Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-12, 22:26
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag tror inte att de som förespråkar en liberal migrationspolitik, likt den Sverige tidigare haft, ska fira med champagne. Péter Magyar vill samarbeta med Europeiska unionen och kan vara villig att betala för att behålla en fortsatt låg migration. Det som snarare kan förändras är att rättsstaten och fria medier får bättre möjligheter att byggas upp igen.

Han väntas samtidigt behålla en konservativ hållning i migrationspolitiken: fortsatt stöd för gränsskydd, motstånd mot snabba EU-kvoter och en vilja att behålla gränsstängslet. Han har också signalerat skepsis mot delar av EU:s migrationspakt.

Samtidigt gick han till val på att återställa relationen till EU, få tillbaka frysta EU-pengar och minska konflikten med Bryssel.

Det låter, för mig, som en vinst för Ungern. Men vad vet jag.
2026-04-12, 22:27
Medlem
bullbulles avatar
Grattis Ungern!

Det här är dock självklart bara en start. Nu återstår decennier av att faktiskt vara på Europas sida. Upp till bevis.
Medlem
X3treams avatar
Så underbart att se ondskan förlora, framtiden ser ljus ut för de yngre i Ungern, bara trötta gamla kommunister som tycker annat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tror att samtalet med putin sänkte honom ännu mer.

Jag tror faktiskt att det är mest att hans eget folk sänkte honom. De har helt enkelt tröttnat. Ungrare är, har jag läst, ganska positiva till EU och förr eller senare var det givet att allt gnällande och hetsande skulle slå tillbaka. Jag kan inte komma med någon referens just nu så det är på nivån trust me bro’.

Ungern är ett av de fattigaste länderna i EU så i normala fall så flödar det in pengar. Det märker gemene ungrare så klart av och är positiv bara av den anledningen.

Återigen, vi får se vad som händer men det ser ju onekligen bra ut. Och att ryzztrollen är sura som ättika är ju bara en bonus.
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ska vi slå vad?

Ungern kommer nog få sin beskärda del av invandring nu med påföljande våld, konflikter, mord osv. Återstår att se hur ungrarna kommer hantera det.
2026-04-12, 22:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Putin har inget val, han måste visa att det finns en nödutgång för diverse landsförrädare och köpta politiker i Europa dvs när det skiter sig för dom. Annars blir det svårt att rekrytera framöver.

Så kan det vara faktiskt. Men jag tror ingen åker till zigenar-Ryssland.
2026-04-12, 22:29
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vance sänkte Orban. 😂

Kanske inte riktigt, men det rök säkert några procent för Victor efter gullmötet med JD. Det finns inte många människor på världskartan som gillar den tomten.

JD Vance är en riktigt osmidig politiker. Han är ofta oförskämd och hycklar.
2026-04-12, 22:31
Medlem
Haha frågan är om folket hatar Ryssland eller usa mest. Vance lär ju ha eldat på röstdeltagandet iaf😅
Vad händer med all korruption nu då ? Inga rysspengar som strömmar in.
2026-04-12, 22:32
Medlem
outback4s avatar
Ok. Då valde Ungern multikulti. Blir det bättre nu? Blir Budapest som London lär det inte kvarstå som säkraste staden för kvinnor.

https://samnytt.se/budapest-sakraste-staden-i-varlden-for-ensamresande-kvinnor
Medlem
Försökt förstå hur listvalet fungerar, men inte lyckats hitta någon källa som förklarar det. För verkar konstigt då Tisza får 44 mandat med 53.67% av rösterna och Fidesz/KDNP 42 med 37.72%. Innan valet beskrevs det som att den som fick flest röster fick en bonus, men det verkar inte vara så det fungerade.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
JD Vance är en riktigt osmidig politiker. Han är ofta oförskämd och hycklar.
Ja. Helt överflödigt att ens kommentera honom.

Det som kan diskuteras är personerna runt omkring, alltså övriga administration. De som tyckte det var en bra idé att skicka in Vance som röstmagnet.. Men ja, det är ju Trumpgänget vi talar om här. De kanske anser att Vance är det bästa de har. 😂
Senast redigerad av Chillgren 2026-04-12 kl. 22:35.
2026-04-12, 22:33
Medlem
HomoDeuss avatar
Waaay over due. Miniclownen borde ha åkt för länge sen. Får se hur vettig Peter är när han bekänner färg i Eu-parlamentet. Jag är lätt misstänksam.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in