Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-13, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Detta var ett både oförskämt och osakligt svar.
Jag tolkar det som att Du inte har täckning för det Du skriver.

Jag tolkar det som att du är idiot, men det kan ju inte du rå för att kromosomerna kommit i oordning, så här får du lite hjälp:

https://omni.se/europa-fordomer-szijjartos-samtal-oacceptabelt/a/d44B81

https://borsvarlden.com/artiklar/lackta-uppgifter-ungern-diskuterade-eu-sanktioner-med-ryssland

https://www.svd.se/a/WvvOPa/stenergard-utgar-fran-att-det-jag-sager-lacker

Något mer du behöver källa på tex valresultatet eller att det nyss varit val i Ungern?
2026-04-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad en diktator ”anser” har ingen relevans. Det finns inga statsvetare som anser att Kina och Ryssland är demokratier.

Det är positivt för den europeiska demokratin att valresultatet i Ungern blev tydligt, att rekordmånga röstade och att Orban erkände sig besegrad utan massa tramsanklagelser om valfusk. Det sistnämnda är nåt vi inte vill importera från USA.
Läs mitt inlägg igen, det finns inte en fast definition av ordet demokrati. Ursprungligen är det "folkstyre" sedan lägger många länder i väst in andra värderingar i ordet så som rättssäkerhet och rätten att uttrycka sig fritt. Missförstå mig rätt jag firar absolut Orbans fall och jag hatar Putin. Mitt svar var bara ett förtydligande att demokrati kan tolkas olika i olika länder
2026-04-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Blir Ungern Islamskt nu då?

Polen har ju inte blivit det än i alla fall.

De andra EU-länderna vill nog inte göra sig av med sina guldklimpar ?

Sen så får öststaterna in araber och afrikaner så tar de första bästa transport som de hittar till Sverige och andra länder, så som öststat kan man nästan ha en vänsterregering.
2026-04-13, 08:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Andragenerationsinvandrare här, med rötter i Ungern. Nej, det kommer inte att bli någon massinvandring eller öppna gränser till Ungern under Peter Magyars styre. Magyar jobbade tidigare i den innersta kretsen av Fidesz. Hans migrationspolitik kommer i stort sett att vara en kopia på hur det såg ut under Orbans styre, och det har Peter Magyar också klargjort för Bryssel. Magyar är liberalkonservativ vilket i svensk översättning betyder att han i mångt och mycket är M, med SD på vissa områden (migrationen t ex) och i vissa delar (familjepolitik, skola etc) L.

Allt lär inte bli frid och fröjd med Bryssel med Peter Magyar som premiärminister heller. Han är ju själv en avhoppare från Fidesz och har exempelvis gjort klart att Ungerns hårda gränsbevakning mot migranter blir kvar."[/i] - Expressen, Mats Larsson

Språkfrågor till dig:

Magyar = ungrare?
Landet heter ju Magyarország på ungerska.

Ungerska språket är ju ett av de svåraste europeiska att lära sig. Det begränsar väl invandringen något?

När Österrike-Ungern styckades upp hamnade ungersktalande minoriteter i grannländerna Österrike, Slovakien, Ukraina, Rumänien, Serbien, Kroatien och Slovenien.
Finns det någon rörelse om återförening av dess minoriteter till Ungern?
2026-04-13, 09:13
Medlem
PeterNosters avatar
Magyar fick ju 2/3 av rösterna ock kan alltså ändra i grundlagen.
Är inte det lite odemokratiskt system?

Kan ju bli:
-Inga val för er.

Vilken typ av länder har system som kan förbjuda folk att rösta?

Hur är det i Sverige om ett parti får full majoritet?
2026-04-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Blir Ungern Islamskt nu då?

Nej, han ligger nog mer åt höger, vilket är varför han lyckades ta många av Viktor Orbáns väljare… Samtidigt är han inte särskilt konfrontativ i andra EU-frågor. Om EU till exempel vill skicka biljoners biljoner varje månad till Ukriana eller bygga vapenindustri inom unionen åt dom, lär han inte sätta sig emot. Eller säga nej att rösta in Ukriana till Eu.

Det är ganska sannolikt att han redan från första dagen kommer ha flåsande EU ledare i nacken att godkänna beslut som tidigare har fastnat på grund av Orbán. Och så länge Ungern själv slipper stå för kostnader eller skicka egna vapen, kommer han säga ja. Ännu bättre om EU - sanktionerna från EU lyfts snabbt. Han blir som en till liten knähund åt EU.

Han vill ju närma sig EU och bli en tydligare del av samarbetet. Däremot är han mer skeptisk till invandring – åtminstone när det gäller Ungerns egen situation.
2026-04-13, 09:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Om han nu haft några?

Såg en intervju igår med honom där han skröt om att alla kandidater han stödde alltid blev valde, pga hans goda inflytande och påverkan....

Ja det uttalandet åldrades inte väl.

Tror folk är jävligt trötta på Trump och politiker som härmar hans politik. Det är kul i början men sen märker folk att dessa populister oftast inte ger vanligt folk mer i plånboken eller sänker priset på ägg i affären. Det är sånt som de flesta bryr sig om i slutändan.
2026-04-13, 09:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Läs mitt inlägg igen, det finns inte en fast definition av ordet demokrati. Ursprungligen är det "folkstyre" sedan lägger många länder i väst in andra värderingar i ordet så som rättssäkerhet och rätten att uttrycka sig fritt. Missförstå mig rätt jag firar absolut Orbans fall och jag hatar Putin. Mitt svar var bara ett förtydligande att demokrati kan tolkas olika i olika länder

Det finns ett VISST utrymme att tolka begreppet demokrati. Men talar du med statsvetare så finns det ändå hyfsat tydliga definitioner av vad en ”liberal demokrati” är för nåt.
2026-04-13, 09:33
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du tror fortfarande på EU som ett vettigt projekt?

Det är den frågan du borde ställa dig kring Ryssland.
2026-04-13, 09:44
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Magyar fick ju 2/3 av rösterna ock kan alltså ändra i grundlagen.
Är inte det lite odemokratiskt system?

Kan ju bli:
-Inga val för er.

Vilken typ av länder har system som kan förbjuda folk att rösta?

Hur är det i Sverige om ett parti får full majoritet?

Detta valsystem infördes av Orban 2014, för att han skulle säkerställa sin makt. Nu slog detta fel och drabbade honom själv.

I Sverige måste grundlagsändringar beslutas genom två riksdagsbeslut med ett val emellan.
2026-04-13, 09:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det är den frågan du borde ställa dig kring Ryssland.
Ja visst, det kan jag också göra. Men nu gäller det Ungern och EU.
2026-04-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ungerns säkerhetstjänst har inte kompetens att göra något alls. Det finns inte många länder som kan avlyssna ministrars telefonsamtal!

Så du hittar på alltså?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in