2026-04-11, 13:39
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Kvinnor är psykiskt starkare inom sina områden (sociala, familjeliv, graviditet) medan män är psykiskt starkare inom fysiska områden (smärta, uthållighet, arbete).

Jag håller med - dom är okänsliga och känsliga för olika (men även samma) problem.
Citera
2026-04-11, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Oftast beskrivs det som att en man är psykiskt starkare än kvinnor baserat på att mannen är muskulärt starkare.

Men jag har funderat på om det är tvärtom.

Är män psykiskt svagare än kvinnor?
Tycker alla har svagt psyke. Alla utom jag
Citera
2026-04-11, 13:49
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Oftast beskrivs det som att en man är psykiskt starkare än kvinnor baserat på att mannen är muskulärt starkare.

Vet inte om det ligger något i det men det sägs att män över lag kan vara sämre på att be om hjälp och att de inte har lika många nära relationer. Kunna be om hjälp och ha nära relationer lär vara skyddande mot psykisk ohälsa.
Citera
2026-04-11, 13:54
Medlem
Soneking1s avatar
Citat:

Nope
Citera
2026-04-11, 14:07
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du behöver definiera exakt vad du menar med "psykiskt svagare", för att man ska kunna ge dig ett vettigt svar.

Att hantera svårigheter i livet på ett sämre sätt. Det är det jag menar med att vara psykiskt svagare.

Min egen observation är att kvinnor är psykiskt starkare än män.

Jag är man och har ofta varit psykiskt svagare än kvinnor men ofta inbillat mig att jag varit psykiskt stark.
Citera
2026-04-11, 14:08
Medlem
-Yee-Naaldlooshii-s avatar
Citat:

Kvinnors beteende under våldsamma situationer i samhället samt krig och konflikter bevisar att det inte är så.
Citera
2026-04-11, 14:10
Medlem
Citat:

Hur definierar du psykisk styrka ? Jag kan tänka mig 3-4 mätbara drag som passar in där.
Kvinnnor.är generellt mer neurotiska än män.
Men det finns andra drag som är annorlunda.
Citera
2026-04-11, 14:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Att hantera svårigheter i livet på ett sämre sätt. Det är det jag menar med att vara psykiskt svagare.

Min egen observation är att kvinnor är psykiskt starkare än män.

Jag är man och har ofta varit psykiskt svagare än kvinnor men ofta inbillat mig att jag varit psykiskt stark.

Du behöver fortfarande definiera vad du menar med att "hantera" svårigheter.

Men om jag gör min egen tolkning och utgår från att du menar "emotionell instabilitet / tendensen att uppleva negativa känslor" så säger forskningen att kvinnor har mer av detta än vad män har. Så du har fel, det är tvärtom. Kvinnor har i genomsnitt en mindre emotionellt stabil personlighet än vad män har.
Citera
2026-04-11, 15:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Män är inbördes mer olika än kvinnor. Dvs du kommer finna fler män som är nervvrak än kvinnor, men också fler män som är mer psykiskt stabila. Är det ett genomsnitt du vill ha? Har du nån fundering om vilket område - att förtränga saker som skett, att hantera vardagen löpande, eller att hantera extrema situationer, etc?
Citera
2026-04-11, 16:30
Medlem
McCarthy01s avatar
Inom vissa områden. En man blir nog för det mesta mer sårad och benägen till självdestruktivt beteende av att bli lämnad av en kvinna han älskat, medan kvinnor ofta kan "borsta av sig dammet" och gå vidare utan att påverkas nämnvärt, förutom kanske en kortare period, om en man lämnar henne.

I övrigt är kvinnor ofta tydligt mer labila och irrationella i sina reaktioner och beteenden, och den strörsta triggern tycks vara bland annat när en man inte delar kvinnans åsikter.
Citera
2026-04-11, 17:30
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
"Det finns väldigt tydliga skillnader mellan kvinnor och män när det kommer till stressrelaterade sjukskrivningar. Av de 46 624 personer som i december var sjukskrivna på grund av stress i Sverige var 36 730 kvinnor, motsvarande 79 procent."

Ja kvinnor är mentalt starkare 80% av dom är det när de sjukskriver sig och belastar vår välfärd

En myra är mer mentalt starkare än de här jävla packet

Kvinnor är mentalt veka missfoster låt dom inte lura dig att tro något annat för att resultatet av verkligheten ljuger inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Jo något som tyder på det är statistiker.
- 5000 fler män än kvinnor bor på gruppboende.
- 93% män i fängelse och 7% kvinnor.
- 85-90% män sitter inlåsta i rättspsykiatrin.
- Färre män på högre utbildningar.

Förstår inte samhällets förtjusning i att ha en massa män ,när de ställer till så mycket problem.

Män behöver tas om hand och man borde inte eftersträva att man ska ha fler kvinnor än män.

Ytterligare tvist är att män i högre utsträckning ha kvinnor för att sköta sig och må bra. Skrämmande många kvinnor uppger att de mår bättre som singlar och det är väl också något som forskning pekar på.
Citera
2026-04-11, 17:45
Medlem
Citat:

Män är svagare. Det är därför fler män begår självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in