2026-04-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Och det kan lösas genom att skaffa barn när man är yngre så en större andel av SGI betalas ut i föräldrapenning. Detta handlar nämligen inte bara om ekonomiska incitament för den enskilda utan om att påverka hela samhällets syn på när man bör skaffa barn, och för att denna förändring ska ske så måste unga se andra unga skaffa barn. Vi lär oss nämligen i hög omfattning från vår nära omgivning.

Uselt förslag! Riktigt uselt förslag! Man ska inte försvåra ekonomiskt för tex 2 barnsfamiljer att skaffa fler barn, bara för att de har passerat en viss ålder...

Vill man få de mellan 20-30 att skaffa barn/fler barn. Så är det bättre att skapa fler billiga bostäder där familjer kan bo: 3-5 or, där familjer med barn där föräldrar är under 30, har förtur i kösystemet. Bättre förlossningsvård, tryggare skola med mindre klasser etc.
Citera
2026-04-11, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Min farsa som är född 1940 var en bland 5 syskon. Dessa föddes i två grupper, så därför orkade mamman hyfsat bra. Pappan gjorde förstås inte ett skit vad gällde barnen. Men en kvinna som föder fem barn i tät följd, då finns inte tid för barnen alls. Inte ens så idealt som för min far fanns ofta tid för barnen. De fick passa sig själva. Mamman lagade mat och tvättade. Barnen lekte själva vilket ledde till att ett syskon dödade och grävde ned en katt, en gick vilse i en stor skog (kom tillrätta) och en unge lekte på fel ställe och råkade ut för en olycka och dog.

Tror att en familj där föräldrarna hjälps åt max kan ha tre barn om de inte vill att barnen ska växa upp (eller inte växa upp) som min far gjorde.

Inte ens som jag växte upp som var mer beskyddad än min far, skulle anses OK av samhället att uppfostra ett barn. Men vad skulle mina föräldrar gjort då, då min far jobbade 1,5 heltid och min mor en halvtid? Jag fick under delar av dygnet vara helt ensam som liten. Det var normalt då. Man var nyckelbarn.

Idag måste man uppfylla samhällets krav på att alltid vara där för barnet, fysiskt, tidsmässigt, näringsmässigt, nöjesmässigt, emotionellt, akademiskt. Det tar mer än 24 timmar om dygnet idag att vara förälder.
Jag var ett fantastiskt nyckelbarn som du och hujeda vad jag underhöll mig själv! Hade aldrig vågat släppa min unge så "fri"...

Farsan var supertjusig vilket var najs, resten av familjen med tydligen. Nu börjar vi dö av. Jag fattade aldrig att jag tydligen tillhörde snygga familjen, gick mig förbi. Morsan älskade ungar och ungdomar. Ville gärna ha dem i hemmet. Jag; njae...

Men vi åt mycket och gott och det var alltid folk hemma.
Senast redigerad av XY3000 2026-04-11 kl. 01:18.
Citera
2026-04-11, 01:23
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Uselt förslag! Riktigt uselt förslag! Man ska inte försvåra ekonomiskt för tex 2 barnsfamiljer att skaffa fler barn, bara för att de har passerat en viss ålder...

Vill man få de mellan 20-30 att skaffa barn/fler barn. Så är det bättre att skapa fler billiga bostäder där familjer kan bo: 3-5 or, där familjer med barn där föräldrar är under 30, har förtur i kösystemet. Bättre förlossningsvård, tryggare skola med mindre klasser etc.
Det föddes fler barn förr, om man är seriös med att vilja boosta barnafödandet så måste man nog backa klockan till typ 60-talet.
Citera
2026-04-11, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det beror på att feminismen förhärligat manliga ideal som karriär, pengar och makt.

Kvinnor strävar så pass mycket att vara som män att de lätt dras in i tron om att de besitter samma biologi som män.

Om män kan vara runt 40 och få barn borde vi också kunna det. Det ska ju vara jämlikt...

Feminism är en cancer och de eunucks till män som försvarar skiten är en skam för de manliga släktet.

De allra flesta kvinnor får barn innan 35.
Citera
2026-04-11, 01:25
Medlem
Citat:
Det finns nog många män som skulle älska ett sådant paradigmskifte, men läser man kommentarer på nätet så verkar kvinnorna vara de som stretar emot detta skifte med näbbar och klor.
"Nog". Jaha du..
Citera
2026-04-11, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det föddes fler barn förr, om man är seriös med att vilja boosta barnafödandet så måste man nog backa klockan till typ 60-talet.

