2026-04-12, 13:29
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Fast det du fastnar i är att du kritiserar Israel så mycket att du tenderar att köpa Irans narrativ. Det ser inte jag som att bedöma något med samma måttstockar. Mitt intryck är att du avskyr Israels och USA's utrikespolitik och därför tenderar att köpa det som Irans regim istället ger som motnarrativ. Om du nu på riktigt inte gillar vare sig Israles eller Irans regimer varför då välja att tro på något av deras narrativ? Och varför nedvärdera oppositionen inom Iran som då varken är Israelisk eller del av Iranska regimen?
Jag tror du ser balansen från fel håll.. Israels+USAs narrativ hamras in och repeteras frenetiskt dagligen i den mesta västmedia och politiken.. Jag tror balansen ligger närmare Irans narrativ än den ligger Israels, AIPAC och USAs rätt uppenbara icke-objektiva propaganda.. Tittar vi på JCPOA. närtid och vem som bryter avtal, startar krig etc. Så blir det snabbt ganska uppenbart att det inte är Iran som är främsta agressorn i konflikterna.

Citat:
Jag har inget finger med i spelet vad gäller Israel då jag inte är insatt.
Varför inte ta chansen att sätta sig in det då? varför bara fokusera på ena sidan av myntet?

Citat:
Däremot har jag personliga anledningar till att bekämpa regimen i Iran. Jag stöttar det Israel gör i Iran just nu, särskilt om det leder till regimskifte, men utöver det har jag inga problem att kritisera landet också. Jag är varken Israelvän eller aktivt anti-Israel. Däremot är jag aktivt anti den iranska regimen.
Bara det faktum att du då stöder ldet Israel gör i Iran, inklusive grova krigsbrott, bombar civila mål, kärnkrafterk, förstör civil infrastruktur, bombar skolor, och till och med historiska världsarv, I en ren makt-agenda "the greater Israel".. Eller sväljer du lögnen om att Israel bobmar för att "göra det bättre" för Iranier?

Och ett USA som verkar se detta som ett korståg och är totalt likgiltig för civilt lidande hos de Iranier man säger sig vilja "hjälpa". Får mig att tro att du är mer föblindad av hat mot mullorna, än objektiv betraktare.. När du ursäktar lemlästning av barn och utsvältning och krig med argumentet att du tycker ändamålen helgar medlen.. Så ifrågasätter jag starkt din moraliska kompass.

Citat:
Om kriget i Iran leder till regimskifte och att landet blir mer sekulärt, demokratiskt och fritt anser jag att det är ett gott resultat även om länderna som bidragit till det också är skyldiga till både det ena och det andra.
Men tänk om det istället leder till stärkta mullor, mer hat mot väst, hårdare regim och en långsammare, eller helt omöjlig process att demokratiseras och närma sig västliga värderingar, kvinnosyn etc..

Citat:
Fast det är ju du en del av när du t.ex. implicerar att protesterna i Iran under december/januari inte var folkliga utan orkestrerade av främmande makt. Det om något är att tysta, troligen miljontals röster, och reducera dem till en maktkamp från Israels sida.
Möjligt, men det är också bevisat gång på gång att USA (CIA) + Mossad använder sin internet-kontroll till att befrämja revolutioner i länder som inte böjer sig för USA. Hävdar du att CIA sitter på händerna och inte blandar sig i proteströrelser och uppror i "non-friendly" countries?

Citat:
Varför skulle det vara oärlig argumentation? Jag har inte förnekat att USA-stödda militära verksamheter som de du nämner finns/har funnits och är ett stort problem. Naturligtvis är det så. Men det ena tar inte ut det andra. Jag har inga problem med att säga att det är fel både när USA gör det och när Iran gör det. kan du säga detsamma?
Det har jag ju redan sagt.. Jag skulle önska Iran och Iranska folket en mer sekulär bättre regim.. Men Jag tror inte att försöka bomba, eller sanktionera fram det är metoden.

Citat:
Jag tror att de går hand i hand. Har du en hatisk retorik är det större risk att du också begår handlingar som sätter retoriken i praktik. När någon dessutom anser sig ha Gud och evig visdom på sin sida blir det såklart ofta ännu farligare (bara brädat av total nihilism).
Där är vi eniga.. Både radikala Islamister och radikala Judar, samt uppenbart även USAs "minister of War" Hegesth rationaliserar våld och demonisering av andra baserade på religion. Relgionen är ett stort problem både i USA, Israel och Iran.

