2026-04-11, 16:41
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är inte så att "de hjälper till". Det är helt enkelt amerikanska flottan som kollar läget. Iranska Fars sade dessutom att jagare (i plural), som inte kan röja minor, hade observerats. USA säger att de röjer minor (det låter ju humant och bra), men framför allt är de där för att visa flagg. Typ "Vi äger också sundet".

De fartyg som jag tror kan komma ifråga för dagens verksamhet är Canberra, ett LCS som förvisso är optimal för minröjningsuppgifter. Hon har legat i Bharein under kriget. Dessutom tror jag att hon åtföljs av jagarna Delbert D Black (också hon från Bahrein) och Jason Dunham (som legat i Abu Dhabi).

Alltså hjälper "världen", mao städar upp oredan dom har hjälpt till att skapa.

Denna manöver gör att jag faktiskt tror att Iran kommer få en bra deal av USA idag, och att detta skådesspel är en del i att börja städa upp Trumps rykte.

Kan absolut tänka mig att detta är en tyst del av avtalet. "Okej, ni får som ni vill men då måste vi få visa upp oss militärt i sundet närmaste dagarna". Enklaste förklaringen till "varför just idag?" är självklart att just idag pågår förhandlingen och dealen ska ingås, och Trump är en showman ut i fingerspetsarna.

Nu går det i brallan på hela MAGA-crowden och han kan använda det som avledningsmanöver.
Citera
2026-04-11, 16:42
Avstängd
Citat:
Nej. Det är inte "lätt" att sänka två jagare som understödjer varandra. Hur skulle det gå till, menar du?

Jo vill dom så kan det.. märkligt dock att USA provocerar såhär när de äntligen är fredssamtal idag.
Citera
2026-04-11, 16:47
Medlem
Citat:
Nej. Det är inte "lätt" att sänka två jagare som understödjer varandra. Hur skulle det gå till, menar du?

Hela sundet är en idealisk "kill zone" för landbaserade vapen.

Iran har hundratals om inte tusentals med Sjömålsrobotar längst hela kusten i bunkrar och gångar i bergen.

Sedan har de nästan oändligt med drönare i olika slag de kan köra svärmattacker eller dylikt samtidigt som de skjuter sjömålsrobotar , tror dagens fartyg även om det är amerikanska inte har en chans emot dessa.
Citera
2026-04-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jo vill dom så kan det.. märkligt dock att USA provocerar såhär när de äntligen är fredssamtal idag.

Tror inte det är en provokation. Antingen är det en del av dealen, så att the spin doctors ska ha något att jobba med (Bannon är ju en mästare på denna typ av dramaturgi exempelvis) eller så är det någon form av plan som sätts i verket under pågående förhandling, i.e. man utnyttjar förvirringen är ledarskapet är borta.

Lutar klart mer åt att det förstnämnda är mer troligt, men vi vet inte förrän det släpps mer information om den eventuella överenskommelsen. Sen får man också betrakta det fortsatta spelet nästkommande dagar.

Det är en sida svältfödd på filmiska succér i kriget so far, så jag tror det är en sån grej.
Citera
2026-04-11, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Tror inte det är en provokation. Antingen är det en del av dealen, så att the spin doctors ska ha något att jobba med (Bannon är ju en mästare på denna typ av dramaturgi exempelvis) eller så är det någon form av plan som sätts i verket under pågående förhandling, i.e. man utnyttjar förvirringen är ledarskapet är borta.

Lutar klart mer åt att det förstnämnda är mer troligt, men vi vet inte förrän det släpps mer information om den eventuella överenskommelsen. Sen får man också betrakta det fortsatta spelet nästkommande dagar.

Det är en sida svältfödd på filmiska succér i kriget so far, så jag tror det är en sån grej.

baserat på dina tidigare poster , tex de som gjorts i närtid. tror du att du har helt fel även i denna post, eller totalt helt jävla fel.

för det verkar som att ameriknarna kan köra sina krigsfartyg genom sundet, och iran. ja de har naturligtvis inga krigsfartyg, men oförmåga att ens slå mot de som total ödelaggt dem, slaktat deras ledarskiskt och heliga man.

antigen är det bara rumpnissar kvar i iran, eller så är de helt tillintegjorda....
Citera
2026-04-11, 17:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
En hel massa "ryssbotar" (alltså inte iranier, kommunister, woke-maga) på X har idag enats om att den amerikanska passagen skulle vara en "provokation".

