2026-04-09, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hur ska jag tolka det citerade? Att folk i allmänhet i Mariestad misstänkte dessa tre finnar, men var rädda för denne Risto och därför var folk tysta?

Jag har säkert missat något eftersom jag inte läser tråden 24-7, därför frågar jag.

Kan du ta det hela i kronologisk ordning?

Typ så här:
1. Hon får sällskap med KM på promenaden hem.
2. Det finns en vittnesobservation av paret, på Marieholmsbron.

Men vad händer sedan?
Vänder KM tillbaka eller fortsätter han att följa med henne?
De finska männen; följer de efter henne eller står de och lurpassar på henne när hon kommer?

Andra frågor:
Kände Helena och dessa män varandra?
Hade någon av de finska männen en sådan bil som det talas om i tråden?
Hur passar de finska männen in på observationen av bilen med tre nervösa män, på söndagsmorgonen.

Och till sist:
Varför begick denne J K och hans bröder detta brott?

Sök upp valfritt inlägg av IB03 och läs det. Detta har skribenten upprepat in absurdum och behöver inte dras igen.
Citera
2026-04-09, 10:02
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hur ska jag tolka det citerade? Att folk i allmänhet i Mariestad misstänkte dessa tre finnar, men var rädda för denne Risto och därför var folk tysta?

Jag har säkert missat något eftersom jag inte läser tråden 24-7, därför frågar jag.

Kan du ta det hela i kronologisk ordning?

Typ så här:
1. Hon får sällskap med KM på promenaden hem.
2. Det finns en vittnesobservation av paret, på Marieholmsbron.

Men vad händer sedan?
Vänder KM tillbaka eller fortsätter han att följa med henne?
De finska männen; följer de efter henne eller står de och lurpassar på henne när hon kommer?

Andra frågor:
Kände Helena och dessa män varandra?
Hade någon av de finska männen en sådan bil som det talas om i tråden?
Hur passar de finska männen in på observationen av bilen med tre nervösa män, på söndagsmorgonen.

Och till sist:
Varför begick denne J K och hans bröder detta brott?
Du bör då läsa allt jag skrivit om hemvägen för Helena, Mannen på Runstensvägens vändplan och J*ri K o s v.

Ingen i Mariestad tror jag har tänkt på den näst yngste brodern J*ri K som var elitinnebandyspelare för det lag som var helt dominerande i Sverige mellan 1986-1992- IBK Lockerud som tränades av den äldre brodern J*rmo K. De är bara den yngste brodern som figurerat i denna tråd som misstänkt ,den mördade R*sto K. Det finns en egen tråd om R*sto K på Flashback.: "Mariestad: Knivmord på 46-årig man". Kolla vad viltkrydda skriver s.15 i denna tråd och sedan kommer en P Kräm*r in och försvarar R*sto. Men R*sto K var inte inblandad i detta försvinnande då han hade sambo, inget körkort heller samt var känd för att inte kunna hålla tyst om någonting.

Hypotesen är följande som jag sagt tidigare ett flertal gånger:
KM hinner upp Helena på Österlånggatan och de går tillsammans upp mot Kungsgatan. På Kungsgatan skall Helena sedan enligt detta tidiga rykte luta sig in över en bil som var parkerad där och pratat med föraren/personerna i denna bil. I denna bil satt J*ri K som tidigare hade pratat med Helena vid minst ett tillfälle i vart fall och det ägde rum vid månadsskiftet april-maj 1992 alltså kort innan Helena och Ulrika skall åka iväg på en 3 veckors Greklandssemester i mitten av maj. De två vittnena som såg mannen och Helena uppgav även att mannen hade en mindre vit bil och enligt bilden i TSL från våren 1993 så skall det ha varit en Opel Kadett (E).

