2026-03-31, 22:22
Medlem
Beträffande de Colonála Mjölksyre-bakterierna kallade för
( A ) [ Ligi-Lacto-Bacillús Rúminis ] och

( B ) [ Lim-Osi-Lacto-Bacillús Mucósae ]

Dessa två Mjölksyre-bakterierna är sedan långt tillbaka
i tiden kända och då gick de under namnen
( A ) [ Lacto-Bacillús Rúminis ] och
( B ) [ Lacto-Bacillús Mucósae ]
beträffande [ Ligi- ] och [ Limosi- ] så är det nya tilläggs-namn som visar vilket [ Bakterie-släkte ] som dessa båda Mjölksyre-bakterierna är tillhörande.

Det är först nu under den senare tiden som man har lyckats med att konstatera, att dessa två Mjölksyre-bakterierna kan producera [ Serotoníner ]

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-04-03, 16:46
Medlem
Hej @Jultrollet

Jag undrar, hur har du haft det med dina Mag- och Tarm-besvär under den senaste veckan ... ?

Jag undrar även hur du har haft det beträffande dina Hjärt-problem och dina Tinnitus-besvär ... ?

Mvh/ samt Glad Påsk @JokerMannen
Citera
2026-04-06, 19:46
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Jultrollet

Jag undrar, hur har du haft det med dina Mag- och Tarm-besvär under den senaste veckan ... ?

Jag undrar även hur du har haft det beträffande dina Hjärt-problem och dina Tinnitus-besvär ... ?

Mvh/ samt Glad Påsk @JokerMannen
Hej!
Varmt tack detsamma!

Jodå, det har faktiskt fortsatt hållit sig ganska så lugnt. Lite uppblåsthet då och då och ett lätt illamående som kommer och går, men inte alls så illa som tidigare och inga jobbiga knip som håller mig vaken. Varit lite mer noga med att hålla mattiderna, att vila efter maten och så har jag helt slutat med kolsyra. Ja, efter allt du skrivit om gaser här i tråden kändes det vettigt. Förhoppningsvis kan allt sammantaget, inklusive avslappningsövningarna, göra att skoven kommer mer sällan eller åtminstone blir mildare.

Tinnitusen kommer och går och varierar från en liten minisyrsa i varje öra till en hel armé av dem. Gör jag lite nackövningar och försöker slappna av i axlar och rygg, då byter det ofta ljud för att sedan bli lite bättre. Så det är nog precis som du säger: att det är spänningar i kroppen som är orsaken. Blir värre också om jag inte dricker tillräckligt med vätska under dagen, och det är inte bra för magen heller att dricka för lite mellan måltiderna så jag försöker tänka på det.

Hjärtklappningen har också blivit mycket bättre. Tidigare upplevde jag dessutom väldigt många extraslag varje dag och det kändes som en stor fisk som flappade runt, men nu händer det mycket mer sällan och bara under korta perioder. På så vis känns det som att magen också håller sig lite lugnare. Varmt tack för goda råd! De verkar fungera riktigt bra så här långt.
Citera
2026-04-06, 19:47
Medlem
SodaFointains avatar
Ja jag tror jag lider av det samt fettma
Citera
2026-04-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Hej!
Varmt tack detsamma!

Jodå, det har faktiskt fortsatt hållit sig ganska så lugnt. Lite uppblåsthet då och då och ett lätt illamående som kommer och går, men inte alls så illa som tidigare och inga jobbiga knip som håller mig vaken. Varit lite mer noga med att hålla mattiderna, att vila efter maten och så har jag helt slutat med kolsyra. Ja, efter allt du skrivit om gaser här i tråden kändes det vettigt. Förhoppningsvis kan allt sammantaget, inklusive avslappningsövningarna, göra att skoven kommer mer sällan eller åtminstone blir mildare.

Tinnitusen kommer och går och varierar från en liten minisyrsa i varje öra till en hel armé av dem. Gör jag lite nackövningar och försöker slappna av i axlar och rygg, då byter det ofta ljud för att sedan bli lite bättre. Så det är nog precis som du säger: att det är spänningar i kroppen som är orsaken. Blir värre också om jag inte dricker tillräckligt med vätska under dagen, och det är inte bra för magen heller att dricka för lite mellan måltiderna så jag försöker tänka på det.

Hjärtklappningen har också blivit mycket bättre. Tidigare upplevde jag dessutom väldigt många extraslag varje dag och det kändes som en stor fisk som flappade runt, men nu händer det mycket mer sällan och bara under korta perioder. På så vis känns det som att magen också håller sig lite lugnare. Varmt tack för goda råd! De verkar fungera riktigt bra så här långt.

Hej @Jultrollet

Det är av allra största vikt sett, att en individ som besväras av Mag- och Tarm-problem håller sig strikt till regelbundna intag av sina dagliga måltider och även tillför sin kropp en tillräcklig mängd av vätskeintag under dagen.

