2026-04-10, 23:34
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Som jag skrev tidigare tror jag en del av problemet är att vissa kvinnor söker för länge efter en partner, detta för att man har för höga krav och orealistiska förväntningar och därmed inte hittar någon som matchar allt man söker efter. Det är inget fel med att ha krav, men man kanske bör fråga sig om man själv är så pass bra att man kan kräva allt man önskar av den andra. Det gäller både kvinnor och män såklart.

Psykisk ohälsa har nämnts i tråden och det tror jag med är en av orsakerna. Det har ju rapporterats om att många unga kvinnor idag lider av psykisk ohälsa så det är inget nytt. Det är väl framförallt relaterat till utseendehetsen. Vi översvämmas dagligen av innehåll som förmedlar en bild av hur vi ska se ut och vara. Och lider man av psykisk ohälsa blir det inte lika lätt att träffa någon då man inte mår bra.

Jobb/Karriär har också nämnts i tråden och det kan nog också vara ett skäl. Men jag tror inte detta har lika stor betydelse som de två andra orsakerna jag nämnde. Barnet kan man ha på dagis. Och många kan jobba hemifrån nuförtiden. Och man är ju två stycken om att ta hand om barnet också. Så jag har svårt se att man inte skulle få barn och karriär att gå ihop.
Citera
2026-04-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Herregud du är man? Jag trodde du var kvinna. Menar du att du är en man som är villig att försörja din kvinna? Inte en chans i världen! Du är en liten pissluffare!
Ha Ha Ha....
Jo jag tycker inte det är något fel med att försörja sin kvinna, men alla har väl inte råd med det iofs.
Kan det vara det som skapar problemen med barnafödandet här i Europa, Väst.
Citera
2026-04-10, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Finns många förklaringar till lågt barnafödande, och här är några:

- Könsrollerna har suddats ut. Kvinnor ska utbilda sig länge, festa, åka 2 varv runt jorden och göra karriär.

- Ekonomin går dåligt. Förut kunde 1 man försörja en hel familj med 3-4 barn. Idag krävs det att båda jobbar.

- Förändrad kultur, både män och kvinnor värdesätter inte familjen på samma sätt. Alla får lov att vara gay, knäpp, avvikande osv. Att skaffa barn är inte längre en självklarhet.

- Sociala medier pressar på om att det perfekta livet är festerna i Dubai, Indonesien, backpack i Sydamerika osv. Det viktigaste är pengar och äventyr numera. Att bo i radhus och ha 4 ungar är inte längre drömmen. Det snarare gör att man kommer längre ifrån det perfekta TikTok-influencer-livet.

Du kan inte på allvar mena att ett liv i radhus med 4 ungar för tjejer och killar mellan 18-30 någonsin har varit mer spännande än äventyrliga resor och annat kul?
Citera
2026-04-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Finns många förklaringar till lågt barnafödande, och här är några:

- Könsrollerna har suddats ut. Kvinnor ska utbilda sig länge, festa, åka 2 varv runt jorden och göra karriär.

- Ekonomin går dåligt. Förut kunde 1 man försörja en hel familj med 3-4 barn. Idag krävs det att båda jobbar.

- Förändrad kultur, både män och kvinnor värdesätter inte familjen på samma sätt. Alla får lov att vara gay, knäpp, avvikande osv. Att skaffa barn är inte längre en självklarhet.

- Sociala medier pressar på om att det perfekta livet är festerna i Dubai, Indonesien, backpack i Sydamerika osv. Det viktigaste är pengar och äventyr numera. Att bo i radhus och ha 4 ungar är inte längre drömmen. Det snarare gör att man kommer längre ifrån det perfekta TikTok-influencer-livet.
Eller så vill kvinnor som får chansen hellre göra annat än bli avelskossor och omhändertagande.

Men nu är ju alla mäns chans att kliva in och ta den rollen när kvinnor hellre utbildar sig och gör karriär. Varför inte se ett paradigmskifte där männen "slipper" försörjningsbördan och kan förverkliga sig själva som hemmamän utan ekonomisk autonomi?
Citera
2026-04-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du kan inte på allvar mena att ett liv i radhus med 4 ungar för tjejer och killar mellan 18-30 någonsin har varit mer spännande än äventyrliga resor och annat kul?
Jo jag tror faktiskt det. Vi lever i en historisk anomali. Det normala har varit att 18-30 åringar skaffar barn, i alla tider. Nu i vår tid är det konstigt skaffa barn, till och med ser man ner på en 20 årig mamma.
Citera
2026-04-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag tycker det är "ok" att kvinnor och män har samma möjligheter i livet ja. En åsikt jag absolut förmedlat till mina söner.

