2026-04-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Han är ingen extra. Han är en etablerad person i Cs liv som hon kallar pappa. Det kommer ju inte förändras.
Ja C kallar honom pappa men inte domstolen dom kommer bara nämna honom vid namn .
När det kommer till stora C i deras termer är han en extra vuxen i Cs liv .
A kommer vara den biologiska pappan och dom kommer benämna honom pappa till C . Inget du el jag el någon annan göra något åt .
C kommer förmodligen kalla V " pappa" då hon inte vet något annat
Men vill C säga pappa till A så får inte N gå in och styra och säga det är inte din pappa det är att vilseleda barnet och kan gå under Umgängessabotage som har tagits upp flera ggr

Han får ej heller gå in och bestämma över C när det kommer till frågor som kan uppstå vid förskola , läkarbesök mm
Men däremot får han finnas till som stöd för C
Senast redigerad av Famlove 2026-04-11 kl. 19:11.
Citera
2026-04-11, 19:11
Medlem
Märkligt att V redan är en sån etablerad pappa till C. De ses väl knappt och V och N har väl inte varit tillsammans så länge. Löjligt!!! Det är ju N och J som hejar på att C ska säga pappa så att det kommit självmant är ju bara patetiskt 🙄
Citera
2026-04-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalen78
Märkligt att V redan är en sån etablerad pappa till C. De ses väl knappt och V och N har väl inte varit tillsammans så länge. Löjligt!!! Det är ju N och J som hejar på att C ska säga pappa så att det kommit självmant är ju bara patetiskt 🙄
Exakt ! Och kan man bevisa att dom påverkat och vilselet barnet till detta så är detta absolut inget positivt!
N ska se till att C känner sig trygg och stabil inför träffarna med A får ej prata negativt el nedlåtande utan vara helt neutral lika så åt andra hållet.
Nä det är ett konstigt uttryck på någon som aldrig knappt ser sin fam el bor ihop med sin fam utan lever som särbo / giftbo då man har 3 separata bostäder just nu Karlstad Ekerö och Ns egna hus
Citera
2026-04-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Famlove
Ja C kallar honom pappa men inte domstolen dom kommer bara nämna honom vid namn .
När det kommer till stora C i deras termer är han en extra vuxen i Cs liv .
A kommer vara den biologiska pappan och dom kommer benämna honom pappa till C . Inget du el jag el någon annan göra något åt .
C kommer förmodligen kalla honom pappa då hon inte vet något annat
Men vill C säga pappa till A så får inte N gå in och styra och säga det är inte din pappa det är att vilseleda barnet och kan gå under Umgängessabotage som har tagits upp flera ggr

Han får ej heller gå in och bestämma över C när det kommer till frågor som kan uppstå vid förskola , läkarbesök mm
Men däremot får han finnas till som stöd för C

Nu är inte tvisten mellan V och A, den är mellan N och A.
Däremot kommer V benämnas som ”En person som står barnets särskilt nära”. Och det är utifrån att han är exakt just en person som står barnet särskilt nära”.

Ja, V har ingen juridisk rättighet att styra över C med skola och läkarbesök som du säger. Konstigt vore ju om det var så. Tror inte det är något han överhuvudtaget ens funderat på. Däremot bollar nog N sina tankar med honom. Vilket hon har all rätt till både nu och sen. Samma gäller ju även för A i dagsläget och vad jag tror kommer det alltid se ut så.
Citera
2026-04-11, 19:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalen78

Precis vad jag skulle säga själv
O att hon kallar V pappa är inget som kom naturligt eller något C kom på utan präntades av N och J . Precis som hans föräldrar ska vara farmor o farfar ! Helt galet
Citera
2026-04-11, 19:34
Medlem
Citat:
Nu är inte tvisten mellan V och A, den är mellan N och A.
Däremot kommer V benämnas som ”En person som står barnets särskilt nära”. Och det är utifrån att han är exakt just en person som står barnet särskilt nära”.

Ja, V har ingen juridisk rättighet att styra över C med skola och läkarbesök som du säger. Konstigt vore ju om det var så. Tror inte det är något han överhuvudtaget ens funderat på. Däremot bollar nog N sina tankar med honom. Vilket hon har all rätt till både nu och sen. Samma gäller ju även för A i dagsläget och vad jag tror kommer det alltid se ut så.
Det vet jag oxå men jag svara på din fråga
Då du skrev :
" Hur tänker du dej att snacket skulle gå i en domstol !! Ja självklart är V en person som står C nära men dom kommer ej nämna han vid domstol då det är ej han det gäller utan N Och A + C .

