Knivigt läge i Persiska viken..
Trump har kört lite all in kör en översittar kamp att det är han som styr och bestämmer.
Ett jävla strategi spel Trump vill få kontroll över sundet pga olje transporter och oljepriset..
Sedan vill han gå in och styra över Iran och kalla det att han Befriat folket från deras fanatiska ledare som bråkar med iranier och halva världen pga sin religion..
Nu när bråket börjar ha kostat USA för mycket pengar så vill många få bort trump som president och det ena och det andra..
Vilket jag tror är en strategi att Iran skall tro att USA håller på att ge upp..
USA klagar att dom inte får backning från olika länder men jag tror alla ser och känner till USA vinst intressen i detta bråket och inte vill medverka..
Men Israel är dom som sitter på kulorna dom har resurser så de styr halva världen inkl usa och det är inte några stackars judar som styr Israel utan helt andra människor och dom vill ha bort ett hot i mellanöstern som styrs från Iran..
Så jag har bilden att Israel finansierar bråket som USA utför men halva usa tror att det betalas av jänkarna själva..
Jag kan ha helt fel uppfattning men jag tror att vapenvila o snack skall ha samtal e bara en strategi att ledarna i Iran skall få mod att göra bort sig ordentligt och då kommer svaret från Israel och Usa som kommer bli förödande..
Bra om ledarna i iran utplånas så persierna får tillbaka sin nation jag tror dom tycker det är värt att många människor i civilbefolkningen stryker med för den terrorism som dom levt i mer en 50 år är helt sjuk...
Men knappast USA är där för att va snälla o hjälpa utan tar USA hem segern så kommert hela världen märka av det ekonomiskt för då styr USA åt helvete för mycket

Men det är bara min bild av det s¨som jag läst osv osv
Citat:
Ursprungligen postat av
ErikHae86
Ja, professor Robert Pape delar din bild kring att det knappast är USA som sitter med bästa korten här.
Enligt honom står USA inför 2 alternativ nu: Marktrupper som kommer isåfall bli blodigt och långvarigt för att fysiskt beslagta Irans olja och anrikade uran eller lämna. Och isåfall riskera att Iran blir en global maktpol på sikt.
https://www.youtube.com/watch?v=pDKlaJM_vys