2026-04-11, 11:14
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nä det får du allt leta upp själv, Det finns nästintill oändligt många clips på det. Ett tips är att kolla gärna på någon US källa, inte iransk eller annan sida som har vit arabisk text mot en svart flagga. Om du känner att det är lite över dina internetkunskaper så finns det faktiskt tjänster i bla Indien som kan hjälpa till med internetsökningar mot en liten summa. Det är nog väldigt välinvesterade pengar för din del kan tyckas.
Ok så du hittade på allt ihop! Då vet vi...
Citera
2026-04-11, 11:15
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Varför säger du då följande:"Det är inte den listan som cirkulerat här i forumet eller bland media"

Vad är det du behöver hjälp med att tolka? Bra att du räckte upp handen när det blev svårtolkat för dig förresten.
Citera
2026-04-11, 11:15
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
iran kan givetvis likställa usa med hela världen om de så vill, men det är ganska så korkat av dem. Inget annat land deltar aktivt i kriget, och så bör rimligtvis iran vilja att det så förblir (men nu är iran bevisligen en terroriststat så de resonera inte på ett vettigt sätt). Men genom att attackera alla andra länder så kan de tvinga in andra länder in i kriget. Att ingen har svarat än är egentligen det obegripliga.

Det du skriver är helt enkelt inte sant.

Israel deltar inte bara, de är en fullvärdig krigspartner som attackerar Iran sida vid sida med USA. Dessutom assisterar en rad andra länder aktivt med baser, logistik, underrättelser, luftförsvar och ekonomi. Qatar (Al Udeid), Saudiarabien (Prince Sultan), Förenade Arabemiraten (Al Dhafra), Bahrain (US 5th Fleet), Kuwait, Jordanien (Muwaffaq Salti) samt Storbritannien som ställt upp med baser (bl.a. Diego Garcia och Akrotiri) och militära tillgångar.

De flesta av dessa länder påstod offentligt att de inte skulle låta USA använda deras territorium för anfall, men i praktiken blev de just det, amerikanska hangarer och plattformar. När Iran slår tillbaka mot de baser som används för att bomba dem är det inte ”att attackera hela världen”. Det är ett svar mot dem som aktivt understödjer angriparen.

Att kalla Iran för ”terroriststat” medan man blundar för allt detta är djupt ohederligt. Begreppet ”terrorism” blir tyvärr ganska meningslöst när det numera bara är en politisk stämpel och lista som USA och Israel sätter upp och listar alla som står upp emot dem. Samtidigt som både USA och Israel själva stöttar och har stöttat väpnade grupper och proxies (terrorister) när det passat deras intressen.

Med objektiva kriterier (systematiska övergrepp mot civila, utomrättsliga avrättningar, ockupation, statsunderstödda lönnmord och kollektiv bestraffning) är det snarare Israel som kvalar in på de flesta objektiva kriteria för en terroriststat. Men tack vare USA:s beskydd och veto-makt i FN slipper de konsekvenserna. Det är inte princip, det är maktpolitik.

Din bild av att den som blir våldtagen sparkar, slår och använder pepparspray, och råkar träffa en åskådare som står och hejar på våldtäktsmannen, är ingen ”attack”. Det är självförsvar. Att kalla det för något annat är ett försvar av våldtäktsmannen, inte av åskådaren.

Iran försöker inte starta krig med hela världen. De försöker överleva ett krig som USA och Israel startat, med hjälp av en handfull lakejstater som nu själva tvingas ta konsekvenser av att ha lagt sig platt för imperiet.
Citera
2026-04-11, 11:16
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Måste tyvärr meddela dig om att den där listan som släpptes strax efter tillkännagivandet om "vapenvila" är något Iran själva spred ut av olika anledningar. Den har absolut ingenting med vad som diskuterades eller vad man kom överens om.

Förstår att din dag måste börjat lite mörkt här nu om du inte kände till detta? Det är ju trots allt rätt välkänt sedan länge, fast en del verkar missa ett och annat.

Israel ska ju inleda förhandlingar med Libanon, har du missat det med?

