2026-04-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberfriend
För att hon i nästan 40 års tid varit hjärntvättad sin mor. Säkert har med mammans förtjänst minnesglimtar av vad som ska ha hänt. Då är det inte konstigt att hon har svårt att ta kontakt med Thomas. Men man hoppas ju innerligt att far och dotter får mötas innan det blir för sent.

Ja hoppas kan man alltid. Jag uppfattar också att vi har och göra med ”hjärntvättning” under sektliknande förhållanden.

Efter rättegången ändra Christina namn och gömde undan dottern hos sina frireligiösa föräldrar i Jönköpingstrakten (som även vittna falskt mot Thomas om jag inte helt missminner mig, vilket jag även tror hon fått andra vittnen till att göra) .

Själv fortsatte hon läsa till jurist och gifte sedan om sig.

Det är i denna avskärmande kontext man får se barnets uppväxt. Alla vet vad som händer när man bryter med ett sektliknande förbund. Då klipps alla band av till nära och kära som tar fullt avstånd från en. Rädsla är ett starkt kontrollredskap.

Hon offra inte bara TH och TA utan även deras gemensamma dotter utan och blinka.

Kristina Gustafsson fd Christina Allgén har utan tvekan klockrena psykopatiska personlighetsdrag. Det bästa att göra är att ducka dessa personer för de är totalt gränslösa i sina tilltag.
Citera
2026-04-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Mer beträffande det femte avsnittet av dokumentären:

Vid 18.12 in i programmet syns en bild av vad som verkar vara hela utredningsmaterialet – hyllor med pärmar, VHS-kassetter, m.m. som faktiskt såg överskådligt ut ut på bild, men som uppenbarligen är enormt omfattande. Vid en första anblick ter det sig dock inte helt omöjligt att faktiskt gå igenom alltihop inom rimlig tid.

Jag blir dock bara mer och mer förbryllad över det material som Kattmorfar la upp för allmän beskådan hösten 2024. Vad sjutton var det egentligen? Det var ju som ett ihop-plock av allt möjligt, men ofullständigt material utan tydlig struktur. Hade han själv bara plockat ihop vad han tyckte verkade intressant? Eller var det material som han publicerade redan paketerat så i förväg? Jag blir inte klok på det. Men med tanke på hur osorterat Kattmorfars material var, så kan man tänka sig hur det ser ut i alla pärmarna som syntes i dokumentären.

Som jag fått information om tidigare så är vissa delar av slasken trots allt i någon form av ordning, vilket femte avsnittet bekräftade. Vid 18.40 i femte avsnittet kan man se en pärmrygg med etiketten "Volym 12 F och G". Det påminde mig om en pågående förfrågan jag har hos arkivet om samtliga uppslag märkta C med underordnade nummer. Jag fick då svar att "C-serien omfattar över 300 sidor". Jag noterade då att jag redan fått ut vissa uppslag som börjar med bokstaven C, och bad arkivet exkludera alla de som jag redan fått. Men att begära ut en hel uppslagserie kanske är en bättre väg framåt för att hitta fler uppgifter som aldrig kommit till allmänhetens kännedom. Jag bad arkivet även exkludera sånt som rörde Teet och Thomas, men jag fick till svar att de inte förekommer i C-serien. Om dokumenten skulle visa sig innehålla något av intresse - när de väl dimper ner i min brevlåda - så lägger jag upp dem i min dropbox.

Samtidigt undrar jag om inte Teets och Thomas advokater faktiskt gått igenom allting. Det framgick inte tydligt i dokumentären, men förmodligen är det så. För om skulle de hittat något avgörande så borde det ha kommit fram. Å andra sidan har de nog inte haft fokus på alternativa gärningsmän. Så det kan fortfarande finnas uppslag som är av intresse för sådana som gräver i fallet bortanför justitiemordet.

Ja försvarsadvokaternas juridiska gränsdragning är helt avgörande vilka glasögon de har på sig när de letar nya bevis i materialet för att deras klienter är oskyldiga. Svaret är nog precis som du skriver att de inte alls haft som syfte att leta efter andra skyldiga varför de valde upplägget ex gratia.

Deras jobb blev då att fria läkarna inte fälla någon skyldig.