Helena får ett hemskjutsförslag då J*ri K vet exakt vart Helena bodde. Han känner även till sen tidigare skogsstigen, lekplatsen och att cykelvägen även var framkomlig med bil denna natt. Helena vet dock inte alls allt om denne man då hon inte är intresserad. Helena får en olustkänsla av denne man och de andra i bilen och det är DÄRFÖR brovittnet ser detta par som är Helena och KM vika av ner höger på stigen emellan gamla fängelset och ån då hon vill försöka skaka av sig dessa personer då de inte heller kan köra efter med bil ner här givetvis. En falsk och kortvarig trygghet visar det sig då denna bil vet exakt vart detta par skall hän då Helena är på väg mot sin hem.

Denna bil står alltså lite skylt och inväntar detta par inne på den nu borttagna västra cykelbanan som gick parallellt med Ekuddenvägen. Det finns här inte heller någon gatubelysning då heller men helt mörkt blir det ju aldrig denna tid på året även vid denna tid. Klockan kan vara c:a 2:20 då denna konfrontation sedan uppstår här.

Den danske EA (f.1967) finns med och eventuellt även den danske PN (f.1966) redan här. Jo*ko K (f.1960) som var den broder till J*ri K som jag tror helt klart fanns med. Att det är han sedan som var den som fick taga befälet här sedan och "städa upp allt detta" så att säga.

Det är så här att KM kan aldrig ha vänt om låt säga någonstans bakom gamla fängelset eller något sådant för hans TIDER stämmer inte då. Detta är fullkomligt HELT UTESLUTET. Om Klockan var 2.15 eller om vi är ännu generösare 2:20 när han vände om och aldrig såg detta brott så var han på torgplattan c.a 2:30 igen om vi ponerar detta. Han skall varit på platser också där han inte "bevittnas av andra " under denna tidslucka. Vad gör han då fram till att han skall träffa Henrik A först vid c.a 3:30 som han också SJÄLV sagt i boken "Mardrömmen i Mariestad" att det var ? Även det telefonsamtal som han senare hade gjort från sitt hem till sambon till hennes jobb vid c.a 4:00 korrelerar ju väldigt väl med att det var vid c:a 3:30 mötet med Henrik A var då han SAGT själv i "Att lösa ett mord" att han kommer hem, ringer sambon och att han sedan somnar gott efter att ha varit bra berusad. KM blev ett vittne där uppe vid skogsstigen MEN DESSA TIDER befriar honom SAMTIDIGT för att ha varit med att dumpa Helenas kropp och därmed även som delaktig i detta. Han är oskyldig men skälen för hans tystnad är ju en annan sak och den har jag gått igenom grundligt.

Helena stryps på skogsstigen innan den kulle som finns på denna stig där skorna i anslutning också hittades om var sin sida stigen. Vi kan kan markera ett område från skogsstigens början vid Ekuddenvägen samt till hit på en karta som allt det vittnet "Hanna" hör det hon hör kommer ifrån.

Vi hoppar direkt här till Söndagsmorgonen och till nedanför Trankärr och varför man åkte ner hit var att man kände till denna trakt och hade en koppling ner hit sedan långt tillbaka i form av barndomsvännen till J*ri och Jo*ko - M*uno L*sk*läs(f.1961) , bostad sedan 1984 -1999 på Lugnås Stora Myren 3. Vittnena sade sig sett 3-4 fyra oroliga unga killar vända sig mot dem då de låg och körde sakta framför dem i en brun eller ljusbrun Ford Sierra med en slags dekal i bak. Det fanns alltså en anledning till VARFÖR polisen i det förhöret med EA som ligger uppe på SRs hemsida frågar just EA om han haft något klistermärke vid registreringsskylten på sin bil på s. 10 i detta förhör.

Man fann också ett VITT hundhår i baksätet på EAs bil. Detta indikerar starkt på att man kan ha använt EAs bil ner hit för att hitta en plats att permanent dumpa Helenas kropp,
Citera
2026-04-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Om vi tar denna stig så har det framgått mycket tydligt i VARFÖR du väljer att nämna den hela tiden och det är ju p g a det scenario med denna "något hände i hemmet-teori" där Ulrika och eventuellt hennes man TP skall vara inblandad på något sätt enligt dig. Kom inte och säg att du inte har salufört denna ide` för det har du. Har du släppt detta ?

