2026-04-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Eller så surnar de till och skickar mer vapen till Iran.

Anledning till att de stödjer Iran är att de vill åt oljan.

Så fred ligger i deras intresse om sundet stängs även för dem.
Citera
2026-04-12, 17:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Begindoktrinen säger att Israel inte tillåter sina fiender att skaffa kärnvapen. Den sätter inte några begränsningar avseende medel för att uppnå målet. Israel kommer inte sätta in kärnvapen mot Iran om det inte är absolut nödvändigt, men jag har svårt att se hur man skall avstå den optionen om det är vad som krävs för att hindra Iran. Det är därför jag anser att omvärlden inte skall låta Israel hamna i en situation när de tvingas kärnvapenbomba Iran. Vi bör med gemensamma krafter hindra det pedofila mullastyret i Tehoran att gå den vägen. Trump inser det. EU och Sverige bör göra detsamma.
Du bekräftar att det är israeliska kärnvapen som är hotet. I en ren utpressning skall vi tvingas hjälpa Israel annars sätter de in kärnvapen. Ingen "tvingar" Israel att använda kärnvapen. Gör de det är de för att de vill göra det, och det är bara hoppas att i så fall typ Pakistan svarar med att ge Iran några laddningar de kan skicka tillbaka mot Israel.

Inför hot av den typ du beskriver är fullt rimligt att Iran vill ha kärnvapen som skydd mot den pedofila sionistregimen.
Citera
2026-04-12, 17:29
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Begindoktrinen säger att Israel inte tillåter sina fiender att skaffa kärnvapen. Den sätter inte några begränsningar avseende medel för att uppnå målet. Israel kommer inte sätta in kärnvapen mot Iran om det inte är absolut nödvändigt, men jag har svårt att se hur man skall avstå den optionen om det är vad som krävs för att hindra Iran. Det är därför jag anser att omvärlden inte skall låta Israel hamna i en situation när de tvingas kärnvapenbomba Iran. Vi bör med gemensamma krafter hindra det pedofila mullastyret i Tehoran att gå den vägen. Trump inser det. EU och Sverige bör göra detsamma.

När är det absolut nödvändigt?
Citera
2026-04-12, 17:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Donald Trump tar till drastiska åtgärder och blockerar Hormuzsundet
när han upptäcker att han har alla korten på hand i konflikten med Iran
Copycat! Iran blockerar Hormuzsundet så Trump konstrar med "Vi kan blockera det mycket bättre!"

Hoppas Kina och Indien skickar fartyg under egen flagg och gör klart att de ser varje amerikansk attack mot dem som en krigshandling.
Citera
2026-04-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Var fick du 21 timmars samtal ifrån? Verkar inte stämma alls?
Vad är det för seger inom 24 timmar Trump har utlovat?

Vance says US-Iran talks end without deal after 21 hours of negotiations
https://www.foxnews.com/politics/vance-says-us-iran-talks-end-without-deal-21-hours-negotiations

No agreement between U.S. and Iran after 21 hours of talks, Vance says
https://www.nbcnews.com/world/iran/live-blog/live-updates-trump-iran-hormuz-israel-ceasefire-talks-pakistan-rcna285140
Citera
2026-04-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Allmän fråga:

Det är just nu tal om att den amerikanska flottan ska blockera Hormuzsundet, men är det någon som vet huruvida USA även planerar att lägga blockad mot Chabahar (Irans enda oceanhamn), Jask (flottbas) och Konarak? Dessa är de hamnar som Iran disponerar ÖSTER om Hormuzsundet. Fr a Chabahar är viktig när det gäller icke-oljerelaterad import av exempelvis krigsmateriel från Kina.

Juridiskt är det inga problem att blockera bara vissa hamnar i ett land under krig. Men strategiskt i detta fall är det dumt.

USA har i fall bombat hamnen tidigare.

PS Indien lär ha investerat mycket pengar i hamnen.
Citera
2026-04-12, 17:34
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Var fick du 21 timmars samtal ifrån? Verkar inte stämma alls?
Vad är det för seger inom 24 timmar Trump har utlovat?

Det är ju ett problem att Iran tror att dom sitter på ett trumfkort och t.o.m. lyckats lura sig själva att tro att dom faktiskt vinner kriget.

