Citat:
Ursprungligen postat av
eldrattan
Du har som vanligt totalt fel i dina fantasier och simpla världsbild. Jag ska försöka förklara så lätt som möjligt för dig. Oljeproduktionen är inte konstant eller går för max i dagsläget. Det är väldigt viktigt att se till att producera vad marknaden behöver. Annars överskrider tillgången efterfrågan och priserna rasar. Det är värre för producenter om oljepriset skulle helt plötsligt rasa än att stiga. Du förstår att oljeproducenterna tjänar enorma pengar när priset stiger.
Om vi nu tar Kina som exempel. De vill sluta med sin torghandel och handla all olja på världsmarknaden och sluta med babbeluring fasonerna. Då anpassar man produktionen efter detta. Fast man vill inte skruva upp produktionen och sedan lämnar en köpare marknaden. Då kommer oljepriset rasa och det ger förödande konsekvenser. Så fungerar det för alla marknader, inte bara olja.
Tänk såhär. Du köper in två pallar tomater fast säljer bara en låda. Då får du sälja av allt till under inköpspris, oftast är det bättre att slänga skiten istället.
Bra eldrattan! Du är inte så dum som du är otrevlig.
Här är väl kärnan i våra meningsskiljaktigheter också. Jag hävdar ju att ett viktigt lager av ovanstående är att det sker dolt, utan pöbelns insyn. Man luras lagom, liksom.
Det Trump och Netanyahu nu har gjort är att:
1. Exponerat det tidigare dolda oljespelet för pöbeln.
2. Visat att man aktivt genom framförallt sanktioner och embargon påverkar det till sin egen fördel.
3. Sätter andra länder i knipa pga sina egna intressen.
4. Är beredda att militärt ingripa på etiskt gråa grunder för att skydda sin valuta och sin status.
5. Aktivt väljer vissa partners över andra, i detta fallet Israel över Gulfen.
Allt detta kommer få kraftiga politiska följdverkningar över tid. Hur kraftiga? Det återstår att se. Men jag tror att både USA och Israel genom denna manöver har satt sig i en situation som ofrånkomligen kommer leda till att dom försvinner från världsarenan. Framförallt Israel.
Däremot kommer ingen av dom lämna tyst, det kommer bli livat.