PM inte DM än en gång...så vi vet vad vi pratar om. Hm.
DM och PM är två namn på samma sak. Direktmeddelande eller Privatmeddelande..

Du lägger ord i munnen på mig igen.
EN MÖJLIGHET är att Helena kommit hem och att något hänt i hemmet.
Jag har inte sagt något om vem som är inblandad, vi vet inte vilka som fanns i hemmet.
Det finns inga andra uppgifter än de som UA meddelat. Och hon har orsakat stor osäkerhet pga av ändrade uppgifter hela tiden om vad som hände på söndagen.
Det skaver att stigen ledde rakt fram mot Helenas hem. Polisen har varit tydligt med att skorna är utplacerade. Både direkt efter försvinnandet och 1995 är de öppna för möjligheten att också ringarna är utplacerade.
Någon lega har inte inte nämnts förrän långt, långt senare och då bara som andrahands eller tredjehandsuppgifter. Ingen polis som sett den själv har i media pratat om den.
Det vi vet säkert är att Helena lämnat hotellet en viss tid och sedan dess är försvunnen.

Fallet löses inte om man inte tänker utanför boxen.

Glöm din nya utpekade gärningsperson till du har några verkliga belägg. Just nu är det bara dina egna fantasier du anger som belägg.
Citera
2026-04-10, 23:51
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Jag använde den själv vid den tiden.
Tack!
Då kan tråden lägga till handlingarna att den omtalade kartan faktiskt stämmer och att stigen fanns kvar även en tid efter försvinnandet. Jag har också minnen av den stigen, att den faktiskt delade sig och fanns några år efter 92.
Så varför fortsätter trådens vilseledare så hårdnackat med dravlet? Varför får inte Helena ha kommit hem??
Citera
2026-04-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Tack!
Då kan tråden lägga till handlingarna att den omtalade kartan faktiskt stämmer och att stigen fanns kvar även en tid efter försvinnandet. Jag har också minnen av den stigen, att den faktiskt delade sig och fanns några år efter 92.
Så varför fortsätter trådens vilseledare så hårdnackat med dravlet? Varför får inte Helena ha kommit hem??
Jag tror den fanns kvar tills området stängslades och då gjordes ingen övergång vid Hällristningsvägen. Det finns en övergång trädet öster om lekplatsen och en övergång vid cykelbanan lite längre söderut.
Citera
2026-04-11, 19:36
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Tack!

Min fetning

Med två undantag, så är det väl ingen i tråden som ifrågasatt den tydliga markeringen av stigen på orienteringskartan.
Citera
2026-04-11, 22:13
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Min fetning

Med två undantag, så är det väl ingen i tråden som ifrågasatt den tydliga markeringen av stigen på orienteringskartan.

Det stämmer, men de två undantagen är så jävla dominanta så man blir alldeles matt.
Orkar knappt läsa här längre, men det kanske är det som är meningen?

Shit va´ jag hoppas att det blir en kommande DNA-undersökning med de nya reglerna kring detta!
Citera
2026-04-11, 22:39
Medlem
Citat:
Tack!
I min bok lägger jag de här två nya anonyma vittnesmålen till stigens existens till samlingen av andra icke bekräftade uppgifter.
Ulrikas påstånden har i många anvseende inte några belägg. mycket av de man vill veta har inte polisne släppt några uppgifter om.
För att förstå hur jag tänker.
Man hittar bilspår. Vilket år avsattes bilspåren. Vilket däckfabrikat rörde det sig om.
Vilka vittnen har sett de unga männen i en bil på gatan.
Vem har sett BW tala med HA på torget.
osv
Citera
2026-04-13, 13:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Min fetning