Det verkar räcka att lyckas avfyra lite raketer för att vinna krig, iaf för vissa. Att Iran är oförmöget att försvara sig från att bombas till smulor och ledarskapet dödas på löpande band verkar inte spela någon roll.
Behövs nog mer övertalning helt enkelt.

Tycker också den tidslinjen med 21 timmae låter ologisk, men JD Vance sa det själv i sin presskonferens inatt.

Antar att det är från att han landade i Islamabad tills att han lyfte.
Citera
2026-04-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Copycat! Iran blockerar Hormuzsundet så Trump konstrar med "Vi kan blockera det mycket bättre!"

Hoppas Kina och Indien skickar fartyg under egen flagg och gör klart att de ser varje amerikansk attack mot dem som en krigshandling.

Nej att försöka bryta en blockad är en krigshandling. En blockad är legal i krig*. Men så undrar jag om du är frisk. Vill du verkligen ha WWIII? Vill du att kineser och indier ska eskalera med en direkt krigshandling så WWIII utbryter.

*Det finns vissa regler som gäller. Men de facto blockader är legala i krig. Att bryta en sådan av en neutral stat är en krigshandling.
Citera
2026-04-12, 17:39
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Allmän fråga:

Det är just nu tal om att den amerikanska flottan ska blockera Hormuzsundet, men är det någon som vet huruvida USA även planerar att lägga blockad mot Chabahar (Irans enda oceanhamn), Jask (flottbas) och Konarak? Dessa är de hamnar som Iran disponerar ÖSTER om Hormuzsundet. Fr a Chabahar är viktig när det gäller icke-oljerelaterad import av exempelvis krigsmateriel från Kina.
Nej det vet jag naturligtvis inte, men en blockad mot iranska skepp innebär ju en garanti för att Iran kommer att angripa andra länders handelsfartyg i regionen.

Eskalering blir'e!
Citera
2026-04-12, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, det har han. Iran sitter i en riktig rävsax. Trump har övertagit deras starkaste kort. Det gick enkelt.
Nu väntar jag bara på vad Vance ska säga när han vaknat ordentligt där hemma.
Det lutar åt: "Jag försökte, men grottskäggen är helt omöjliga". Han stärker sin roll som fredsivrare och America first-nisse, men lämnar samtidigt öppet för sin boss att agera.

Det är knappast Iran som sitter i en rävsax, det är USA och efterblivna Trump som sitter i rävsaxen.
USA har misslyckats kapitalt för att de har en president som tror han är en stor affärsman.
Han har ärvt pengar och förvaltat dem hyfsat dåligt...

Nu försöker han spela Allan och leka statsman och överbefälhavare, det är inget han har erfarnehet av och krig är det inte många som kan och förstår.
Trump är en liten jävla pissråtta när det kommer till militär verksamhet, han har ALDRIG varit i närheten av militära operationer än mindre deltagit.

Därför kommer detta gå åt helvete för USA de har ingen som helst kunskap om hur och när man använder vapen eller diplomati.
Det är synd för jag gillar inte Iran och muslimer men att man ens kan låta någon så efterbliven som Trump dra igång detta...
USA kommer få åka hem med svansen mellan benen och gråten i halsen och stora delar av världen kommer inte vilja göra affärer med USA.

Iran kommer vinna detta, och de har redan vunnit så här långt... Tyvärr....
Citera
2026-04-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Tycker också den tidslinjen med 21 timmae låter ologisk, men JD Vance sa det själv i sin presskonferens inatt.

Antar att det är från att han landade i Islamabad tills att han lyfte.

Ja kanske, eller att mer informella samtal räknas med för annars får jag inte ihop det.
Citera
2026-04-12, 17:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej att försöka bryta en blockad är en krigshandling. En blockad är legal i krig*. Men så undrar jag om du är frisk. Vill du verkligen ha WWIII? Vill du att kineser och indier ska eskalera med en direkt krigshandling så WWIII utbryter.
Nej, jag vill att USA skall backa. Inse att det inte är värt att starta WW III bara för att tvåla till Iran. Skall vi tala legalitet så är USA:s angreppskrig mot Iran illegalt och därmed följer att även blockaden är illegal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in