2026-04-12, 15:52
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Hur mår autisthjärnan?
Först hänvisar du till ”undersökningen” som någon sanning om hur svenska folket tycker.
Men när det står att 88% är för hårdare straff för sexualbrott mot barn så kan man absolut inte tänka sig att undersökningen betyder något

Om lagarna ändras ( vilket de flesta partier verkar att tycka) så kommer gäddor att dömas till fängelse.
Då tycker 88% att straffen ska vara hårdare
För det första vet få vad det blir för straff, jag själv är osäker. Och de vet inte straffen relaterat andra brott.

Och det gäller utdömda bevisade brott, det gäller inte Dumpens vara eller handlande. Du har svårt att se nyanser och verkar koppla Dumpen hårt till sexualbrott, dessa brott har mer mångfasetterad verkan än de Dumpen beivrar.

Dumpen bara intresserar sig för äldre som av någon anledning har känningar för yngre, och kanske inte egentligen är intresserade av "just" yngre (ja gäddorna gör fel men inte bevisat att de skulle göra detta utan Dumpen), att yngre som avancerat supersmörar äldre finns i någon som helst omfattning såsom fiskarna gör har inte Dumpen bevisat, och de vet inte heller om dessa ens finns, undantagen bekräftar inte regeln.

Fiskarna gör lika fel som huvudmännen (kvinnan), och skulle gärna ha information av fiskarna hur vanligt det är att underåriga smörar äldre, de borde ha en aanning om detta. Kanske FiskarStina kan svara på det?
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-04-12 kl. 15:54.
Citera
2026-04-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Sant, kan jag inte säga emot. Men, det beror säkerligen på något det med. Bland annat är denna nya lag tandlös innan den ens appliceras, den kommer inte förändra egentligen någonting så räddandet av barn uteblir. Är väl därför skulle jag gissa på, varför driva igenom lagförslag som i praktiken inte gör något.

Varför för Dumpen det då? Ja, räckte med bara påtala det så flödade swishen i kommentarsfältet på fejjan. Pengar styr allt, även om man inte vill erkänna det.

Driva denna fråga har gjort dom mer populära och intäkterna ökar rejält. Resultatet är mindre noga.

Vi kan väl ta ett exempel - shall we. Lagen gäller - check, alltså bör rimligen alla konfrontationer ha med polis, inte bara i dom fallen då det skickats material & erkänt övergrepp. Det är väl en jättebra fingervisning om hur bra lagen funkar.

Fiktiva barn till slut brottsligt -> Dumpen i vanlig ordning med sin fantasitjej tjatar till en träff -> konfronterar.

Då bör ju rimligen polis vara med då? Det är inte så svårt att se saken lite mer kritiskt och mindre karlsson.

Det är nog svårt att leva som en kung i alla fall för Patrik med Kronis flåsande i nacken.

Jag håller med. Men det kanske blir så också?
Det är ju en viss fördröjning på publicering om lagen gått igenom kanske de tar med sig polisen?
Då kommer nog underhållsvärdet sjunka drastiskt gissar jag.
Vi får se kanske blir så ikväll om de kommer en söndagsgädda.
Citera
2026-04-12, 16:05
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det är nog svårt att leva som en kung i alla fall för Patrik med Kronis flåsande i nacken.

Jag håller med. Men det kanske blir så också?
Det är ju en viss fördröjning på publicering om lagen gått igenom kanske de tar med sig polisen?
Då kommer nog underhållsvärdet sjunka drastiskt gissar jag.
Vi får se kanske blir så ikväll om de kommer en söndagsgädda.
Ja, men det ska bli högst intressant. Är konfrontation ikväll eller kommande efter 1a April, men ingen polis. Det är ju väldigt talande.. med tanke på hur taggade alla varit! Nu jäklar!! Heja Sara!!
Skulle vara lite av en flopp.

Det du säger där har jag tänkt på många gånger, det klagas ibland på underhållningen. Tusan, jag som trodde syftet var "rädda barn" och inte underhållning. Lika mycket skador för anhöriga, ev barn osv ändå.

Som sagt, det går vara kritisk hur mycket som helst.
Citera
2026-04-12, 23:19
Medlem
Citat:
Egentligen inte. Dumpen är ju inte direkt bra PR för barnens rätt. Det är bara i en begränsad mängd som man hyllar Dumpen, inte totalt sett. Så på sätt & vis kan dom lika gärna försvåra för epcat mfl. På samma sätt som dom försvårar för rättsväsendet, utredningar försvåras eller omöjliggörs, friande dom pga Dumpen har förekommit med.

