2026-04-13, 06:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En p7a är bara ett par timmars samtal för att utröna om hon är tillräckligt medveten för att klara en rättegång. Den görs väl i princip på rutin när det handlar om det här typen av brott.
P7a är max 1 timme, jag var klar med min på 30 minuter
Hon verkar redan va på nåt boende så hög risk att hon är störd på nåt vis, stackars lill flickan.
Däremot borde 18-åringens personal åka dit för medhjälp för dom stoppade inte 18-åringen
Citera
2026-04-13, 06:59
Avstängd
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Tänkte fört att det var någon som fått nog av en skrikig och störig unge som föräldrarna inte gjort något åt att försöka få ordning på. Jag har själv många gånger önskat, inte självklart ha ihjäl, att ge en rejäl omgång till skrikiga, tjatiga och överjävliga skitungar. Men självklart aldrig gjort det, inte av omsorg om ungen men av självbevarelsedrift;-). Nöjer mig på svenskt vis med en kallt avvisande min till både barn och föräldrar.

När du får såna här tankar är det viktigt att du pratar med personalen. Dom finns där för din skull.
Det ska såklart kännas tryggt och säkert både för dig och andra när du är ute.
Kanske du och personalen tillsammans kan hitta någon strategi för hur du ändrar en kall och avvisande min till ett leende.

Allt gott till dig.
Citera
2026-04-13, 06:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydazywomen
Om man blir anhållen är det först arresten i tror 72 tim sen beslutas om häktning. Men LSS personal får såklart inte vara med.
Eventuellt kan man placera externt exempelvis psykiatrin på orten lr Karsudden.
Alternativt att boendet löser bemanning på boendet under tiden fram till åtal väcks om det inte föreligger risk för försvårande i utredningen lr att personen kan fortsätta begå brott.
Är vad jag tror!
Max 72 timmar i arrest, tror inte hon kommer släppas iaf, offtopic, men jag satt 30 timmar misstänkt för förberedelse till mord och grovt hemfridsbrott så konstigare saker har väl hänt
Citera
2026-04-13, 07:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Hon verkar redan va på nåt boende så hög risk att hon är störd på nåt vis, stackars lill flickan.
Däremot borde 18-åringens personal åka dit för medhjälp för dom stoppade inte 18-åringen
Var får du uppgifterna ifrån om att offret var en flicka?
Citera
2026-04-13, 07:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Var får du uppgifterna ifrån om att offret var en flicka?
– Jag hör hur det smäller. När jag vänder mig om ser jag att hon har tagit stryptag på min dotter, säger flickans pappa.
Citera
2026-04-13, 08:20
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Dråp = när du oavsiktligt tar någons liv.
Du menar väl någon form av "vållande till annans död där"?
Citera
2026-04-13, 08:39
Medlem
Citat:
Hon har ju mer än skråmor. Hon har rejäla märken på halsen, och pappan har skador på händerna.
Stryper man ett litet barn så är väl dråpförsök inledningsvis en rätt given rubricering. De kan ju komma att ändras till misshandel senare.

Larvigt av dig att använda en så allvarlig händelse för att raljera om kvinnor.

En advokat berättade för mig att hon varit målsägandebiträde i ett mål där gärningspersonen skjutit på/mot målsägandens villa och dömdes för försök till mord trots att målsäganden inte var hemma. Alltså, försök till mord utan en skråma.
Citera
2026-04-13, 08:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det kan gå fort och det kan ta upp till några timmar.
Jag har kört intagna och väntat på återtransport för §7.

Nej, som personal har de vare sig befogenhet (utöver nödvärn) eller skyldighet att ingripa hur som helst. De är ledsagare, inte poliser/vakter som sköter transport under bevakning.
Citera
2026-04-13, 09:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socobatevira
En advokat berättade för mig att hon varit målsägandebiträde i ett mål där gärningspersonen skjutit på/mot målsägandens villa och dömdes för försök till mord trots att målsäganden inte var hemma. Alltså, försök till mord utan en skråma.
Ja det är ju intentionen som avgör vad det handlar om - så det kan mycket väl bli så, även om jag inte hört talas om det fall som du beskriver.
Citera
2026-04-13, 11:14
Avstängd
Citat:
Det kan gå fort och det kan ta upp till några timmar.
Jag har kört intagna och väntat på återtransport för §7.

Nej, som personal har de vare sig befogenhet (utöver nödvärn) eller skyldighet att ingripa hur som helst. De är ledsagare, inte poliser/vakter som sköter transport under bevakning.
Du har däremot inte varit inne på en p7a, de har jag.
Max 60 minuter är de som gäller oavsett va du säger
Citera
2026-04-13, 11:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du har däremot inte varit inne på en p7a, de har jag.
Max 60 minuter är de som gäller oavsett va du säger
Vi låtsas att du på ett tillfälle vet allt.
Att den oftast tar ca 60 minuter är skilt från att den alltid gör det - men sånt kan förstås vara svårt att förstå.
Inte alls oväntat att någon med P7 gör anspråk på att veta allt .. Dock helt ointressant.
Det intressanta är att P7 är en ganska vanlig åtgärd när det gäller visar typer om brott och inte säger så mycket om statusen på personen - utan syftar till att se om personen behöver utredas vidare.
Citera
2026-04-13, 11:33
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Försök till dråp måste vara den mest irrationella av alla brottsrubriceringar. Som att säga ”försök till culpa”.

Hur som helst, stackars liten. Har det framgått någonstans hur gammalt barnet är (utöver att det är i förskoleåldern)?

3 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in