Har själv också funderat en del över postat material i tråden. Jag har fått uppfattningen av att materialet Kattmorfar droppa är delar av åklagarens FUP då personliga brev till dito fanns med (tänker bla på gypsys brev mfl)
Det är uppenbart inte hela materialet som fanns att tillgå i fallet då mer material av betydelse framkommit i efterhand.

Jag funderar här på om materialet inkl slasken varit för tidskrävande och luddigt att greppa för polisen att gå igenom igen då det i själva verket var 2 fall som blandats ihop att ”man inte såg skogen för alla träden” här? Det kan i sin tur gjort att åklagaren inte heller fick med allt.

Det är också mitt i digitaliseringstiden och massa tidskrävande jobb förutom polisarbete görs. Överblicken i papper vet vi inte är optimalt. Kan det missats digitaliserats material efter 1985 och därför inte kom med i Kattmirfars dropbox? Ytterligare en tanke.

Har förstått hur lurigt det är att begära ut material. Har själv haft tillgång till visst material från annat håll i tråden och efterfrågat det samma på arkivet för att dubbelkolla. Blev minst sagt förvånad då jag bara fick tillbaka visst. Därför vet jag att det inte är 100% tillförlitligt och hur man frågar är helt avgörande för vad som skickas.

Titta också lite extra när kameran svepte över alla pärmar från cdc fallet från sista delen i dokumentären. Det finns hyllmeter med material man uppenbart inte ägnat tid att fullt tröska igenom. Det går inte utesluta att fler ledtrådar kan finnas bland dessa:

https://gofile.io/d/YY9RqT

Särskilt är tiden direkt efter brottet tom år 1985 intressant enligt mitt tycke. För när CA och Rajs kommer in i bilden spårar utredningen till att fullständigt haverera.

Om man inte riktigt kan begära ut information i tid eller veta personer/tips, kan man gå dit och läsa på plats tro?
Senast redigerad av viperstyle 2026-04-12 kl. 11:00.
Citera
2026-04-12, 11:57
Medlem
En rättelse,
ska vara journalisten
Kristina fd Allgén (tidigare Engström, senare Christina Andersson och jurist)

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja hoppas kan man alltid. Jag uppfattar också att vi har och göra med ”hjärntvättning” under sektliknande förhållanden.

Efter rättegången ändra Christina namn och gömde undan dottern hos sina frireligiösa föräldrar i Jönköpingstrakten (som även vittna falskt mot Thomas om jag inte helt missminner mig, vilket jag även tror hon fått andra vittnen till att göra) .

Själv fortsatte hon läsa till jurist och gifte sedan om sig.

Det är i denna avskärmande kontext man får se barnets uppväxt. Alla vet vad som händer när man bryter med ett sektliknande förbund. Då klipps alla band av till nära och kära som tar fullt avstånd från en. Rädsla är ett starkt kontrollredskap.

Hon offra inte bara TH och TA utan även deras gemensamma dotter utan och blinka.

Kristina Gustafsson fd Christina Allgén har utan tvekan klockrena psykopatiska personlighetsdrag. Det bästa att göra är att ducka dessa personer för de är totalt gränslösa i sina tilltag.
Citera
2026-04-12, 16:25
Medlem
Ett centralt problem för människor som vill vända ut och in på utredningen, är mängden material.

Utredningen är stor och så rörig, att viktiga delar göms för intresserade (både journalister forskare och ideella gräsrötter). Viktiga delar av utredningen ligger så djupt begravda, att det tar åratal (ibland decennier) innan dessa delar exponeras. Det finns fortfarande godbitar som inget proffs har exponerat.

Och det är anonyma flashbackare som gräver fram vissa superintressanta grejer. Det är j-igt konstigt.

Jag har flera exempel: da Costa och Allgén delade troligen advokat (!), da Costa verkar ha haft långvarig kontakt med en 45-årig sadist i Solna, Gladhs levererade hårresande förhörsuppgifter om klientelet på E-vägen 25, Vinof uppgav att han och "Roobert" träffade da Costa tillsammans, under våldsamma omständigheter, kvarlevorna låg inte på Eugeniavägen i flera veckor, en skum lastbil iakttogs vid FP2 osv osv.