Bättre att folket swishar sina besparingar till epcat och andra liknande. Dessvärre jobbar dom som sagt korrekt i det tysta, så underhållningen uteblir. Men finns lolcatz och sånt att titta på.

Håller du inte med om att det är mer drag hos Saras gäng än den avslagna homepagen ecpat.se? Vi har provat den mjuka vägen till framgång och murbräckan Sara fick upp dörren så den lille solstrålen skall ha en eloge.
Ganska ointressant hur många miljoner snärtan behöver betala för kalaset men det hon åstadkommit är fan mer än coolt och jag kommer aldrig kunna bli så här kär igen. Jävla pudding som fixar biffen och man behöver inte göra mer än att swisha nån hundring.

Dumpen är på riktigt, tack Sara!
Citera
2026-04-13, 08:55
Medlem
Citat:
Ja, men det ska bli högst intressant. Är konfrontation ikväll eller kommande efter 1a April, men ingen polis. Det är ju väldigt talande.. med tanke på hur taggade alla varit! Nu jäklar!! Heja Sara!!
Skulle vara lite av en flopp.

Det du säger där har jag tänkt på många gånger, det klagas ibland på underhållningen. Tusan, jag som trodde syftet var "rädda barn" och inte underhållning. Lika mycket skador för anhöriga, ev barn osv ändå.

Som sagt, det går vara kritisk hur mycket som helst.

Det handlar nog mycket om allmän intresse utöver underhållnings aspekten.
Citera
2026-04-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det handlar nog mycket om allmän intresse utöver underhållnings aspekten.
Förklara på vilket sätt du anser det är allmänintresse utan att använda felaktigheten det är många som är intresserade av att veta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nintresse

Citat:
Allmänintresse (även samhällsintresse) avser de generella intressen och behov som berör alla medborgare i ett samhälle[1], eller det som är till fördel för alla.

Citat:
Allmänintresse avser inom journalistiken det som är viktig för alla och syftar på medborgarnas rätt till information och uppgifter så att de kan ta ställning i samhällsviktiga frågor.

Citat:
Enligt Pressombudsmannen Ola Sigvardsson ska allmänintresse inte förväxlas med nyfikenhet, och man ska vid en analys av allmänintresset fråga sig "Är detta viktigt ur ett samhällsperspektiv, eller något som är kul att veta?".[a] Publicistklubbens ordförande Björn Häger skrev 2016 om skillnaden mellan intresse och intresserad: "Namn publiceras när det föreligger allmänintresse. Vilket inte betyder att man ska publicera bara därför att allmänheten kan vara intresserad.

Har Ola i Kiruna nytta av att veta att "Gädda Gäddson" i Ystad är otrogen eller har ett sex/porrmissbruk?

Vilken funktion fyller en specifik uthägning samhällsnytta för hela befolkningen?
Citera
2026-04-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Förklara på vilket sätt du anser det är allmänintresse utan att använda felaktigheten det är många som är intresserade av att veta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nintresse

Har Ola i Kiruna nytta av att veta att "Gädda Gäddson" i Ystad är otrogen eller har ett sex/porrmissbruk?

Vilken funktion fyller en specifik uthägning samhällsnytta för hela befolkningen?

Läste du inte att jag skrev utöver underhållnings aspekten?
Citera
2026-04-13, 14:00
Medlem
Varför så tyst om implementeringen av Östhammarsmodellen? Det kanske inte låter så sexigt men det är stora grejer på gång och Sara är inblandad. Fan vad den fröken styr och ställer i Sverige men det är givetvis positivt och hon är bra jävla duktig.

Hon kanske har fler grejer på g för Sverige och man gör bäst i att göra exakt som hon bestämmer, jävla drag i Dumpen som sagt.
Citera
2026-04-13, 14:23
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Varför så tyst om implementeringen av Östhammarsmodellen? Det kanske inte låter så sexigt men det är stora grejer på gång och Sara är inblandad. Fan vad den fröken styr och ställer i Sverige men det är givetvis positivt och hon är bra jävla duktig.

Hon kanske har fler grejer på g för Sverige och man gör bäst i att göra exakt som hon bestämmer, jävla drag i Dumpen som sagt.
Tills verkligheten / juridiken / lagen kommer ikapp. Det är ju trots allt något hon räknar med själv och gjort ända från start.
Citera
2026-04-13, 19:23
Medlem
Hur går det med Saras behandling?
Citera
2026-04-13, 19:39
Medlem
När man läser en del inlägg här inne blir det rätt uppenbart att vissa saknar både förankring i verkligheten och en grundläggande förståelse för hur saker faktiskt fungerar.