Citat:
Men om norska regeringen mördade protesterande öppet på gatorna under två dygn? Låt oss säga mellan 3100 personer och upp emot 40 000 personer. Hade du då stött militär intervention för att få bort den norska regeringen?
Nej det hade jag absoult motsatt mig.. bara tanken är absurd och eskalerande. Först måste ALLA diplomatiska medel vara uppfulldy och beslut om åtgärder bör tas av FN inte av Sverige enskilt.

Citat:
Men de försöker ju göra det men det slås ner (och inte bara nu senast utan det har skett i vågor sedan 90-talet åtminstone). Obeväpnade demonstranter skjuts ner av personer från regimen med militär utrustning. Är det inte lite naivt att tro att en folkresning kan ske när en regim är beredd att mörda de som protesterar? Jag ser då inget fel i att folkliga resningar får hjälp för att störta en dålig regim.
Inte alls nativ de flesta revolutioner i historien har skett mot regimer som är beredda att mörda de som protesterar..

Citat:
Hypotetisk fråga: betänk att demonstrationer i Israel blir lika omfattande som de som var i Iran och att de syftade till att helt omstöpa landet bort från allt det du se som problematiskt med landet. Men så skjuter Israeliska regimen ihjäl folk som protesterar, låt säga mellan 3100 och 45 000 personer. Skulle du då vara emot att demonstranterna fick militär hjälp utifrån?
Inte bara hypotetiskt israel dödar, våldtar och fängslar dagligen palestiner som protesterar mot regimens apartheit. Betydligt fler n 45000 har mördats de sista åren. Den militära "hjälpen" utifrån kommer i form av Hamas, Hizbolla, Hutus.. Men den "hjälpen" har vi i väst valt att kalla för "terrorism".
Citera
2026-04-12, 13:44
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja båda länder bombar varandras Balochis. Dessa har motståndsrörelser i båda länderna riktade mot grannlandet. Så i bland samarbetar Iran och Pakistan, men när de tycker den andre är för dålig på förtrycka i Balochistan, så spränger de Balochiska baser i grannlandet.

Dessutom är Pakistan mest Sunni och allierat med Saudi (EN egen Natopakt med varandra). Ett av skälen Iran vill ha kärnvapen beror på att Pakistan har och är allierade med Saudi. Jag kan förstå den iranska paranoian. Men de förstärker den själv genom bråka med Israel, som härstammar från Khomeinis antisemitism. Läs Khomeinis bok.

Ok, men Saudiarabien har ju attackerats av Iran nu, ska inte Pakistan kliva in då om dom har en Natolik pakt?

Han verkar skrivit/fått fler böcker spökskrivna, kan du precisera vilken? Sen vet väl hela världen det där med stora och lilla Satan, men du brukar sitta på djupare info än så.
Citera
2026-04-12, 13:48
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Ok, men Saudiarabien har ju attackerats av Iran nu, ska inte Pakistan kliva in då om dom har en Natolik pakt?

Han verkar skrivit/fått fler böcker spökskrivna, kan du precisera vilken? Sen vet väl hela världen det där med stora och lilla Satan, men du brukar sitta på djupare info än så.

Det är inte alltid så lätt med dessa gränsdragningar i områden där kameler går på gatorna. Finns väldigt mycket av pakisar inom iranska regimen, framförallt de som ursprungligen är från shiabefolkningen i pakiran.
Citera
2026-04-12, 13:55
Medlem
UT64s avatar
En fråga är var Irans ledare, Mojtaba Khamenei, håller hus och i vilket skick han är i. Enligt uppgift har han förlorat ett ben och är vanställd i ansiktet. Som de andra råttorna i den islamska regimen får man anta att han förvaras i någon säker bunker i väntan på bättre tider. I vilket fall kan vi säga rätt säkert att han INTE är framtidens ledare för Iran. För det Iran behöver mest av allt är en rejäl utrotning av det muslimska prästerskapet.
Citera
2026-04-12, 14:02
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är inte alltid så lätt med dessa gränsdragningar i områden där kameler går på gatorna. Finns väldigt mycket av pakisar inom iranska regimen, framförallt de som ursprungligen är från shiabefolkningen i pakiran.

Så pakten med Saudi är inte vatten värd när den skulle behövas på riktigt?

Tyckte ändå tajmingen kändes som att Pakistan attackerade Afghanistan direkt efter Talibanerna gått ut med att dom skulle försvara Iran om USA anföll?
Vilket i och för sig inte är ett direkt angrepp på Iran, men det har ju knappast sänkts några F-35 av Talibanerna heller. Det är fan ganska politiskt rörigt kring Iran…
Citera
2026-04-12, 14:04
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Så pakten med Saudi är inte vatten värd när den skulle behövas på riktigt?