Med ett undantag ( ) så har alla i tråden förstått att alla har sett och förstått att den på orienteringskartan markerade stigen givetvis fanns när kartan ritades någon gång under 1970-talet. Man ritar liksom inte upp något på en orienteringskarta om det inte finns just då när man ritar.
Senast redigerad av Ugglan. 2026-04-13 kl. 13:24.
Citera
2026-04-13, 13:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag har tidigt hävdat att en möjlighet är att HA valde att gå den upplysta och enkla vägen, dvs Marieforsleden fram till cykelbanan och sedan raka vägen hem. Och då fick hon ju en anledning att passera lekplatsen.
Att UA säger att de alltid gick skogsstigen gäller ju bara de gånger hon själv har varit med. När HA gått själv, t ex den här gången, kanske hon som ensam valde att gå en mer upplyst väg, än den med rötter, sly och grenar i mörkret.
Jag säger det här därför att jag är öppen för alla möjligheter och ni som inte vill tänka utanför boxen behöver inte kommentera saken, utan kan hålla er till era 30 år gamla teorier som inte lett till någonting.

Nu drar du återigen en helt galen slutsats. Ingenting säger att Ulr*ka ska ha menat att "de alltid gick skogsstigen när de var tillsammans". När Ulr*ka har sagt att "vi gick alltid den vägen hem" så har hon menat "de tillsammans" eller "ensamma, var för sig". Du kan väl för fasen inte ha missat att Ulr*ka har sagt att hon/de berättade för polisen vilken väg som de brukade ta hem? Det var ju också utmed just den vägen som Helenas båda sandaler hittades. Alltså gick Helena den vägen också själv, alltså på skogsstigen, mitt i natten. Det här har jag tagit upp flera gånger tidigare. Du har en konstig förmåga att märka och tolka enskilda ord helt uppåt väggarna.
Senast redigerad av Ugglan. 2026-04-13 kl. 13:44.
Citera
2026-04-13, 14:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Förklara nu EXAKT vad du tycker är "galet" med mitt inlägg ovan så jag vet vad du menar för du kommer med noll argument för detta.

Om du har läst mitt inlägg ovan så pratar jag om stigarna som är utprickade på Orienteringskartan. Du ser själv och har själv många gånger också förklarat att stigen till Hällristningsvägen på kartan och stigen till lekplatsen är SAMMA stig från Ekuddenvägen tills strax efter den kulle där Helenas skor låg i nära anslutning till, inkastade i terrängen om var sida om denna stig.

Tycker du att det scenario jag har nedtecknat i inlägget ovan är så konstigt och galet att Helena sprang in mot stigen efter att ha fått en smäll i ansiktet så blod börjat droppa och däribland på hennes skor och att hon hanns upp av huvudgärningsmannen och brottades ner på marken och stryps därefter ? Och att de illskrik, gråt, "så får ni inte göra", "nej, nej" och "fan" av de aggressiva mansrösterna kommer från detta område från i början av denna kulle och till Ekuddenvägen som det vittnet "Hanna" sade hon hört.

Skillnaden med detta sista spår från mig är att jag denna gång följt och insett att vittnena från 1- 8 hänger alla ihop med Helenas försvinnande och där ur vaskas huvudgärningsmannen fram: Jari K från Lockerudsvägen 45. Du däremot skall göra precis TVÄRTOM dv s att stryka och ifrågasätta ALLA dessa vittnen samt ifrågasätta ALLA uppgifter från polisen. när detta är bortrensat så förstår jag att DU kan vara "öppen för alla möjligheter"...Alltså teckna ner på ett blankt vitt papper vad som hänt Helena helt frikopplat från verkligheten i din upp och nedvända värld att Helena hade gått denna stig du nämner istället och slunkit genom häcken in bak trädgården, genom en olåst altandörr och därmed undgick Killarna på Hällristningsvägens synfält...och väl i huset så hände något i hemmet...!? Skall vi också leta under källargolvet i "Hannas" tidigare hus på Vikingavägen..? HÄR snackar vi föreställningsvärld och helt vrickad sådan. När jag haft en tokig/felaktig ide´ som jag insett inte kan stämma så har jag alltid sagt detta i tråden samt bett om ursäkt och gått vidare. Skall stolthet, tjurskallighet och sårat ego stå i vägen för den kalla analytiska objektivitet som är helt nödvändig att ha intakt för att lösa detta brott, till slut ? Nej.

