2026-04-10, 21:04
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Jag undrar om den som konfronterade Tor kunde ha varit en tjej med storlek 38 på skorna och hon sedan hämtade den här killen JJ som medhjälpare med storlek 44-45 på skorna och han gick med på det eftersom han var socialt efterbliven och smickrad av intresset.

Hon kan sedan ha brusat upp och blivit aggressiv när hon konfronterade Tor den andra gången med lite backup varefter den här killen JJ spårade ur fullständigt när de väl var på plats och det är därför som allt är ologiskt, dvs de var främst ute efter någonting som hade med den där affären att göra i en pärm och tog inte Tors kontanter men mitt i kalabaliken snodde JJ med sig ett bankomatkort för att få någonting ut av det hela också som han sedermera amatörmässigt nog misslyckades med att använda.

Det kan ha varit en tjej som han pluggade eller jobbade med i såna fall eller något liknande som övertalade honom att följa med dit. Polisen borde börja med att kolla på dem.

Vi kan kanske vända lite på spekulationerna en stund:

Skoavtrycket som påträffades var ju av en tysk modell.
Fanns det några utbytesstudenter, tyska sommarstugeägare eller liknande i Härnösand runt 2005?
Citera
2026-04-10, 21:09
Medlem
Grevens sammanfattning
Uppdaterad: 260410, klockan 21:10

Vad som ledde fram till gripandet
- Ett avgörande genombrott i utredningen kom 2025, då en ny lag möjliggjorde användning av DNA-baserad släktforskning. Spår från brottsplatsen kunde därigenom kopplas till den misstänkte mannen, vilket ledde till att han blev skäligen misstänkt.

- Efter gripandet av 45-åringen stärktes misstankarna till den högre graden, sannolika skäl. Detta efter att hans dna matchades med spåren från brottsplatsen, enligt åklagaren.

- Det kom som en stor överraskning för många, inklusive inom polisen. "Bara en handfull personer i region nord har känt till att man jobbat med släktforskning. Det har hållits väldigt tätt". (Polisen).

- MGM är ingen som den tidigare förundersökningsledaren Nordin känner igen. " Jag skrev till mina kollegor som var med om de kände igen det här namnet eller om det på något sätt förekommit i utredningen. De som hade varit med och topsat och förhört, men ingen känner igen honom. Han måste ha gått helt under radarn".

- Det är fortsatt oklart om den häktade mannen haft någon koppling till Tord och Gerd.
Tors dotter Barbro uttalar sig:
- Jag hoppas att han blir fälld och får ett långt fängelsestraff. Men det har ju varit en till där, så de måste väl få tag på den personen också.
- Säger till media att hon inte känner igen MGM.

Gripandet
- Mannen anhölls i sin frånvaro den 7 april 2026. Klockan 11.44 dagen efter kunde beslutet genomföras.
- Den 8 april 2026 greps han i sin bostad i Katrineholm.
- I samband med gripandet togs ett DNA-prov, för att säkerställa en matchning mot spårprovet. Det var en väldigt snabb process under eftermiddagen. (Polisen)
- DNA-provet som togs i samband med gripandet matchade spårprovet från brottsplatsen, vilket gjorde att misstankarna stärktes till den högre graden, sannolika skäl. (Åklagaren)

- Polisen slog till mot mannens bostad under onsdagsförmiddagen.
- Civilklädda poliser tog sig in i trapphuset och vidare in i lägenheten, varifrån mannen fördes bort i handfängsel.
- Insatsen var kortvarig och avslutades inom en timme. Efteråt byttes låscylindern ut och lägenheten spärrades av. (EXP)
- Gripandet gick lugnt tillväga. (Polisen)
Den misstänkte:

Namn: N*ls J*han Jacob*sson
Född: 1981-02-13, Lidingö (Stockholm)
Folkbokförd: Katrineholm
Civilstånd: Ogift, inga barn
Fordon: Saknar registrerade fordon
Belastningsregister: Tidigare ostraffad. "Helt okänd för polisen".
Sysselsättning: Ingen information har framkommit.

Nytecknad bild på MGM (från häktningen): https://imgur.com/a/hrfTMJt

Grannar beskriver mannen
- Höll sig för sig själv
- "Vi brukade hälsa på varandra i trapphuset, men han stannade aldrig för att prata".
- Enstöring
- Syntes knappt
- Helt vanlig Svensson
- Stack inte ut på något sätt
- Försynt och prydlig

- "Jag vet inte vad han arbetade med, men jag tror att han jobbade skift för han kom och gick på konstiga tider."
- "Han har bott här i två men jag har själv aldrig sett honom. Det är lite märkligt kan man tycka. Helt otroligt faktiskt".
- "Har aldrig noterat något avvikande från den misstänkta mannens lägenhet.
- "Jag har aldrig sett röken av honom. Vi bor vägg i vägg och jag har aldrig hört ett ljud".