Tyckte ändå tajmingen kändes som att Pakistan attackerade Afghanistan direkt efter Talibanerna gått ut med att dom skulle försvara Iran om USA anföll?
Vilket i och för sig inte är ett direkt angrepp på Iran, men det har ju knappast sänkts några F-35 av Talibanerna heller. Det är fan ganska politiskt rörigt kring Iran…

Bland pakisarna är det en salig röra. Det som är vedertaget är att de mest brutala islamistiska sekter hämtar och fyller ofta på fotfolket från just pakistan. Det innebär ju inte att hela landet ställer sig bakom denna rekryteringsbas.
Citera
2026-04-12, 14:16
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
För att vara människa måste man bete sig som en det gör varken Hamas hezbollah eller iran. Ingen i dom länderna gör något för att stoppa dom heller dom får skylla sig själva och förtjänar allt helvete på jorden

Just det, så de tusentals iranier som dog i protesterna i januari var regimtrogna INNERST INNE då eller? Hör du dig själv?

Avhumanisering - det är så här det låter. Vidrigt.
Citera
2026-04-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Båda sidor är duktiga på det. Krävs ju för att kriga.

Iranierna har generellt protesterat och offrat mer i uppror mot sin regim än israelerna har mot sin, både på sistone och historiskt.

Du hör ju israelerna här i tråden också. Det råder relativ samsyn.

Sen köper jag din poäng, och är därför emot att kriga. Det tycker jag är en tämligen värdelös företeelse.
Citera
2026-04-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nej det är inga krigsbrott. Energianläggningar brukar annars vara det första som ryker initialt i krig. Tyckte du även US/NATO begick krigsbrott när sådana anläggningar förstördes första dagen i Serbien på 90-talet? Serbien rensade ju ut b.la moslems så tänk efter nu innan du svarar. Broar används alltid i militärt syfte så det behövs inte ens diskuteras.

Om det är vad NATO gjorde, så självklart tycker jag det är ett krigsbrott. Det är statiskt, och spelar ingen som helst roll vem det drabbar.

Gör Iran samma mot Israel är det 100% krigsbrott, och lika förjävligt. Så är det. Rättigheter och skyldigheter är lika för alla.
Citera
2026-04-12, 14:36
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Om det är vad NATO gjorde, så självklart tycker jag det är ett krigsbrott. Det är statiskt, och spelar ingen som helst roll vem det drabbar.

Gör Iran samma mot Israel är det 100% krigsbrott, och lika förjävligt. Så är det. Rättigheter och skyldigheter är lika för alla.

Okej. Eftersom det ingår i den militära doktrin att slå ut sådant så fort som möjligt. Så är det ett kanonläge för dig att skicka in en motion till FN. Så kan ju arabiska rådet rösta runt om frågan som variation till babelstinernas rätt till halva mellanöstern.

Förresten hur ser du på Iran militära strategi att prioritera och rikta in sig på tätbefolkade civila mål? Är det helt legitimt enligt dig och absolut inga krigsbrott?

Det som däremot är ett solklart krigsbrott. Det är att sätta ut massa "civila" personer runt kraftverken. Det om något kan du ju ta upp i din motion.
Senast redigerad av eldrattan 2026-04-12 kl. 14:52.
Citera
2026-04-12, 14:42
Medlem
Den stora frågan nu är om Israel kommer vänta ut vapenvilan, avvakta att Iran bryter den, eller låta himmelens hammare slå med kraft mot satans rike redan nu inatt för att en gång för alla avsluta det krig Iran påbörjade.
Citera
2026-04-12, 14:48
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Den stora frågan nu är om Israel kommer vänta ut vapenvilan, avvakta att Iran bryter den, eller låta himmelens hammare slå med kraft mot satans rike redan nu inatt för att en gång för alla avsluta det krig Iran påbörjade.

Eftersom Israel inte ingår i denna "fredsförhandling" och man får utgå från att Israel inte tror att förhandlingarna just denna gång skulle komma längre än vad dom gjort de senaste 50 åren.

Så kan jag tänka mig att man kör igång när man fyllt på lagren och grupperat sig och känner sig redo för att påbörja andra halvlek. Det är dumt att berätta för fienden exakt vilket klockslag som man drar igång så de kan förbereda sig.

Ska tydligen finnas ett potentiellt bombmål i hamnen med några containrar raketbränsle. Sådant brukar alltid smälla på rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in