Regelbundna intag av dagliga måltider förhindrar oftast att
Mag- och Tarm-kanalen kommer i obalans och sålunda minskas också Gastro-Intestinála irritationer vilket leder till en mer välfungerande och tillfredsställande Mag- och Tarm-funktion.

Tänk också på det att inte ha ett för stort vätskeintag under dagen då Natrium- och Kalium-balansen kan störas, det vill säga, att en hel del av den vätskemängd som kroppen dagligen behöver kommer tillsamnans med den föda man dagligen äter eller tillför sin kropp.

Så länge som Urin-colóren är ljus-gul, sålunda har du ett gott tecken på att kroppen tillförts den vätskemängden som behövs och att man därtill sagt tömmer sin blåsa från 6 till 8 per dag och dygn.

Beträffande dina återkommande Tinnitús-besvär så vill jag föreslå dig att du prövar följande två olika metoder för att kunna konstatera om du kan uppnå lindring.

( A ) När du upplever ett Tinnitús-besvär, gå fram och tillbaka inom ditt hus som till exempel, från vardags-rummet och till köket och sedan in till sovrummet och, när du kommer till sovrummet så vänder du och går tillbaka till vardags-rummet, gå denna sträckan inom ditt hus fram och till baka ungefär 5 gånger och, under tiden som du går och rör dig så sväljer du flera gånger iföljd och med jämna mellanrum.

( B ) När du besväras av ett Tinnitús, stoppa in ett tuggumi i munnen och tugga rejält under en tid av 10 minuter för att sålunda kunna konstatera om du kan uppnå en tryck-utjämning i innerörat och sålunda öppna upp öron-trumpeten för att få in mera luft, när du tuggar på ett tuggomi så kommer också dina käkar i bättre rörelser.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-04-09 kl. 22:06.
Citera
2026-04-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Ja jag tror jag lider av det samt fettma

Har man inom sjukvården gjort någon form av en
Gastro-Intestinál undersökning för dig och för att sålunda
kunna konstatera om du besväras av Cólon Irritábile, det vill säga, [ IBS ] ... ?

Beträffande [ Lipídisma ] det vill säga, att vara överviktig, så har ett sådant kroppsfenomen och i största utsträckning sett med individens Tarm-Bakterier att göra, det vill säga, där Tarmfloran inte har en korrekt och tillfredsställande sammansättning av Tarm-Bakterier, vilket oftast leder till att individen besväras utav en övervikt.

Enligt ovan skrivet, så finns det oftast en lösning på ett sådan promlem som är konnekterat till ett övervikts-problem vilket betyder, att vikt-problemet kan avhjälpas med rätt sjukvårds-metod.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-04-09, 22:37
Medlem
Om det bara vore så enkelt att man lite snabbt kunde utesluta någon matvara och direkt få biofeedback att magen blir bra efter det.

Problemet är att det kan ta tid innan uteslutandet av en matvara man inte tål kommer ge en förbättring.
Och samma gäller åt andra hållet: det kan ta tid innan en problematisk matvara ger negativ effekt.

När man har IBD är det oerhört lätt att bli paranoid - risken finns att man hamnar i semi-psykos där man tror de flesta matvaror är problemet.
Speciellt när magen är i undantagstillstånd och bara av det faktumet reagerar dåligt även på annars bra matvaror som verkligen inte är ansvariga för grundproblemet.
Då är man illa ute.

Varje misstänkt mat måste hanteras som en misstänkt brottsling inför ett rättvist rättssystem: ge det tid att bedyra sin oskuld, men ge också åklagaren tid att bevisa skulden.
Ingen är immun mot dogmatisk livsfarligt uteslutande av allt som man på goda grunder inbillat sig är farligt.
Citera
2026-04-10, 05:33
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Har man inom sjukvården gjort någon form av en
Gastro-Intestinál undersökning för dig och för att sålunda
kunna konstatera om du besväras av Cólon Irritábile, det vill säga, [ IBS ] ... ?

Beträffande [ Lipídisma ] det vill säga, att vara överviktig, så har ett sådant kroppsfenomen och i största utsträckning sett med individens Tarm-Bakterier att göra, det vill säga, där Tarmfloran inte har en korrekt och tillfredsställande sammansättning av Tarm-Bakterier, vilket oftast leder till att individen besväras utav en övervikt.

Enligt ovan skrivet, så finns det oftast en lösning på ett sådan promlem som är konnekterat till ett övervikts-problem vilket betyder, att vikt-problemet kan avhjälpas med rätt sjukvårds-metod.

Mvh/@JokerMannen

Jag gjorde sikt röntgen igår
Citera
2026-04-11, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Jag gjorde sikt röntgen igår

[ Dator-Tomo-Grafi ] är en mycket bra och pålitlig undersöknings-metod vilken skapar tre-dimensionella
tvärsnitts-bilder av kroppens Viscerála organ-delar så som
också kropps-vävnader.