Men hur kan den vara det? Vapenvila råder ju och sundet är öppet för fri passage. Vem som helst kan passera, även amerikanska krigsfartyg. Det är ju inte så att de beskjuter iranska sardinfiskare.
Citera
2026-04-11, 17:05
Medlem
Amerikanska flygplansförluster visualiserade under Operation Epic Fury
Här är alla kända amerikanska flygplansförluster under det nästan sex veckor långa kriget med Iran.
https://www.twz.com/air/operation-epic-fury-u-s-aircraft-losses-visualized
Citera
2026-04-11, 17:06
Medlem
Citat:

från tidigare diskussioner kring "de kan visst minera sundet", så kan troligtvis spökskeppet "butfuck-aisha-9" med sin spökkapten ali-toyya sänka jagarna i samband med att den genomför minering.

men det kommer vi ju givetvis inte få se.... becuse reasons....
Citera
2026-04-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
baserat på dina tidigare poster , tex de som gjorts i närtid. tror du att du har helt fel även i denna post, eller totalt helt jävla fel.

för det verkar som att ameriknarna kan köra sina krigsfartyg genom sundet, och iran. ja de har naturligtvis inga krigsfartyg, men oförmåga att ens slå mot de som total ödelaggt dem, slaktat deras ledarskiskt och heliga man.

antigen är det bara rumpnissar kvar i iran, eller så är de helt tillintegjorda....

Varannan vatten slö, varannan vatten.

Begriper inte ens vad du skriver längre. Du började svagt imorse, och sen har det bara gått utför.

Vad menar du att jag har haft fel om? Senaste igår gav jag uttryck för ståndpunkten att jag absolut tror att USA kan kontrollera sundet för militärt bruk. Det är inte det militära bruket som är problemet nu dock, utan det kommersiella.

Iran skiter väl i att det blåser runt lite krigsskepp där i sundet, för vad skulle dom skeppen kunna göra ändå? Strategiskt meningslöst att försöka stoppa det. Om det däremot kommer en osanktionerad oljetanker smäller det direkt.

Det är liksom inga svårare logiska resonemang som behövs för att förstå det. För svåra för dig dock.
Citera
2026-04-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Amerikanska flygplansförluster visualiserade under Operation Epic Fury
Här är alla kända amerikanska flygplansförluster under det nästan sex veckor långa kriget med Iran.
https://www.twz.com/air/operation-epic-fury-u-s-aircraft-losses-visualized

wow. det är väldigt få i jmf med gulf kriget. verkar som skillnaden mellan amerikanska/väst motmedel och ryska AA förmåga (eller kör iransk sånt temu-skit från kina som venuzela hade?) typ 1/10 del om man räknar på totalen under den första månaden av resp krig.
Citera
2026-04-11, 17:11
Avstängd
Citat:
En hel massa "ryssbotar" (alltså inte iranier, kommunister, woke-maga) på X har idag enats om att den amerikanska passagen skulle vara en "provokation".

Men hur kan den vara det? Vapenvila råder ju och sundet är öppet för fri passage. Vem som helst kan passera, även amerikanska krigsfartyg. Det är ju inte så att de beskjuter iranska sardinfiskare.

Det är stor skillnad på civila lastfartyg och amerikanska militärfartyg. Hur tror du själv att USA hade reagerat om iranska fartyg seglade in i Mexikanska golfen, precis utanför USA:s kust, efter att tidigare ha hållit sig borta? Mitt i fredssamtalet..
Citera
2026-04-11, 17:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekony
Hela sundet är en idealisk "kill zone" för landbaserade vapen.

Iran har hundratals om inte tusentals med Sjömålsrobotar längst hela kusten i bunkrar och gångar i bergen.

Sedan har de nästan oändligt med drönare i olika slag de kan köra svärmattacker eller dylikt samtidigt som de skjuter sjömålsrobotar , tror dagens fartyg även om det är amerikanska inte har en chans emot dessa.

Du är en mycket naiv människa. Sjömålsrobotar kan två jagare i samverkan hantera tämligen lätt. Iranierna har drönare, men inga "drönarsvärmar". Dessa är det i o f s svårare att försvara sig mot, men om någon enstaka drönare skulle träffa, så slås ju inte en jagare automatiskt ut bara för det. Den enda risk jag kan tänka mig, som vore riktigt farlig, vore "sjödrönare" av den typ som Ukraina använt för att neutralisera den ryska Svarta havsbotten. Men jag tror inte att Iran har tillgång till dylika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in