2026-04-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Turkiets utrikesminister känner igen mönstren i Israels retorik och agerande. Al Jazeera rapporterar:

Han backar också bilden av att USA gärna hittar ett ramverk för vapenvila, vilket är tämligen självklart för alla att dom hade mått bäst av. Intressant iaf, och skrämmande, att fler och fler länder dras in i denna soppa.

tror inte du behöver oroa dig, Turkeiet har tydligt gjort klart att all handel med israel måste göras via fartyg som uppger en annan motagarhamn än israel. så de är på arabernas sida mot israel.....

så erdogan har pli på sina terror-jihadister.
Citera
2026-04-13, 13:35
Medlem
Gsmtekniks avatar
Knivigt läge i Persiska viken..
Trump har kört lite all in kör en översittar kamp att det är han som styr och bestämmer.
Ett jävla strategi spel Trump vill få kontroll över sundet pga olje transporter och oljepriset..
Sedan vill han gå in och styra över Iran och kalla det att han Befriat folket från deras fanatiska ledare som bråkar med iranier och halva världen pga sin religion..
Nu när bråket börjar ha kostat USA för mycket pengar så vill många få bort trump som president och det ena och det andra..
Vilket jag tror är en strategi att Iran skall tro att USA håller på att ge upp..
USA klagar att dom inte får backning från olika länder men jag tror alla ser och känner till USA vinst intressen i detta bråket och inte vill medverka..
Men Israel är dom som sitter på kulorna dom har resurser så de styr halva världen inkl usa och det är inte några stackars judar som styr Israel utan helt andra människor och dom vill ha bort ett hot i mellanöstern som styrs från Iran..
Så jag har bilden att Israel finansierar bråket som USA utför men halva usa tror att det betalas av jänkarna själva..
Jag kan ha helt fel uppfattning men jag tror att vapenvila o snack skall ha samtal e bara en strategi att ledarna i Iran skall få mod att göra bort sig ordentligt och då kommer svaret från Israel och Usa som kommer bli förödande..
Bra om ledarna i iran utplånas så persierna får tillbaka sin nation jag tror dom tycker det är värt att många människor i civilbefolkningen stryker med för den terrorism som dom levt i mer en 50 år är helt sjuk...
Men knappast USA är där för att va snälla o hjälpa utan tar USA hem segern så kommert hela världen märka av det ekonomiskt för då styr USA åt helvete för mycket
Men det är bara min bild av det s¨som jag läst osv osv
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Ja, professor Robert Pape delar din bild kring att det knappast är USA som sitter med bästa korten här.
Enligt honom står USA inför 2 alternativ nu: Marktrupper som kommer isåfall bli blodigt och långvarigt för att fysiskt beslagta Irans olja och anrikade uran eller lämna. Och isåfall riskera att Iran blir en global maktpol på sikt.

https://www.youtube.com/watch?v=pDKlaJM_vys
Citera
2026-04-13, 13:51
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Går det knackigt? Tycker jag inte. Den som har minsta lilla militär kunskap vet att man inte vinner ett krig på några timmar. Israel och USA har genomfört tiotusentals attacker mot Iran med knappt några egna förluster. Det är en enastående framgångssaga.

Som har lett till? Precis ingenting.

Citat:
Vad menar du att Israel hade velat framföra i förhandlingarna som Jared Kushner inte gör åt dom? Israel har inget att förhandla om. Kärnvapnen skall bort, vapenindustrin utplånas. Går det inte att åstadkomma med amerikanska förhandlingar kommer Israel åstadkomma det på slagfältet, med eller utan hjälp från USA. Israel stred ensamma mot Iran första veckan av tolvdagarskriget 2025 och man slog på egen hand ut det iranska luftförsvaret 2024.

Det finns en stark stämning bland somliga högljudda antisemiter om att Israel gör fel i Libanon. Men det bryr sig Israel naturligtvis inte om, särskilt eftersom de stöttas av folk som inte är antisemiter. Det är Hizbollah som attackerar Israel, inte tvärtom. Ett klassiskt självförsvarskrig. Israel kommer aldrig riskera sin säkerhet för att blidka äckliga judehatarsvin.