Årsinkomst:
2021: 675 000
2022: 324 000
2023: 85 000
2024: 24 000

Misstänktes boende:

Nuvarande boende:
- Västgötagatan 23A, Katrineholm
- Bor ensam
- Storlek: 29 kvm
Bild på dörren: https://imgur.com/a/sGTpjxl
Boenden innan morden:
- Innan Härnösand bodde han på olika ställen i Södermanland och i Halmstad ett knappt år (inneboende i en villa, verkar det som). (Troian)
- Tidigare skriven i Bettna (Vrena, Nyköping) enligt SveBef år 2000.
Boende vid tiden för morden (2005)
- Vid tiden för dubbelmordet bodde han på Hovsgatan 58 (ev.58D) i Härnösand, några kilometer från brottsplatsen i Brattås
- Skriven där 2004-07-15 och 2007-11-01.
- Ligger i stans ytterkant på vägen ut mot Brattås, några minuter med bil.
- Huset kallades för Bildhuggaren på den tiden och innan.
- Det var hyresrätter genom kommunala bolaget Härnösandshus. Nu för tiden: seniorboende.
- "Jag är säker på att det delvis har varit boende för "psykiskt sjuka" på nedre botten. Hade bekanta som jobbade där som vårdare och en annan som psykolog." (Femenista).
- Ligger nära vad som då var Mitthögskolan.

Kända boenden efter morden:
Flyttade cirka två år efter morden till Katrineholm.
- 2008 bodde han på Floragatan 4D i Katrinholm, enligt bouppteckning.

Boenden efter 2015:
Åsgatan 40, Katrineholm (från 2015-09-02)
Lövåsvägen 16, Katrineholm (från 2021-06-02)
Postgatan 13 A, Hede (från 2022-07-01)
Snorres väg 128, Frösön (från 2022-08-04)
Namnbyten:
- Född med efternamnet Lindgren (Lidingö).
- Bar namnet Lindgren år 2000.
- Uppges ha bytt namn en tid före dubbelmordet. (AB)
- Nuvarande namn: J*han Jac*bsson

Familj/släkt
- Har två systrar (en äldre och en yngre).
- Föräldrarna gifte sig den 20 juni 1980.
- Moderns flicknamn: Jacobsson.
- Fadern född i Vrena, Södermanland. Avled 2008.
- Huset där hans mamma bodde såldes år 2022, för 4,25 miljoner.

Släktuppgifter
- Mormor född i Gnarp (Gävleborgs län).
- Namnet Jacobsson härstammar från morfadern, som 1950 titulerades “brevbäringsförmedlare”.
- Adressen i Vrena (Södermanland) har funnits i faderns släkt åtminstone sedan 1875.
- Praktiskt taget hela hans släkt, mormodern undantaget, har varit hemmahörande i Stockholms och Södermanlands län.

Närvaro på internet
- Inga hittills kända sociala medier.
- Ett syskon finns på Facebook, och även det andra syskonets partner.
- Den misstänkte återfinns inte i deras nätverk.

Domstol:
Domstol: Ångermanlands tingsrätt
Målnummer: B 1029-26
Försvarare: Advokat Johan Lavås
Åklagare: Hanna Flordal

Mord 2005-05-31 13:00 -- 2005-06-02 14:32 Brattås 115, Härnösand

Tisdag 7 april:
- MGM anhålls i sin frånvaro.

Onsdag 8 april:
- MGM grips, skäligen misstänkt.
- DNA tas från den gripne. DNA:t matchar med spår från brottsplatsen.
- MGM blir anhållen, på sannolika skäl misstänkt för mord.

Torsdag 9 april:
- Åklagaren begär den misstänkte häktad (eftermiddagen).
- MGM nekar till brott.

Fredag 10 april:

Häktningsförhandling:
- Kl 13 sker häktningsförhandling bakom stängda dörrar
- Häktningsförhandlingen gick snabbt och avslutades efter cirka 45 minuter.
- MGM deltog på länk
- Mannen förnekar brott och bestrider häktning.

- MGM häktas på sannolika skäl misstänkt för två fall av mord.
- MGM gav ett uttryckslöst intryck, rörde inte en min när domaren förklarade honom häktad. (SVT)
- Åtal ska vara väckt senast den 8 maj, om inte åklagaren begär åtalsförlängning.

