Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Hur ska jag tolka det citerade? Att folk i allmänhet i Mariestad misstänkte dessa tre finnar, men var rädda för denne Risto och därför var folk tysta?
Jag har säkert missat något eftersom jag inte läser tråden 24-7, därför frågar jag.
Kan du ta det hela i kronologisk ordning?
Typ så här:
1. Hon får sällskap med KM på promenaden hem.
2. Det finns en vittnesobservation av paret, på Marieholmsbron.
Men vad händer sedan?
Vänder KM tillbaka eller fortsätter han att följa med henne?
De finska männen; följer de efter henne eller står de och lurpassar på henne när hon kommer?
Andra frågor:
Kände Helena och dessa män varandra?
Hade någon av de finska männen en sådan bil som det talas om i tråden?
Hur passar de finska männen in på observationen av bilen med tre nervösa män, på söndagsmorgonen.
Och till sist:
Varför begick denne J K och hans bröder detta brott?
Du bör då läsa allt jag skrivit om hemvägen för Helena, Mannen på Runstensvägens vändplan och J*ri K o s v.
Ingen i Mariestad tror jag har tänkt på den näst yngste brodern
J*ri K som var elitinnebandyspelare för det lag som var helt dominerande i Sverige mellan 1986-1992- IBK Lockerud som tränades av den äldre brodern J*rmo K. De är bara den yngste brodern som figurerat i denna tråd som misstänkt ,den mördade R*sto K. Det finns en egen tråd om R*sto K på Flashback.: "Mariestad: Knivmord på 46-årig man". Kolla vad viltkrydda skriver s.15 i denna tråd och sedan kommer en P Kräm*r in och försvarar R*sto. Men R*sto K var inte inblandad i detta försvinnande då han hade sambo, inget körkort heller samt var känd för att inte kunna hålla tyst om någonting.
Hypotesen är följande som jag sagt tidigare ett flertal gånger:
KM hinner upp Helena på Österlånggatan och de går tillsammans upp mot Kungsgatan. På Kungsgatan skall Helena sedan enligt detta tidiga rykte luta sig in över en bil som var parkerad där och pratat med föraren/personerna i denna bil. I denna bil satt J*ri K som tidigare hade pratat med Helena vid minst ett tillfälle i vart fall och det ägde rum vid månadsskiftet april-maj 1992 alltså kort innan Helena och Ulrika skall åka iväg på en 3 veckors Greklandssemester i mitten av maj. De två vittnena som såg mannen och Helena uppgav även att mannen hade en mindre vit bil och enligt bilden i TSL från våren 1993 så skall det ha varit en Opel Kadett (E).
Helena får ett hemskjutsförslag då J*ri K vet exakt vart Helena bodde. Han känner även till sen tidigare skogsstigen, lekplatsen och att cykelvägen även var framkomlig med bil denna natt. Helena vet dock inte alls allt om denne man då hon inte är intresserad. Helena får en olustkänsla av denne man och de andra i bilen och det är DÄRFÖR brovittnet ser detta par som är Helena och KM vika av ner höger på stigen emellan gamla fängelset och ån då hon vill försöka skaka av sig dessa personer då de inte heller kan köra efter med bil ner här givetvis. En falsk och kortvarig trygghet visar det sig då denna bil vet exakt vart detta par skall hän då Helena är på väg mot sin hem.
Denna bil står alltså lite skylt och inväntar detta par inne på den nu borttagna västra cykelbanan som gick parallellt med Ekuddenvägen. Det finns här inte heller någon gatubelysning då heller men helt mörkt blir det ju aldrig denna tid på året även vid denna tid. Klockan kan vara c:a 2:20 då denna konfrontation sedan uppstår här.
Den danske EA (f.1967) finns med och
eventuellt även den danske PN (f.1966) redan här. Jo*ko K (f.1960) som var den broder till J*ri K som jag tror helt klart fanns med. Att det är han sedan som var den som fick taga befälet här sedan och "städa upp allt detta" så att säga.
Det är så här att KM kan aldrig ha vänt om låt säga någonstans bakom gamla fängelset eller något sådant för hans
TIDER stämmer inte då. Detta är fullkomligt
HELT UTESLUTET. Om Klockan var 2.15 eller om vi är ännu generösare 2:20 när han vände om och aldrig såg detta brott så var han på torgplattan c.a 2:30 igen om vi ponerar detta. Han skall varit på platser också där han inte "bevittnas av andra " under denna tidslucka. Vad gör han då fram till att han skall träffa Henrik A först vid c.a
3:30 som han också SJÄLV sagt i boken "Mardrömmen i Mariestad"
att det var ? Även det telefonsamtal som han senare hade gjort från sitt hem till sambon till hennes jobb vid c.a 4:00 korrelerar ju väldigt väl med att det var vid c:a 3:30 mötet med Henrik A var då han
SAGT själv i "Att lösa ett mord" att han kommer hem, ringer sambon och att han sedan somnar gott efter att ha varit bra berusad. KM blev ett vittne där uppe vid skogsstigen
MEN DESSA
TIDER befriar honom SAMTIDIGT för att ha varit med att dumpa Helenas kropp och därmed även som delaktig i detta. Han är oskyldig men
skälen för hans tystnad är ju en annan sak och den har jag gått igenom
grundligt.
Helena stryps på skogsstigen innan den kulle som finns på denna stig där skorna i anslutning också hittades om var sin sida stigen. Vi kan kan markera ett område från skogsstigens början vid Ekuddenvägen samt till hit på en karta som allt det vittnet "Hanna" hör det hon hör kommer ifrån.
Vi hoppar direkt här till Söndagsmorgonen och till nedanför Trankärr och varför man åkte ner hit var att man kände till denna trakt och hade en koppling ner hit sedan långt tillbaka i form av barndomsvännen till J*ri och Jo*ko - M*uno L*sk*läs(f.1961) , bostad sedan 1984 -1999 på Lugnås Stora Myren 3. Vittnena sade sig sett 3-4 fyra oroliga unga killar vända sig mot dem då de låg och körde sakta framför dem i en brun eller ljusbrun Ford Sierra med en slags dekal i bak. Det fanns alltså en anledning till VARFÖR polisen i det förhöret med EA som ligger uppe på SRs hemsida frågar just EA om han haft något klistermärke vid registreringsskylten på sin bil på s. 10 i detta förhör.
Man fann också
ett VITT hundhår i baksätet på EAs bil. Detta indikerar starkt på att man kan ha använt EAs bil ner hit för att hitta en plats att permanent dumpa Helenas kropp,