Jag kan bara upprepa det jag skrev om Trumps info om att Irans tiopunktslista enligt honom ska ligga till grund för förhandlingarna.

Varför ska Israel förhandla med Libanons regering? Utveckla syftet! Det är Hizbolla de för krig med.
Citera
2026-04-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Allt är ju relativt. Landets ekonomi idag är helt körd i botten m hyperinflation och återuppbyggnaden kommer att kräva enorma resurser. Dessutom står landet inför en miljökollaps där det inte ens finns dricksvatten till befolkningen

Om vi teoretiskt utgår från att kriget är slut nu iom att ett avtal skrivs under i Islamabad så kommer regimen först att få brottas med inhemsk opposition. Regimen kan aldrig bli vad den var eftersom folket är väckt. Det finns nu både vapen och grupper inom Iran som inifrån bekämpar regimen. Dessutom kommer varje eftergift i ett avtal att ses som ett svaghetstecken. Det finns grupper inom regimen som anser att de som vill förhandla är förrädare och risken för maktkamp är stor. Eftersom den här regimen per definition inte kan reformera sig kommer varje förändring att ses som ett nederlag, en svaghet. Den kan helt enkelt inte ändra på sig.

Militärt är man ordentligt försvagad, flottan är borta, likaså flygvapnet, radar o kommunikation, militärförläggningar och inte minst missiler och dess uppskjutningsramper. Där lär alla "inkomster gå åt för att bygga upp igen. Kärnvapen är bara att glömma.

Sanktioner lär inte heller tas bort då regimen dödat sådär 50k av civila demonstrerande medborgare

Låt säga att regimen överkommer dessa problem. Kortsiktigt kan man då tjäna på att ta tullar på fartygen i Hormuz men man förlorar i anseende och omvärlden är inte status quo. Då bygger omvärlden bort beroende av Hormuz om några år och Iran står där ensamt utan inkomster med sina förrådda grannländer som minns Irans svek.

Ett fritt Iran däremot skulle ha alla möjlighet er att blomstra ekonomiskt och inte bara bli en regional utan global stormakt. De skulle locka investerare från hela världen och landet har potential att bli ett gigantiskt turistland. Sannolikt skulle Iran följa samma utveckling som tex Spanien efter Francos fall men på steroider. Framtiden skulle då vara så ljus för iranierna att de skulle vara tvungna att bära solglasögon inomhus.

Ja den här regimen är körd. Frågan är bara när den faller.
Jag tror det kommer gå fort för Trump lär börja kriget igen efter de 2 veckorna är över.
Citera
2026-04-11, 11:18
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Bombar han inte mer tills Iran kapitulerar och öppnar Hormuz om det nu är möjligt, kommer Trump att framstå som den jubelidiot han är på riktigt.
Tror inte att pajasarna USA skickat till Pakistan kan få till nåt vettigt avtal.....

Iran öppnar inte Hormuzsundet för att USA bombar, som vi ju sett. Hormuzsundet är Irans trumfkort. Liksom sundet mot Röda havet som Irans kompisar Huthies kan spärra - som de gjort tidigare.
Citera
2026-04-11, 11:19
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Varför säger då Trump själv att man ska utgå från Irans lista?
Det verkar som du sitter och drar saker ur röven?

Iran har presenterat ett tiopunktsprogram som Trump tyckte var en "bra utgångspunkt för förhandlingar".

Innehållet i detta program är inte känt.

I samband med detta presenterade Irans UD ett annat tiopunktsprogram fullt med ett antal absurda punkter som att Iran skulle kunna fortsätta sin urananrikning, ha suveränitet över Hormuz, att USA skulle dra sig tillbaka från baser i MÖ, etc.