Säger ju det, sur 😂 Kritik mot israeliska ledarskapets många gånger ganska grundlösa våldsamheter = inte antisemitism.

Det är sen gammalt. Du sänker ditt förtroende mer än du bygger det genom att upprepa det där. Vi fattar att det är något du kväker ur dig så fort någon understår sig att tycka annorlunda än dig.

Citat:
Mycket förvirrat babbel från din sida nu. Konferensen kan bara utmynna i en sak, nämligen att ett flertal stater går samman för att öppna sundet. Konferensen kommer inte handla om Iran utan endast om vilka som är beredda att skicka militär hjälp för att öppna sundet.

Israels folk lever ✡️

Detsamma! Konferensen kan mynna ut i 500 miljoner olika saker, men jag är tämligen säker på att det slutmördat i Libanon för israelisk del efter konferensen OM man ska få någon hjälp i sundet.
Citera
2026-04-13, 13:57
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
går väll rätt bra för usa och israel , objektivt dvs, inte i känslåsfantasier givetvis.

Du TROR att det gör det, men det gör inte det. Därför zoomar ni in på enskild delar så som det militära exempelvis, eller olika gamla avtal eller doktriner. Det är enda sättet att:

a. Få det att låta som att USA/Israels agerande ens för en sekund är rimligt, och
b. Få det att låta som att USA/Israel ens för en sekund vinner kriget

Citat:
vad jag vet så respekterar israel elduphhöret med iran? och blajjar på rätt friskt (även natten/morgonen till idag i sitt försvarkrig mot libanon och hezzvollah.

Om det vore så väl att det var Hezzbollah dom träffade. Dom gör ju icke det tyvärr. Det Israel gör funkar inte mot Hezzbollah, eller Iran. Små vinster i form av lite döda ledare som ersätts löpande i vilket fall, till en stor kostnad i form av civila liv.
Citera
2026-04-13, 14:12
Medlem
Citat:
Du TROR att det gör det, men det gör inte det. Därför zoomar ni in på enskild delar så som det militära exempelvis, eller olika gamla avtal eller doktriner. Det är enda sättet att:

a. Få det att låta som att USA/Israels agerande ens för en sekund är rimligt, och
b. Få det att låta som att USA/Israel ens för en sekund vinner kriget

ja objektivt så är ju isreals resp usa agerande fantastiskt, och den militära segern är ju i hamn, tror dock att det blir svårt att uppnå bonus mål som regimskifte eller en förhandlad fred (fråga bara isreal som försökt med jihadisterna , bara egypten och jordanien som gick med på att avsluta sitt deltagande i utrotningskriget och söka en förhandlad fred)

kommer nog behövas rätt mycket mer bomber för att nå dit (kanske hela vägen till villkorslös kapitulation )

Citat:

Om det vore så väl att det var Hezzbollah dom träffade. Dom gör ju icke det tyvärr. Det Israel gör funkar inte mot Hezzbollah, eller Iran. Små vinster i form av lite döda ledare som ersätts löpande i vilket fall, till en stor kostnad i form av civila liv.

varje död fiende till isreal (och världen....) är ju en oändlig mycket mer framgångsrik dag än tiden fram till hamas utrotningsförsök 7 okt 2023. isreal har ju slaktat fler av sina fiender de senaste åren än de totalt kommit undan med mellan 1947-2023. och typ 3dubblat sit börsvärde... samtidigt.

antar att det är "västs" sätt att be om ursäkt för vad vi tvingat judarna utstå pga av jihadisterna, psyksjuka vänderdårar och komunister som härjat i väst,..

https://finance.yahoo.com/quote/%5ETA125.TA/
Citera
2026-04-13, 14:13
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Du som VET allting och drar fram din callofduty erfarenhet med jämna mellanrum när det kommer till de militära frågorna. Kan vi inte istället diskutera "den där 10-punktslistan" som US acceptera rakt av enligt bla dig inför mötet? Nu när mötet har utspelat sig.
Citera
2026-04-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du som VET allting och drar fram din callofduty erfarenhet med jämna mellanrum när det kommer till de militära frågorna. Kan vi inte istället diskutera "den där 10-punktslistan" som US acceptera rakt av enligt bla dig inför mötet? Nu när mötet har utspelat sig.