Och som i mitt första inlägg i diskussionen ifrågasätter jag var männen som dessa unga kvinnor ska skaffa alla dessa barn med är. För min erfarenhet är att män likväl som kvinnor vill hinna med en massa innan de börjar fundera på barn.
Jag förstår ditt perspektiv. Det är väldigt liberalt och feministiskt. Jag fattar!

Men! Det är väldigt omänskligt. Kvinnor har i alla tider fött barn och nu föder man inte barn för man väntar för länge. Man har en biologisk klocka som inte passar den mentala ideologin. Det finns ingen harmoni i det och det är ett problem för människor, människor mår ju uppenbarligen dåligt av denna situation (ofrivillig barnlöshet tänker jag på främst då)
Citera
2026-04-10, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jo jag tror faktiskt det. Vi lever i en historisk anomali. Det normala har varit att 18-30 åringar skaffar barn, i alla tider. Nu i vår tid är det konstigt skaffa barn, till och med ser man ner på en 20 årig mamma.

Hade de 18-30 åriga killarna och tjejerna på 20-talet, 40-talet, 50-talet, osv haft chansen att resa på äventyrliga resor istället för att sitta i ett radhus med 4 ungar så hade 99% av dem gjort det med 100% säkerhet.
Citera
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Men nu är ju alla mäns chans att kliva in och ta den rollen när kvinnor hellre utbildar sig och gör karriär. Varför inte se ett paradigmskifte där männen "slipper" försörjningsbördan och kan förverkliga sig själva som hemmamän utan ekonomisk autonomi?
Det finns nog många män som skulle älska ett sådant paradigmskifte, men läser man kommentarer på nätet så verkar kvinnorna vara de som stretar emot detta skifte med näbbar och klor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag förstår ditt perspektiv. Det är väldigt liberalt och feministiskt. Jag fattar!

Men! Det är väldigt omänskligt. Kvinnor har i alla tider fött barn och nu föder man inte barn för man väntar för länge. Man har en biologisk klocka som inte passar den mentala ideologin. Det finns ingen harmoni i det och det är ett problem för människor, människor mår ju uppenbarligen dåligt av denna situation (ofrivillig barnlöshet tänker jag på främst då)
Ja då är det väl så. Mänskligheten kanske håller på att passera sitt bäst före datum. Bra isåfall för allt annat levande på jorden.
Citera
2026-04-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Men snälla nån, alltid samma visa. "Det föds för få barn", "kvinnor måste tänka om", "kvinnor måste föda fler barn" osv osv

Ge unga tjejer mellan 18-30 en medborgarlön då, så de slipper stressa över pengar och känner ekonomisk trygghet. Det borde vara inkluderat i samma mening som "kvinnor måste föda fler barn"

Då hade unga kvinnor sluppit stressa på med utbildning och jobb och kunnat ta det vid 35-45.

Så hade killen(pappan) kunnat plugga och börja jobba under tiden barnen var små och sen hade han tagit huvudansvaret för hemmet och barnen när barnen varit lite äldre och så hade kvinnan(mamman) pluggat och börjat jobba.

Problemet är bara att män är knappt redo för barn vid 50 ens.

Mycket kloka ord Jenny9!

Ge kvinnor medborgarlön när de gått ur gymnasiet och upp till de är 30. Så kan de skaffa barn mellan 20-30, som är de allra bästa åren för graviditet och förlossning och de är dessutom högfertila mellan 20-25. De kan ju rentav plugga på deltid i väntan på att träffa rätt man att skaffa barn med.
Citera
2026-04-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det finns nog många män som skulle älska ett sådant paradigmskifte, men läser man kommentarer på nätet så verkar kvinnorna vara de som stretar emot detta skifte med näbbar och klor.
Ja klart kvinnorna inte vill hamna i en situation av utnyttjande i ett annat. Bäst är såklart om båda bidrar monetärt och i familjelivet jämbördigt.
Citera
2026-04-10, 23:46
Medlem
Citat:
Det finns ytterligt få män idag som egenhändigt kan försörja sig själva, sin maka och särskilt många avkommor. Det vanliga är att båda jobbar. Och då är det inte orimligare att den ena lagar mat än den andra.
Var har du raggat upp dina män, på socialförvaltningen, eller kanske arbetsförmedlingen.
Som jag sagt, du väljer själv din man, varför då ta den sämste och fattigaste ?

Eller är det kanske det kvinnliga omdömet som ställer till det för er, igen ?
Att ni vill ha en fulltatuerad, vildsint tjur....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in