Citat:
Ursprungligen postat av
NoppigaSockar
Mer beträffande det femte avsnittet av dokumentären:
Vid 18.12 in i programmet syns en bild av vad som verkar vara hela utredningsmaterialet – hyllor med pärmar, VHS-kassetter, m.m. som faktiskt såg överskådligt ut ut på bild, men som uppenbarligen är enormt omfattande. Vid en första anblick ter det sig dock inte helt omöjligt att faktiskt gå igenom alltihop inom rimlig tid.
Jag blir dock bara mer och mer förbryllad över det material som Kattmorfar la upp för allmän beskådan hösten 2024. Vad sjutton var det egentligen? Det var ju som ett ihop-plock av allt möjligt, men ofullständigt material utan tydlig struktur. Hade han själv bara plockat ihop vad han tyckte verkade intressant? Eller var det material som han publicerade redan paketerat så i förväg? Jag blir inte klok på det. Men med tanke på hur osorterat Kattmorfars material var, så kan man tänka sig hur det ser ut i alla pärmarna som syntes i dokumentären.
Som jag fått information om tidigare så är vissa delar av slasken trots allt i någon form av ordning, vilket femte avsnittet bekräftade. Vid 18.40 i femte avsnittet kan man se en pärmrygg med etiketten "Volym 12 F och G". Det påminde mig om en pågående förfrågan jag har hos arkivet om samtliga uppslag märkta C med underordnade nummer. Jag fick då svar att "C-serien omfattar över 300 sidor". Jag noterade då att jag redan fått ut vissa uppslag som börjar med bokstaven C, och bad arkivet exkludera alla de som jag redan fått. Men att begära ut en hel uppslagserie kanske är en bättre väg framåt för att hitta fler uppgifter som aldrig kommit till allmänhetens kännedom. Jag bad arkivet även exkludera sånt som rörde Teet och Thomas, men jag fick till svar att de inte förekommer i C-serien. Om dokumenten skulle visa sig innehålla något av intresse - när de väl dimper ner i min brevlåda - så lägger jag upp dem i min dropbox.
Samtidigt undrar jag om inte Teets och Thomas advokater faktiskt gått igenom allting. Det framgick inte tydligt i dokumentären, men förmodligen är det så. För om skulle de hittat något avgörande så borde det ha kommit fram. Å andra sidan har de nog inte haft fokus på alternativa gärningsmän. Så det kan fortfarande finnas uppslag som är av intresse för sådana som gräver i fallet bortanför justitiemordet.
Ja försvarsadvokaternas juridiska gränsdragning är helt avgörande vilka glasögon de har på sig när de letar
nya bevis i materialet för att deras klienter är oskyldiga. Svaret är nog precis som du skriver att de inte alls haft som syfte att leta efter andra skyldiga varför de valde upplägget ex gratia.
Deras jobb blev då att fria läkarna inte fälla någon skyldig.
Har själv också funderat en del över postat material i tråden. Jag har fått uppfattningen av att materialet Kattmorfar droppa är delar av åklagarens FUP då personliga brev till dito fanns med (tänker bla på gypsys brev mfl)
Det är uppenbart inte hela materialet som fanns att tillgå i fallet då mer material av betydelse framkommit i efterhand.
Jag funderar här på om materialet inkl slasken varit för tidskrävande och luddigt att greppa för polisen att gå igenom igen då det i själva verket var 2 fall som blandats ihop att ”man inte såg skogen för alla träden” här? Det kan i sin tur gjort att åklagaren inte heller fick med allt.
Det är också mitt i digitaliseringstiden och massa tidskrävande jobb förutom polisarbete görs. Överblicken i papper vet vi inte är optimalt. Kan det missats digitaliserats material efter 1985 och därför inte kom med i Kattmirfars dropbox? Ytterligare en tanke.
Har förstått hur lurigt det är att begära ut material. Har själv haft tillgång till visst material från annat håll i tråden och efterfrågat det samma på arkivet för att dubbelkolla. Blev minst sagt förvånad då jag bara fick tillbaka visst. Därför vet jag att det inte är 100% tillförlitligt och
hur man frågar är helt avgörande för vad som skickas.
Titta också lite extra när kameran svepte över alla pärmar från cdc fallet från sista delen i dokumentären. Det finns hyllmeter med material man uppenbart inte ägnat tid att fullt tröska igenom. Det går inte utesluta att fler ledtrådar kan finnas bland dessa:
https://gofile.io/d/YY9RqT
Särskilt är tiden direkt efter brottet tom år 1985 intressant enligt mitt tycke. För när CA och Rajs kommer in i bilden spårar utredningen till att fullständigt haverera.
Om man inte riktigt kan begära ut information i tid eller veta personer/tips, kan man gå dit och läsa på plats tro?