2026-04-13, 00:13
Medlem
mormorannas avatar
Försök till dråp måste vara den mest irrationella av alla brottsrubriceringar. Som att säga ”försök till culpa”.

Hur som helst, stackars liten. Har det framgått någonstans hur gammalt barnet är (utöver att det är i förskoleåldern)?
Senast redigerad av mormoranna 2026-04-13 kl. 00:23.
Citera
2026-04-13, 00:16
Medlem
Tänkte fört att det var någon som fått nog av en skrikig och störig unge som föräldrarna inte gjort något åt att försöka få ordning på. Jag har själv många gånger önskat, inte självklart ha ihjäl, att ge en rejäl omgång till skrikiga, tjatiga och överjävliga skitungar. Men självklart aldrig gjort det, inte av omsorg om ungen men av självbevarelsedrift;-). Nöjer mig på svenskt vis med en kallt avvisande min till både barn och föräldrar.

Men nu läste jag att det verkar vara en riktig knäppdåre som rymt från ett ” boende”. Skrämmande! Alltför många dödliga överfall av lösa galningar har skett de sista åren-det var ju bara något år sedan en psyksjuk mördade en helt oskyldig pensionär i Uppsala.
Hoppas bara barnet inte blev skadat vare sig fysiskt eller psykiskt!
Citera
2026-04-13, 00:22
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Försök till dråp måste vara den mest irrationella av alla brottsrubriceringar. Som att säga ”försök till culpa”.
Varför
Citera
2026-04-13, 00:30
Medlem
mormorannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Varför

Mord = när du avsiktligt tar någons liv.

Dråp = när du oavsiktligt tar någons liv.

Försök till mord = du hade avsikten att döda men misslyckades.

Försök till dråp = I rätten används det för att förklara när någon utan avsikt att döda t ex. misshandlat någon så svårt att det uppstått fara för liv, men rent språkligt faller det liksom på sin egen orimlighet. Du gjorde något utan avsikt att döda, men du misslyckades med det du inte försökte? Tänk på vad ordet försök innebär; lite slarvigt förklarat kan det väl beskrivas som ett aktivt handlade med en förutbestämt förhoppad utgång. Så det var ett försök till att döda utan avsikt att döda?
Senast redigerad av mormoranna 2026-04-13 kl. 00:34.
Citera
2026-04-13, 00:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Hur som helst, stackars liten. Har det framgått någonstans hur gammalt barnet är (utöver att det är i förskoleåldern)?

Är du en av alla FB:are som fått för sig att dråp inte är ett uppsåtsbrott?

Det är ett uppsåtsbrott. I äldre tid innefattade dråpbegreppet i svensk rätt visserligen både dödande med och utan direkt uppsåt, precis som i de anglosaxiska rättssystemen (voluntary och involuntary manslaughter). Men numer avser dråpbegreppet endast uppsåtligt dödande. Involuntary manslaughter motsvaras av vållande till annans död. Om det skett i som en följd av misshandel döms gärningspersonen både för misshandel (ev grov) och vållande/grovt vållande till annans död.
Citera
2026-04-13, 00:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Försök till dråp = I rätten används det för att förklara när någon utan avsikt att döda t ex. misshandlat någon så svårt att det uppstått fara för liv, men rent språkligt faller det liksom på sin egen orimlighet. Du gjorde något utan avsikt att döda, men du misslyckades med det du inte försökte? Tänk på vad ordet försök innebär; lite slarvigt förklarat kan det väl beskrivas som ett aktivt handlade med en förutbestämt förhoppad utgång. Så det var ett försök till att döda utan avsikt att döda?

Fullständigt totalfel. Läs mitt inlägg ovan. Lite roligt att du försöker undervisa andra om ett elementärt begrepp i straffrätten som du fått totalt om bakfoten. Be gärna personen du kritiserade om ursäkt!
Citera
2026-04-13, 00:37
Medlem
mormorannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fullständigt totalfel. Läs mitt inlägg ovan. Lite roligt att du försöker undervisa andra om ett elementärt begrepp i straffrätten som du fått totalt om bakfoten. Be gärna personen du kritiserade om ursäkt!