Jag vet att det vara någon troll text som någon nigeriansk scammer såld med irans 10 galna punkter. var det den listan som usa hade tagit rakt av?
Citera
2026-04-13, 14:21
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag vet att det vara någon troll text som någon nigeriansk scammer såld med irans 10 galna punkter. var det den listan som usa hade tagit rakt av?

Japp det var den som bertfjärt och några ali toyas här inne ville få till att US hade accepterat rakt av inför det ytterst förnedrande mötet. När Iran fick återvända med byxorna neddragna och se hur US tog över sundet mitt under förhandlingarna.
Citera
2026-04-13, 14:31
Medlem
Citat:
Som har lett till? Precis ingenting.

Uranet ligger begravt i de bombade bergrummen. Där har det för övrigt legat sedan tolvdagarskriget. Iran brydde sig nämligen aldrig om att gräva fram det, medvetna som de var om att Mossad och CIA hade örnkoll på de bombade anläggningarna. Nu ligger det ännu lite mer nedbombat i marken och på krigets fjärde dag hittade Israel ytterligare en kärnteknisk anläggning att bomba. Att man inte bombade kärnanläggningarna förrän på detta krigs fjärde dag visar tydligt att fjolårets bombningar var effektiva.

Man har dessutom utplånat den militärindustri Israel fruktade skulle kunna tillverka 200-300 missiler per månad. Nu kan Iran inte göra det.

Kallar du detta inget? Båda huvudmålen har hanterats, dvs kärnvapnen och den ballistiska förmågan. Jag går inte ens in på den militära kapaciteten i övrigt med utslaget luftförsvar, sänkt flotta osv.

Jag är genuint intresserad av hur en galenpanna som du tänker när du menar att ingenting har åstadkommits. Har kärnprogrammet begravts eller inte? Har militärindustrin bombats eller inte? Är detta krigsmål eller inte?
Citera
2026-04-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Japp det var den som bertfjärt och några ali toyas här inne ville få till att US hade accepterat rakt av inför det ytterst förnedrande mötet. När Iran fick återvända med byxorna neddragna och se hur US tog över sundet mitt under förhandlingarna.

wow.... den nivån av efterblivenhet och frånvaro av inteligens är långt farligare för världen än att att iran tvingar israel att atombomba bort teheran, beirut ,damaskus i sitt jihad krig mot världen....
Citera
2026-04-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Mer svårbedömd konflikt får man leta efter. Vi har alla så kallade expertutlåtandena som tydligen är helt förblindade av sitt hat mot juden/Trump. Hur mycket jag än skulle hata motståndarsidan skulle jag fan fortfarande skämmas över att försvara en Islamistisk diktatur.

Som lekman ser jag det bara positivt att man nu ska blocka allt som kommer ut/in till sumpträsket Iran. Det gjorde ha gjorts från första början skulle man tycka.

Men kommer man åt regimen då? Är det ens meningen med konflikten. Det tror inte jag men många miljoner människor i Iran kommer att skadas på olika sätt. Och det är ju besynnerligt att Trump menar att regimen ska få fan men det är folket som får det. Han har väl också vikt bort det argumentet. Det var bara i början han pratade om det. Nu är regimförändringen inte något som betyder något. Det är dollar som betyder något.
Citera
2026-04-13, 15:36
Medlem
UT64s avatar
Hur ser det ut i det iranska ledarskiktet? Tja, det verkar som en viss grupp förhandlar, en annan grupp hotar och ytterligare en grupp vedergäller (antagligen irgc). Iran fungerar ungefär som en maffia! Det enda målet som existerar för dem är dock regimens överlevnad. De vet att iranierna kommer att slita dem i stycken och pissa på ayatollans grav när de får chansen.

Hoppas Trump och Israel går in och bränner ut råttboet en gång för alla. En fantastisk win win situation för alla parter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in