Det var verkligen mycket bra att du fick genomgå en sådan typ av kropps-undersökning inom sjukvården och, för att sålunda få kontrollerat om du har problem med något av dina inre organ-delar eller kropps-vävnader.

Mycket bra bilder framträder vid en sådan typ av kropps-undersökning och visar om individen har problem med till exempel: sina Njurar, Mjälten, Levern, Gallblåsan, Matstrupen, Magsäcken eller Tarmarna med mera.

Du får mer än gärna låta dig återkomma till tråden och berätta om vad undersökningen uppvisade vid analyseringen av dina kropps-organ och vävnader.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-04-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Om det bara vore så enkelt att man lite snabbt kunde utesluta någon matvara och direkt få biofeedback att magen blir bra efter det.

Problemet är att det kan ta tid innan uteslutandet av en matvara man inte tål kommer ge en förbättring.
Och samma gäller åt andra hållet: det kan ta tid innan en problematisk matvara ger negativ effekt.

När man har IBD är det oerhört lätt att bli paranoid - risken finns att man hamnar i semi-psykos där man tror de flesta matvaror är problemet.
Speciellt när magen är i undantagstillstånd och bara av det faktumet reagerar dåligt även på annars bra matvaror som verkligen inte är ansvariga för grundproblemet.
Då är man illa ute.

Varje misstänkt mat måste hanteras som en misstänkt brottsling inför ett rättvist rättssystem: ge det tid att bedyra sin oskuld, men ge också åklagaren tid att bevisa skulden.
Ingen är immun mot dogmatisk livsfarligt uteslutande av allt som man på goda grunder inbillat sig är farligt.

Beträffande just [ Cólon Irritábile ] det vill säga, [ IBS ] så har
i största utsträckning sett sådana individer med så kallade
[ Cólon-Irritábile-symptomer ] mycket ofta problem med den Tarm-bakteriella Serotonín-produktionen, vilket i sin tur leder till Dys-funktion med Tarm-motóriska rörelser.

[ Cólon Irritábile-symptomer ] växlar mellan en för låg
Neuronál Tarm-motorik till en för snabb-driven Neuronál Tarm-motorik, vilket leder till att individen antingen besväras utav [ Obstipátions-problem ] och, eller [ Diarré-problem ]

Högt intag av [ Lipíd-rika måltider ] resulterar i en fördröjd Magsäcks-tömning till Duodénum-regionen vilket kräver en hög nivå att Serotoníner från Tunntarmens så kallade
[ Kromaffina Epithel-celler ] för att sålunda kunna leda till en tillfredsställande Mat-spjälkning.

Eftersom [ Cólon Irritábile-individer ] i största utsträckning sett har problem med den Bakteriella Serotonín-produktionen ( både hos Tunntarmen och Grovtarmen ) så leder detta till en försämrad Mat-spjälknings-funktion vid intag av föda som är rikt på Lipíder.

Ju mer Lipíder som individen tillfört sin Magsäck, desto mer
[ Serotoníner ] krävs för att Mat-spjälkningen och den Enzymátiska Nutrit-nedbrytningen skall kunna fungera tillfredsställande samt för Lipíd-spjälkningen och, om inte, en tillräcklig mängd av Serotoníner finns tillgängliga inom Tunntarmen och Grovtarmen så leder det omedelbart till en försämrad Mat-spjälknings-process på grund av försämrade Tarm-motóriska rörelser.

Då Tarmarnas motóriska rörelser saktas ned på grund av
[ Serotonín-brist ] så leder det till Obstipátions-problem, det vill säga, att individen besväras av förstoppning.

När individer vilka besväras av [ Cólon Irritábile ] och som får besvär med [ Diarréer ] så beror sådant på vad som kallas för
[ Cell-Osmolalitet ] där cellernas [ Aqua-porin-kanaler ] inte fungerar tillfredsställande på grund av [ Serotonín-brist ]

Tarmarnas Bakteriella Serotonín-produktion är fullständigt avgörande för en normalt fungerande Gastro-Intestinál motorik och Mat-spjälkning, även ett flertal av kroppens
Spaltnings-Enzýmer är beroende av [ Serotoníner ]

[ Serotoníner ] är ämnen som styr många olika funktioner inom kroppen och då framför allt sagt, Tarmarnas Motóriska rörelser.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-04-11 kl. 08:54.
Citera
2026-04-11, 19:27
Medlem
Gutfeeling labs sibo test visade att jag har "läckande tarm" även blod i ett av 3 avföringstest så läkaren har skrivit remiss för koloskopi. Har även gått ner 10-12 kg på några månader men vet inte om det beror på att jag slutat med saroten då jag gick upp 16-18kg när jag åt det.
Citera
2026-04-11, 21:37
Medlem
Hur vet man att det rör sig om IBS när det inte finns någon test för att definitivt diagnostisera åkomman?

Enligt sjukvården så är IBS en symtomdiagnos baserad på särskilda kriterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in