2026-04-13, 21:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Händer det igen skulle jag ställa mig till kören för orosanmälan.

Det är inte för att vara elak mot mamman eller få stopp på sonen, utan för att skydda ett barn som inte har kontroll på vad denne gör.

Vi har som vi ser nedan haft fall på när det gått riktigt illa, och då är det bättre att barnet får det stöd den behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det är inte lätt att vara förälder till ett sådant barn. Men till syvende och sist skall inte ni bli lidande - det är mammans ansvar och om hon inte klarar av att ta hand om pojken måste hon ta hjälp hos kommunen, göra lägenheten rymningssäker osv. Hon kan inte bara låta det fortgå och lämna över ansvaret till sina andra barn.

Om det sker igen hade jag nog gjort en orosanmälan till soc, då vad som helst kan hände om ett sådant barn springer iväg själv (överkörd, drunknad osv.) Det går inte att släppa dessa barn med blicken ens en minut.

Mvh, pappa till ett barn med samma problematik.

Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag blir trött bara av att tänka på hur jobbigt det måste vara, men som du säger tyder det ju också på att mamman kanske inte har full koll på pojken, och vad som helst kan ju hända. Tänker t.ex. på sen lille killen som smet från behndlingshemmet (fel term kanske?) där kommunen placerat honom, och som man senare fann just drunknad.
Citera
2026-04-13, 21:08
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Ingen förälder till ett sådant barn låter ett syskon vakta. Du har inga egna barn det märks. Du övertygar inte någon med egna barn.

Jag önskar du hade rätt, men så är inte fallet. Att vara förälder är svårt, och de allra flesta vill väl, men de finns de som inte klarar av uppgiften.

Det betyder inte att det är så i detta fall, men varför skulle någon hitta på detta. Jag har sett barn utan diagnoser sticka helt plötsligt, och föräldrarna missa det. Om du då lägger på ett lager austism eller annat kan det gå snabbt.

Vad ska mamman göra om hon behöver gå på toa, och ungen lärt sig öppna barnlås på dörren tex? Eller ett syskon glömt att låsa dörren?

De finns flera scenarion där ett barn kan få en snabb fart och hinna ganska långt när föräldern kastar ett öga på matlagningen eller annat?

Kanske behöver familjen hjälp, men nog finns det familjer dör detta händer.
Citera
2026-04-13, 21:27
Medlem
Morgonrodnads avatar
Vad har ungen för kulör på huden? Det är ju ganska vanligt att man skickar släktens muppbarn till länder som Sverige där man öser muppbidrag över sådana familjer. I det läget måste ni vara hårda och anmäla till soc så att de förstår att återvandring är en bättre lösning.

Är ungen svensk/europeisk så kan man inte lösa det så utan ni får helt enkelt visa empati och stå ut med låsta dörrar fram till att han funnit något annat intresse.
Citera
2026-04-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willywonka33555
Grejen är att han blev insläppt bara första gången. Den andra tog han sig in via vår terrassdörr som var olåst. Man kan ha alla dörrar låsta hela tiden men det är ohållbart… mamman säger att hon bad äldre barn att hålla koll på pojken men han smet ändå.

Det verkar inte som att de har något kontroll över honom, för att det har hänt flera gånger förutom de 2 men då var vi inte hemma.

Du skulle kunna ha en lagom kraftig tazer. Inte polis kvalitet.
Ge honom en liten pärla nästa gång så tror jag han fattar.
Citera
2026-04-13, 21:58
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag önskar du hade rätt, men så är inte fallet. Att vara förälder är svårt, och de allra flesta vill väl, men de finns de som inte klarar av uppgiften.

Det betyder inte att det är så i detta fall, men varför skulle någon hitta på detta. Jag har sett barn utan diagnoser sticka helt plötsligt, och föräldrarna missa det. Om du då lägger på ett lager austism eller annat kan det gå snabbt.

Vad ska mamman göra om hon behöver gå på toa, och ungen lärt sig öppna barnlås på dörren tex? Eller ett syskon glömt att låsa dörren?

De finns flera scenarion där ett barn kan få en snabb fart och hinna ganska långt när föräldern kastar ett öga på matlagningen eller annat?

Kanske behöver familjen hjälp, men nog finns det familjer dör detta händer.

Självklar finns det såna familjer och föräldrar. Om man är ensamstående förälder till ett enormt krävande barn och saknar stödjande nätverk kan bördan vara för mycket för vem som helst.
I andra fall kan det handla om föräldrar som har svårt att hantera situationer eller barn som för de flesta andra skulle vara hur simpelt som helst.
Citera
2026-04-13, 22:12
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Ta föräldrarnas nummer och ring dem direkt han kommer bara. Försök ha förståelse för att det nog är en utmaning för dem också.

