanske vi får se ett slut på kriget och fred i mellanöstern...

Citat:

Detta verkar vara en bluff

är du itne glad över alla skepp som seglar genom sundet. flera stycken har ju gjort det sedan igår, den mesta oljan och gasen som passerar kommer ju inte från iran oavsett? det är väll kanon om trump får fart på trafiken genom sundet för hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in