Varför inget proffs har varit intresserad av da Costas gamla domar och förhör, fattar jag inte. Det finns massor av godbitar i hennes dokument från 70- och 80-talet.
Citera
2026-04-12, 18:14
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ett centralt problem för människor som vill vända ut och in på utredningen, är mängden material.

Utredningen är stor och så rörig, att viktiga delar göms för intresserade (både journalister forskare och ideella gräsrötter). Viktiga delar av utredningen ligger så djupt begravda, att det tar åratal (ibland decennier) innan dessa delar exponeras. Det finns fortfarande godbitar som inget proffs har exponerat.

Och det är anonyma flashbackare som gräver fram vissa superintressanta grejer. Det är j-igt konstigt.

Jag har flera exempel: da Costa och Allgén delade troligen advokat (!), da Costa verkar ha haft långvarig kontakt med en 45-årig sadist i Solna, Gladhs levererade hårresande förhörsuppgifter om klientelet på E-vägen 25, Vinof uppgav att han och "Roobert" träffade da Costa tillsammans, under våldsamma omständigheter, kvarlevorna låg inte på Eugeniavägen i flera veckor, en skum lastbil iakttogs vid FP2 osv osv.

Varför inget proffs har varit intresserad av da Costas gamla domar och förhör, fattar jag inte. Det finns massor av godbitar i hennes dokument från 70- och 80-talet.
Det är visserligen märkligt att ingen tidigare uppmärksammat dessa minst sagt anmärkningsvärda omständigheter, men det finns ju en enkel förklaring. Ingen journalist har grävt i utredningen för att försöka finna den riktiga gärningsmannen, utan Per Lindebergs eller Dan Josefssons arbete handlade primärt om att belysa justitiemordet och att kritiskt granska polisens tunnelseende.

Förutom Olle Torges insats har grävandet skett här i tråden samt i Kim Larssons och Marianne Hellströms böcker, vilket i sig är uppseendeväckande.
Citera
2026-04-12, 18:30
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Konsumentupplysare är ett bra ord för er som håller lågan brinnande. För en ny generation har ju upptäckt att Sverige var knasigt redan för 40 år sedan, och de behöver lite input från oss som levde på den tiden. Själv tror jag att hat och smutskastningskampanjen mot läkarna sköts av en rätt liten grupp människor, och kanske inte ens samordnat. Det som håller ihop dem är ett rasande hat som de inte vill släppa ens när det stod klart att läkarna var oskyldiga.

Den nyss nämnde psykologen Lindblad, feministen Hanna Olsson, journalisten Lars Borgnäs, ett antal poliser, ett antal jurister som studerat under Christian Diesen och ett antal feminister. Och givetvis har vi den värsta av alla: Thomas Allgéns paranoida fru och hennes antagligen svårt störda dotter. Lägg därtill da Costas anhöriga som maximalt utnyttjat den offerroll massmedia erbjöd dem.
Konsumentupplysningskommentaren var lite ironiskt menad. Jag syftade på att Carl-Anton Spak, som skrev det famösa och rättsvidriga yttrandet i domskälet om att läkarna hade styckat da Costas kropp, menade att det var en form av konsumentupplysning.

Men jag håller med om att det är viktigt att påminna nytillkomna läsare om vilken bräcklig, för att inte säga obefintlig, grund som åtalet vilade på. Människor som inte är särskilt insatta i fallet tenderar ofta att tro att det fanns någonting som faktiskt var graverande för läkarna, som kunde förklara den fullständiga ödeläggelsen av deras liv.

Det är i och för sig förståeligt. Insikten om hur polis, åklagare och media i ett intrikat samspel kan förstöra en människas liv och att staten, över fyrtio år senare, vägrar erkänna ta sitt ansvar är naturligtvis skrämmande. Detta är värdigt en diktatorisk regim med summariska rättegångar, inte vad som ska föreställa ett demokratiskt, rättssäkert samhälle.

Resultatet kan då bli tankefoster som dessa: https://www.gp.se/kultur/kommentar/om-jag-trott-pa-deras-anklagelser-sa-hade-jag-lamnat-landet.81bcf5f3-304d-4849-b99b-4386b139c17c

Argumentationen tycks vara att ett rättsövergrepp inte har begåtts, eftersom flera olika juridiska instanser har upprepat samma övergrepp.