Det är detta falska tiopunktsprogram som har valsat runt i media och fortfarande spökar här. Det falska tiopunktsprogrammet presenterades av propagandistiska skäl för att ge världen intrycket av att det är Iran som sätter agendan och att USA har vikit ned sig fullständigt

När Vita Huset ombads att kommentera detta falska tiopunktsprogram så fick världspressen rådet att "kasta det på soptippen": https://m.youtube.com/watch?v=7OM1njVxlvQ
Citera
2026-04-11, 11:20
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Att bygga pipelines tar tid och förflyttar bara problemet. Problemet är att iran beter sig som en terroriststat och en lång pipeline kan vara svår att försvara, och det andra sundet är inte riskfritt heller. Dessutom är det dyrare. Men visst bör det byggas ut, om inte annat som ett komplement.
Vi kanske ser andra saker som inte jag sett.

Men vi ser att Gulf länderna vill samarbeta med nya pipelines.

Saudiarabien har ju redan en som går tvärs över landet och ägs av en jätte på oljemarknaden. Som jag förstår det har inte den gått på full kapacitet innan kriget. Men gör det nu.

Men som du är inne på sitter houthi på andra sidan. Det är väl därför man pratar om att bygga till Europa, genom Omar och om jag minns rätt är väl Israel inne på att man kan bygga igenom dem.

Det tar naturligtvis tid.

Men man har ju ändå kunnat leda om en del redan nu genom sudiarabien.

Min poäng var att när Iran hotar sundet, bli konsekvensen som vi nu ser nya samarbeten där inte Iran är inkluderade. Samarbeten som kan leda oljan genom Europa och Israel. Jag tror att man drar lärdom av situationen och i framtiden kommer gulf länderna vara mindre beroende av sundet, tack vare denna händelse.

Sedan tänker jag att Gulf länderna helt skulle kunna ta över säkerhetsansvaret för sundet tillsammans. Men där är vi inte ännu.

Jag tror på ett allt mer Isolerat och irrelevant Iran, så länge regimen fortfarande styr. Jag har sett att andra i tråden istället tror att Iran ska bli en stormakt i regionen. Men jag är övertygad att samarbete är det som gör länder att växa och bli starka inte att hota sig fram.
Citera
2026-04-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Här är du väldigt selektiv med hur långt din logik stäcker sig, och applicerar den endast pp Iran. Logiken i sig är inte fel, men du använder den ytterst oärligt.

Den starkaste dikterar villkoren. Det har Trump tydligt stipulerat under senaste året, framförallt gällande tarifferna och Grönland. Är du starkast så behöver du inte lyssna. Du KAN lyssna, men du behöver inte. Mindre nationer får i slutändan foga sig, oavsett vad dom tycker.

Svår TDS? skillnaden är ju dina fantiser gällande trump och grönland (mm) förblir fantasier, medans iran tänt eld på fartyg (thailändskt bla....)

men förhoppningsvis får vi en medecinsk forskning på fenomenet TDS tids nog...

Citat:
Hybrisen grep tag i honom, Israel utnyttjade den, Iran synade bluffen. Iran gör absolut INGENTING som USA själva inte har hållit på med senaste året. Och där i ligger briljansen. Dom använder USAs metoder mot dom, och tvingar in amerikanerna i ett hörn. Vägen ut är markinvasion, men det har han inte politisk opinion till. Alternativt att erkänna sig besegrade då, vilket ju är vad det verkar gå mot.

I fantasins värld är allt naturligtvis möjligt, men naturligtvis även omöjligt....

Citat:
Det är KLART Iran stoltserar med detta då. "Kolla vad vi gör, tar ut tullar i Hormuz trots att USA säger att vi inte får. Kom och ändra på det om ni törs".

Detta är en följdverkan många av såg som ofrånkomlig redan första dagen. Det spelar ingen roll hur du än vrider och vänder på verkligheten. Irans agerande är väntat, rimligt och svårt att göra någonting åt.

mm, somaliska pirater version 2.0, kanske kan du lägga till en trump utklädd till Jack sparrow för att få dina tds-inducerade fantasier att säljas in lite... enklare till de andra barnen....
Citera
2026-04-11, 11:23
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Vad är det du behöver hjälp med att tolka? Bra att du räckte upp handen när det blev svårtolkat för dig förresten.
Jag behöver ingen hjälp men du verkar behöva det.
Om man exempelvis påstår att att en lista kommer från ett internetcafe i Nigeria och att det är allmant känt bör man själv kunna ange en länk.
Citera
2026-04-11, 11:27
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Kan du länka till där Usa säger detta?