Det ända dom kan ha nämnt att han är Ns man och sin systers pappa en extra person i Cs närhet . Dom kommer inte ta med hans personliga åsikter el Ns .
Utan det kommer enbart bara vara fokus på A och C I detta fall då det är dom det berör och N
Inget av detta berör V då han ej har något Biologiska band .
Citera
2026-04-11, 19:38
Medlem
Citat:
Det är inget negativt att ett barn kallar en närvarande person för pappa.
Det är inte titeln till vem ett barn ska kalla eller kallar pappa en tvist handlar om.
Däremot ses det som negativt om en biologisk pappa efter flera år börjar tjafsa och ställa krav i en tvist. Det ser domaren som att han lägger mer energi på att förlänga konflikten än att få chansen till en god relation till sitt barn och barnets bästa.

Vad jag vet så är ju N för en relation mellan C och A.
Hur tänker du nu ???. Så en biologisk pappa får inte ställa några krav el föra en talan i en tvist ? Var det sjukaste jag hört vet du vad en vårdnadstvist är för något och hur den går till ?
Citera
2026-04-11, 19:41
Medlem
Citat:
Det vet jag oxå men jag svara på din fråga
Då du skrev :
" Hur tänker du dej att snacket skulle gå i en domstol !! Ja självklart är V en person som står C nära men dom kommer ej nämna han vid domstol då det är ej han det gäller utan N Och A + C .

Det ända dom kan ha nämnt att han är Ns man och sin systers pappa en extra person i Cs närhet . Dom kommer inte ta med hans personliga åsikter el Ns .
Utan det kommer enbart bara vara fokus på A och C I detta fall då det är dom det berör och N
Inget av detta berör V då han ej har något Biologiska band .
Ja jag ställde frågan då jag undrade hur hon tänkte att snacket skulle gå?
V kommer omnämnas så som jag sa. Och tvisten handlar ju inte om vem som är pappa. Inte ens vem som är biologisk pappa då det redan är klart.
Jo men gud, han kommer absolut komma till tals. Hans åsikter tas med i vårdnadsutredningen som familjerätten håller i. Dom vill lämna över en full bild till domstolen av barnets situation.
Citera
2026-04-11, 19:46
Medlem
Citat:
Hur tänker du nu ???. Så en biologisk pappa får inte ställa några krav el föra en talan i en tvist ? Var det sjukaste jag hört vet du vad en vårdnadstvist är för något och hur den går till ?
Jag skrev inte att han inte FÅR ställa krav. Jag skrev att om en som inte har någon etablerad roll i ett barns liv och aldrig haft börjar med att ställa krav ser domstolen som negativt. Det brukar tolkas som att han vill ”få rätt” mer än till barnets bästa.
Citera
2026-04-11, 19:54
Avstängd
Citat:
Jag skrev inte att han inte FÅR ställa krav. Jag skrev att om en som inte har någon etablerad roll i ett barns liv och aldrig haft börjar med att ställa krav ser domstolen som negativt. Det brukar tolkas som att han vill ”få rätt” mer än till barnets bästa.
Undra vart V tog vägen ?
O semestern lär ju va i fara eller åker de utan honom måntro för flyga med det där syndromet är Big No !
Citera
2026-04-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LovisP
Undra vart V tog vägen ?
O semestern lär ju va i fara eller åker de utan honom måntro för flyga med det där syndromet är Big No !
Vart tänkte dom flyga? Och när?
Ja det är ju antingen eller då. Brukar bli antingen eller om nån är sjuk oftast.
Glöm inte att det är MIN tydliga gissning om syndromet.
Senast redigerad av Josefsmaria66 2026-04-11 kl. 20:02.
Citera
2026-04-11, 20:03
Avstängd
Citat:
Vart tänkte dom flyga? Och när?
Ja det är ju antingen eller då. Brukar bli antingen eller om nån är sjuk oftast.
Glöm inte att det är MIN tydliga gissning om syndromet.

Ja det var ju du som hintade om en gemensam familje semester
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in