Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vill man öka krigsinsatserna med mer vapen och pengar till Ukraina kan man absolut se den här utvecklingen som positiv. Men om man i stället prioriterar en snabbare väg mot fred ser man det annorlunda. Det handlar i grunden om två olika synsätt på hur konflikten ska hanteras, inte om “rätt” eller “fel” ledare.
Nja det handlar om att Putin skall få stjäla vad som hels från omvärlden eller om man skall försöka säkerställa att folkrätten gäller och att människor inte skall behöva leva som slavar under en auktoritär ledare.
Men uppenbarligen är det lite för djup kunskap för dig att ta till dig.
Ett litet tipps är att försök hitta kunskap utanför Kremls propaganda apparat.
2026-04-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ok, kan du ge på exempel på MSM som upprepat kallat Orban för "fullständig diktator"?

Jag kollar t ex SVT nu och det enda jag hittar med både "Orban" och "diktator" (jag var snäll och skippade "fullständig") är artiklar om att Jean-Claude Juncker sagt "Hej diktatorn". That's it.

Ingenting på sr.se

På svd endast en rubrik sm lyder "Ungerns Orbán – "diktatorn" som får EU att skaka"

Så var hittar du alla dessa i MSM som kallar Orban för diktator?

Om du vill kan jag däremot ge exempel när Orban kallar EU för diktatur. Är du intresserad av det?

När har jag skrivit att MSM upprepat kallat Orban "fullständig diktator"?

Var är det för sorts ohederlig skitargumentation du sänker dig till?

Schaas!
2026-04-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast det är väl fakta att en lång rad SD:are, under många år har lyft fram Orbans Ungern som ett föredöme?

Inte som helhet utan endast vissa delar av hans politik.

Magyar är till och med ännu hårdare än Orban på vissa områden.
2026-04-13, 13:20
Medlem
Magyar är redan diktator på sin första arbetsdag genom att gå avskeda åklagaren.
2026-04-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Tänk om Ungern undet Tisza kunde bli en mönsternationalistisk stat.
Kamp för nationen och dess medborgare, välfärd, demokrati, yttrandefrihet, sekularism, trygghet, säkerhet, fted, fria domstolar, men också fokus på språklig/kulturelka ungerska särarten.
Kamp mot extremism (nazism, fascism, nyliberalism, putinism, islamism, vänsterfeminism, genusteorier, HBTQ-vurm) och korruption.
Men det skiter nog sig ännu en gång. Eller?
Jag får nog hålla med om att jag har svårt att se att de kan förvandla Ungern till nån mönster stat.
Däremot kan man hoppas att de återgår till mer liberala idéer och tar ett par kliv mot att bli en rättsstat igen, där inte ledaren utser domare etc.
Samt att de blir mer benägna att samarbeta med EU(Som de är medlemmar i) och mindre styrs av Kreml.

Jag hoppas Ungern kommer att ta steg i rätt riktning, men jag ser knappast att det kommer att bli en stor omsvängning, mer än att de kommer att försöka närma sig övriga EU och bli en rättsstat.
2026-04-13, 13:23
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69

När du skrev att "Om några år kommer det snarare heta att även Magyar är diktator" är väl subjekten att Organ redan kallats för det?

Annars blir den där meningen rätt underlig. Eller du invände kanske mot "fullständig"?
2026-04-13, 13:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

När du skrev "Om några år kommer det snarare heta att även Magyar är diktator", såklart

Du förstår, ordet "även" betyder att MSM gjort det också avseende Orban. Inte sant?

Clown
2026-04-13, 13:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Inte som helhet utan endast vissa delar av hans politik.

Magyar är till och med ännu hårdare än Orban på vissa områden.

Så när SD plockar russinen ur kakan är det ok men om en vänsterpartist nämner att Kuba har bra tandvård är denne en kommunistkramare?

Man kan hitta ”delar” av politik som är bra i vilket land som helst. Men nu handlar det om att en lång rad SD:are gång på gång lyft fram just Orbans Ungern som ett föredöme. Det är fakta.
2026-04-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
p. 3 - Detta var han tvungen att påstå för att kunna vinna valet. Blir inte förvånad om han svänger 100 % i frågan och träffar Zelenskyj inom kort + drönarkungen Magyar som utrotar ryssorcher dag och natt! De är ju ungrare båda två!