Tack för förklaringen, men jag har inte kritiserat någon alls mer än begreppet i sig självt.
Citera
2026-04-13, 00:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tack för förklaringen, men jag har inte kritiserat någon alls mer än begreppet i sig självt.

Visst, my bad.

Sen kan man ju tycka att det är lite konstigt att du på fullt allvar gått omkring och trott att högutbildade jurister konstruerat och använder ett straffrättsligt begrepp som är totalt ologiskt. Men du är som sagt inte ensam om misstaget. Varifrån ni alla får denna felaktiga idé har jag aldrig lyckats få kläm på. Man kan ju tycka att eftersom de allra flesta känner till brottsrubriceringen "vållande till annans död" så borde de också förstå att "dråp" inte gärna kan betyda exakt samma sak. Möjligen är det nån form av "smitta" från alla rättegångsscener i amerikanska filmer och serier som folk sett som får dom/er att tro det.
Citera
2026-04-13, 01:13
Medlem
Citat:

Försök till mord = du hade avsikten att döda men misslyckades.

[quote=dalia83|94748052]
Citat:

Stämmer inte
Inte alls, dråp kan i allra ögsta grad vara avsiktligt, men till skillnad från mord är det inte överlagt. Dvs. tidsfönstret från tanke till handling är beskedligt mycket kortare när det gäller fråp. T.ex. "Passionsbrott" eller mord som sker i affekt.
Citera
2026-04-13, 02:24
Medlem
mormorannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Visst, my bad.

Sen kan man ju tycka att det är lite konstigt att du på fullt allvar gått omkring och trott att högutbildade jurister konstruerat och använder ett straffrättsligt begrepp som är totalt ologiskt. Men du är som sagt inte ensam om misstaget. Varifrån ni alla får denna felaktiga idé har jag aldrig lyckats få kläm på. Man kan ju tycka att eftersom de allra flesta känner till brottsrubriceringen "vållande till annans död" så borde de också förstå att "dråp" inte gärna kan betyda exakt samma sak. Möjligen är det nån form av "smitta" från alla rättegångsscener i amerikanska filmer och serier som folk sett som får dom/er att tro det.

Skrev ju uttryckligen att det INTE används så som jag uppfattat begreppet i rätten; dvs. jag sa aldrig att jurister eller andra använder begreppet fel, de använder det ju naturligtvis så som det är avsett, med den innebörd som står i lagen, det enda jag skrev var att jag tycker ordvalet i det lagrummet är irrationellt utifrån den betydelse jag uppfattat att ordet har bortsett den rättsliga kontext i vilken det används.
Citera
2026-04-13, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalia83
Ja, man anhåller personer som försöker döda barn, oavsett eventuell diagnos/personlighetsstörning, eftersom brottet behöver utredas och man inte vill riskera att personen försöker göra om det. Vad tänker du att man annars skulle göra?

Får de ha sin ordinarie personal med sig?

Om man ser till vad den unga kvinnan gjorde, så antar jag att hon bor på någon typ av LSS-boende.
Citera
2026-04-13, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Får de ha sin ordinarie personal med sig?

Om man ser till vad den unga kvinnan gjorde, så antar jag att hon bor på någon typ av LSS-boende.
Om man blir anhållen är det först arresten i tror 72 tim sen beslutas om häktning. Men LSS personal får såklart inte vara med.
Eventuellt kan man placera externt exempelvis psykiatrin på orten lr Karsudden.
Alternativt att boendet löser bemanning på boendet under tiden fram till åtal väcks om det inte föreligger risk för försvårande i utredningen lr att personen kan fortsätta begå brott.
Är vad jag tror!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in