Detta.

Föräldrarna har nog det sjukt kämpigt med denna unge och de är nog helt maktlösa till att göra någonting åt det.
De gör nog allt de kan hemma för att ungen ej ska ens ta sig ur huset men det går alltid på något vis tyvärr.
Det är jobbigt för TS, jag har blivit lack själv.
Men det är nog riktigt tungt för föräldrarna i detta.
Citera
2026-04-13, 22:17
Medlem
Citat:
Han talar inte och reagerar inte alls när man pratar med honom. Det går inte att resonera, skifta hans fokus eller få någon respons… Han verkar agera helt utifrån sina impulser.
Jag vill inte heller agera barnvakt åt ett sådant barn. Det är inte mitt problem, trots att jag har full förståelse för hur svårt hans föräldrar har.

Folk säger att han inte är farlig etc. Men inget förhindrar honom från att gå i mitt kök, ta kniv och skada sig själv eller min familj. Jag blev också ganska rädd när jag såg honom på balkongen, för att det är ingen höjd man kan leka med. Vi låser dörrar när vi är hemma eller går ut, men att göra det varje gång man rör sig och går in och ut — det är ohållbart…

Du blir rädd för att han är lite egen bara.
Så typiskt människor.
Försök säga att hans mamma måste vara med om han ska gå ut.
Han skojar ju med dig fattar inte du haha,
Citera
2026-04-13, 22:35
Medlem
Saken är att om pojken är så pass svårt funktionsnedsatt, så kan det vara rent av farligt för honom att springa iväg sådär. Förr eller senare kommer en olycka ske. Tänk om han går vilse, springer ut framför en bil, träffar på människor med onda intentioner?

Först och främst, prata med mamman. Gärna pappan också om det finns någon sådan i bilden. Det är föräldrarna som har huvudansvaret för barnet och dom behöver ha honom under bättre uppsikt. Om dom inte klarar det, så behöver dom försöka få avlastning och stöd (assistent, korttidsboende, o.s.v.). Givetvis inget man vill kasta i ansiktet på en förälder som troligen gör sitt bästa och mer därtill. Men, det är inte alls ovanligt att man behöver fler resurser än bara engagerade föräldrar när det kommer till sådana här barn.

Pojken förstår nog inte att han gör fel. Jag hade försökt förklara för honom, troligen förstår han en hel del även om han själv inte är verbal. Håll dig lugn, ta inte tag i honom, var vänlig men bestämd.
Citera
2026-04-13, 22:42
Medlem
Citat:
Hej!

Vad gör man och hur hanterar man autistiska barn som gör intrång och stör ens hemfrid?

Jag har grannar vems barn har jättesvår autism: talar inte och är aggressiv, han är ungefär 6-8 år gammal.

På senaste 3 veckor fick jag 2 intrång. Den ena skedde när jag jobbade hemifrån, då började det plinga mycket i dörrklockan. När jag öppnade dörren stormade han in. Då var hans mamma med och hjälpte att få tag på honom, bad om ursäkt och berättade vad de bor. Ok, då tyckte jag att det var gulligt att en liten pojke tycker om just vår hus.

För några dagar sedan var jag i duschen och min partner på baksidan av vår trägård när det plingade i dörren. När jag gick ut ur badrummet var han där. All over vårt hus: hoppande i vår säng, ute på vår balkong. Vi försökte att leda ut honom, men då började han skrika, slå sig själv, satt sig på rumpan och vägrade röra på sig. Efter 10 minuter fick vi ut honom och låste dörren, men då fortsatte han stå utanför och plinga, plinga, plinga. Mamman kom eventuellt och hämtade honom, bad om ursäkt. Och det var allt.

Vad fan gör man? Som sagt är pojken 6-8år, mamman verkar göra sitt bästa men det stör oss och man känner sig inte längre trygg i sitt eget hem.
Skräm ungen så blir han rädd vafan
Citera
2026-04-14, 00:48
Medlem
Ankan-mannens avatar
Koppla om klockan till ett signalhorn i ansiktshöjd. (Skämt).
Citera
2026-04-14, 01:02
Medlem
Skogswalds avatar
Ta ett snack med föräldrarna.
Citera
2026-04-14, 01:21
Medlem
Pungsvings avatar
Vänta till han blir 16 år och kom igen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in