Det är gratis för denna gång, fast nästa gång får du betala för internetsökningar om du inte hinner få kontakt med någon biståndshandläggare fram tills dess. Om du inte förstår engelska eller själva innehållet så kommer jag tyvärr inte hjälpa dig med det.

https://www.youtube.com/shorts/2lQZWrMvgRs

Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag kan bara upprepa det jag skrev om Trumps info om att Irans tiopunktslista enligt honom ska ligga till grund för förhandlingarna.

Varför ska Israel förhandla med Libanons regering? Utveckla syftet! Det är Hizbolla de för krig med.

Härligt att du noterade det. Trist att du inte förstod själva poängen med det hela. Om du inte klarar av att dra slutsatsen med varför Israel är så tydliga med att förhandlingarna ska bedrivas med Libanon och inte Irans proxi. Ja, nä men jag tror jag lämnar det där isåfall, känns rätt meningslöst att försöka lära en potatis algebra.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Hur rimlig eller orimlig den är spelar ingen roll. Poängen är att det är grunderna i listan som Trump själv var villig att utgå ifrån.

Därför sitter Vance och Iran i Islamabad idag. Jag vet inte vad du vill åt med dina personangrepp och verklighetsförvrängning, men det ändrar inte på faktumet: Iran har fått USA till förhandlingsbordet mha förslag som är väldigt vridna till deras fördel.

Kommer USA att tacka ja till dessa? Oklart. Men förhandling pågår baserat på dessa. Det kan vara något slugt spel, absolut, men jag tror inte det. Jag tror att amerikanerna kört fast, skär loss Netanyahu och ger upp. Sen försöker dom presentera det som ens vinst på hemmaplan istället.

Vi vet sen innan att det jobbigaste Trump vet är att hamna i situationer där verkligheten övertrumfar och punkterar hans lögner, som vid covid, och det är dit han är på väg med detta. Då backar han hellre, och kastar andra under bussen.

Fram tills även du fått kontakt med en biståndhandläggare, så kan jag vara så vänlig mot dig att avråda dig ifrån att haka på mail från afrika med investeringar i guld eller liknande saker. Även om det vid första ögonkastet ser väldigt förmånligt ut så släng mailet, bara gör det.
Citera
2026-04-11, 11:28
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej det stämmer inte. Israels krig mot Libanon och Gaza handlar inte främst om att besegra Hizbollah. Det är ett svepskäl. Det verkliga målet är territoriell expansion och permanent annektering av land för att förverkliga Greater Israel det bibliska territorium som många israeliska politiker anser sig ha religiös rätt till.

Du köper propagandan rakt av låter det som? Hizbollah är bara svepskälet för Israels verkliga mål, som är territoriell expansion mot "Greater Israel".

Historien visar tydligt expansionismen...ockupation av Sydlibanon 1982–2000, massakrer i Sabra/Shatila, nu bombningar upp till Litani-floden i 2026-kriget för "buffertzoner" plus nu hela Gaza. Netanyahu pratar "frivillig" migration av palestinier. Likuds kartor sträcker sig från Nilen till Eufrat, citerat ur Bibeln av regeringskoalitionen, krigen är steg mot permanent erövring.

Både Netanyahu och finansminister Bezalel Smotrich har öppet kopplat sig till denna vision. Smotrich har krävt att Israels norra gräns ska flyttas till Litani-floden djupt inne i Libanon och att området annekteras permanent. Samma mönster upprepas gång på gång efter varje konflikt ökar bosättningarna och nya områden tas över under täckmanteln av säkerhet.

Hizbollah och Hamas är därför inte orsaken utan ett hinder för expansionen. Man förhandlar inte med dem man vill ta land ifrån. Konflikterna skapar bara den politiska legitimitet som behövs för att stegvis förverkliga det religiöst-nationalistiska slutmålet om ett Större Israel.
Senast redigerad av MossadNews 2026-04-11 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in