Det verkar finnas en föreställning om att allt som är sant automatiskt borde vara fritt fram att publicera. Det låter ju enkelt, nästan tilltalande. Men verkligheten är inte så konstruerad. Ingen människa är felfri. Det innebär att i princip vem som helst, du, jag, grannen, skulle kunna få gamla misstag uppdragna i ljuset och uthängda för allmän beskåda

Frågan är då, hade du verkligen velat det? Eller tänker du att just du är så pass oantastlig att ingenting du gjort någonsin skulle kunna vinklas till din nackdel? Det är en ganska djärv hållning.

Visst, man kan tycka att vissa förtjänar att hängas ut. Och i enskilda fall kanske den känslan är begriplig. Men det stannar ju inte där. Det spiller över. Det drabbar andra, anhöriga, vänner, folk som inte haft något med saken att göra men som ändå får ta konsekvenserna

Så ställ dig frågan, om någon i din närhet gjorde något dumt, något som sedan offentliggjordes på det här sättet och du själv drogs med i fallet, hade du varit lika tillfreds med principen då?

En annan sak som är lite intressant är ju hur en del följare verkar föreställa sig verkligheten. Som om alla farliga personer på nätet beter sig precis så som det framställs på Dumpen. För de riktigt farliga, de är sällan någon Åke 60+. Oavsett om han aktivt söker upp kontakt eller bara råkar hamna i någon kontakt med fiskare och inte har vett att avbryta i tid. Det är illa nog, men det är inte där faran ligger.

De som faktiskt är farliga på nätet gör något helt annat. De utger sig för att vara någon annan. En jämnårig, kanske en lite äldre kille eller tjej, som sakta men säkert bygger upp ett förtroende. Charmerar, manipulerar, och först därefter visar sitt verkliga syfte. Det är ett betydligt mer sofistikerat och svårupptäckt beteende. Och just därför blir den här typen av uthängningar rätt trubbiga som verktyg. De träffar inte nödvändigtvis rätt målgrupp. I många fall missar de helt. Samtidigt riskerar de att dra med anhöriga, människor som inte haft något med saken att göra, men som ändå får leva med konsekvenserna. Det är en ganska hög kostnad för något som, i bästa fall, bara löser en liten del av ett problem.

Det Dumpen sysslar med är i huvudsak att skrika högt och skapa rubriker. Det ger uppmärksamhet, absolut, men det är inte det som för kampen framåt på lång sikt. Det arbetet sköts av andra, mer seriösa aktörer, som ECPAT till exempel. De håller inte på att göra underhållning av det här. Deras uppdrag är att skydda barn och göra nätet säkrare. Och i den typen av arbete, både hos dem och hos polisen, ingår också att försöka begränsa skadorna för anhöriga när något väl händer. Man tänker ett steg längre. Man förstår konsekvenserna

Med Dumpen är det svårt att inte få intrycket att både verksamheten och dess följare i första hand ser det som någon form av underhållning. Och ovanpå det ett vinstdrivande upplägg, där intäkterna i praktiken bygger på att exponera människor på ett sätt som i många fall inte är ett allmänintresse. Det blir mer av en cirkus än något annat. Och frågan är hur länge man tycker att det är rimligt att låta den pågå.
Citera
2026-04-13, 19:51
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Med Dumpen är det svårt att inte få intrycket att både verksamheten och dess följare i första hand ser det som någon form av underhållning. Och ovanpå det ett vinstdrivande upplägg, där intäkterna i praktiken bygger på att exponera människor på ett sätt som i många fall inte är ett allmänintresse. Det blir mer av en cirkus än något annat. Och frågan är hur länge man tycker att det är rimligt att låta den pågå.
Väl talat. Då jag är med på noterna tar jag bara ann vid sista stycket. När man ägnar sig åt något som i praktiken är spel för galleriet (som du nämner är det att slå i luften), dessutom finns epcat, polismyndigheten som gör verklig nytta - inget som märks givetvis då det inte är underhållning dom ägnar sig åt.

Hur länge var slutklämmen ja. Ja, jag kan tycka att när man totalkrossar liv - både männen själva, men deras anhöriga och deras barn - dvs även smular sönder familjer. Barnen i det fallen lär ju inte ha en speciellt bra barndom. Tack Sara?

Samt att det kostar människoliv. Ca 20 talet vad jag förstått.

Dessa 2 punkter räcker gott & väl. Därför är det mer konstigt än inte konstigt att det fortlöper, dessutom med politiskt stöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in