2026-04-11, 18:48
Medlem
Lite relevant bakgrundsinformation:

1. I juni 2025 gick ett fönster sönder i min lägenhet.
2. Hyresvärden hävdar att jag har orsakat åverkan på fönstret och skickar en faktura.
3. Jag bestrider fakturan.
4. Efter att jag har bestridit fakturan skickar de vidare ärendet till inkasso.

Tingsrätten köper sedan hyresvärdens version med hull och hår, och dömer att jag t.o.m. skall betala inkassoavgiften på 180kr och dröjsmålsränta - trots att jag bestred den ursprungliga fakturan innan förfallodatumet.

Har tingsrätten agerat korrekt? Ska verkligen hyresvärden ha rätt till inkassoavgiften och dröjsmålsräntan om de vinner målet? Jag ska väl inte behöva betala inkassoavgiften och dröjsmålsränta när jag bestred fakturan innan förfallodatumet?
Citera
2026-04-11, 18:54
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025

2. Hyresvärden hävdar att jag har orsakat åverkan på fönstret och skickar en faktura.

Tingsrätten köper sedan hyresvärdens version med hull och hår, och dömer att jag t.o.m. skall betala inkassoavgiften på 180kr och dröjsmålsränta - trots att jag bestred den ursprungliga fakturan innan förfallodatumet.

Har tingsrätten agerat korrekt? Ska verkligen hyresvärden ha rätt till inkassoavgiften och dröjsmålsräntan om de vinner målet? Jag ska väl inte behöva betala inkassoavgiften och dröjsmålsränta när jag bestred fakturan innan förfallodatumet?
Ja du ska betala sen bestrida.
Citera
2026-04-11, 18:57
Medlem
Ja du ska betala avgiften om domstolen har bestämt det. Att bestrida ett inkassokrav betyder inte att du inte ska betala avgifter. Annars hade väl alla bestritt fakturor, låta allt gå till domstol och sen bara betala ursprungsbeloppet.

Betala dina fakturor istället så slipper du avgifter. Försök inte slingra dig. Ta ditt ansvar istället.
Citera
2026-04-11, 19:03
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Ja du ska betala avgiften om domstolen har bestämt det. Att bestrida ett inkassokrav betyder inte att du inte ska betala avgifter. Annars hade väl alla bestritt fakturor, låta allt gå till domstol och sen bara betala ursprungsbeloppet.

Betala dina fakturor istället så slipper du avgifter. Försök inte slingra dig. Ta ditt ansvar istället.
Du har full rätt att hålla inne betalningen om du har rätt. Problem här är att ts förlorade rättegången. Du kan antingen betala den eller överklaga. Vinner du överklagsen då kan de inte ta ut avgifterna heller.
Citera
2026-04-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266

Min uppfattning är att det är ett brott mot god inkassosed att skicka en tvistig faktura till inkasso. Men detta stämmer alltså inte?
Citera
2026-04-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Du har full rätt att hålla inne betalningen om du har rätt. Problem här är att ts förlorade rättegången. Du kan antingen betala den eller överklaga. Vinner du överklagsen då kan de inte ta ut avgifterna heller.

Det handlar om ett småmål på totalt ~5000kr, inklusive alla avgifter.

Om jag väljer att överklaga till hovrätten, kan det bli mycket dyrt för mig då om jag förlorar där med? Överväger att överklaga, men vill inte riskera en allt för stor ekonomisk smäll.

Jag känner mig besviken på tingsrätten som köpte hyresvärdens och fastighetsskötarens version rakt av, trots att fastighetsskötaren är jävig och jag påpekade detta.
Citera
2026-04-11, 19:12
Medlem
DauXs avatar
Bestred du även fakturan som skickats till inkasso eller enbart den första?
Citera
2026-04-11, 19:14
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:

Eftersom tingsrätten har bedömt att du ska betala är det ekvivalent med att du borde ha betalat allt från början, inklusive inkassoavgift och dröjsmålsränta. Att du bestred kostnaden ändrar inte det.
Citera
2026-04-11, 19:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Hur då?

Det är viktigt att man bestrider på rätt sätt om det ska ses som en bestridan.
Citera
2026-04-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Bestred du även fakturan som skickats till inkasso eller enbart den första?

Jag bestred samtliga fakturor, inklusive inkassofakturan.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hur då?

Det är viktigt att man bestrider på rätt sätt om det ska ses som en bestridan.

Jag skickade ett brev där jag bestred fakturan som jag undertecknade med min namnteckning samt datum.

Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Eftersom tingsrätten har bedömt att du ska betala är det ekvivalent med att du borde ha betalat allt från början, inklusive inkassoavgift och dröjsmålsränta. Att du bestred kostnaden ändrar inte det.

Okej, Så det är i praktiken bara ett brott mot god inkassosed om den som skickar fakturan till inkasso sedan också förlorar i tingsrätten? Jag trodde att det inte var tillåtet att skicka en tvistig faktura till inkasso, men det är alltså okej i vissa fall?
Citera
2026-04-11, 19:33
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:

Jag skickade ett brev där jag bestred fakturan som jag undertecknade med min namnteckning samt datum.

Okej, Så det är i praktiken bara ett brott mot god inkassosed om den som skickar fakturan till inkasso sedan också förlorar i tingsrätten? Jag trodde att det inte var tillåtet att skicka en tvistig faktura till inkasso, men det är alltså okej i vissa fall?
Det är alltid okej att skicka vidare till inkasso. Tro inte du slipper undan bara för du bestrider. Gör om gör rätt
Citera
2026-04-11, 19:33
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:

Det sistnämnda är lite juridiskt finlir kring huruvida man har bestridit fakturan på saklig grund eller inte. Helt klart står att det inte räcker att enbart bestrida fakturan. Om man däremot motiverar det kan det anses vara mot god inkassosed. Men tingsrätten har i ditt fall inte tyckt det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in