2026-04-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Den var det dummaste jag någonsin sett. Hur kan du tro på det?

PETN har 5800 joule per gram. Två gram = 11600 joule.

En två gram kraftig riktad laddning (som dessutom är riktad åt sidan) i en liten plastlåda skulle totalförstöra t-shirten.

För referens, En 30-06 har runt 4000 joule i utgångsenergi.
Igen: (FB) Vem ligger egentligen bakom mordet på Charlie Kirk?
Citera
2026-04-12, 21:24
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Igen: (FB) Vem ligger egentligen bakom mordet på Charlie Kirk?
Vad menar du?
Citera
2026-04-12, 21:46
Medlem
Citat:
Vad menar du?

Du skrev:

En två gram kraftig riktad laddning (som dessutom är riktad åt sidan) i en liten plastlåda skulle totalförstöra t-shirten.

För referens, En 30-06 har runt 4000 joule i utgångsenergi. [min fetning]
Jag svarar:
Och då är vi tillbaka till det faktum att kraften i motsatt riktning sprids ut över en halv sfär i alla riktningar vs. en millimeterstor punkt i motsatt riktning.
Förstår du?
Citera
2026-04-12, 22:38
Medlem
Citat:
Enligt Bray så är det en trådlös RØDE PRO som är den mest sannolika modellen givet de data han har identifierat, ja.

Magneten är väl synlig (initialt vid höger övre bröstkorg) i de olika videor som finns av mordet.

Klarar "armerad skyddsväst", ja?

Enligt Bray så är mikrofonen fästad med 45 graders vinkel mot kroppen, ja, men det verkar mycket riktigt som att något gick fel, givet det stora ingångshålet i halsen.

Bray är nu övertygad om att det var en del av batteriet som orsakade det hålet.
Vinkeln delvis på hur tröjan är mot kroppen och sedan därtill på vilken vinkel mot tröjan själva enheten har.

Och jag är väldigt nyfiken att se hur den skulle träffat halsen, lite grafik etc.

Därtill... om RØDE projektilen träffat halsen, då borde den gått in i skallen.
Och kanske även penetrerat densamma.

Skyddsväst? verkar som att Charlie inte hade en sådan på sig.
Citera
2026-04-12, 23:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Enligt Bray så är det en trådlös RØDE PRO som är den mest sannolika modellen givet de data han har identifierat, ja.

Magneten är väl synlig (initialt vid höger övre bröstkorg) i de olika videor som finns av mordet.

Røde PRO säljs med en rektangulär magnet - inte kvadratisk som den Kirk ser ut att ha.

Har Brady lagt fram någon teori om varför Kirk skulle burit en Røde under sin T-shirt trots att det är ungefär lika logiskt som att ha en kamera i bakfickan och skulle inneburit usla förutsättningar för ljudupptagning, och trots att han använde en trådbunden mikrofon?
Citera
2026-04-12, 23:39
Medlem
Fantens avatar
Så vi pratar alltså om ett sprängämne som inte exploderar... Uhm, ehh..
Citera
2026-04-13, 16:13
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du skrev:

För referens, En 30-06 har runt 4000 joule i utgångsenergi. [min fetning]
Jag svarar:
Och då är vi tillbaka till det faktum att kraften i motsatt riktning sprids ut över en halv sfär i alla riktningar vs. en millimeterstor punkt i motsatt riktning.
Förstår du?
Du verkar tro att en laddning med riktad sprängverkan är kliniskt ren laddning med kirurgisk precision.

Men det är det inte, om du hade orkat klicka på länken jag postade tidigare så hade du sett hur mycket rök och eld det kommer från en liten laddning med riktad sprängverkan.

De flesta som gjort lumpen i Sverige har haft sprängtjänst och hanterat PETN eller Pentyl som det heter.

Jag röjde skog med pentylstubin när jag gjorde lumpen, så jag vet hur den fungerar och hur det ser ut efter den exploderat.

2 gram PETN motsvar 20 cm pentylstubin, man spränger av ett mindre träd med det.

Det finns inte minsta lilla chans att Kirks t-shirt skulle varit i så fint skick om de sprängt en rsv laddning under den.

Du kan fetglömma den teorin.
Senast redigerad av Västkustskt 2026-04-13 kl. 16:18.
Citera
2026-04-13, 16:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Du verkar tro att en laddning med riktad sprängverkan är kliniskt ren laddning med kirurgisk precision.

Men det är det inte, om du hade orkat klicka på länken jag postade tidigare så hade du sett hur mycket rök och eld det kommer från en liten laddning med riktad sprängverkan.

De flesta som gjort lumpen i Sverige har haft sprängtjänst och hanterat PETN eller Pentyl som det heter.

Jag röjde skog med pentylstubin när jag gjorde lumpen, så jag vet hur den fungerar och hur det ser ut efter den exploderat.

2 gram PETN motsvar 20 cm pentylstubin, man spränger av ett mindre träd med det.

Det finns inte minsta lilla chans att Kirks t-shirt skulle varit i så fint skick om de sprängt en rsv laddning under den.

Jag länkade också en liten laddning, 600mg, som han heller inte verkar ha tittat på.
Citera
2026-04-13, 16:33
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag länkade också en liten laddning, 600mg, som han heller inte verkar ha tittat på.
Det är otroligt egentligen att han väljer att vara så okunnig när kunskapen finns ett lnapptryck bort.
Citera
2026-04-13, 16:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det är otroligt egentligen att han väljer att vara så okunnig när kunskapen finns ett lnapptryck bort.
Han hänger upp sig på konstiga detaljer. Nej, okej - 600mg pentyl kanske inte ger någon påtaglig eldboll - men det är likförbannat ingen osynlig explosion.
Citera
2026-04-13, 20:19
Medlem
Citat:
Jag tror på vad Bray säger och visar till dess någon visar att han har fel.

Citat:
Och jag kan bara upprepa:
Helt meningslös video om inga data framkommer. Notera att Bray i sina beräkningar utgår från ett par gram PETN (high explosive) inkapslat i en koppar-kon.
VAD, av det, är det som du inte fattar?

Citat:

Jag har också sprängt pentylstubin i lumpen och nej, det fanns ingenting där som motbevisar Brays påståenden, nej.

Du jämför äpplen med päron.
Citera
2026-04-13, 20:54
Medlem
Citat:
Jag tror på vad Bray säger och visar till dess någon visar att han har fel.

Och jag kan bara upprepa:
Helt meningslös video om inga data framkommer. Notera att Bray i sina beräkningar utgår från ett par gram PETN (high explosive) inkapslat i en koppar-kon.
VAD, av det, är det som du inte fattar?

Jag har också sprängt pentylstubin i lumpen och nej, det fanns ingenting där som motbevisar Brays påståenden, nej.

Du jämför äpplen med päron.
Bray kan väl visa det i praktiken, istället för beräkningar.
Just nu, för mig, så ser det ut som att Bray är helt ute och cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in