2026-04-13, 14:47
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Greta Thunberg känner sig inte trygg i Sverige längre enligt SVT, via ETC.

Klimataktivisten Greta Thunberg läser i dag till undersköterska på distans. Vart hon konkret funderar på att flytta vill hon inte säga. – Planen är väl mest att leva i en ryggsäck och sova på vänners köksgolv, säger Greta Thunberg till tidningen.

”Accepterat att jag inte kommer leva särskilt länge” säger hon. "Media och politiker" har arbetat emot oss för länge.

[i][i]Var media och extremhögern för hårda mot Greta? Varför vågar hon inte vara kvar i Sverige? Är det rätt att tvinga Greta att bo ur sin ryggsäck resten av livet? Hur ska hon klara sig?

Hon mår inte bra nu, och kommer må ännu sämre i perioder.
Hennes autism driver henne att se världen på ett specifikt vis, samt hantera (försöka hantera) den informationen på ett sätt som inte alltid kommer att ta hand om hennes hälsa.
Hon verkar vilsen och orolig inför att vara själv - att sova hos andra misstänker jag ger henne mindre ensamhet och större upplevd trygghet.

Detta är hur jag läser hennes situation, jag kan såklart ha fel.
Citera
2026-04-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Ni tänker främst på Gretas medverkan i biståndsflottiljen förstår jag och vill hålla med er,det är fel att dra paralleller, som att kalla Greta tjej-Hitler.
Ja alltså, hon seglar på de sju haven med världsliga mål, kommer hem och förväntas sätta sig i soffan och dyrka Melodifestivalen som världens höjdpunkt, klart Sverige inte känns bra då.
Citera
2026-04-13, 14:59
Medlem
Hasse.Haschblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Den biten var väl inge tyck-synd-om? Hon är för fan ungdom. Ungdomar sover på varandras köksgolv ibland, om de inte är ensamma källar-incels.

Resten av artikeln är såklart tyck-synd-om-Greta och det finns gott om fog för det. Det är dödshoten och trakasserierna som är det eländiga här men självklart vill folk mest snacka om det minst problematiska: att hon tänker sova på kompisars köksgolv.

Det är lite som resten av hennes karriär. Det eländiga är att vi förstör vår enda jord men folk vill mest snacka om att Greta har hund (eller vad det nu var som folk hetsade upp sig över).
Jag har aldrig hört om någon annan människa är denne som måste sova på ett köksgolv. Det kan inte ens du tycka låter normalt.
Ännu mindre när det handlar om någon som har miljoner.

Ja, ni har förstört Sverige, du och de dina, men det bryr ni er inte om.
Jorden kan inte vi svenskar göra mycket åt, men om det är så viktigt så kan du väl sluta använda allting med plast till att börja med.
Citera
2026-04-13, 15:07
Medlem
trailblasers avatar
Det finns nog ingen jag hatar mer än Greta. Sorry, men sådan offerkofta är sällan skådad. Kommer från en välbärgad familj med mamma Marlena. Journalisterna på sin sida.. Nu gråter hon.

Om hon bara kunde hålla sig till klimatet, men nej hon skulle bli nazist också (hatet mot Judar).
Citera
2026-04-13, 15:08
Medlem
LA8PVs avatar
De som borde ha dåligt samvete är Svante och Malena.
Använda sitt eget barn som proxy borde vara straffbart.
Men det är väl som med gängkriminalitet.
Uppdragsgivarna håller distans.
Bådar inte gott detta.
Citera
2026-04-13, 15:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Så det du egentligen menar är att hennes metoder inte har bidragit till någon förbättring alls? Allt detta oväsen från hennes sida och ingen nytta. Förstår att hon är utbränd

Vad dryg du låter. Tror du att en liten flicka kan slåss mot oljeindustrin? Men självklart har hon inspirerat andra, vi får börja där.
Citera
2026-04-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Ni tänker främst på Gretas medverkan i biståndsflottiljen förstår jag och vill hålla med er,det är fel att dra paralleller, som att kalla Greta tjej-Hitler.
Ja alltså, hon seglar på de sju haven med världsliga mål, kommer hem och förväntas sätta sig i soffan och dyrka Melodifestivalen som världens höjdpunkt, klart Sverige inte känns bra då.
Citera
2026-04-13, 15:16
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nästan så att man kan säga att hon är något av en phoney, inte sant?

Ja, det stämmer in på många vänstermänniskor.
Citera
2026-04-13, 15:20
Medlem
sfrges avatar
Vad menar hon med att hon inte kommer att leva särskilt länge?
Är hon rädd att nån skall mörda henne?
Citera
2026-04-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse.Haschbloss
Jag har aldrig hört om någon annan människa är denne som måste sova på ett köksgolv. Det kan inte ens du tycka låter normalt.
Ännu mindre när det handlar om någon som har miljoner.

Ja, ni har förstört Sverige, du och de dina, men det bryr ni er inte om.
Jorden kan inte vi svenskar göra mycket åt, men om det är så viktigt så kan du väl sluta använda allting med plast till att börja med.

Då tillhör du förmodligen den nämnda kategorin. Sova på köksgolv är inget man måste, det är nåt man gör när man är ungdom och har vänner på olika ställen. På madrass kan nämnas.

Många unga bor i små lägenheter och då kan köket vara det enda alternativet för lite avskildhet när man ska sova. Inga konstigheter.

Att jag skulle sluta med plast gör ingen skillnad. Gretas poäng var ju att länder måste börja lyssna på forskningen så att övergripande förändringar kan göras. Att skamma och beskylla kleti och pleti för att de inte sopsorterar ordentligt är bara ett (väldigt lyckat) sätt för storföretagen att flytta fokus från de själva och lägga ansvarsbördan på den individuella konsumenten. Idén med "carbon footprint" myntades av BP.

Det är också den strategin som används för att avfärda folk som Greta. Hon ska inte påpeka att världens samlade forskning säger att människans utsläpp skapar konsekvenser. Hon har ju hund!

Så jävla korkat!
Citera
2026-04-13, 15:24
Avstängd
Grontarskonts avatar
Hon skulle ha hållit sig till klimatet/miljön!

Man kan inte lösa alla världens problem på en gång!
Citera
2026-04-13, 15:26
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Seså Greta, Sverige har aldrig varit tryggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in