1. Jag tror inte det, men han kan ju lämna över JAS39 till Ungern. Trots allt funkar de inte 2-3 har väl kraschat och resten har låg maintenance samt kostar pengar. Sedan kan han köpa nya från USA eller Euro-EU.

1.1. Iden om att Peter Magyar skulle vara en lögnaktig lögnhals som lurade hela det Ungerska folket för att kunna mysa med Ukraina låter som helt desperat woke-talk.

2. Zelenskij är alltså Rysk-Ukrainsk jude och inte Ungrare, men ändå. Det finns massvis med trevliga judar i Ungern, särskilt Ungerns Sovjetiska och post-Sovjetiska medelklass är väldigt judisk.

3. Ukrainas såkallade drönare är bara leksaker med moderna mått mätt. Med äldre mått mätt är de bara billiga, långsamma ATGMs med lite större manöverförmåga. Sådana har funnits sedan 1960-talet.

3. I övrigt bör du nog uppföra dig i framtiden och inte skriva så mycket dumheter.
2026-04-13, 13:29
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
När du skrev att "Om några år kommer det snarare heta att även Magyar är diktator" är väl subjekten att Organ redan kallats för det?

Annars blir den där meningen rätt underlig. Eller du invände kanske mot "fullständig"?

Det kan han inte ha invänt mot, för jag tog bort uttryckligen bort ordet "fullständig" för att göra det lite lättare för dem att svara på frågan. Han kommer såklart inte att svara på frågan. De svarar aldrig när de blir ifrågasatta.
2026-04-13, 13:30
Medlem
Orm Ondes avatar
Som högerman tyckte jag att Orban var rätt bra en gång i tiden, som satte sig upp mot likriktningskrav från Bryssel och stod för traditionella värderingar. Soros stiftelse har jag inte heller mycket till övers för. När Orban blev Putins marionett tröttnade jag dock på honom.

Ändå noterar jag att den som vann valet - Peter Magyar - knappast kan kategoriseras som någon vänsterkoryfé och att Aftonbladet m.fl. vänstermedias jubel knappast skulle ha gällt honom om det inte varit just Orban han besegrat. Säga vad man vill om Orban så accepterade han trots allt valnederlaget.

Orban målade in sig i ett hörn genom att alliera sig med Putin och genom att tolerera korruption som ungrarna tröttnade på. Han har sig själv att skylla. Jag sörjer inte hans fall.
2026-04-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nja det handlar om att Putin skall få stjäla vad som hels från omvärlden eller om man skall försöka säkerställa att folkrätten gäller och att människor inte skall behöva leva som slavar under en auktoritär ledare.
Men uppenbarligen är det lite för djup kunskap för dig att ta till dig.
Ett litet tipps är att försök hitta kunskap utanför Kremls propaganda apparat.

Det är nästan rörande ju att se hur snabbt "fina salonger" i väst börjar prata om demokrati och folkrätt så fort de hittar en kandidat som är beredd att vifta på svansen å skicka ledarnas fötter åt Bryssel... Att kalla Orbáns försvar av ungerska intressen för "Kreml-propaganda" är bara ett trött sätt att tysta en legitim debatt om vem en ledare faktiskt ska tjäna... Sanningen är ju att det ungerska valet nu står mellan en man som står upp för sitt land och en lydig knähund som EU har drillat för att äntligen få tyst på den ungerska rösten…

Péter Magyar, eller "Maggot" som han alltmer framstår som, är den perfekta trojanska hästen.. Han pratar om "demokrati", men vi vet alla vad det betyder i Bryssels ordbok: att säga ja till varje miljardpaket till Ukraina, att öppna gränserna för migrantkvoter och att montera ner den ungerska familjepolitiken för att passa in i den senaste woke-trenden. Han är inte där för att rädda Ungern; han är där för att städa undan det sista motståndet mot en europeisk superstat där Budapest bara blir ett distriktskontor som lyder order från von der Leyen...

Att tysta kritiska röster genom att stämpla dem som "putinister" är ju det äldsta och smutsigaste tricket i boken och så galet tröttsamt. Är du för demokrati eller inte!? Isf varför vill du/tysta alla kritiska röster som inte passar narrativet!?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in