Då föddes det 2.2 till 2.5 barn per kvinna. Nu föds det 1.43 barn per kvinna. Ingen jätteskillnad. Vad är det du tänker som var bättre på 60 talet?
Citera
2026-04-11, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Enda anledningen till att män gafflar på om att kvinnor måste lösa de sjunkande födelsetalen är för att det aldrig är dem som burit den största bördan för reproduktionen och tagit huvudansvaret (på alla plan) för barnen och hemmet och partnern. Och räknar heller inte med att göra det. Det är därför de tycker att kvinnor gott kan offra sina "roligaste" år mellan 18-25 på att föda ungar och stå vid spisen hemma i radhuset.

Hade rollerna varit omvända hade män velat skaffa max ett barn vid 50-60. Och antalet människor på jorden hade varit 2-3 miljarder.
För många är inte åren 18-25 nödvändigtvis "de roligaste", men man har ju full sjå med sin egen skit. Även om man hade roliga stunder däremellan, mycket fest, resor nya människor. Men ens komma ut på bostads- och arbetsmarknaden är fan inte så lätt, sen blir många curlade i barndomen så smockan som kommer vid vuxenblivandet blir extra hård. Psykisk ohälsa, livsval osv. Ångestfylld tid, för mig var den värre än tonåren på många plan.
Citera
2026-04-11, 01:33
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Då föddes det 2.2 till 2.5 barn per kvinna. Nu föds det 1.43 barn per kvinna. Ingen jätteskillnad. Vad är det du tänker som var bättre på 60 talet?
Barnafödandet.
Världen/samhället såg annorlunda ut, man kunde försörja en familj på en lön osv.
Citera
2026-04-11, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Precis. Och män skambeläggs för att de attraheras av yngre kvinnor. De är numera inte bara "gubbsjuka" som det ju hette för (även det ett av äldre kvinnor uppfunnet begrepp för att skambelägga män) utan nu är de "predators" och "pedofiler" om de t ex själva är över 30 och kvinnan mellan 18-25 eller liknande. Och de vill ha yngre kvinnor för att "de är lättare att kontrollera", har manshatarna kommit fram till.

De pågår enorma sådana kampanjer i sociala medier idag. Du blir på fullaste allvar kallad pedofil om du attraheras kvinnor i 20-årsåldern.

Man kan ju bli konspiratorisk för mindre, om man säger så.
Fast det är väl vettigt att 60-åringar är ihop med 60-åringar osv. Allt handlar inte om "attraktion" utan att bli kär och parbildning. Annars skulle män bara skilja sig och sticka när barnen är små och kvinnan börjar bli mindre fertil. Massa unga män skulle vara utan kvinnor och våldet öka. Nej, låt var generation ha sin tid.
Citera
2026-04-11, 01:47
Medlem
Citat:
Och det kan lösas genom att skaffa barn när man är yngre så en större andel av SGI betalas ut i föräldrapenning. Detta handlar nämligen inte bara om ekonomiska incitament för den enskilda utan om att påverka hela samhällets syn på när man bör skaffa barn, och för att denna förändring ska ske så måste unga se andra unga skaffa barn. Vi lär oss nämligen i hög omfattning från vår nära omgivning.
Jaha, och varför skulle sverige lyckas med något som varken traditionella japan eller ungern/orban lyckats med? De enda som "lyckas" är djupt religiösa samhällen (även frikyrkliga i sverige får fler barn) i mellanöstern och afrika. Enda rika landet som lyckas är israel, ja många religiösa men även sekulära får många barn. En konstant känsla av krig, utsatthet, gruppkänsla skulle kunna trigga det. Ekonomi.. folk har det bra. Är ju snarare att kvinnor klarar ekonomin själv som gör att de inte skaffar barn.
Citera
2026-04-11, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Givetvis ska man inte knulla om man inte vill ha barn, vare sig man är 15 eller 48, varför är det så svårt att förstå?
Jag ville knulla också när jag var 14 men lyckligtvis hade jag föräldrar som lärt mig att det kan bli ett barn om man knullar, varför kan inte en 19 åring förstå det också?

Att kontrollera sin sexlust är ditt eget ansvar, precis som att du ska kontrollera din ilska och inte slå nån på käften för minsta lilla.
När kvinnan särar på benen och låter sig bli penetrerad, det är i det ögonblicket hon gjort sitt val till att riskera bli gravid.
Sluta behandla sex som om det vore nån jävla rättighet för kvinnor för det är det inte.
Genom alla tider har kvinnor sagt nej till sex just för att dom inte vill bi gravid med nån random snubbe.
Jaha? Du kan kontrollera din sexlust också och inte gå in på nätet och runka till porr. Lika verklighetsfrånvänt att förbjuda preventivmedel som porren.. ska du scanna varenda paket efter p-piller eller? abort är väl lättare att förbjuda men även där flyttar man problemet. Och det kan man ju tycka är ok.
Citera
2026-04-11, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Vilken tur du är expert då. Idiot
Ja jag är expert, och man är inte TJEJ när man är över 35 ens. Man är TANT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto