2026-04-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kan inte Gerd ha svarat i telefon under hot?

Hur väl kände Gerd och Barbro varandra?
Citera
2026-04-11, 23:52
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Återigen. Du bygger upp på saker som inte är fakta. Vi har ingen aning om Gerd visste om att någon var med Tor. Det upplevda hotet där ute är ditt antagande, hon kan ha trott tryggheten Tor fanns där.

Vi vet inte om Tor pratar med någon.
Så det var bara ett snabbt överraskningsanfall menar du?
Citera
2026-04-11, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Vad menar du med falsk polisanmälan? Och är det någon som vet vem den här personen är som man tipsade om?
Jag syftade på den andra länken som jag postade: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas

Citat:
Sedan Robban – som egentligen heter nåt annat – lämnat tipsuppgifter om en person som skulle kunna vara inblandad i det olösta dubbelmordet i Brattås i Härnösand 2005 fick han ta emot ett konkret dödshot.

– Jag fick ett samtal från ett dolt nummer där en person sa: ”Det du vet om Brattåsmorden så är det upp till dig om du vill fortsätta andas”, berättar Robban för SVT Västernorrland.

– På hösten efter Brattåsmorden ringde polisen. De sa att de fått ett anonymt tips om att jag skulle vara inblandad och att jag hade en röd Volvo 740, som hade setts på gården i Brattås samma dag som morden skedde. Jag sa att jag varken hade körkort eller bil, berättar Robban.

Tipset till polisen har förbryllat honom i alla år. Men det var först nyligen när han pratade med sin mamma om Brattåsmorden och det som är känt kring fallet som ”polletten trillade ner”.

– Jag är övertygad om att det är han som hotat mig. Det var förmodligen han som också försökte sätta polisen på mig på hösten efter dubbelmordet.
Citera
2026-04-11, 23:58
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hur väl kände Gerd och Barbro varandra?
Eller, kanske var det inte i Tors krets av bekanta som besökarna hörde hemma utan i Gerds? Som hon bara inte tyckte angick Barbro och som var anledning till att ta på finskorna. Som gjorde att också Tor klädde upp sig, men efter ett tag "ni får ursäkta, jag skall klyva sista veden nu, skall under tak till imorgron" (första juni). Det med fönsterputsningen bara ett villospår.

Eller någon de träffat på resan till Petersburg, vilket inte heller angick Barbro. Men hur MGM kommer in där..?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-12 kl. 00:03.
Citera
2026-04-12, 00:00
Medlem
Tror ni MGM kan ha läst och eventuellt skrivit i denna tråd. Perfekt "flashbacksålder"?
Citera
2026-04-12, 00:02
Medlem
Ok, så first things first - att mordet sker dagtid under sen vår gör det oerhört osannolikt att det var planerat. Det gör det dessutom ännu mer osannolikt att det var ett planerat inbrott eller rån. Det här är nåt som inträffat spontant. Alla "teorier" som framförts i media, inklusive GW, är alldeles för långsökta. Är det nån enda person här som hört talas om att det är kutym i "Norrland" att byta skor när det kommer besök? Att Tor skulle försökt "tuffa sig" genom att slänga en stubbe på skottkärran är om något ännu dummare.

Nix, det här mordet bär alla spår av GM under psykos alternativt påverkan av alkohol eller knark. Det är det den enda anledningen till att allt är så ologiskt. Vad gäller dokumenten som GM tar med sig får man väl utgå ifrån att han letar pinkoder bara. Hade där funnits några "affärshemligheter" så stora att dom krävde avpolettering så hade det naturligtvis uppdagats vid det här laget.
Citera
2026-04-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Tack. Det börjar gå framåt här.

Att få ut ett kontoutdrag låter rimligt. GM har väl trott att man inte behöver rätt PIN-kod för att få ut ett kontoutdrag. Att rätt PIN-kod endast krävs för att kunna ta ut pengar, något denne inte verkade intresserad av vid tidpunkten. Därför slår han bara någon PIN-kod tre gånger på måfå för att testa få ut ett kontoutdrag.