Avslutningsvis tror jag inte heller att smutskastningskampanjen mot läkarna idag nödvändigtvis sker samordnat, men med tanke på Hanna Olssons framträdande roll och hennes roll som lärjunge till Margit Norell, skulle jag verkligen vilja veta vilka av de du räknade upp som har legat på hennes divan.
Citera
2026-04-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det är visserligen märkligt att ingen tidigare uppmärksammat dessa minst sagt anmärkningsvärda omständigheter, men det finns ju en enkel förklaring. Ingen journalist har grävt i utredningen för att försöka finna den riktiga gärningsmannen, utan Per Lindebergs eller Dan Josefssons arbete handlade primärt om att belysa justitiemordet och att kritiskt granska polisens tunnelseende.

Förutom Olle Torges insats har grävandet skett här i tråden samt i Kim Larssons och Marianne Hellströms böcker, vilket i sig är uppseendeväckande.

Jag förstår att Lindeberg och Josefsson inte orkar snöa in på detaljer i utredningen. Men alla andra?

Min grundläggande idė (som ledde till Gladhs förhör) är skitenkel: gräv så nära FP2 som möjligt, på Eugeniavägen. Så slipper man fastna i utredningen.

Eftersom kvarlevorna hittades bland en massa företag, är det dukat bord.

Eugeniavägen är en buffė av möjligheter.

Alla företagare finns ju i register.

Att få ut Gladhs förhör tog en vecka.
Citera
2026-04-12, 23:19
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Konsumentupplysningskommentaren var lite ironiskt menad. Jag syftade på att Carl-Anton Spak, som skrev det famösa och rättsvidriga yttrandet i domskälet om att läkarna hade styckat da Costas kropp, menade att det var en form av konsumentupplysning.

Men jag håller med om att det är viktigt att påminna nytillkomna läsare om vilken bräcklig, för att inte säga obefintlig, grund som åtalet vilade på. Människor som inte är särskilt insatta i fallet tenderar ofta att tro att det fanns någonting som faktiskt var graverande för läkarna, som kunde förklara den fullständiga ödeläggelsen av deras liv.

Det är i och för sig förståeligt. Insikten om hur polis, åklagare och media i ett intrikat samspel kan förstöra en människas liv och att staten, över fyrtio år senare, vägrar erkänna ta sitt ansvar är naturligtvis skrämmande. Detta är värdigt en diktatorisk regim med summariska rättegångar, inte vad som ska föreställa ett demokratiskt, rättssäkert samhälle.

Resultatet kan då bli tankefoster som dessa: https://www.gp.se/kultur/kommentar/om-jag-trott-pa-deras-anklagelser-sa-hade-jag-lamnat-landet.81bcf5f3-304d-4849-b99b-4386b139c17c

Argumentationen tycks vara att ett rättsövergrepp inte har begåtts, eftersom flera olika juridiska instanser har upprepat samma övergrepp.

Avslutningsvis tror jag inte heller att smutskastningskampanjen mot läkarna idag nödvändigtvis sker samordnat, men med tanke på Hanna Olssons framträdande roll och hennes roll som lärjunge till Margit Norell, skulle jag verkligen vilja veta vilka av de du räknade upp som har legat på hennes divan.

https://arenaide.se/kalender/rorelsejuridiken-som-motstand/

Vilken chock. I hennes kretsar får Härm och Allgén skylla sig själva. Fel kön, yrke, klass och hudfärg antagligen.
Citera
2026-04-13, 02:20
Medlem
colis avatar
Nedan ledarskribent Peter Wennblads artikel i Svenska Dagbladet publicerad den 12/4 2026.

Så rätt och så viktigt att detta görs snarast!

”Staten måste betala ersättning för häxprocessen mot läkarna i da Costa-fallet – och det behöver ske snabbt.”
——————
”framgår att läkarna inom kort kommer lämna in en ansökan till regeringen om så kallad ex gratia-ersättning.
Det innebär att staten ber om ursäkt och betalar ekonomisk ersättning för det lidande den åsamkat enskilda individer.
2022 beviljade exempelvis den dåvarande S-regeringen ex gratia-ersättning till de oskyldigt utpekade bröderna i det så kallade Kevin-fallet. Även Bildt-regeringen beslutade 1991 att staten skulle betala miljonskadestånd till en bilhandlare i Vimmerby, vars företag gick i konkurs efter felaktiga anklagelser om skattebrott.”