Åklagaren efter häktningsförhandlingen:
- Nu får vi se om den fortsatta utredningen kommer att stärka eller försvaga. Vi ska inte föregripa utredningen.
Domstolsdokument:
(Credd: Angeliqa).

Häktningsframställan:
https://gofile.io/d/qnYdsD

Häktningsprotokoll:
https://gofile.io/d/QXypvt

Tack till alla i tråden som bidragit med information! Kom gärna med förslag på tillägg eller korrigeringar!
Senast redigerad av GrevenFB 2026-04-10 kl. 21:12.
Citera
2026-04-10, 21:12
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Bild finns i denna artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgdPVM/tyska-skor-kan-losa-mordgata
Tack.
Skulle en kvinna välja dessa skor för 20 år sedan?
Citera
2026-04-10, 21:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Arv räknas inte som inkomst..

Precis min poäng. Pappan dog många år tidigare, och ärver man en andel av ett hus ska man alltså inte skatta på själva arvet. Om huset däremot senare säljs så är vinsten beskattningsbar.

Huset såldes 2022. Har inget konkret som talar för att JJ då var delägare av huset, mer än att det rent potentiellt skulle kunna förklara delar av den hög inkomsten det året. Men jag skulle bli förvånad om han hade en lön på 60 000.
Citera
2026-04-10, 21:19
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Varför anger åklagaren att mordet skedde från klockan 13:00? Sista telefonkontakten mellan Tors dotter och Gerd var väl vid 11-tiden på morddagen?
Citera
2026-04-10, 21:22
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Tack.
Skulle en kvinna välja dessa skor för 20 år sedan?

De ser ut litet som "formel 1-skor", som var väldigt populära att ha bland ungdomar i slutet på 90-talet och i början av 2000-talet.
Citera
2026-04-10, 21:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Du har givetvis helt rätt! Jag klantade mig när jag återgav nämnda uppgift och lyckades blanda ihop boendeort med födelseort. Mea culpa! Mycket riktigt ligger Lottefors strax utanför Bollnäs i Gävleborgs län, inte Gnarp!

Däremot anges hans farfars far vara född i just Gnarp, men Lottefors var alltså helt åt helvete fel.

Lade för övrigt precis märke till att Mats Alms farsa gått och dött. Men det är OT i tråden, så nog om den saken.

Tack för rättelse, och jag får be om ursäktMenar du morfar för eventuell förvirring det bidrog till.

Farfars far är född i Vrena. Menar du morssidan.
Citera
2026-04-10, 21:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Ja exakt och lokförare är ju ganska välbetalt också
Att han var skriven i Hede en sommarmånad och sedan på Frösön kan i så fall bero på att han jobbade på Inlandsbanan mellan Mora och Östersund den sommaren. Vet inte var de byter personal. Station Röjan ligger inte så långt från Hede.

Kanske finns på den här filmen från juli 2022?

https://www.youtube.com/watch?v=9PxDBDEl-z0
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-10 kl. 21:31.
Citera
2026-04-10, 21:26
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Förstår inte vittnesiakttagelserna av en/två bilar. Där vittne även ska ha sett att det var två personer, en med kort hår och en med längre hår (kvinnan?).

Gården ligger ju helt öde. Är det vanligt att folk strosade omkring på den vägen? Hur var vädret den dagen?
Citera
2026-04-10, 21:26
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Farfars far är född i Vrena. Menar du morssidan.
Jag var otydlig -- jag syftade på herr Alms farfars far.
Citera
2026-04-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Vi kan kanske vända lite på spekulationerna en stund:

Skoavtrycket som påträffades var ju av en tysk modell.
Fanns det några utbytesstudenter, tyska sommarstugeägare eller liknande i Härnösand runt 2005?
En utbytesstudent eller tysk sommarstugeägare hade knappast haft några affärer att göra med Tor. Jag tror snarare på en student eller arbetskamrat som varit på semester i Tyskland i såna fall och passat på att shoppa lite. Men det är ju konstigt att ingen känner igen skorna då de är ovanliga och ganska anstötliga.
Citera
2026-04-10, 21:29
Medlem
Skorna i storlek 38 av det tyska märket Victory såldes inte i Sverige 2005. Det betyder inte att en tyska har burit skorna på brottsplatsen. Det kan ha varit en svensk som varit i Tyskland och köpt skorna. Det går bra att köpa tyska skor i Tyskland och ta dom till Sverige. Sverige och Tyskland var med i EU 2005
Senast redigerad av Blueintime 2026-04-10 kl. 21:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in