Därmed kommer vi till det "DM" som jag fått...PM menar du ja. Skall jag alltså ljuga ihop detta helt och hållet för att nita Jari K ännu hårdare till denna handling ?? Så hårt så det inte är riktigt klokt skulle jag vilja säga. Att jag skulle "hittat på" dessa uppgifter om denna PM-källa som handlar om den finska tjej som jag nämnde i de första inläggen om Jari K och att källan visste vad hans kompis (hennes broder) A*** hette samt hennes barn ?

Om jag hade tjuvhållit detta spår om Jari K helt och hållet från denna tråd så hade jag aldrig fått denna information om Jari K från denna PM-källa. När jag fick denna sensationella information efter jag lagt fram detta spår så är den så viktig och central för profilen för en GM för detta råa brott att den inte kan undanhållas. Källan sade att det tassats för framförallt den yngre brodern Risto K när han levde för "man inte ville råka ut för den andra sidan av Risto". Detta har varit genomgående i Mariestad sade källan att hans erfarenheter var att man gärna inte talade om försvinnandet. Locket på alltså. Detta var hans erfarenheter och så kan det säkert varit för många men det måste bli dags nu att reda ut detta sår en gång för alla. Nu finns ingen väg tillbaka.

Bry dig inte om ajnoshort. Hissen går inte ända upp på den personen. Jag tror inte att någon innerst inne tror att du har hittat på det här med PM:et. Huruvida du har rätt i din teori är däremot svårt att säga, men det är i vart fall intressant information som du har fått fram om J*ri. Tilläggas kan att J*uko och R*sto är döda sedan länge. J*ri lever ju, men hur är det med J*rmo?
Citera
2026-04-13, 14:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
DM och PM är två namn på samma sak. Direktmeddelande eller Privatmeddelande..

Du lägger ord i munnen på mig igen.
EN MÖJLIGHET är att Helena kommit hem och att något hänt i hemmet.
Jag har inte sagt något om vem som är inblandad, vi vet inte vilka som fanns i hemmet.
Det finns inga andra uppgifter än de som UA meddelat. Och hon har orsakat stor osäkerhet pga av ändrade uppgifter hela tiden om vad som hände på söndagen.
Det skaver att stigen ledde rakt fram mot Helenas hem. Polisen har varit tydligt med att skorna är utplacerade. Både direkt efter försvinnandet och 1995 är de öppna för möjligheten att också ringarna är utplacerade.
Någon lega har inte inte nämnts förrän långt, långt senare och då bara som andrahands eller tredjehandsuppgifter. Ingen polis som sett den själv har i media pratat om den.
Det vi vet säkert är att Helena lämnat hotellet en viss tid och sedan dess är försvunnen.

Fallet löses inte om man inte tänker utanför boxen.

Glöm din nya utpekade gärningsperson till du har några verkliga belägg. Just nu är det bara dina egna fantasier du anger som belägg.

När du där igen och drar helt galna slutsatser. Polisen har aldrig menat att Helenas sandaler skulle ha varit "utplacerade" i den meningen att någon var där efteråt och "lade dom tillrätta". Du gör en helt felaktig tolkning av "utplacerade". GW Persson, Pelle Jenvén med flera har tydligt förklarat att skorna har kastats åt sidorna i ren panik i "stridens hetta". Byt ut ordet "utplacerade" mot "kastade i all hast och i panik" så blir det rätt!

Bara för att "ingen har nämnt något om en lega" tidigare, betyder väl inte att den inte skulle ha funnits och hittats? Skulle det vara bluff när den tidigare utredaren Pelle Jenvén både pratar om legan och visar den i ett tv-program? Sluta! Vad säger du då om informationen om Carina? Är den också "bluff" då, bara för att ingen tidigare har nämnt något om denna Carina? Bara inse någon gång hur otroligt korkat du resonerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in