——————
det finns heller inget behov av ytterligare utredningar – männens oskuld, och allt som gick fruktansvärt fel i den juridiska processen, finns redan beskriven i detalj i böcker, reportage och inlagor från när Allgén och Härm försökt att få resning.
Både Socialdemokraterna och Miljöpartiet har redan tidigare krävt att männen måste få upprättelse från staten, så det finns heller ingen politisk konflikt i frågan.”

https://www.svd.se/a/8pGpM1/tiden-rinner-ut-for-thomas-allgen-och-teet-harms-upprattelse
Citera
2026-04-13, 09:16
Medlem
En fundering. Dan Josefsson mfl har ju nämnt att flera personer var inkopplade både i Da Costa-fallet och mordet på Palme. Helin känner jag till. Vilka poliser var med i båda fallen? Gissar att det redan har avhandlats här i tråden men som bekant är det en lång tråd och inte helt lätt att hitta i.
Citera
2026-04-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberfriend
En fundering. Dan Josefsson mfl har ju nämnt att flera personer var inkopplade både i Da Costa-fallet och mordet på Palme. Helin känner jag till. Vilka poliser var med i båda fallen? Gissar att det redan har avhandlats här i tråden men som bekant är det en lång tråd och inte helt lätt att hitta i.

Jag tror att så gott som nästan alla Stockholmspoliser blev aktiverade i Palmemordet. De som jag med säkerhet vet förekommer är:

Allan Bäckström
Förhörde 17-åriga Anna Hage, ett huvudvittne i Palmeutredningen, direkt efter rekonstruktionen på Sveavägen.

Allan var förmodligen en av dem som bidrog till den allvarligare ryktesspridningen om Teet. Allans förakt mot Teet lyser igenom något groteskt i de gamla flimriga VHS-banden från video-rekonstruktionen av förloppet när Teet och hans dåvarande sambo bröt sig in i lägenheten och hittade AC livlös.

Lars Jonsson,
Var en central kriminalinspektör och biträdande spaningsledare i Palmegruppen som arbetade med mordet på Olof Palme från dagen efter mordet 1986. Han förhörde flera nyckelvittnen, inklusive Lars Jeppsson, och var under lång tid en av de mest drivande poliserna i utredningen.

När det gällde da Costa-fallet var det Lars Jonsson som verkar ha varit den som ledde jakten och kartläggningen av Vinof Olausson. Alla hans egna ansträngningar verkar dock som helt bortblåsta den dag han väl förhör Vinof i februari 1985.

Däremot verkar inte Pim Martinsson från Solnapolisen förekomma som utredare i Palmeutredningen. Men han tillhörde ju inte Stockholms polisdistrikt, så det kan vara förklaringen.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-04-13 kl. 17:33.
Citera
2026-04-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag förstår att Lindeberg och Josefsson inte orkar snöa in på detaljer i utredningen. Men alla andra?

En förklaring skulle kunna vara att "alla andra" låtit sig duperas av den allmänt rådande uppfattning, och därmed inte såg någon anledning att gräva. Så länge som fallet inte var preskriberat var det ju dessutom svårt att få ut något material överhuvudtaget. Det var ett pågående spaningsmord där samtliga handlingar omfattades av förundersökningssekretess. Per Lindeberg beskriver ju till och med hur svårt det var att ens få ut allt material i förundersökningsprotokollet, trots att det var en allmän handling.

Lindebergs bok blev heller inte någon storsäljare. Det var nog få som förstod hur illa det egentligen stod till med utredningen och den så kallade "bevisningen". Att ett justitiemord skett blev en allmänt spridd uppfattning först efter Josefssons dokumentär.

Efter att fallet preskriberades 2009 så dog nog det eventuella lilla intresset som fanns för sanningen ut, eftersom det ändå aldrig skulle gå att åtala någon för mordet. Det var exempelvis vad som skedde med mig. Annat i livet tog min tid och mitt intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in