Inte ens GM kan vara så dum att tro att man kan få ut pengar från automaten om man inte har PIN-koden. Men tröskeln för att inte anses vara dum får någon ändå vara lite lägre om vi ska vara snälla för en gång skull, med syftet att få ut ett kontoutdrag utan rätt PIN.

Inte säkert att man agerar hundra procent rationellt och genomtänkt efter att man som ung spoling precis begått ett dubbelmord och om man nu väl hamnat i den situationen så är det väl tänkbart att man smattrar lite koder på måfå, typ personnumrets fyra sista, för att inte ha gjort det helt förgäves. Kontoutdraget skulle han nog hursomhelst inte haft mycket glädje av.
Citera
2026-04-12, 00:07
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Inte säkert att man agerar hundra procent rationellt och genomtänkt efter att man som ung spoling precis begått ett dubbelmord och om man nu väl hamnat i den situationen så är det väl tänkbart att man smattrar lite koder på måfå, typ personnumrets fyra sista, för att inte ha gjort det helt förgäves. Kontoutdraget skulle han nog hursomhelst inte haft mycket glädje av.
Sen kan det vara så att GM ändå samlat sig lite. Var ju trots allt 14 timmar från mordet till bankomat-besöket.

Och om han verkligen var i akut behov av pengar, varför väljer han att ta ut pengar mitt i natten?
Citera
2026-04-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ok, så first things first - att mordet sker dagtid under sen vår gör det oerhört osannolikt att det var planerat. Det gör det dessutom ännu mer osannolikt att det var ett planerat inbrott eller rån. Det här är nåt som inträffat spontant. Alla "teorier" som framförts i media, inklusive GW, är alldeles för långsökta. Är det nån enda person här som hört talas om att det är kutym i "Norrland" att byta skor när det kommer besök? Att Tor skulle försökt "tuffa sig" genom att slänga en stubbe på skottkärran är om något ännu dummare.

Nix, det här mordet bär alla spår av GM under psykos alternativt påverkan av alkohol eller knark. Det är det den enda anledningen till att allt är så ologiskt. Vad gäller dokumenten som GM tar med sig får man väl utgå ifrån att han letar pinkoder bara. Hade där funnits några "affärshemligheter" så stora att dom krävde avpolettering så hade det naturligtvis uppdagats vid det här laget.
Citat:
Motivet till dubbelmordet är fortfarande en gåta. Tor Öbergs plånbok med 10 000 kronor i kontanter låg orörd inne i huset, fullt synlig. Däremot saknades en dokumentportfölj och Gerd väska.
Om det var en ensam pundare som slog till slumpmässigt och var ute efter småpengar, varför lämnade han då en plånbok som låg "fullt synlig" i huset? Och varför återvände han igen?
Citera
2026-04-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bempa11
100%

Tänka sig att gjort något sådant här och vara så kylig att man klarar över 20 år utan att säga något. Nu utgår jag från att det är mgm som är gm. Alltså vem är karln?
Citera
2026-04-12, 00:15
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Sen kan det vara så att GM ändå samlat sig lite. Var ju trots allt 14 timmar från mordet till bankomat-besöket.

Och om han verkligen var i akut behov av pengar, varför väljer han att ta ut pengar mitt i natten?
Är väl inte en käft ute 03:30 på natten så inga vittnet. Kan stå och chansa med pinkoder i lugn och ro..
Citera
2026-04-12, 00:19
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Om det var en ensam pundare som slog till slumpmässigt och var ute efter småpengar, varför lämnade han då en plånbok som låg "fullt synlig" i huset? Och varför återvände han igen?
Låg väl inte fullt synligt utan i ett par byxor som låg på sängkanten. Lätt att missa när man är stressad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in