2026-04-11, 08:11
Medlem
Simpel fråga från en tekniskt nollställd kärring.

Gamla mobiler som Nokia och Ericsson hade radiomottagare. Man kunde alltså lyssna på radio i telefonen, på AM/FM-bandet. Idag går det inte längre på smartphones, vad jag vet.

Köper du däremot en burner phone i Kenya för 100 spänn, då har den en AM/FM-mottagare som fungerar utmärkt - även utan SIM-kort.

Nu lyssnar de flesta av oss via appar. Men vore det inte fint med AM/FM mottagare i mobilerna, som inte krävde uppkoppling till internet?

Kan ju vara trevligt i krigstider också, tänker jag. För alla oss som inte haft råd att investera i vevradio...
Citera
2026-04-11, 08:14
Medlem
Har jag saknat ända sen smarttelefonerna kom…
Citera
2026-04-11, 08:16
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85

Gamla mobiler som Nokia och Ericsson hade radiomottagare. Man kunde alltså lyssna på radio i telefonen, på AM/FM-bandet. Idag går det inte längre på smartphones, vad jag vet.

Köper du däremot en burner phone i Kenya för 100 spänn, då har den en AM/FM-mottagare som fungerar utmärkt - även utan SIM-kort.

Nu lyssnar de flesta av oss via appar. Men vore det inte fint med AM/FM mottagare i mobilerna, som inte krävde uppkoppling till internet?

Kan ju vara trevligt i krigstider också, tänker jag. För alla oss som inte haft råd att investera i vevradio...

Am/Fm radio i mobilen fungerar endast med trådade hörlurar , då sladden agerar som antenn . Väldigt få använder hörlurar med sladd nuförtiden.

Min 5 år gamla Xiaomi redmi har Fm mottagare , fungerar endast med sladd i hörlursutgången. Det går säkert att få tag på begagnadmarknaden ifall man vill, Man borde kunna koppla in ett par gamla hörlurar som har sladd och sätta på högtalaren
Senast redigerad av Upplyften 2026-04-11 kl. 08:20.
Citera
2026-04-11, 08:17
Medlem
Citat:

Det är väl en fråga om efterfrågan. Är det så att de inte kan få merförsäljning pga FM-motttagare så är det ju inte någon större ide att plöja ner massa utvecklingskostnader på att implementera det?

Och efterfrågan på AM tror jag är ännu mindre. Frågan är hur många det är som ens hört på en AM-sändning öht. Av dessa är det ju ännu färre som verkligen lyssnat på dem. Jag tror den målgruppen är ungefrär samma klientel som slänger ihop en AM-mottagare på egen hand...
Citera
2026-04-11, 08:18
Medlem
Jag har en "modern" knapptelefon för 4G. Den har inbyggd FM-radio som man kan lyssna på utan hörlurar.
Citera
2026-04-11, 08:24
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Hade nån app förr där man kunde lyssna på all radio i världen
Sen har du ju Radio garden där du kan lyssna på alla radiostationer i världen.
Citera
2026-04-11, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Det är inte FM-mottagning, det är en helt annan sak än vad ts efterfrågar. Man kunde alltså lyssna på radio även om det inte fanns mobiltäckning.

Citat:
Antagligen en funktion som få behöver i dag. Förr när jag var i skogen och saknade täckning så var det toppen, i dag finns det täckning i skogen.

Många mobiler förr hade ir-sändare så man kunde styra typ teven, det är något jag saknar i dag.
Citera
2026-04-11, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Am/Fm radio i mobilen fungerar endast med trådade hörlurar , då sladden agerar som antenn . Väldigt få använder hörlurar med sladd nuförtiden.

Min 5 år gamla Xiaomi redmi har Fm mottagare , fungerar endast med sladd i hörlursutgången. Det går säkert att få tag på begagnadmarknaden ifall man vill, Man borde kunna koppla in ett par gamla hörlurar som har sladd och sätta på högtalaren

Fel. Min burner som jag köpte i Kenya fungerade utmärkt utan antenn eller lurar. Jag körde på högtalaren.
Citera
2026-04-11, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson

Sånt är också bra! Jag uppskattar appen Country Music Radio som har samlat alla countrystationer i America. Men återigen: det är ju en app.
Citera
2026-04-11, 08:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Fel. Min burner som jag köpte i Kenya fungerade utmärkt utan antenn eller lurar. Jag körde på högtalaren.

Köp en sån då . Du frågade ifall det fanns smartphones med samma funktion. Det gör det alltså inte.
Citera
2026-04-11, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag har en "modern" knapptelefon för 4G. Den har inbyggd FM-radio som man kan lyssna på utan hörlurar.

Precis. Nån pratade om "utvecklingskostnader" här i tråden. Så svårt kan det väl ändå inte vara?
Citera
2026-04-11, 08:34
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är inte FM-mottagning, det är en helt annan sak än vad ts efterfrågar. Man kunde alltså lyssna på radio även om det inte fanns mobiltäckning.

Antagligen en funktion som få behöver i dag. Förr när jag var i skogen och saknade täckning så var det toppen, i dag finns det täckning i skogen.

Många mobiler förr hade ir-sändare så man kunde styra typ teven, det är något jag saknar i dag.
Men nu har ju TS inga alternativ så då måste TS fixa en app om den vill lyssna på am/fm radio. Annars får TS köpa en gammal radio
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in